Súčasná vlna neo retro modelov prináša okrem
úplných noviniek aj modely, ktoré majú svoje slávne obdobie už dávno za sebou
a práve teraz je ten správny čas na ich opätovné oživenie. Samozrejme, už
sú to v podstate iné moderné motorky so všetkými vymoženosťami dnešnej
doby, no stačí jeden pohľad a zrazu ste o dobrých 30 – 40 rokov
naspäť. Presne tak som sa cítil pri prvom pohľade na znovu oživenú Hondu
Monkey.
Nepoznáte Opicu?
Pri pohľade na malú
motorku, ktorá sa ani nedá poriadne niekam zaradiť si asi veľa z vás
povie, že prečo sa okolo toho robí taký rozruch a prečo Honda vlastne
vyťahuje takýto typ motorky do centra pozornosti? Na prvý pohľad možno nad
touto reinkarnáciou originálnych pitbikov len hodíte rukou, no
v skutočnosti za týmto modelom nájdete kus zaujímavej histórie, ktorá sa
písala najmä v krajinách na západ od nás a svoje najlepšie roky Honda
Monkey prežívala v časoch, keď u nás vládol hlboký socializmus.
V skratke by sa tak dalo povedať, že v čase keď sa prvý krát dostala
do Európy (1963), Japonci pre európskych (vrátane československých značiek)
a amerických výrobcov nepredstavovali až takú hrozbu a malá motorčeka
nikoho príliš nezaujímala, no a v čase svojej najväčšej slávy
v druhej polovici 70-tych rokov sme o motorkárskom živote
v zahnívajúcom kapitalizme až tak veľa informácii nemali a fenomén
s názvom Honda Monkey nás tak jednoducho obišiel. Pravdou však je, že
Honda Monkey sa pre viac ako celú generáciu jazdcov stala vôbec prvým kontaktom
s motorkou a kompaktná a cenovo dostupná motorka dostala do
sedla neskutočné množstvo ľudí. Naviac malé rozmery ju priam predurčovali na
naloženie do väčšieho auta alebo dodávky, no a „Opica“ sa stala členom
rodiny a bola súčasťou väčšiny dovoleniek alebo predĺžených víkendov.
Z pohľadu dnešnej retro vlny je to určite zaujímavá voľba na oživenie.
Nová Opica
Ak
v minulosti plnil tento model úlohu dostupnej a jednoduchej motorky
na začiatok, tak novodobá „Opica“ je minimálne o úroveň vyššie, čo platí
aj o samotných rozmeroch a predstava ako nakladám „drobčeka“ do kufra
svojho kombíka ma rýchlo prešla. Potom je tu úroveň dielenského spracovania,
ktoré je v mnohých ohľadoch prémiové. Ku cti japonskej značky však treba
dodať, že Monkey nie je jediným takto vybaveným maloobjemovým modelom
a Honda tlačí prémiové doplnky ako kompletné LED osvetlenie, ABS so senzorom
odľahčenia zadného kolesa pri brzdení, alebo LCD displeje aj do iných malých
modelov. Pohľad na malú Hondu je tak chvíľami fascinujúci. Klasický dizajn, kde
sú tradičné prvky pôvodnej verzie maximálne zvýraznené dopĺňajú moderné
komponenty a ako celok to do seba krásne zapadá. V Honde evidentne
našli ľudí, ktorí koncept neo retro doslova „žerú“. Jednoducho výsledok stojí
zato a ak ste niekedy videli Monkey z konca 70-tych rokov naživo, tak
príbuznosť s najnovšou verziou jednoducho bije do očí. Široké sedlo je doslova
dominantným prvkom dizajnu a tomu zodpovedá aj pohodlie, ktoré v ňom
nájdete. Je toho však oveľa viacej, čo bude milovníkov neo retro modelov priťahovať,
oba pochrómované blatníky sú kovové a to isté platí aj o chrániči
výfukového potrubia. Elegantným retro prvkom je dvojfarebná nádrž
a uzamykateľná skrinka pod sedlom, kde toho možno veľa nevojde, ale vyzerá
to super. Potom sú to spomínané prvky, ktoré jasné dávajú najavo, že ide
o modernú motorku, ktorá vznikla v roku 2018 a nie 1978. Okrem
toho spomeniem prednú obrátenú vidlicu, ktorá sa stará o kvalitné jazdné
vlastnosti a to isté platí aj dvojici postranne uložených tlmičov vzadu,
ktoré možno vyzerajú retro, ale odvádzajú veľmi dobrú prácu. Honda Monkey je
motorkou, ktorá možno neohúri veľkosťou ale zvedavé pohľady okolia bude
priťahovať všade kde sa objaví.
Celé je to skvelej zábave
Chvíľu som si
lámal hlavu nad tým, kam vlastne túto motorku mám zaradiť, minibike, malé
enduro, 125-ka do mesta? Asi je tam z každej kategórie niečo, ale má vôbec
zmysel za každú cenu zaškatuľkovať túto motorku niekam, kde nakoniec aj tak
nepatrí? Monkey je v tomto ohľade tak trochu jedinečná a jazdenie je
najmä o nenáročnej zábave. Je to presne ten typ, ktorý vám zlepší náladu
už po pár metroch v sedle. Všetko je robené tak, aby bolo ovládanie čo
najľahšie a bez obáv môžete do sedla posadiť aj človeka
s minimálnymiskúsenosťami. Myslím,
že Honde sa to podarilo naozaj na výbornú. Nízky, no stále komfortný posed,
ľahké ovládanie spojky a schopnosť motora rozbehnúť sa
s neuveriteľnou ľahkosťou, to všetko sú veci, ktoré začínajúcemu jazdcovi
maximálne uľahčí život v sedle. Určite to však neznamená, že Honda Monkey
nemá čo ponúknuť skúsenejšiemu jazdcovi. Akcelerácia malého jednovalca je
výborná a motorka vás s chuťou vystrelí vpred a neúnavne zrýchľuje
až do maxima. Prevodovka je len 4-stupňová, no vôbec to nevadí, výkon dokážete
využiť veľmi efektívne a jednotlivé stupne tam padajú s ľahkosťou
v oboch smeroch. Už som spomínal, že Monkey je priekopníkom dnešných
offroadových pitbikov a malý jednovalec v sebe určite ukrýva trochu
offroadovej dravosti. Napríklad vám veľmi ochotne dovolí poslať predné koleso
k nebesiam, keď by sa vám jazda zrazu zdala príliš monotónna, no a vďaka
svojej kompaktnej konštrukcii je to aj zábavnejšie ako na dospelej motorke
s podobným objemom motora. S chuťou sa derie do otáčok a rýchlo
vás dostane na hranicu maximálnej rýchlosti niekde okolo 95 – 100 km/h. Podvozok pritom
nemá problémy a nevadí mu ani kratší rázvor a malé pneumatiky. Repertoár
malej Hondy je tak celkom široký, rýchle kľukaté cesty, ležérny presun po okolí
alebo ľahký offroad, to všetko zvláda bez mihnutia oka a žiadnu zábavu rozhodne
nepokazí.
Malá motorka namiesto skútra?
Ak si Honda
Monkey nájde cestu do vašej garáže, tak je vysoko pravdepodobné, že prívesok
s kľúčmi od zapaľovania nebude mať len jedného majiteľa, ale bude
často kolovať medzi členmi vašej domácnosti. Zviesť sa na tejto motorke je
skutočne veľmi jednoduché a určite je to zábavnejšia alternatíva
k skútru, čo mi názorne potvrdil aj môj dospievajúci syn, ktorý mi
asistoval pri fotení. Po tom ako skončil s úškrnmi a poznámkami
o tom kde sa dávajú batérie a načo je vlastné dobrá tak malá motorka sa
posadil do sedla. Vrátil sa až po hodnej chvíli a úsmev na tvári bol oveľa
širší. Situácia sa zrazu zmenila a problém nebol ho dostať do sedla, ale naopak
ho z neho dostať, rozmery Hondy mu zrazu vôbec neprekážali.
Po pár dňoch
strávených v spoločnosti Hondy Monkey 125 môžem konštatovať, že som naplno
podľahol čaru tejto motorky. Je tu však jedna vec, ktorá sa týka práve
kompaktných rozmerov malej Hondy. V prostredí bežnej premávky som si
chvíľami pripadal až príliš malý, alebo lepšie povedané ľahko prehliadnuteľný.
V malom meste, kde hustota premávky nikdy nie je príliš veľká mi to
nevadilo, ale v rannej alebo poobedňajšej špičke veľkého mesta, kde je na meter
štvorcový zrazu až príliš veľa nervóznych a ponáhľajúcich sa vodičov, by
som sa na dospelej motorke asi predsa len cítil bezpečnejšie.
Honda Monkey 125
Cena: 3 790 Eur
Motor: 125 ccm, 2 ventily SOHC, jednovalec
Výkon: 9,5 k pri 7 000 ot./min. Krút. moment: 11 Nm pri 5 250
ot./min. Prevodovka: 4-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 1 710 x
755 x 1 029 mm
Rám: jednoduchýý oceľový Hmotnosť:107 kg (prevádzková) Rázvor: 1 155 mm Výška sedla: 776 mm Objem pal. nádrže: 5,6 l Pneu: vpredu: 120/80-12, vzadu: 130/80-12
Motocykel na test
zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
12/2018
Text a foto: Miro Tamáši
Honda Monkey 125 – album k testu v Motomagazíne 12/18
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.