Connect with us

Testy a recenzie

Náplasť pre ne/skúsených – Kawasaki Vulcan S

Publikovaný

on

Náplasť pre ne/skúsených

Kawasaki Vulcan S

Kawasaki ešte v roku 2009 vo svete ponúkala model Vulcan 500 LTD, ktorý si svoje už požil a jeho obľúbenosť na rôznych trhoch kričala po riadnom následníkovi trónu ľahučkých a perfektne ovládateľných cruiserov bez nutnosti použitia „véčka“. A tak nám zelení žabáci z krajiny vychádzajúceho slnka dodali to, čo Amerika nedokáže – kráľa vo svojej jedinečnej triede.
 
Ergo Fit
Pôvodný Vulcan 500-ka používal temperamentnú osem ventilovú DOHC verziu motora Ninja 500, no a túto myšlienku obratného a ľahko zvládnuteľného motocykla pre široké spektrum začiatočníkov ale i skúsenejších jazdcov, pre ktorých je teraz k dispozícii mnou obľúbený motor 650 použitý napríklad aj vo Versyse (MMA 5/2015) si zachováva aj najnovšia verzia. Ak sa budete pýtať potencionálneho zákazníka, ktorý chce niečo ako bezstarostnú jazdu v bezpečnom sedle, podľa indícií zistíte, že primárne záleží na váhe a obratnosti, dobrom výkone a príjemnom posede pre každého. To Kawasaki dobre vedela a tak do pevného rámu posadila motor, ktorý má dostatok sily v celom spektre otáčok, pričom zníženie výkonu neubralo na zábavnosti  a hlavne, pri úprave sedadla, stúpačiek a rajdov si každý nájde ten svoj najlepší pomer pre jeho komfortnú jazdu. Kawasaki si tak vychováva zákazníka pre svoju triedu cruiser a nepriamo tak pomáha aj konkurencii, ktorá nemá pokračovateľov mena Magna 500, VT600 , V535 či LS 650 Savage a podobne. Škoda.
Ergonomická variabilnosť je jedna výhoda, druhou je moderný dizajn. Mne sa Vulcan páči hlavne bez zadného sedadla, potom je výraznejšia jeho krivka začínajúca sexi svetlom prechádzajúc do nádrže. Motor má pekné zakomponovanie v ráme a rôzne nadväzujúce časti nepôsobia rušivo. Možno výfuk, ktorý je na prvý pohľad umne schovaný pod motorom a má peknú krytku, je naozaj poriadny kus, ale na druhej strane je pekne nepriznaný.
 Yoshifumi Mano (Kawasaki Heavy Idustries – inžinier Vulcanu) to podal takto: „dizajnové ciele boli jasné – fit ergonómia, komfort a jazdná dôvera v náš stroj, dosiahnutie všetkých troch cieľov nám otvára cestu k novým zákazníkom ako aj neplaší stávajúcich. Je to odvážne riešenie, skvelé, aby sa Vulcan vedel prispôsobiť širokej škále jazdcov.“ Mne sa ale páči jediná vec, akokoľvek budete kombinovať trojuholníkovú ergo pozíciu jazdca, vždy sa jedná o prerátaný posed, ktorý si už len vy musíte vyskúšať, a verím a aj som presvedčený, že určite si nájdete ten svoj. Yoshi, skvelá práca.

V limite predpisov
Sem tam mám problém dostať sa do rytmu, keď jazdíte tak často ako ja, a mimo svojich strojov sedláte aj novinárske, stane sa, že vás to požuje ako orbitku a ani neviete v ktorej hube ste bol. Ja som dopadol rovnako, naložil som malej sopke poriadne a nakoniec som len pozeral pri vyfúkaných očiach do prázdna ako bager na pevnú hlinu. Vypláchol som ráno piesok v očiach a pustil sa do panenského zmýšľania posedu, ergonómie a používania – neprenášať si tam zlozvyk iných motoriek. V limite zákonov som zrazu nebol zničený, problém je totiž v motorke samotnej, jej váha i podvozok, dokonca aj motor, zvládajú veci, ktoré táto motorka nemusí mať, no má ich. Tak prečo to nevyužiť, lenže je to drina, a to sa mi nechcelo a tak som v bežných rýchlostiach prišiel na to, ako mi to stačí na príjemné a pohodlné vozenie. Dokázal som potiahnuť, motor ochotne ide do otáčok a podvozok sa správa až priveľmi sebaisto, ale iba sem tam, a tak to  bolo najlepšie. Jeden laďák, a chrochtám blahom. Motor som ospevoval vo Versyse, tu má tiež všetko svoje kvalitné ja, jeho DNA je proste skvelá, technici dobre vedia ako motor naladiť tak, aby sa v tejto triede choval naozaj ako má, preto má príjemnú väzbu na pravé zápästie, je pokojný a aj jednotka je použiteľná. Pri všetkej sile, ktorú ponúka sa hlavne správa dôležito a komfortne a to je príjemná kombinácia. A tak cítiť naladenie zotrvačníka na 28% a zmenu profilu vačiek voči Versysu, jeho nábeh v krivke je jednoduchší a vytvára tak pocit dôvernosti pri pridávaní. Nebolo len jednoduchou lúpežou, zmenilo sa sacie ústrojenstvo ako aj sanie a ECU bolo inak upravené.

Urban Cruiser
Týždeň sa končí a ja mám na Vulcan iný pohľad ako pri prvom nasadnutí. Urban Cruiser je naozaj to správne meno, ja si užívam náklon za mestom, dobré ABS a dostatočné brzdy, hľadám cestu, ktorá nie je rozmlátená (pri BA ťažká úloha), radím a točím dvojhrnček podľa chuti. Nič ma neničí a viem ako vonia les pri ceste. Zbytočne ho nedržím pod krkom a obutie aj spätná väzba informácií, ktoré ako vodič dostávam ma nehádže do neriešiteľných situácií. Motorka je dosť čitateľná a to čo na pohľad aj ponúka, dostávam bez pozlátka. Všetko dôležité na prístrojovke je, dokonca aj moja milovaná kontrolka ECO (grr), chýba iba pár informácií, bez ktorých sa zaobídete (teplomer vonkajšej teploty by som ale pridal). Rajd sa mi na prvý pocit zdal málo široký, no postupne som si zvykol, kvalita stúpačiek, a sedadla je na výbornej úrovni. Prevodovka má jemný chod a široký záber pre dobrú odozvu motora. Chýba trochu malá odkladacia časť, no v tejto triede na ňu často nenarazím. Plusom je aj spotreba, ak som ako tak jazdil v litere zákona (plus sem tam aj nie), bežne som sa držal pri spotrebe 3,5 až do 4,5 litra max. Pri použitej nádrži som hravo dosahoval dojazd cez 300 km. Samozrejme, že som ako vždy skúsil aj spolujazdca, ale to nech vám zase povie manželka:
Janka Campová Lysáková: „Nastupujem na nízke sedadlo bez problémov, dostatočné čalúnenie je doplnené príjemnou polohou stúpačiek. Sedlo veľkostne nie je ani malé ani veľké, držiak je klasicky riešený pásom. Pri dobrom asfalte je všetko v poriadku, problém nastáva, keď sa dostaneme na zlú cestu, krátka dráha tlmenia dáva ráz na chrbticu a ja cítim každú nerovnosť, to ma posúva po sedle dozadu dole a ja sa musím vždy bezpečne vracať nazad. Pohodlie pri normálnej jazde okolo 100km/h je v pohode, nad už som bola otrávená. Riešenie som ale mala hneď na začiatku, sadnúť si dopredu a zadné sedlo zmontovať. I keď neholdujem tomuto druhu motoriek, mať nohy celkom natiahnuté dopredu mi moc nepovie a mám rada iný posed, dizajn sa mi ale páči a celkom rada by som Vulcan skúsila aj na každodenné používanie.“

Nemá konkurenciu
Ja asi nebudem najvhodnejší kupec, mám tieto moto rád, no ak začnem kalkulovať a pozriem cenu a nechám si aj motor, ja beriem Versys i keď porovnávame neporovnateľné. Ale je to tak, širší záber použitia a cestovnejšie DNA ma ťahá do tejto 650-ky. Ale je nás moc a ľudia takéto stroje chcú, čo je dobré, horšie je už len fakt, že Kawasaki je vlastne jediná vo svojej triede, nemá konkurenciu ani sa nemá čoho obávať. Kraľuje si neohrozene pokiaľ ostatných nenapadne, aké dôležité je mať takúto motorku.

Kawasaki Vulcan S
Cena: 6 895 / 7 295 Eur (ABS)
Motor: 649 ccm, 8 ventilov DOHC, R2
Výkon: 61 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 63 Nm pri 6 600 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 310 x 880 x 1 100 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 225 / 228 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 575 mm
Výška sedla: 705 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/70-18, vzadu: 160/60-17

+   trieda urban cruiser, cena, váha, motor
–    krátka dráha zadného pruženia, ABS za príplatok

Text. Dušan „Campa“ Lysák, foto: V. Brniak
Motocykel na test zapožičal: U. M. S. s.r.o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8.2015

Kawasaki Vulcan S – Album k testu, MMA 7-8/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri