Connect with us

Testy a recenzie

Návrat vo veľkom štýle – Test Yamaha WR450F 2012

Publikovaný

on

Pomaly sme sa už zmierovali so skutočnosťou, že japonské značky považujú kategóriu súťažných endúr skôr za hobby triedu, kde pravidelná inovácia a najnovšia technika nie je nutná, a všetok svoj technický potenciál radšej venujú vývoju ostrých motokrosových špeciálov. Do toho však koncom minulého roku vstúpila Yamaha, ktorá predstavila novú generáciu svojho obľúbeného modelu WR450F a situácia sa razom zmenila – Japonci sú späť!

Označenie WR450F má vo svete stále dobré meno
Pravdou je, že japonským značkám ťažko niečo vyčítať a vlastne môžeme byť celkom radi, že v ich ponuke stále nájdete súťažné 450-ky aj keď do vývoja príliš neinvestujú a sú považované skôr za hobby motorky. Stále prísnejšia legislatíva v Európe ale aj Severnej Amerike vytláča endurá z lesov na menšie uzavreté okruhy a mať klasické súťažné enduro, tak chvíľami stráca zmysel. Odrazilo sa to aj na predaji týchto motocyklov, ktorý sa už niekoľko rokov po sebe znižuje a výhľady do budúcna rovnako nie sú práve ružové. Situácia Yamahy v tomto segmente je však na rozdiel od zostávajúcich Japoncov trochu iná. Model WR450F patrí už dlhé roky medzi najpredávanejšie súťažné endurá vôbec nielen v Európe, ale aj v Severnej Amerike a Austrálii. Výkonný a spoľahlivý súťažný špeciál tak vidíte nielen v rukách hobíka, ale aj na vrcholnom podujatí svetového endura, alebo na diaľkovej púštnej rally. Nechať sa vytlačiť z takej pozície by bola chyba a Yamaha takéto chyby nerobí.

Úplne nová motorka
Bez ohľadu na popularitu a predajné úspechy predchádzajúcej generácie tohto modelu prišla zmena v pravý čas. Niežeby stávajúca verzia tohto modelu bola zlá, ale WR-ky pomaly mizli z vrcholných športových seriálov a to bol zlý signál. Stačí sa však bližšie pozrieť na nový model a je jasné, že Yamaha neprichádza len s drobnými kozmetickými úpravami, ale nová generácia modelu WR je pripravená vrátiť sa na vrchol a poriadne ponaháňať európsku konkurenciu, ktorá za posledných pár rokov japonským značkám v tomto segmente trochu odskočila. Yamaha pritom neponechala nič na náhodu a siahla po špičkovej technike motokrosovej rady YZF a priniesla zaujímavý a výborne vyladený mix offroad a mx techniky.

Kľúčový rám
Ak niečo najlepšie vystihuje radikálnu zmenu, ktorú prináša nový model, tak sa treba pozrieť na nový dvojitý kolískový rám pozváraný z hliníkových profilov, ktorý je rovnaký, aký nájdete na aktuálnej motokrosovej štvortaktnej 250-ke YZF. Jedným z prínosov nového rámu je lepšie rozloženie hmotnosti, čo sa odrazilo na ľahšom ovládaní motocykla. To však nie je všetko a vďaka rámu sa rázvor zmenšil o celých 25 mm (1475 mm) ako na pôvodnom modeli, a to hovorí samo za seba. Snaha o maximálnu kompaktnosť celého motocykla sa dotkla aj plastov, ktoré rovnako pochádzajú z motokrosovej rady YZF. Štíhlejší a agresívnejší dizajn Yamahe jednoznačne svedčí.

Špičkové komponenty podvozku
WR450F urobila veľký pokrok vpred prakticky vo všetkých oblastiach, nová špičková predná vidlica je opäť rovnaká ako na najnovších motokrosových špeciáloch YZF, samozrejme, nastavenie zodpovedá enduro využitiu. Nové nastavenie zadného pruženia zodpovedá potrebám enduro jazdy, no je nastavené na extrémnejšie športové jazdenie. Pekným detailom, ktorý vystihuje vysokú kvalitu celého motocykla sú načierno eloxované ráfy kolies Excel, ale to nie je všetko a potešia napríklad pohodlné extra široké stúpačky, protišmykový poťah sedla alebo riadidlá Pro Taper ponúkané už v sérii.

Osvedčený motor teraz so vstrekovaním
Kvapalinou chladený jednovalec vybavený 5 ventilovou technikou ovládanou rozvodom DOHC zostáva zachovalý, napriek tomu prichádza s dôležitou inováciou v podobe programovateľného vstrekovania paliva Keihin, ktoré prináša nové možnosti v nastavení výkonovej krivky podľa vlastných predstáv jazdca. Slúži k tomu elektronická pomôcka s názvom Power Tuner, ktorá je súčasťou doplnkovej výbavy. Samozrejme, prínos vstrekovania paliva je väčší a odpadajú napríklad problémy so studenými štartami. Vstrekovanie sa samo vyrovná so zmenami v nadmorskej výške a nie je nutné v tomto prípade robiť žiadne zásahy do nastavenia.

Power kit
Sériový model je prispôsobený pre jazdu po cestných komunikáciách a jeho výkon je preto trochu priškrtený. Yamaha preto ponúka športový kit, ktorý obsahuje sadu dielov, ktoré citeľne zvýšia výkon motora. Je to síce investícia naviac (400 Eur), no v prípade, že chcete naplno využiť športový potenciál motocykla v teréne tak sa bez neho nezaobídete. Nosným komponentom je nová výfuková sústava, ktorá využíva rovnakú rezonančnú komoru ako továrenské motokrosové špeciály. Prináša nárast výkonu v nízkych a stredných otáčkach, čo je z pohľadu enduro motocykla dôležitý údaj. Súčasťou kitu je aj nová rozeta zadného kolesa a rozvodové kolečko, ktoré menia prevodový pomer na 13/50. V prípade, že by ste chceli prístroj na menenie výkonových kriviek Power kit, tak si budete musieť ešte priplatiť.

Láska na prvé zvezenie
Do rúk dostávam WR-ku vybavenú športovým kitom a priznám sa, že už po pár minútach strávených v teréne mi bolo jasné, že nejaké radenie do hobby kategórie tu nehrozí, a WR450F je pripravená rozdať si to s absolútnou špičkou v tejto triede. Nie žeby Yamaha hobby jazdcom nevyhovovala práve naopak, ale potenciál tohto motocykla je ďaleko väčší. Pri výške sedla 960 mm sa pohodlne nasadá aj postávam pod 180 cm, čo samozrejme oceňujem aj ja, no potešia aj štíhle línie motorky, ktoré najmä v stredných partiách sú rovnaké ako na motokrosovej 250-ke. Pocit kompaktnej motorky sa nestráca ani počas jazdy, práve naopak, Yamaha sa ovláda s ľahkosťou malého štvortaktu a aj v tesných a na ovládanie náročných úsekoch nič nestráca zo svojej hravosti. Trochu mi to pripomenulo pocit, keď som po prvýkrát presadol z oranžovej 450-ky na 350 EXC-F. Napriek tomu, že rozdiel v hmotnosti oboch KTM-iek bol minimálny, tak rozdiel v ovládaní bol naopak veľký. Platí to aj pre Yamahu, ktorej ovládanie je úžasne ľahké, aj keď rozdiely v hmotnosti s predchádzajúcou generáciou sú prakticky nulové, no na rozdiel od KTM si stále zachováva objem a výkon 450-ky. Pruženie je rovnako športovo naladené a je citeľne tuhšie ako u staršieho modelu. Už v sériovom nastavení je tak pripravené zvládať nástrahy enduro trate, bez toho, aby ste pri každom väčšom dopade narážali na dorazy pruženia. Nemal by preto byť problém ani pre rýchlych jazdcov pri hľadaní optimálneho nastavenia.

Ľahko dávkovateľná sila
Motor, ktorý má korene niekde v motokrosovej verzii z roku 2009 by sa možno mohol niekomu zdať zastaralý, ale to čo dokazuje v kombinácii s elektronickým vstrekovaním je pravý opak. Príjemným zistením je, že aj so športovým kitom vôbec nie je hlučný a určite patrí medzi najtichšie súťažné endurá na trhu. Motor dokáže zareagovať prakticky od najnižších otáčok ľahko dávkovateľným výkonom, ktorý presne potrebujete na odlepenie predného kolesa od zeme pri prekonávaní nejakej umelej prekážky alebo pri pomalom štveraní sa na vrchol klzkého stúpania. Ešte aj na druhom prevodovom stupni sa tak dá ísť v náročnej sekcii doslova krokom. Stačí však potiahnuť plynovú rukoväť o niečo viac a motor rýchlo naberie na výkone. Tento prechod je však opäť veľmi hladký bez náznaku trhavých pohybov. Výkonu máte zrazu viac ako dosť a bez problémov narastá do svojho maxima. Nie je to možno sila otvoreného MX špeciálu, no na druhej strane má motor WR k tomu veľmi blízko a v každej situácii ho tak máte k dispozícii viac ako reálne potrebujete.

A čo sa nám nepáčilo?
Aby nebolo tej chvály až príliš veľa, tak aj na Yamahe sa našlo pár negatívnych drobností, ktoré stoja za zmienku. Nádrž má objem len 7,2 l, čo nie je práve veľa a počas dlhého „kantráča“ budete musieť tankovať častejšie ako konkurencia. Na naštartovanie motorky je potrebné jedným tlačidlom aktivovať zapaľovanie a druhým naštartovať. Logika tu je a nie je na tom nič zlé, ale ak pri vypnutí motora nevypnete zároveň aj zapaľovanie, tak sa môže stať, že keď sa po nejakom čase vrátite k motorke, tak batéria bude vybitá. Trochu na škodu je, že racingový kit je súčasťou doplnkovej výbavy a musíte si zaň priplatiť, ale na druhej strane v sérii kupujete homologovaný motocykel určený do bežnej premávky a investícia do kitu nie je veľká.

Opäť na vrchole
Yamaha WR450F je motocyklom, ktorý má po celom svete množstvo priaznivcov a je vysoko pravdepodobné, že v najbližšom období sa tento zástup ešte rozšíri. Nový model sa vracia na vrchol vo veľkom štýle a Yamaha prináša výborne namiešaný mix ľahkého ovládania malého štvortaktu a výkonu veľkej 450-ky, vďaka čomu sa stáva výborným športovým náradím nielen pre hobíka ale aj ostrieľaného profíka.

Yamaha WR450F 2012

Cena: 8 690 Eur
Motor: 449 ccm, 5 ventilov DOHC, R1
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 315 x 825 x 1 275 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 129 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 475 mm
Výška sedla: 960 mm
Objem pal. nádrže: 7,2 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 120/90-18

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012 Janka

Návrat vo veľkom štýle – Test Yamaha WR450F 2012

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri