Yamaha Ténéré Tour, Veľké
Karlovice (CZ), 7. 6. 2019
Konečne je to tu! Yamaha si tentoraz dala skutočne
načas, veď posledných pár rokov sme mohli obdivovať koncept s označením T7
a neskôr funkčný prototyp cestného endura, ktoré okamžite vzbudilo
zaslúženú pozornosť všetkých priaznivcov dobrodružnej turistiky len na
výstavách. Novinka, ktorá v sériovej podobe nesie označenie Ténéré 700 je
pripravená vrátiť cestné endurá do prostredia kam siahajú ich korene – do
poriadneho terénu.
Návrat ku koreňom
História cestných endúr nás
zavedie niekde na začiatok 70-tych rokov, keď sa začali objavovať prvé offroadové
motorky vybavené povinnou výbavou, vďaka ktorej mohli jazdiť aj po bežných cestách.
Rýchly vývoj ich od čistokrvného offroadu pomaly ale isto odkláňal. Zlom nastal
v 80-tych rokoch, keď začali vznikať prvé sériové repliky dakarských rally
špeciálov, ktoré namiesto tradičných jednovalcov už mali výkonnejšie a na cestovanie
vhodnejšie dvojvalcové motory. Vývoj naberal rýchlo na obrátkach
a postupne sa zvyšoval objem, výkon, komfort, ale aj hmotnosť týchto
novodobých dobrodruhov. Výsledkom je, že dnes tu máme +150 koňové endurá
s hmotnosťou + 230 kg
a cenou +15 000 eur, ktoré toho
okrem asfaltu dokážu veľa aj v teréne, no zároveň reálne využiť schopnosti
týchto motoriek v náročnom offroade dokáže len úzka skupina ľudí. Určite
však nechcem aby týchto pár slov na úvod vyznelo ako sťažnosť na dnešné veľké
cestné endurá, pretože sú to úžasne a univerzálne stroje. Pravdou však je,
že pôvodná myšlienka zábavného offroadu s cestnou výbavou za rozumnú cenu
sa niekde vytratila. No a práve do tejto kategórie vstupuje Yamaha
s novým modelom Ténéré 700, ktorý chce ponúknuť všetko, čo veľké
elektronikou nabité cestné endurá už nevedia. Máme tu tak motorku, ktorá
prináša vynikajúci offroadový potenciál, ľahkú a kompaktnú konštrukciu,
komfort a výkon na asfaltové presuny a to všetko samozrejme za atraktívnu cenu.
Základom je motor
Yamaha momentálne
disponuje vynikajúcimi dvoj- a trojvalcovými motormi, ktoré nájdete
v širokom spektre modelov. V prípade Ténéré sa v Yamahe celkom
správne rozhodli pre dvojvalec o objeme 689 ccm, ktorý nájdete
v modeloch MT-07 alebo Tracer 700. Kompaktný a ľahký dvojvalec je
presne to, čo offroadovo ladené cestné enduro potrebuje. Výkon 75 k pri
9 000 ot./min dopĺňa 68 Nm krútiaceho momentu, ktorý vrcholí na hranici
6 500 ot./min. Papierovo sú to čísla, ktoré na prvý pohľad možno neohúria,
no kto už mal možnosť tento dvojvalec vyskúšať na vlastnej koži, tak mi dá za
pravdu, že to čo je na papieri môže byť v skutočnosti niečo úplne iné. No
a presne o to tu ide a motor ma už od prvých metrov presviedčal,
že dvojvalec je na správnom mieste.
Kompaktný podvozok
Veľký výkon pre jazdu
v teréne nie je úplne nutný, no čo je rozhodujúce sú kompaktné rozmery
a nízka hmotnosť. Ténéré tak prichádza s novým a kompaktným dvojitým
kolískovým rámom pozváranom z oceľových rúrok. Štandardom je 21-palcová pneumatika
vpredu a 18-palcová vzadu. Plne nastaviteľné pruženie na oboch koncoch
sľubuje viac možností optimálneho nastavenia. Zdvih prednej vidlice je veľmi
slušných 210 mm
a vzadu je to rovných 200
mm. Spomeniem ešte údaj o svetlej výške, ktorá dosahuje 240 mm a priaznivcov offroadu
rozhodne poteší. Dvojité kotúčové brzdy vpredu a jeden vzadu sú samozrejmosťou.
Systém ABS je pre potreby jazdy v teréne vypínateľný a je to vlastne
jediný elektronický asistent, ktorý na Ténéré nájdete. Yamaha vsadila na
jednoduchosť a namiesto nastavovania elektroniky a prepínania režimov pred
každou zmenou prostredia v tomto prípade riešite všetko vašim pravým
zápästím, tak ako to u poriadneho offroadu má byť.
Dizajn dakarského špeciálu
Dizajn predáva a ak
patríte medzi priaznivcov diaľkových súťaží rally, tak budete nadšení nakoľko
v Yamahe odviedli výbornú prácu a už na prvý pohľad je jasné, že ste
v prítomnosti offroadového dobrodruha. Najmä čelné partie s vysokým
čelným plexištítom a štvoricou výkonných LED svetiel nesú znaky dakarského
špeciálu japonskej značky. Dokonca aj prístrojovka je riešená podobne ako na
rally offroadoch a plusom je aj extra hrazdička nad prístrojovkou, ktorá
slúži na uchytenie navigácie alebo roadbooku v prípade, že sa spoliehate
na vlastné navigačné schopnosti. V tomto prípade naviac dizajn podporuje
aj ergonómiu. Motorka je kompaktná, vôbec nemáte dojem obrovského dvojvalca,
skôr pripomína jednovalec. Na štíhle stredové partie nadväzuje optimálne
vykrojená nádrž a štíhle jednodielne sedadlo. Vzpriamený a uvoľnený
posed, ľahký pohyb v sedle a komfortná poloha v stúpačkách.
Jednoducho žiadne kompromisy na úkor maximalizovania pohodlia na ceste. Výška
sedla 880 mm
na prvý pohľad vyzerá byť dosť vysoká, no práve vďaka štíhlosti stredových
partií, Ténéré vôbec nepôsobí ako vysoká motorka a nohy som mal
v pohode na zemi. K celkovému komfortu však jednu drobnú výtku predsa
len mám. Kryt spojky inak štíhleho motora trochu vytŕča a keď som mal na
nohách motokrosové čižmy, tak mi to trochu vadilo pri brzdení a musel som
trochu zmeniť polohu nohy na stúpačke. Našťastie sa to dialo len keď som počas
jazdy sedel, keď som stál v stúpačkách bola poloha čižmy iná
a vyčnievajúci motor mi nevadil.
Asfaltový univerzál
Testovací okruh vo
Veľkých Karloviciach sa vo veľkej miere išiel na asfalte, takže sme
v tomto ohľade motorku výborne preverili. Aj na ceste rýchlo oceníte
kompaktnosť konštrukcie a prirovnanie k jednovalcu je určite
namieste. Ovládanie je tak ľahké a bez ohľadu na veľké 21-palcové koleso
vpredu Ténéré rýchlo a presne reagovala na každú zmenu smeru. Ľahký pohyb
a prenášanie hmotnosti v štíhlom sedle je ďalším plusom, ktorý
oceníte najmä pri športovom tempe. Čím viac sa cesta kľukatila, tým to bolo
v sedle lepšie. Sériovo nastavený podvozok je skôr mäkší, čo prospieva
komfortu, no športovejšia jazda na ceste ale aj v teréne si bude vyžadovať
pritvrdiť, čo však nie je nič zložité. Motor príjemne zaberá od najnižších
otáčok a pružne reaguje na každé pootočenie plynovej rukoväte
a dokáže plynulo zabrať aj keď necháte otáčky motora padnúť nízko. Potom
je tu športová jazda, ktorá pochopiteľne vyžaduje trochu iný prístup a častým
radením udržiavať motor v hornom rozsahu otáčok. Dobou správou je, že
dvojvalec sa ani v tomto režime vôbec necíti zle a užívate si poriadne svižnú
jazdu.
Offroadová hračka
Moderné veľké endurá toho
v teréne veľa dokážu, no nie každý dokáže tento potenciál využiť. Ténéré
je však iné, konštrukciou a nastavením motora a podvozku je
v teréne oveľa prívetivejšie. Samotné rozmery a hmotnosť majú bližšie
k typickým jednovalcovým cestným endurám, čo sa jednoznačne odrazilo na
ľahkom ovládaní. Vyššie ťažisko tak pri jazde v stúpačkach ani nepocítite
práve kvôli nižšej hmotnosti a bez problémov sa prepletáte tesným terénom.
Motor zaberá veľmi príjemne odspodu, naviac veľmi ľahko sa dávkuje. Udržiavať
krokovú rýchlosť a následne plynulo akcelerovať mu nerobí žiaden problém. Ak
potrebujete pridvihnúť predné koleso pred prekážkou alebo utrhnúť zadné koleso
do ľahkého driftu všetko ide veľmi ľahko. Naviac spomínaných 75 k výkonu
je viac ako dosť a len málokde ich dokážete naplno využiť. Podvozok
a pruženie dobre filtruje aj väčšie nerovnosti, no pri vyššom tempe
narazíte na jeho limity a rýchlejší
jazdci sa určite budú musieť pohrať s nastavením a pritvrdiť oba
konce. Limitom v teréne boli aj sériovo obuté pneumatiky Pirelli, ktorým
chýbala v teréne trakcia. Pochvalu však zaslúžia na asfalte, kde podržali
aj pri svižnom športovom tempe.
Pre radosť z jazdy
Yamaha nás nechala
poriadne dlho čakať na túto motorku, no kto si počkal tak neoľutuje. Svojou
väčšou orientáciou na offroadové jazdenie a priateľským správaním je to
motorka, ktorá vám bude robiť radosť každý deň bez ohľadu kde sa pohybujete. No
a keď vyrazíte na poriadny dobrodružný trip, tak v momente keď zídete
z nudného asfaltu, tak partiu na +1000 ccm endurách necháte za chrbtom
a keby aj nie, tak úsmev na tvári na konci dňa budete mať zaručene
najväčší.
Yamaha Ténéré 700
Cena: od 9 590 Eur
Motor: 689 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 75 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 68 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 365 x 915 x 1 455 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Rázvor: 1 590
mm
Výška sedla: 880 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu:
150/70 – 18
Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8/2019
Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha
YAMAHA Ténéré 700 – album k testu v Motomagazíne 7-8/19