Connect with us

Testy a recenzie

Nová éra dobrodružstva – Test KTM 1190 Adventure

Publikovaný

on

Rakúska značka KTM sa s modelom 950 Adventure začiatkom nového tisícročia úspešne etablovala na trhu veľkých cestných endúr a vďaka svojej jedinečnej filozofii výrobcu športových špeciálov priniesla do tejto triedy svieži závan vetra, ktorý dovtedy pohodlných turistických univerzálov postavil do úplne nového svetla dobrodružného športovca. Po desiatich rokoch prichádzajú Rakúšania v poradí už s treťou generáciou tohto motocykla a kvality najnovšieho „Dobrodruha“ sme si boli vyskúšať na nádherných alpských cestách okolo rakúskeho mestečka Mariazell.

Začalo to pred jedným desaťročím
Výnimočnosť produkcie rakúskej značky spočíva v špecifickom prístupe k vývoju nových modelov, ktorý je výrazne ovplyvnený športovou históriou značky. Výsledkom sú motorky, ktoré boli vyvinuté priamo na športových okruhoch. Platí to aj o prvej generácii modelu Adventure, ktorý vznikol na základe víťazného dakarského špeciálu Taliana Meoniho, ktorý s ním v roku 2002 na slávnej rally zvíťazil. Na rozdiel od svojej konkurencie sa tak nový Adventure mohol pochváliť génmi offroadových špeciálov, čo sa samozrejme odrazilo na jazdných vlastnostiach, ktoré najmä v teréne priniesli nový štandard. V roku 2006 potom prišla druhá generácia tohto modelu vybavená novým motorom a elektronickým vstrekovaním paliva. Napriek tomu, že tento motocykel ukázal kultivovanejšiu tvár, nič nezostal dlžný firemnému sloganu KTM – „Ready to race“. Modelová rada na rok 2013 však prináša niečo úplne nové.

Nová éra
Veľké cestné endurá sa v posledných rokoch prepracovali na úplný vrchol predajných rebríčkov a stali sa preferovanou triedou pre drvivú väčšinu najvýznamnejších značiek. Platí to aj v prípade KTM a vývoj novej generácie modelu Adventure patril medzi najdôležitejšie a najnákladnejšie projekty posledných rokov. Latka však bola postavená naozaj vysoko a nová motorka musela splniť hneď niekoľko cieľov naraz. Okrem komfortného diaľkového turistu musí byť zdatným offroadom, príležitostným superšportom, ale aj univerzálom na každý deň. To všetko za predpokladu ľahkého ovládania, ktoré Adventure priblíži širokému okruhu jazdcov rôzneho zamerania.

Nadupaný dvojvalec
Pri pohľade na parametre pohonnej jednotky by sa dalo povedať, že práve tu Adventure spĺňa predstavy príležitostného superšportu. Dvojvalec o objeme 1 195 ccm pochádza z úspešného superbiku RC8 R, no prakticky každá časť motora bola podrobená úpravám. Moderný dvojvalec, ktorý je nabitý technikou v podobe elektronického manažmentu motora, elektronicky ovládanej škrtiacej klapky, duálneho zapaľovania a meniteľných výkonových máp dosahuje maximálny výkon 150 k pri 9 500 ot./min. a 125 Nm krútiaceho momentu pri 7 500 ot./min. Dôležitou súčasťou motora je spomínané duálne zapaľovanie, ktoré využíva dvojicou sviečok v každom valci. Každá sviečka sa pritom riadi vlastnou mapou zapaľovania, vďaka čomu motor dokáže efektívnejšie spaľovať palivo a najmä v nízkych otáčkach je priebeh výkonu ďaleko hladší, čo sme si vyskúšali na tesných vracákoch v okolí Mariazellu. 6-stupňová prevodovka spoľahlivo spolupracuje s novou antihoppingovou spojkou a každé podradenie bolo hladké a presné. Nový motor má v porovnaní so svojím predchodcom o 20 % nižšiu spotrebu, čo je vzhľadom na výkon vynikajúci údaj, naviac interval údržby je predĺžený na 15 000 km.

Minimálna hmotnosť
230 kg je údaj pri ktorom sa na chvíľu zastavím. Adventure je momentálne najľahším veľkým cestným endurom na trhu a túto skutočnosť nám motorka pri jazde patrične dávala najavo. Samotný rám váži len necelých 10 kg a snahu o úsporu hmotnosti vidieť na každom kroku. Extrémne ľahká a zároveň tuhá je aj zadná kyvná vidlica, ktorá je odliata technológiou tlakového odlievania. Významnou novinkou dotýkajúcou sa podvozku je nový elektronický systém nastavenia pruženia EDS. Systém ponúka štyri rôzne nastavenia predpätia pružiny a 3 režimy útlmu, ktoré si jazdec môže počas jazdy meniť tlačidlom na riadidlách. Ďalšia inovácia, ktorá má na tomto modeli premiéru je tlmič riadenia, ktorého prítomnosť je vzhľadom na 150 k výkonu vítaným doplnkom, najmä v rýchlych pasážach, kde maximálny výkon aj využívate.

Kombinovaný systém C-ABS už v sérii
Brzdný systém KTM momentálne patrí medzi to najlepšie čo táto trieda ponúka. Rakúšania siahli po najnovšom kombinovanom systéme C-ABS, ktorý bol vyvíjaný v spolupráci s firmou Bosch. V prípade, že brzdíte len prednou brzdou, systém automaticky prerozdelí brzdný účinok aj na zadné koleso tak, aby bola dosiahnutá maximálna smerová stabilita počas brzdenia, zároveň moduluje brzdný účinok a zabraňuje nechcenému zablokovaniu jedného z kolies. Aktivácia ABS tak prebieha prakticky bez toho, aby to jazdec výrazne pocítil. Jazdec si naviac môže vybrať jeden z dvoch režimov nastavenia ABS podľa prostredia kde jazdí. V režime „offroad“ sa citlivosť systému znižuje a ABS na zadnom kolese sa vypne. Potom je tu ešte tretia možnosť a ABS sa dá vypnúť úplne. O samotné spomalenie sa starajú radiálne uchytené strmene Brembo, ktoré vpredu spomaľujú dvojicu 320 mm kotúčov a vzadu brzdný systém dopĺňa kotúč o priemere 268 mm.

Sofistikovaný elektronický balík
Adventure je prémiovým zvezením so všetkým čo k tomu patrí a naplno si to uvedomíte hneď po prvom posadení sa za riadidlá. Úplne nový prístrojový panel ukrýva až dvojicu digitálnych displejov, ktoré vás zaplavia množstvom informácií a na rýchle preklikávanie sa jednotlivými funkciami poslúži štvorica tlačítok na ľavej rukoväti. Váš palec tak dostane naozaj zabrať a toto riadiace centrum ovláda prakticky všetko, napríklad aj také vyhrievanie rukovätí musíte zapnúť práve tu. Adventure však ukrýva ďalšie, oveľa sofistikovanejšie elektronické doplnky. Elektronicky nastaviteľné pruženie som spolu s brzdným systémom C-ABS už spomínal, no a potom je tu možnosť prepínania jazdných režimov (Sport, Street, Rain a Off-road), ktoré upravujú nielen výkon motora, ale aj citlivosť trakčnej kontroly, ktorá zasahuje veľmi plynulo a namiesto prerušenia zapaľovania ovláda škrtiace klapky a okamžite zníži výkon motora podľa potreby. Aktiváciu trakčnej kontroly tak jazdec často ani nepocítil a upozornila ho na to preblikujúca kontrolka na prístrojovke. Podobne ako ABS aj trakčná kontrola sa dá vypnúť.

Komfortný turista
Čakal na nás takmer 300-kilometrový okruh po nádherných cestách v pohorí štajerských Álp so štartom a cieľom v mestečku Mariazell. Ideálna trasa na vyskúšanie turistického potenciálu tohto motocykla. Komfortné dvojdielne sedlo so svojou výškou 860 mm patrí skôr medzi vyššie, no vďaka štíhlej konštrukcii celého motocykla ani jazdec s výškou pod 180 cm nemá problém dosiahnuť nohami na zem. Čelný štít sa dá jednoducho nastaviť nielen výškovo, ale aj smerom dopredu a dozadu, vďaka čomu má jazdec na výber niekoľko rôznych polôh a ochrana aj pri diaľničných rýchlostiach bola výborná. Ľahké ovládanie, ktoré sa pripisuje nízkej hmotnosti sa premietlo aj do ostatných častí motocykla a Adventure je v tomto smere veľmi „user friendly“ motocyklom, ovládanie spojky je otázkou jedného prsta a jednotlivé prevodové stupne zapadajú ako po masle. Motor od najnižších otáčok produkuje ľahko dávkovateľný výkon, ktorý bez väčších výkyvov plynulo narastá do maxima, zároveň dokáže byť veľmi pružný a toleruje jazdecké chyby, keď ostré vracáky v strmom stúpaní bez protestov zvláda so zaradenou trojkou bez náznaku trhavých pohybov, pričom na krátkej rovinke plynulo akceleruje. Rešpekt zo 150 koní výkonu sa pri turistickom tempe pomaly stráca, ale ako som zistil motor, má aj svoju druhú tvár, ktorú ukázal neskôr. Pruženie si logicky pýta nastavenie „Comfort“, ale pre svižnejšiu jazdu je to až príliš pohodlné nastavenie s hlboko sa ponárajúcou sa vidlicou počas intenzívneho brzdenia a jemným zhupnutím zadnej pružiny počas akcelerácie. Oveľa viac mi v tomto smere vyhovovalo tuhšie nastavenie „Street“ alebo dokonca „Sport“, pri ktorom podvozok citeľne stuhne a oveľa lepšie zvláda agresívne tempo bez toho, aby výrazne utrpel jazdecký komfort. Aj vďaka tomu ubehlo spomínaných 300 km v absolútnom pohodlí.

Motor dvoch tvárí
Na trhu nie je veľa 150-koňových dvojvalcov, ktoré dokážu byť dokonale kultivovaným a pružným turistom, no zároveň aj nadupaným monštrom, ktoré naháňa strach všetkým superšportom. Nový dvojvalec KTM je jedným z týchto motorov a dokáže bežný výlet rýchlo zmeniť na divokú naháňačku so svorkou superšportov za chrbtom. Tento motor to však robí s ľahkosťou a prechod z kultivovanosti do divokosti je úplne plynulý takmer bez varovania. Stačí sa s otáčkomerom dostať nad 6 500 otáčok a veci sa zrazu začnú diať oveľa rýchlejšie, kontrolka trakčnej kontroly začína preblikovať aj na rovinkách, keď pomáha krotiť predné koleso, ktoré sa chce neustále odlepiť od zeme. Motorka sa však v tomto režime jazdy cíti vynikajúco a s ľahkosťou sa ponára do hlbokých náklonov a s istotou absolvuje rýchle zákruty pod plynom. Okrem nízkej hmotnosti treba vyzdvihnúť aj výbornú geometriu motocykla, ktorá má nemalý podiel na ľahkom a presnom ovládaní. K dispozícii sme mali okrem štandardnej verzie s 19-palcovou prednou pneumatikou aj verziu „R“ s 21-palcovým predným kolesom a rozdiel bol okamžite cítiť a na asfaltové adrenalínové radovánky je štandardná verzia oveľa lepšou voľbou. Najmä ochota zatáčať je logicky na strane menšieho predného kolesa. Pochvala patrí brzdám, výkonné a presne dávkovateľné zároveň.

Motorka na každý deň
Tu by to chcelo vyzdvihnúť výkonové režimy „rain“ a „offroad“, ktoré obmedzia výkon na 100 k, no dážď ani terén sme neskúšali a motor síce vie byť aj v tomto režime rýchly, no výkon je pochopiteľne trochu otupený. Naviac aj pri plnom výkone 150 k to je motor, ktorý nemá problém pomaly sa prepletať mestom a jazdiť presne podľa predpisov. Ďalším plusom je vzpriamený posed a ľahké ovládanie, ktoré predurčujú motocykel na každodenné presuny. Dokonca sa netreba obávať ani spotreby, ktorá sa pri relatívne svižnom a športovom tempe pohybovala na hranici 6 l /100 km. Cena začína relatívne vysoko na 13 990 Eur, ale až na elektronický systém nastavenia pruženia EDS a systému merania tlaku v pneumatikách TPMS dostávate kompletne vybavený motocykel. Verzia s EDS a TPMS je drahšia o necelú tisícku. Okrem toho výrobca ponúka pestrú paletu doplnkov, kde nechýbajú napríklad vyhrievané rukoväte alebo sedačka.

Ideálna motorka?
Nová KTM 1190 Adventure je niečím úplne novým v ponuke výrobcu, keď sa tak trochu vymyká filozofii hľadania dier na trhu a ich nasledovného obsadenia špecifickým modelom, ktorý tu chýbal. Práve naopak, Adventure sa chystá svojou všestrannosťou osloviť širší okruh jazdcov ako v prípade svojho predchodcu. Zobral si to najlepšie z pôvodného konceptu modelu Adventure, ale aj rýchleho alpského turistu 990 SM-T. Všetko naviac prichádza v modernejšom, sofistikovanejšom a výkonnejšom balení. Výsledok tak stojí za to a KTM 1190 Adventure sa jednoznačne radí medzi absolútnu špičku v triede veľkých cestných endúr.

KTM 1190 Adventure

Cena: 13 990 Eur
Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 263 x 893 x 1 447 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu:170/60-17

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: David M. Bodlák

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Nová éra dobrodružstva – Test KTM 1190 Adventure

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri