Connect with us

Testy a recenzie

Najlepšia investícia roka- test Yamaha MT-07

Publikovaný

on


Keď príde reč na novinky, tak Yamaha v poslednej dobe patrí medzi najskloňovanejšie značky na motocyklovom trhu. Japonci pre nás pripravujú jedno prekvapenie za druhým a prinášajú zábavné motorky, ktoré tu už pomaly začínali chýbať. Ofenzíva Yamahy pritom prichádza v časoch, keď sa trh veľkých motoriek v Európe každoročne scvrkáva a priemerný vek aktívneho motorkára sa neustále zvyšuje. Jedným z modelov, ktoré sú pripravené tento nepriaznivý trend zvrátiť je aj naháč MT-07, ktorý prináša poriadnu dávku zábavy za neuveriteľne nízku cenu.

Modelová rada MT opäť na scéne
Podobne ako predchádzajúca novinka MT-09, tak aj MT-07 smeruje do modelovej rady s označením MT. Pre niekoho to môže byť prekvapenie, nakoľko modely ako MT-01 alebo MT-03 nikdy nepatrili do kategórie „masoviek“, ktoré by oslovili každého, skôr ponúkali určitý stupeň extravagancie a netradičné technické riešenia. To však nie je prípadom novej generácie modelov tejto rady, ktoré síce rovnako nechcú splynúť s davom, no sú pripravené osloviť oveľa širší okruh jazdcov.

Kompaktná a atraktívna motorka za super cenu
MT-07 je už na prvý pohľad kompaktná motorka, ktorá sľubuje doslova hravé ovládanie a podtrhuje to aj nízkou prevádzkovou hmotnosťou 179 kg. Dizajn vás naopak osloví moderným a športovo ladeným poňatím. Opticky je všetka hmotnosť natlačená dopredu, čo zvýrazňuje športové ambície naháča. Základ tvorí štíhly a jednoduchý rám pozváraný z oceľových rúrok. Táto na prvý pohľad jednoduchá konštrukcia však ponúka dostatočnú tuhosť a ako sa počas testu ukázalo je zárukou veľmi dobrej stability motocykla aj pri nie práve šetrnom zaobchádzaní. Aj pri pohľade na ďalšie komponenty podvozku sľubuje MT-07 vysokú kvalitu, čo je vzhľadom na konečnú cenu základnej verzie bez ABS (4 890 Eur) naozaj neuveriteľné. Spomeniem len robustnú asymetrickú kyvnú vidlicu vzadu, ktorá nielen dobre vyzerá, ale disponuje aj potrebnou tuhosťou. Pocit veľmi dobrej kvality a celkového dielenského spracovania vás však čaká pri pohľade prakticky na každú časť Yamahy.

Výkon dospelej motorky
Úplne nový je aj moderný radový dvojvalec o objeme 689 ccm vybavený rozvodom DOHC, ktorý ovláda štvoricu ventilov v každom valci. Yamaha pokračuje vo filozofii „Cross plane crank“, ktorá bola po prvýkrát prezentovaná na superšporte R1. V prípade nového dvojvalca sú ojničné čapy predsunuté o 2700 a radový dvojvalec sa svojím charakterom viac blíži dvojvalcu do „V“. Nejde však o prevratnú novinku a toto usporiadanie sa objavilo už na modeli XTZ1200 Super Ténéré alebo TDM900. Čo je však v tomto prípade dôležitejšie sú samotné hodnoty výkonu a krútiaceho momentu. Motor produkuje 74,8 k pri 9 000 ot. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 68 Nm pri 6 500 otáčkach. V kombinácii s kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou sú to zrazu veľmi zaujímavé údaje, ktoré musia osloviť aj skúsenejších jazdcov. Tento výkon sa na zadné koleso dostáva pomocou relatívne nakrátko sprevodovanej 6-stupňovej prevodovky, čo je zárukou ešte väčšej zábavy. MT-07 však nechce byť len zábavnou, ale aj úspornou motorkou a výrobca za týmto účelom urobil na motore kopec úprav. Výsledkom je výborná spotreba a počas testu sme sa bez problémov dostali pod hranicu 5 l/100 km, no a pri väčšom počte najazdených kilometrov by bola nižšia.

Nová definícia zábavy
Minulý rok nový trojvalec MT-09 zanechal v redakcii hlbokú stopu a ukázal ako má vyzerať poriadne zábavný naháč. Očakávanie v prípade MT-07 tak boli pochopiteľne veľké, aj keď ide o objemovo menší stroj. Už prvý pohľad na MT-07 ma naviac presvedčíl, že sa nedá na túto motorku pozerať ako na typickú „nízkorozpočtovku“ a udávaná cena akoby k naháčovi ani nepatrila. Dotiahnutý dizajn, veľmi dobrá úroveň dielenského spracovania, atraktívna krátka koncovka výfuku podobná superšportu R6 alebo široká športová 180-ka vzadu. To všetko sú prvky, ktoré radia tento motocykel na vyššiu úroveň ako naznačuje cena.
Po prvom nasadnutí pocit menšej motorky nezmizne, no komfort je stále veľmi dobrý, niekomu by mohli vadiť užšie riadidlá, ale nestretol som sa s negatívnou reakciou a pri jazde ma nijako neobmedzovali. Pohodlný vzpriamený posed je  v prípade MT-07 samozrejmosťou a sťažovať sa nebudú ani vyššie postavy. Hlavná úloha v tomto prípade patrí novému dvojvalcu, ktorý od najnižších otáčok vyniká svojou pružnosťou a priateľským chodom. Zároveň mu však nechýba maximálny výkon, ktorý s narastajúcimi otáčkami lineárne narastá a poteší aj skúsených športovo ladených jazdcov. Táto „motorická“ všestrannosť veľa napovedá o využiteľnosti Yamahy a pri bežných presunoch po meste sa vždy dalo jazdiť s vyšším zaradeným prevodom a nechať sa potiahnuť krúťakom, ktorý máte neustále k dispozícii. Výkon motora v tomto režime jazdy je príjemný a priam stvorený na mestské presuny. Stačí však podržať plynovú rukoväť dlhšie a motor rýchlo ožije a zmení sa na zdatného športovca. O tom, že MT-07 vie byť aj celkom jedovatým dvojvalcom sa presvedčíte keď poriadne potiahnete za plyn na prvom prevodovom stupni a predné koleso okamžite vystrelí k nebesiam bez potreby pomôcť si spojkou. Na malý dvojvalec naozaj vynikajúca vizitka. Maximálny výkon sa z pohľadu športovca dostaví relatívne skoro už pri 9 000 otáčkach, no môžete byť bez obáv a k dispozícii stále zostáva dostatočne široké spektrum využiteľných otáčok a od cca 5 000 otáčok sa motor správa ako správny športovec a nemá problém priblížiť sa k rýchlosti 200 km/h.

Motoru úspešne sekunduje podvozok
MT-07 je po každej stránke vydareným dielom a živému motoru výborne sekunduje podvozok. Relatívne nízka hmotnosť v kombinácii s ľahkým ovládaním priam predurčuje tento motocykel do rúk začínajúcim jazdcom. Stále však ponúka stabilitu a dostatočnú tuhosť, vďaka čomu nemá problém s agresívnejšou športovou jazdou. Z mesta tak môžete vyraziť rovno smerom k obľúbenému horskému sedlu, kde si naplno užijete hravú a výbušnú povahu dvojvalca. Pruženie sa svojím charakterom blíži k definícii športového komfortu a v drvivej väčšine prípadov si uspokojivo plní svoje úlohy. Mäkké nastavenie sa prejaví až pri agresívnom tempe a motorka najmä na rozbitých úsekoch máličko znervóznie. Čiastočne sa to dá odstrániť upravením predpätia zadnej pružiny, ktorá je nastaviteľná. Predná vidlica však už ďalšie možnosti nastavenia neponúka. Dobrý dojem zanechali aj brzdy, najmä zadná ponúka dostatok citlivosti a presného dávkovania. Naopak predná brzda pri agresívnejšom tempe na dosiahnutie potrebného účinku už vyžaduje pevnejšie stlačenie. Keď už došlo aj na nedostatky, tak asi najviac mi vadilo umiestnenie prístrojovky, ktorá je mimo zorného poľa jazdca a na zistenie okamžitej rýchlosti bolo potrebné na zlomok sekundy sklopiť pohľad dole smerom k digitálnej prístrojovke. No a ak radi sledujete aj otáčky motora, tak pohľadom na prístrojovku strávite ešte o chvíľu dlhšie, pretože digitálne ukazovateľ otáčok nie je práve najčitateľnejší.

Začiatočníci alebo pokročilí?
Táto otázka možno nie je úplne namieste, pretože Yamaha MT-07 má čo ponúknuť oveľa širšiemu okruhu jazdcov. Je síce pravdou, že tento motocykel je primárne namierený na  začínajúcich jazdcov a je ponúkaný s kitom na zníženie výkonu na 35 kW, no viem si ho predstaviť napríklad ako zaujímavú alternatívu pre útlejšie postavy a ženy, ktorým rôzne 250-ky alebo 500-vky už nestačia a chcú niečo citeľne výkonnejšie. Ďalšou skupinou sú jazdci, ktorí fungujú len s limitovaným rozpočtom a namiesto ďalšej jazdenky chcú konečne novú motorku. Yamaha MT-07 je v porovnaní s najbližšou konkurenciou lacnejšia rádovo o 1 000 Eur, čo je nezanedbateľná suma a vzhľadom na všetko čo tento motocykel ponúka aj poriadne silný argument hovoriaci v prospech Yamahy. Investícia do MT-07 tak môže byť jedným z najlepších rozhodnutí, ktoré môžete v súčasnosti pre vašu motorkársku kariéru urobiť.

Yamaha MT-07
Cena: 4 890 / 5 690 Eur (ABS)
Motor: 689 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 74,8 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 68 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 085 x 745 x 1 090 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 179 / 182 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 400 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ/SK
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 5/2014.

Yamaha MT-07 – Album k testu, Motomagazín 5/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri