Connect with us

Testy a recenzie

Nie len pre kávičkárov – Test Benelli Caffénero 250

Publikovaný

on

Test Benelli Caffénero 250

Veľký ako dospelá motorka
16“ kolesá a vysoká svetlosť
Dvaja pasažieri – bez problémov
Chcelo by to už vylepšiť dizajn
Maximálka 131 km

Nedajte sa pomýliť názvom
Caffénero je už nejaký rok v ponuke Benelli a radí sa medzi osvedčené skútre na trhu, hlavne v južanských krajinách. Pre našinca je motocykel Benelli stále exotika, ale skútre sa tu čoraz viac udomácňujú. Tento kúsok s výkonom 21 koní už patrí do ruky možno trochu skúsenejším a vyjazdenejším jazdcom a ako hlavnú podmienku udávam, že každý by mal mať dlhšie nohy, aby z neho na zem bezpečne dostúpil. Jeho dominantou je vysoká svetlosť (140 mm), rozmery veľkej motorky a tým aj jeho vážnosť v premávke, plus silný motor a masívny podvozok.

Ako je to s dizajnom?
Viete o tom, že Caffénero má mladších súrodencov? Caffénero 125/150 sa ale na túto 250-tku ani zďaleka nepodobajú. Teraz narážam hlavne na dizajn, ktorý by 250-tka mala už čoskoro obmeniť. Opäť sa vrátim k inému modelu Benelli, ktorý sme testovali pred 2 rokmi a jedná sa o model Zen Zero 350, kde Benelli presne ukázalo, ako vedia skútre veľmi moderne a pekne robiť. Samozrejme, i tento dizajn má svoje čaro a jedinečnosť, pričom čierna – elegantná farba s tieňovaným čelným sklom skútru mimoriadne pristanú. Potom je tu ešte verzia v bielom a tá je ešte krajšia. Oči mi pri obhliadke dizajnu padnú na palubný prístroj, ktorý je večer pekne podsvietený do svetlošeda. Okrem analógového rýchlomeru (km/míľe), tú nájdete ďalšie dve ručičky na množstvo paliva a teplotu motora. V okrúhlom analógu je modro podsvietený mini displej (30 x16 mm), kde sú narvané tieto údaje: počítadlo km /1 x tripmeter, aktuálny čas a teplota vzduchu. Všetko mikro metrické, že počas jazdy to len tak-tak prečítam. Ukazovatele smeroviek a svetiel sú ale rýdzo klasické a bijú do očí ako sa patrí.

Na toto sa spoľahnite
Kolesá sú až neuveriteľne veľké, iba o 1“ menšie ako majú silné dospelé motorky s rozmerom 2 x 16“, tak to je na 250-tku sila. Práve vďaka týmto kolesám je skúter tak veľký a vysoký. Predné koleso brzdia dokonca dva brzdné kotúče (2 x 247 mm) s dvojpiestikovými plávajúcimi strmeňmi. Potom je tu silný, a zároveň pružný oceľový, priehradkový trubkový rám, ktorý vďaka prepojeniu s pravostrannou odlievanou hliníkovou vidlicou a ľavostranným zavesením variátora tvoria jeden osvedčený a sebavedomý pevný celok pre posádku. Predná 35 mm vidlica je mierne predklonená a je na hrane toho, čo by na takto silnom, veľkom a rýchlom skútri malo byť. Obe svetelné rampy vpredu i vzadu sú osadené klasickými žiarovkami a zviditeľňujú skúter okolitej premávke spoľahlivo do všetkých strán. Masívny zadný nosič v pohode zvládne montáž aj kufra nad 40 l, a i napriek kufru spolujazdcovi zostane maximum miesta.

„Spaghetti Benelli boloneze specialitá“
Hneď prvá špecialita je tá, že ako sa otvára podsedlová časť? Poďme na to: zatlačme prostredníctvom kľúča spínaciu skrinku. Pred kolenami sa otvorí veľké veko skrinky, kde nájdete dve páčky, jedna s ikonkou nádrže, druhá s ikonkou úložného priestoru. V oboch prípadoch je ovládanie zariadení sprostredkované prostredníctvom oceľových laniek a to ťahom páčok smerom k sebe. Tento mega kryt ale okrem spomínaných dvoch páčiek obsahuje len dva mini priestory, kde do jedného vojde peňaženka a do druhého jeden 4,5“ smartfón, alebo dva Vincove mobily. A poďme na ďalšiu vychytávku. Spomínaná  svetlosť 140 mm mi nejako nejde do hlavy keď stále na skúter pozerám, a tak beriem meter a čo nenameriam: 140 mm je najnižšia časť hlavného stojanu v zatvorenom stave. Skutočná svetlosť v mieste kde sú plošiny pre chodidlá je ale neuveriteľných 21 cm. A to sú hodnoty cestovného endura. Preto teda keď sedím na sedadle špičkami ledva dočiahnem na zem, sedlo je totižto 830 mm nad zemou. Tak-tak, tento skúter vyžaduje vyššie  postavy, ale zároveň mení jeho určenie a to v smere, že sa prakticky nezľakne žiadneho obrubníka, či inej nadzemnej prekážky. A to sa u mňa počíta, pretože ako skútrista veľmi rád zájdem so skútrom do lesa na maliny, či na salaš na syr. (Pre Vinca: ale nie ten, čo chodíme do Nimnice na syr a kde sa dostaneme poľahky osobným autom). Netvrdím, že to je teda enduro skuter, aj keď tu tak nasadám, ale terénu sa tento kafáč vôbec nebojí.

Silná stránka je motor
Tých necelých 21 koní má svoje čaro. Okrem toho, že prenáša vo vyšších otáčkach jemné vibrácie do rukovätí, ponúka svoj silný priebeh v prakticky celom spektre otáčok. Je to takto: 50-tka v meste to je nič, 90-tka mimo mesto hračka, povinné predbiehanie auta mimo obce je ešte väčšia hračka, pretože motor plynule a akčne zrýchľuje do cca 115 km/h, čo je pre mňa podstatné. Na svoj vrchol cca 130 km/h sa dopracuje trochu dlhšie, ale ctí ho to, že aj tu sa cíti dobre a nemám pocit, že motor plače. Kafáč i pri tejto rýchlosti drží svoju sebavedomú stopu, akurát pri priečnych nerovnostiach je už cítiť ťažisko, ktoré nadhupáva skúter o trošku viac ako by som čakal. Pritom krytie od pása nahor proti vetru je úplne super. Stále ale nechápem prečo na mňa fúka od kolien dolu. Miesto pre chodidlá jazdca je dosť presné, ale vysúvam chodidlo vďaka nábehovej otvorenej hrane podlahy mierne von. Posed je pre oboch pasažierov neúnavný a v tomto prípade mi ani nevadia plošinové stúpačky pre spolujazdca, pretože sú široké a majú brzdnú hranu pre opätok topánky.  Zrkadlá sú na vysokých tyčinkách, a tak ich poľahky nastavím a výborne bez rozmazania v nich vidím všetko čo sa deje za mnou. A prichádza na rad diaľnica v tandeme. Vo dvojici dosahujem maximálku 121 km/h, spolujazdec si ale pochvaľuje správne obtekanie vzduchu a skutočne pohodlné zvezenie. Trochu neistoty ale moja ľadvinka pociťuje v ostrejších zákrutách, práve kvôli vysokému ťažisku. Ale rýchlo si zvykla. 

Takto to teda je
Caffénero si pýta skúsenejšieho  a postavou vyššieho majiteľa. Motoricky nenájdete sklamanie v žiadnej pasáži jazdy. Podvozok je nastavený na maximálku, takže akurát. Vysoká svetlosť mení ťažisko a treba jej prispôsobiť nábeh a nakláňanie do zákrut. Mierne predklonená a vysoká predná vidlica mení, presnejšie, zväčšuje polomer zatáčania a ak by ste šli prvýkrát na testovaciu jazdu bez predchádzajúcich návykov, mali by ste pocit vynášania v ostrej zákrute, ale to je iba otázka zohrania sa so strojom. V rýchlej otvorenej zákrute to nevadí. Brzdy sú zamatovo mäkko ovládateľné a stačia, no vo dvojici a s plným kufrom by som ale vyžadoval väčšie  zahryznutie. Dizajn má len dve možnosti, alebo sa hneď zapáči, alebo nie. Pravdou je, že by pýtal upgrade, a to sa týka i svetiel na oboch koncoch a prístrojovky. Skúter má dva stojany a neuveriteľne ľahko pri tej váhe ide na hlavný stojan a späť. Veľký kvapalinový chladič zabezpečí bezproblémový chod motora i v horúčavách či preťažení skútra.  A nakoniec? Za tie Eurá v tejto triede je to výborná a osvedčená voľba.

Benelli Caffénero 250
Cena: 2 990 Eur
Motor: 250 ccm, 4T jednovalec, Euro 3
Výkon: 21 k pri 7 000  ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 2 090 x 800 x 1 500 mm
Hmotnosť / cel. hmotnosť / nádrž: 163 / 340 kg / 11,5 litrov
Max. nameraná rýchlosť: 131 km/h
Pneu: vpredu: 110/70-16, vzadu: 140/70-15

Skúter na test zapožičal: GVP MOTO s.r.o. Komárno
Autor: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2014.

Benelli Caffénero 250 – Album k testu, Motomagazín 6/2014

1 komentár

1 komentár

  1. cazzo

    5. júla 2014 at 5:40

    Dizajn jak lacny Cinan

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri