Connect with us

Testy a recenzie

Návrat ku koreňom – test Yamaha Ténéré 700

Publikovaný

on

Yamaha Ténéré Tour, Veľké Karlovice (CZ), 7. 6. 2019  

Konečne je to tu! Yamaha si tentoraz dala skutočne načas, veď posledných pár rokov sme mohli obdivovať koncept s označením T7 a neskôr funkčný prototyp cestného endura, ktoré okamžite vzbudilo zaslúženú pozornosť všetkých priaznivcov dobrodružnej turistiky len na výstavách. Novinka, ktorá v sériovej podobe nesie označenie Ténéré 700 je pripravená vrátiť cestné endurá do prostredia kam siahajú ich korene – do poriadneho terénu.  


Návrat ku koreňom

História cestných endúr nás zavedie niekde na začiatok 70-tych rokov, keď sa začali objavovať prvé offroadové motorky vybavené povinnou výbavou, vďaka ktorej mohli jazdiť aj po bežných cestách. Rýchly vývoj ich od čistokrvného offroadu pomaly ale isto odkláňal. Zlom nastal v 80-tych rokoch, keď začali vznikať prvé sériové repliky dakarských rally špeciálov, ktoré namiesto tradičných jednovalcov už mali výkonnejšie a na cestovanie vhodnejšie dvojvalcové motory. Vývoj naberal rýchlo na obrátkach a postupne sa zvyšoval objem, výkon, komfort, ale aj hmotnosť týchto novodobých dobrodruhov. Výsledkom je, že dnes tu máme +150 koňové endurá s hmotnosťou + 230 kg a cenou  +15 000 eur, ktoré toho okrem asfaltu dokážu veľa aj v teréne, no zároveň reálne využiť schopnosti týchto motoriek v náročnom offroade dokáže len úzka skupina ľudí. Určite však nechcem aby týchto pár slov na úvod vyznelo ako sťažnosť na dnešné veľké cestné endurá, pretože sú to úžasne a univerzálne stroje. Pravdou však je, že pôvodná myšlienka zábavného offroadu s cestnou výbavou za rozumnú cenu sa niekde vytratila. No a práve do tejto kategórie vstupuje Yamaha s novým modelom Ténéré 700, ktorý chce ponúknuť všetko, čo veľké elektronikou nabité cestné endurá už nevedia. Máme tu tak motorku, ktorá prináša vynikajúci offroadový potenciál, ľahkú a kompaktnú konštrukciu, komfort a výkon na asfaltové presuny a to všetko samozrejme za atraktívnu cenu.  


Základom je motor

Yamaha momentálne disponuje vynikajúcimi dvoj- a trojvalcovými motormi, ktoré nájdete v širokom spektre modelov. V prípade Ténéré sa v Yamahe celkom správne rozhodli pre dvojvalec o objeme 689 ccm, ktorý nájdete v modeloch MT-07 alebo Tracer 700. Kompaktný a ľahký dvojvalec je presne to, čo offroadovo ladené cestné enduro potrebuje. Výkon 75 k pri 9 000 ot./min dopĺňa 68 Nm krútiaceho momentu, ktorý vrcholí na hranici 6 500 ot./min. Papierovo sú to čísla, ktoré na prvý pohľad možno neohúria, no kto už mal možnosť tento dvojvalec vyskúšať na vlastnej koži, tak mi dá za pravdu, že to čo je na papieri môže byť v skutočnosti niečo úplne iné. No a presne o to tu ide a motor ma už od prvých metrov presviedčal, že dvojvalec je na správnom mieste.  


Kompaktný podvozok

Veľký výkon pre jazdu v teréne nie je úplne nutný, no čo je rozhodujúce sú kompaktné rozmery a nízka hmotnosť. Ténéré tak prichádza s novým a kompaktným dvojitým kolískovým rámom pozváranom z oceľových rúrok. Štandardom je 21-palcová pneumatika vpredu a 18-palcová vzadu. Plne nastaviteľné pruženie na oboch koncoch sľubuje viac možností optimálneho nastavenia. Zdvih prednej vidlice je veľmi slušných 210 mm a vzadu je to rovných 200 mm. Spomeniem ešte údaj o svetlej výške, ktorá dosahuje 240 mm a priaznivcov offroadu rozhodne poteší. Dvojité kotúčové brzdy vpredu a jeden vzadu sú samozrejmosťou. Systém ABS je pre potreby jazdy v teréne vypínateľný a je to vlastne jediný elektronický asistent, ktorý na Ténéré nájdete. Yamaha vsadila na jednoduchosť a namiesto nastavovania elektroniky a prepínania režimov pred každou zmenou prostredia v tomto prípade riešite všetko vašim pravým zápästím, tak ako to u poriadneho offroadu má byť.  


Dizajn dakarského špeciálu

Dizajn predáva a ak patríte medzi priaznivcov diaľkových súťaží rally, tak budete nadšení nakoľko v Yamahe odviedli výbornú prácu a už na prvý pohľad je jasné, že ste v prítomnosti offroadového dobrodruha. Najmä čelné partie s vysokým čelným plexištítom a štvoricou výkonných LED svetiel nesú znaky dakarského špeciálu japonskej značky. Dokonca aj prístrojovka je riešená podobne ako na rally offroadoch a plusom je aj extra hrazdička nad prístrojovkou, ktorá slúži na uchytenie navigácie alebo roadbooku v prípade, že sa spoliehate na vlastné navigačné schopnosti. V tomto prípade naviac dizajn podporuje aj ergonómiu. Motorka je kompaktná, vôbec nemáte dojem obrovského dvojvalca, skôr pripomína jednovalec. Na štíhle stredové partie nadväzuje optimálne vykrojená nádrž a štíhle jednodielne sedadlo. Vzpriamený a uvoľnený posed, ľahký pohyb v sedle a komfortná poloha v stúpačkách. Jednoducho žiadne kompromisy na úkor maximalizovania pohodlia na ceste. Výška sedla 880 mm na prvý pohľad vyzerá byť dosť vysoká, no práve vďaka štíhlosti stredových partií, Ténéré vôbec nepôsobí ako vysoká motorka a nohy som mal v pohode na zemi. K celkovému komfortu však jednu drobnú výtku predsa len mám. Kryt spojky inak štíhleho motora trochu vytŕča a keď som mal na nohách motokrosové čižmy, tak mi to trochu vadilo pri brzdení a musel som trochu zmeniť polohu nohy na stúpačke. Našťastie sa to dialo len keď som počas jazdy sedel, keď som stál v stúpačkách bola poloha čižmy iná a vyčnievajúci motor mi nevadil.  


Asfaltový univerzál

Testovací okruh vo Veľkých Karloviciach sa vo veľkej miere išiel na asfalte, takže sme v tomto Fotoohľade motorku výborne preverili. Aj na ceste rýchlo oceníte kompaktnosť konštrukcie a prirovnanie k jednovalcu je určite namieste. Ovládanie je tak ľahké a bez ohľadu na veľké 21-palcové koleso vpredu Ténéré rýchlo a presne reagovala na každú zmenu smeru. Ľahký pohyb a prenášanie hmotnosti v štíhlom sedle je ďalším plusom, ktorý oceníte najmä pri športovom tempe. Čím viac sa cesta kľukatila, tým to bolo v sedle lepšie. Sériovo nastavený podvozok je skôr mäkší, čo prospieva komfortu, no športovejšia jazda na ceste ale aj v teréne si bude vyžadovať pritvrdiť, čo však nie je nič zložité. Motor príjemne zaberá od najnižších otáčok a pružne reaguje na každé pootočenie plynovej rukoväte a dokáže plynulo zabrať aj keď necháte otáčky motora padnúť nízko. Potom je tu športová jazda, ktorá pochopiteľne vyžaduje trochu iný prístup a častým radením udržiavať motor v hornom rozsahu otáčok. Dobou správou je, že dvojvalec sa ani v tomto režime vôbec necíti zle a užívate si poriadne svižnú jazdu.  


Offroadová hračka

Moderné veľké endurá toho v teréne veľa dokážu, no nie každý dokáže tento potenciál využiť. FotoTénéré je však iné, konštrukciou a nastavením motora a podvozku je v teréne oveľa prívetivejšie. Samotné rozmery a hmotnosť majú bližšie k typickým jednovalcovým cestným endurám, čo sa jednoznačne odrazilo na ľahkom ovládaní. Vyššie ťažisko tak pri jazde v stúpačkach ani nepocítite práve kvôli nižšej hmotnosti a bez problémov sa prepletáte tesným terénom. Motor zaberá veľmi príjemne odspodu, naviac veľmi ľahko sa dávkuje. Udržiavať krokovú rýchlosť a následne plynulo akcelerovať mu nerobí žiaden problém. Ak potrebujete pridvihnúť predné koleso pred prekážkou alebo utrhnúť zadné koleso do ľahkého driftu všetko ide veľmi ľahko. Naviac spomínaných 75 k výkonu je viac ako dosť a len málokde ich dokážete naplno využiť. Podvozok a pruženie dobre filtruje aj väčšie nerovnosti, no pri vyššom tempe narazíte na jeho limity a rýchlejší jazdci sa určite budú musieť pohrať s nastavením a pritvrdiť oba konce. Limitom v teréne boli aj sériovo obuté pneumatiky Pirelli, ktorým chýbala v teréne trakcia. Pochvalu však zaslúžia na asfalte, kde podržali aj pri svižnom športovom tempe.  


Pre radosť z jazdy

Yamaha nás nechala poriadne dlho čakať na túto motorku, no kto si počkal tak neoľutuje. Svojou väčšou orientáciou na offroadové jazdenie a priateľským správaním je to motorka, ktorá vám bude robiť radosť každý deň bez ohľadu kde sa pohybujete. No a keď vyrazíte na poriadny dobrodružný trip, tak v momente keď zídete z nudného asfaltu, tak partiu na +1000 ccm endurách necháte za chrbtom a keby aj nie, tak úsmev na tvári na konci dňa budete mať zaručene najväčší.  


Yamaha Ténéré 700

Cena: od 9 590 Eur

Motor: 689 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 75 k pri 9 000 ot./min.

Krút. moment: 68 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 365 x 915 x 1 455 mm

Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Rázvor: 1 590 mm

Výška sedla: 880 mm

Objem pal. nádrže: 16 l

Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70 – 18


Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8/2019

Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha

YAMAHA Ténéré 700 – album k testu v Motomagazíne 7-8/19

Continue Reading
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

kontakt: motocykel(a)motocykel.sk

Prevádzkovateľ stránky Motocykel.sk s. r. o.
Všetky práva vyhradené © 2021 Motocykel.sk