Connect with us

Testy a recenzie

Najmodernejšia technika vs tradičné hodnoty – Triumph Tiger Explorer vs KTM 1290 Super Adventure

Publikovaný

on

Svet veľkých cestných endúr momentálne pripomína neľútostné bojisko, kde jednotliví výrobcovia nasadzujú zbrane najťažšieho kalibru. Zároveň je to prehľad toho najlepšieho, čo motocyklový trh momentálne ponúka. Šport, turistika, mesto a samozrejme poriadne offroadové dobrodružstvo, to všetko dnes nájdete v repertoári najmodernejších zástupcov tejto triedy. Nám sa podarilo postaviť proti sebe osvedčenú stálicu v tejto triede – Triumph Tiger Explorer spolu s elektronikou nabitou novinkou v podobe KTM 1290 Super Adventure.

Triumph Tiger Explorer – pripravený zatieniť najlepších
História tohto modelu sa začala písať relatívne nedávno a na trhu sa objavil v roku 2012, no pri súčasnom tempe rozvoja, ktoré panuje v triede veľkých cestných endúr už môžeme Triumph označiť za vetrom ošľahaného dobrodruha. Cieľom tohto modelu bolo zosadiť z trónu predovšetkým bavorskú konkurenciu a Tiger má na to všetky predpoklady. V robustnom kolískovom ráme sa ukrýva veľký radový trojvalec o objeme 1 215 ccm, ktorý disponuje maximálnym výkonom 137 k pri 9 300 ot./min. Motor vás ohúri ťahom lokomotívy v ľubovoľných otáčkach, ktorú podtrhuje jedinečnou zvukovou kulisou radového trojvalca. Pochvalu zaslúži dizajn, ktorý sa nijak nesnaží kopírovať konkurenciu, práve naopak, konštruktérom sa podarilo Tigrovi vtlačiť vlastnú identitu a už na prvý pohľad vás presvedčí, že máte pred sebou drsného dobrodruha. Podvozok tvorí spomínaný kolískový rám, predná vidlica typu upside down a zadný centrálne uložený tlmič, ktorý ponúka možnosť manuálneho nastavenia predpätia a útlmu. Zadné koleso je zavesené pomocou jednoramennej kyvnej vidlice, ktorej súčasťou je bezúdržbový kardanový hriadeľ. Predné 19-palcové koleso naznačuje offroadové ambície, vzadu nájdete tradičnú 17-ku. Výkonný brzdný systém je prepojený s výborne fungujúcim systémom ABS, ktorý sa dá naviac vypnúť. Z ďalšej elektronickej výbavy je k dispozícii vypínateľná trakčná kontrola a výborne fungujúci tempomat, ktorý vám umožní prednastaviť si rýchlosť, ktorou chcete ísť. Čo viac si môžete priať?

KTM 1290 Super Adventure – maximalista s jasným cieľom
KTM je v segmente veľkých cestných endúr mimoriadne úspešným výrobcom a model Adventure je pre mnohých top voľbou, keď offroad je bežnou súčasťou vášho tripu. Rakúšania sa však rozhodli ponúknuť niečo, čo osloví aj asfaltovejšie ladených dobrodruhov, ktorí si potrpia na maximálny komfort a jazdné vlastnosti v teréne možno nie sú až tak dôležité. Oveľa viac času trávia na asfalte a viac ich zaujíma top výbava a maximálne výkonové parametre, jednoducho chcú mať to najlepšie. Super Adventure vás tak prekvapuje doslova na každom kroku. Kvapalinou chladený dvojvalec o úctyhodnom objeme 1 301 ccm disponuje masívnym výkonom 160 k pri 8 750 ot./min. Dizajnu dominuje obrovská 30-litrová nádrž a vysoký čelný štít, ktorý je porovnateľný s klasickým turistickým motocyklom. Podvozok je vybavený elektronickým poloaktívnym systémom pruženia, ktoré mení svoju charakteristiku tlačidlom na riadidlách a elektronika sa neustále stará o optimálne nastavenie. Elektronický balík pomôcok patrí momentálne medzi najdokonalejšie na trhu. Voliteľné jazdné režimy upravujú nielen charakteristiku výkonu, ale aj nastavenie podvozku, citlivosť trakčnej kontroly a systému ABS. Motorka je vybavená najnovším bezpečnostným balíkom MSC, ktorý okrem iného umožňuje bezpečne brzdiť aj v hlbokom náklone. Samozrejmosťou je tempomat, elektrické vyhrievanie rukoväti a sedla, motorka svieti do zákrut pomocou prídavných svetlometov, ktoré sa aktivujú v zákrute, a užitočným doplnkom je elektronický asistent rozbehu do kopca. Super Adventure je maximalistom, ktorý vás ohúri po každej stránke.

Univerzálnosť je prvoradá
To, čo robí veľké cestné endurá tak obľúbenými, je nielen vzhľad pravého dobrodruha, ale aj maximálna všestrannosť. Je tak jedno či sa s plne naloženou motorkou presúvate na opačný koniec kontinentu, alebo sa ráno prepletáte mestom cestou do práce, či sa v športovom tempe rútite na vrchol horského sedla. V sedle dobrodružných cestovateľov sa budete výborne cítiť v každom prostredí. Presne týmto parametrom zodpovedal aj náš testovací okruh, ktorý nás z mesta vyviedol na diaľničný presun, ktorý sa čoskoro zmenil na rýchlu cestu prvej triedy a nasledoval rýchly šprint na vrchol horského sedla, kde samozrejme nechýbala enduro vložka.

Urban
Ako motorky na každodenné presuny to možno nie je ideálna voľba a do tohto prostredia určite nájdete aj niečo praktickejšie, no na druhej strane máloktorá turistická alebo športová motorka by vám tu poslúžila lepšie. Ak majú tieto dve motorky niečo naozaj spoločné, tak sú to rozmery. Opticky obe pôsobia mohutne a na prepletanie sa hustou mestskou premávkou to príliš nevyzerá, no za nadrozmernou vizážou sa ukrýva dvojica prekvapivo obratných a ľahko ovládateľných motoriek. Triumph sa môže pochváliť nižšie uloženým sedlom, ktoré je naviac výškovo nastaviteľné pričom je možné upraviť si aj jeho sklon. Postavy pod 180 cm sa tak v sedle Tigra budú cítiť výborne a obe nohy v prípade potreby dáte pevne na zem. Extra široké riadidlá padnú presne do ruky. Pomalá jazda a manipulácia v sedle je tak bezproblémová. Motor síce nemá meniteľné výkonové krivky, no ľahké dávkovanie a schopnosť dostať motorku do pohybu už na prakticky na voľnobežných otáčkach sa v prostredí každodennej premávky výborne hodí. Bez problémov potiahne vysoký prevodový stupeň aj pri nízkych otáčkach. Jedinou menšou výtkou pri jazde v meste predstavuje  jazda s postrannými kuframi, ktoré zrazu z Explorera urobia malý kamión a namiesto hľadania miesta pomedzi autá, radšej poslušne stojím v kolóne na križovatke. Nerád by som kufrom niekomu odrazil späťák alebo odrel dvere.
KTM Super Adventure je rovnako na pohľad mohutným strojom, no má to na svedomí najmä obrovská  30-litrová nádrž spolu so širokým a vysokým čelným štítom. Rázvor motocykla je pritom identický so štandardnou verziou Adventure, čo v praxi znamená ľahké a obratné ovládanie. Adventure je tradične vyššou motorkou a platí to aj v prípade modelu Super Adventure. Sedlo je rovnako výškovo nastaviteľné a v nižšej polohe je len 860 mm nad zemou, no stále je to viac ako Tiger, a najmä nižšie postavy pod 180 cm nedosiahnu na zem s takou istotou ako na Triumphe. Na rýchle nastavenie KTM pre dané podmienky stačí tlačidlom zvoliť správny režim a motorka sa razom prispôsobí situácii. Jazdec si môže okrem režimu Street vybrať aj režim Rain (dážď), ktorý zníži výkon motora na 100 k. V ničom nezaostáva ani ohromný dvojvalec a svojou pružnosťou a kultivovaným priebehom v pohode zvláda mesto aj na vyššie prevodové stupne. Nie je to síce hladkosť trojvalca, no aj tak je to v meste mimoriadne príjemný spoločník. Obraz univerzálnej každodennej motorky dopĺňa podvozok, ktorý stačí nastaviť do polohy Comfort a cesta plná výmoľov sa razom zmení na hladkú diaľnicu.

Sport
Zrazu sa cesta začína kľukatiť a pred sebou máme horské sedlo s výborným asfaltom. Obe motorky ožívajú a menia sa na nekompromisných športovcov. V prípade KTM je to opäť otázka zvolenia správneho režimu. Po prepnutí do režimu Sport máte k dispozícii plný výkon 160 k, trakčná kontrola zníži citlivosť a pruženie v nastavení Sport je citeľne tuhšie. Super Adventure je teraz pripravené rozdať si to s ľubovoľným superšportom. Motor vás okamžite katapultuje vpred a s chuťou sa vytáča do maximálnych otáčok, dvojvalec dokáže nastúpiť poriadne agresívne a trakčná kontrola preblikne nielen vo výjazdoch, ale aj počas akcelerácie na rovinke, kde krotí predné koleso, ktoré má stále chuť odliepať sa od asfaltu. Podvozok si vďaka elektronike neustále udržuje optimálnu tuhosť, počas agresívneho brzdenia sa príliš neponára a dodáva jazde neskutočný pocit istoty. Na trhu je len zopár cestných endúr, ktoré dokážu v tomto režime držať s KTM-kou krok
Triumph Tiger Explorer sa rovnako s chuťou púšťa do športovej jazdy, motor vás dopredu tlačí silou parnej turbíny a naplno sa prejavuje jeho fantastická pružnosť. V miestach, kde s KTM-kou musím podradiť aj o dva stupne nižšie, Triumphu stačí podradiť len o jeden. Plochá výkonová krivka nenúti jazdca naháňať maximálne otáčky, ale skôr využívať mohutný záťah trojvalca. Naviac je tu jedinečná zvuková kulisa, ktorá vo vyšších otáčkach pripomína poriadne nadupaný šesťvalec. Podvozok si so športovou jazdou rovnako dokáže poradiť a výborne drží stopu aj v hlbokých náklonoch, no trochu mi chýba tuhosť a istota podvozku KTM. Na nerovnostiach sa občas zhupne a počas brzdenia sa motorka vo vysokom zdvihu pruženia ponára. Určite by pomohlo pritvrdenie oboch koncov, no automaticky to ovplyvní komfort jazdy, ktorý je inak v prípade Triumphu vynikajúci.

Touring
V drvivej väčšine prípadov je práve turistika hlavným dôvodom, prečo ľudia siahajú po veľkých cestných endurách. Práve toto je parketa, kde sa veľký Triumph cíti najlepšie. Komfort jazdy má bližšie k pohodliu športového turistu ako tradičného endura. Jazdec doslova vkĺzne do nízkeho sedla a sedí skôr v sedle ako na ňom. Vďaka tomu aj na prvý pohľad nižší čelný štít, ako na KTM odvádza porovnateľnú prácu. Tento posed neunaví ani pri extra dávkach kilometrov. Stačí vytiahnuť nastaviteľný štít do vrchnej polohy a užívať si jazdu. V tomto režime sa výborne cíti aj motor. 6-tka dokáže plynulo zrýchliť prakticky od 70 km/h až do maxima +200 km/h. V kombinácii s výborne fungujúcim tempomatom si môžete užívať doslova luxusnú jazdu. Na Triumpha dnes už kúpite široké spektrum príslušenstva od drvivej väčšiny najväčších výrobcov a dobrodružného turistu si ľahko dovybavíte podľa svojich predstáv. Osobne by som ako prvé siahol po chráničoch rukovätí, ktoré v sérii nedostanete a už v prípade sebemenšieho dažďa máte ruky okamžite mokré, čo nie je práve príjemné.
KTM Super Adventure je asi prvou motorkou z dielne KTM, ktorá vás v sedle hýčka a zahŕňa vás všetkými modernými výdobytkami spojenými s komfortom. Vyhrievané rukoväte a sedlo sú samozrejmosťou. Jazdec je dokonale ukrytý nielen za vysokým čelným štítom, ale aj mohutnou nádržou. Aj v tomto prípade si navolíte optimálny režim motora a podvozku a vychutnávate si jazdu. Elektronický podvozok vám ponúka aj možnosť nastavenia zaťaženia motorky a za pár sekúnd je pruženie nastavené na plné zaťaženie a nerovnosti filtruje s rovnakým komfortom a istotou, ako keď jazdíte s prázdnou motorkou. Výkonný a pružný dvojvalec extra váhu ani nepostrehne a správa sa rovnako suverénne ako pri sólo obsadení. Istota, ktorú na vás KTM-ka prenáša je úžasná a brzdný systém, ktorý vám dovolí intenzívne brzdiť v plnom náklone je skvelým prínosom bezpečnosti, alebo na prvý pohľad nepodstatná vec akou je asistent rozjazdu funguje bezchybne a rozbeh v kopci s plne naloženou motorkou zvládnete zakaždým bez najmenšieho zaváhania. Nesmiem zabudnúť na veľkú 30-litrovú nádrž, ktorá je pre diaľkového turistu dôležitou súčasťou výbavy. Nedostatky by ste tu len ťažko hľadali, ale v porovnaní s Triumphom sa jeden predsa len našiel. Na rozdiel od Tigra je Super Adventure stále viac tradičným endurom ako cestnou motorkou. Posed na KTM je vyšší a vzpriamenejší, výhody tohto usporiadania pocítite najmä v teréne, keď musíte každú chvíľu ísť do stúpačiek a stlačiť motorku kolenami, no na trávenie dlhých presunov v sedle môže extra komfortný posed Triumpha niekomu vyhovovať o niečo viac.

Offroad  
Časy, keď cestné endurá vznikali výlučne na základe tradičných enduro modelov sú už dávno preč. Evidentné je to najmä na Tigrovi, ktorý síce zvláda aj ľahké výlety mimo asfalt, no nie je to jeho prirodzené prostredie. Trojvalec je celkom široký motor, čo nie je práve ideálna kombinácia, najmä keď jazdíte v stúpačkach. Riadidlá sú síce široké, no sú nízko uložené a keď stojíte v stúpačkach musíte byť mierne prikrčení, čo nie je úplne ideálne. Podvozok v pohode filtruje menšie nárazy, no rýchlo vám dá vedieť kde sú jeho limity. Najlepšie sa tak cíti na poľných cestách bez väčších nerovností. Trakčná kontrola nemá offroad režim, preto je mimo asfalt prakticky nepoužiteľná. Po jej vypnutí máte pod zadkom +130 k výkonu, ktorý pri každom prudšom pridaní utrhne zadné koleso do driftu, ktorý kontrolujete výlučne svojim pravým zápästím. Pre vyjazdeného jazdca nekonečný zdroj zábavy, menej skúsených môže nástup trojvalca zaskočiť, no pomaly sa dá jazdiť aj na vyšších prevodových stupňoch, čím sa trochu krotí temperament motora.
Asi nikto nepochybuje, že KTM Super Adventure sa v tomto prostredí cíti oveľa lepšie ako Triumph. Motorka je v stredových partiách oveľa štíhlejšia a jazda v stúpačkách oveľa prirodzenejšia. Enduro korene podtrhuje reťaz na zadnom kolese, Triumph už používa kardanový hriadeľ. Aj v tomto prostredí je prínos elektronických pomôcok obrovský. Režim Offroad zníži výkon na 100 k a zjemní sa jeho dávkovanie, trakčná kontrola povolí zadnému kolesu dvojnásobne rýchlejšie otáčky ako prednému a na absolvovanie nekonečných kontrolovaných driftov stačí len podržať plynovú rukoväť a elektronika sa o všetko postará, je to neuveriteľne návyková zábava. ABS sa na zadnom kolese odpojí a aj na prednom nie je tak citlivé, brzdenie je tak na nespevnenom povrchu oveľa bezpečnejšie. Podvozok toho zvládne naozaj veľa a motorka výborne maskuje svoju +230 kg hmotnosť. Len rýchla spomienka na cenovku a prípadný účet za opravu „pár drobností“ ma núti spomaliť a zvoliť tempo viac zodpovedajúce veľkému cestnému enduru. KTM Super Adventure každopádne zostáva verný tradícii značky a do terénu je to výborné náradie.

Najmodernejšia technika alebo výborná cenovka?
Máme pred sebou dvojicu predstaviteľov momentálne najžiadanejšej kategórie motocyklov na trhu a každý nám ponúka niečo iné. Na jednej strane je tu sofistikovaný dobrodruh KTM Super Adventure, ktorý sa opiera o najmodernejšie výdobytky techniky, ktoré bez debaty robia z tejto motorky jednu z najlepších turistických motoriek na trhu. Potom je tu Triumph Tiger Explorer, ktorý sa presne v duchu pravého Angličana opiera skôr o tradičné hodnoty a vyčnieva skvelý trojvalec a komfort diaľkového turistu.
 V prípade, že by peniaze nehrali rolu, tak voľba by asi bola jednoduchá, dobrodružný cestovateľ z dielne KTM vo veľkej väčšine ukazovateľov zatienil svojho anglického konkurenta a špičkové výkony, jazdné vlastnosti a moderné systémy robia z KTM lepšie a univerzálnejšie náradie. Má to však jeden háčik, v reálnom svete hrajú financie podstatnú rolu a v tomto prípade tu máme rozdiel viac ako 4 000 Eur, ktorý hovorí v prospech Triumphu. Zrazu sa to cele zamotáva, Triumph možno nevyčnieval, no ani príliš nezaostával. V oblasti komfortu je to špička a radový trojvalec je maximálne pružný, no a k tomu pripočítame nemalú úsporu peňazí… Takže otázka zostáva: najmodernejšia technika alebo výborná cenovka?

KTM 1290 Super Adventure
Cena: 17 799 Eur
Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 160 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 140 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 229 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 ± 15 mm
Výška sedla: 860 / 875 mm
Objem pal. nádrže: 30 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

Motocykel na test požičal: KTM CEE, s.r.o., Bratislava

Triumph Tiger Explorer
Cena: od 13 210 Eur
Motor: 1 215 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 137 k pri 9 300 ot./min.
Krút. moment: 121 Nm pri 6400 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 248 x 885 x 1 410 mm
Rám: chrbticový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 259 / 266 kg (prevádzková hmotnosť)
Rázvor: 1 510 mm
Výška sedla: 837 – 857 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70 – 17

Motocykel na test zapožičal: Motocorse.sk, Bratislava

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2015
Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak

KTM Super Adventure vs Triumph Tiger Explorer-Album k testu, MMA 10/15

5 komentárov

5 Comments

  1. B12

    2. januára 2016 at 22:46

    Neviem, ale domnievam sa, že pre Triumph hrá aj spotreba, aj keď tam nie je uvedená. Alebo sa mýlim ??

  2. apa

    3. januára 2016 at 10:59

    Dobrý deň,

    …Jedinou menšou výtkou pri jazde v meste predstavuje jazda s postrannými kuframi, ktoré zrazu z Explorera urobia malý kamión a namiesto hľadania miesta pomedzi autá, radšej poslušne stojím v kolóne na križovatke. Nerád by som kufrom niekomu odrazil späťák alebo odrel dvere….

    Neviem ako je to na iných moto ale to isté mám s mojím autobusom. Mám na ňom origo Chonda kufre tie väčšie a keď som tak šiel prvýkrát v hustejšej premávke, bolo to vo Viedni, tak som jednej tete mierne namelíroval lak na aute. A ja som skoro padol na držku, len tak tak som ustál.

  3. VladiB

    4. januára 2016 at 7:34

    U Triumphu  v priemere 5,55 l  na 100 km v zaťaženom stave…

  4. B12

    4. januára 2016 at 21:57

    Staršie Kótyemy, pokiaľ viem, žrali aj šróby (skrutky) na gelendroch  😁

  5. papi

    5. januára 2016 at 10:08

    😈 Je stále menej vecí, čo mi vadia.

    Nie, že by sa vyriešili, len už som si zvykol.

    Ale posledných 10-15 rokov ma nejak neopúšťa pocit, že o tom definovaní rámov by som ešte mal napísať nejaký článok … 😈 

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri