Connect with us

Testy a recenzie

Nová kapitola v živote CB – test Honda CB650F

Publikovaný

on

Španielsko, Alicante 4. 4. 2014

*Úplne nový motor
*Využiteľnosť celého spektra otáčok
*Jednoduchý, ale spoľahlivý podvozok
*Trochu zvláštne obutie SportMaxx 222
*Ľahký street fighter s dušou športovca
*Veľa grafických / farebných kombinácií
*Garancia dlhej mladosti

Honda prišla s modelom CB650F na trh celkom nenápadne. Nešlo o to ohúriť obecenstvo, ale vyťažiť trošku z minulosti, pridať niečo zo súčasnosti a v konečnej fáze tu máme úplne nový motocykel, ktorý má osloviť skutočnú masu užívateľov všetkých kategórií, a to spôsobom, aby boli všetci spokojní. Ak sa pýtate či je toto nástupca obľúbeného Horneta, odpoveď znie: NIE JE. Tak kto teda je CB650F? Proste novinka v strednej triede, ktorá začína novú kapitolu série CB. Tá prvá CB vznikla už v roku 1969 (CB750) a toto označenie bude ešte dlho zvučné a nestarnúce.

Triezvy dizajn pre všetky generácie
Ani jedna séria CB nebola vo svojej dobe dizajnom nudná. V tomto prípade „vysoká Honda škola“ dizajnu použila možno na prvý pohľad jednoduché, ale zároveň dotiahnuté krivky do takého štádia, aby motocykel nevyzeral ani agresívne, ani nudne, ale v prvom rade pocitovo príjemne a priateľsky. Predný svetlomet tvaru V ukrýva len klasickú žiarovku, moderné LED nájdete v pozičných a zadnom svetle. Palubná doska je technologicky prepracovaná do svojej triedy a budete s ňou spokojný, pokiaľ neočakávate ukazovateľ zaradeného rých. stupňa. Dominantou motorky sú kolená – zvody s koncovkou výfuku, ktoré pôsobia veľmi upratane a končia v trochu zospodu škaredej koncovke, ale zato pekne zakrytej vytvarovaným bočným krytom. Farebných modifikácií je päť a bezkonkurenčne najpríťažlivejšia je B-M-Č so zlatými diskami. Dizajn dotvárajú tvarované brzdné kotúče vpredu i vzadu a široká sedačka pre jazdca. Riadidlá sú mierne širšie a pri posadení na motorku som zaregistroval ochranný grip na chrbte nádrže, ktorý zjemňuje kontakt s jazdcom a na oboch stranách rámu sú nalepené ďalšie gripy pre opieranie sa kolien zvnútra. Obe veci dostanete v balení k motocyklu a je na vás či si ich tam nalepíte. Celistvé dvojsedadlo ukrýva dosť veľký priestor aj pre lekárničku, či menšie náradie, alebo taštičku s mobilom a peňaženkou.

Úsporný motor, dlhá životnosť
Takže 86 koní drieme v úplne novom a veľmi kompaktnom motore. 300 sklon a štíhlosť bloku motora necháva hromadu prístupového priestoru k rôznym častiam motora. Motor má úplne nové piesty a nové technické vylepšenia smerujúce k lepšiemu chladeniu. Rozvodová reťaz sa pýši novým povlakom, motor je tichší a má predpovedanú dlhú životnosť. Nový koncept motora umožnil poskrývať skoro všetky hadice pod kapoty a teraz nič nenarušuje jeho krivky. Filter oleja nájdete v spodnej časti motora vľavo a celá motorická časť aj s prevodovkou sú podriadené centralizácii váhy, teda do jedného bodu. Ak ste už niekde videli takéto usporiadanie spomínaných zvodov výfuku, tak toto tu už bolo na modeli CB400 v roku 1974. Vstrekovanie paliva je podporované čistým prechodom nasávaného vzduchu, a preto je výkon úplne presný na odozvu od  plynovej rukoväte. Výrobca vďaka novému technologickému vylepšenie garantuje mimoriadne nízku spotrebu 4,76 l na 100 km, čo v spojení so 17,3 l  nádržou môže znamenať akčný rádius až 360 km. 86 koní výkonu dosiahnete síce až pri 11 000 ot./min ale pri správnom radení vám dobre poslúži krútiaci moment.

Nenápadný podvozok –  ale hotová veda
Odlievaný rám je technologicky vyrábaný tak, že jeho pevnou súčasťou je aj podsedlový rám. V tomto momente tvorí jeden tuhý celok, čo ocení jazdec hlavne vtedy, pokiaľ má za sebou spolujazdca. Vtedy dostane i lepšiu spätnú väzbu, ale okamžite ma napadla myšlienka, že ako sa to bude riešiť, keď motocykel zažije stredne ľahký pád, kedy v inom prípade lacné diely podsedlovky jednoducho vymením. Tuto to už možné nebude. Efektivitu rámu dodáva masívna, hliníková kyvná vidlica so 7-stupňovým nastavením predpätia tlmiča, ktorý nie je prepákovaný, ale ide napriamo na vidlicu. Na prestavenie pruženia budete potrebovať odborné náradie, kde výhodou je už spomínaný vylepšený prístup. Ak sa pozastavíte nad klasickou prednou vidlicou, tak len opakujem, toto nie je Hornet. Vidlica je ale vo vrchnej časti prirodzene štíhlejšia a tým sa získal priestor okolo krku, ktorý bol potrebný pre osadenie ďalších častí v tejto oblasti. Šesť štíhlych lúčov šetrí peňaženku zákazníka a odľahčuje disky, pričom prekvapením je obutie Dunlop SportMaxx 222. Toto obutie s dosť tvrdou zmesou bolo špeciálne vyvinuté pre model VFR800F a zrazu je i na tomto motocykli. 

Nedočkavé ráno…
Prvé kilometre sa odohrávajú pri teplote cca 13 – 150C. V Alicante je po prehánkach a strašne fúka a všetky autá dookola sú hnedé. Búrka tu a skoro do celej Európy priniesla prachový piesok z Afriky a to mi dvíha prst hore – bude sa šmýkať. A aj tak bolo.  S týmto výkonom by tu bola trakčná zbytočná, ale motocykel má ABS. Takže pracujem s informáciami: vzduch má 130C, asfalt piesok zo Sahary, neznáma pneumatika, vodca na 1. motorke je riadny strelec, v našej výprave je 5 Talianov.  „Kua“ to je kombinácia! Jediné čo poznám je krídlo na nádrži CB650F a toho sa teda určite nebojím.

Štartujem, na čiarach sa šmýka, šestka je tu prirýchlo
Na minútu presne opúšťame parkovisko spred hotela. Na CB-čke sa veľmi príjemne a pohodovo sedí, pretože mám k dispozícii široké sedadlo a riadidlá, ktoré mi šírkou i výškou presne padnú. Ergonomický  trojuholník riadidlá – posed – stúpačky „tradične“ dôverne poznám a plne mi vyhovujú mierne pokrčené kolená, motorka je pre mňa ako vyšitá. Budíky sú príliš nízko a odtrhávajú mi zrak od premávky. Márne na nich hľadám zaradený stupeň, pretože už na krátkom úseku v meste tam mám šestku, čomu ani nechcem veriť. Palubovka je veľmi moderná a ako mínus vidím príliš úzky digitálny – dielikový ukazovateľ otáčok. Hneď v meste mi párkrát šmykne zadná guma pri výjazdoch z kruháča na prechode pre chodcov. A vidím že nie som sám, motorky predo mnou šmýkajú tiež.  Za mestom sa cesta rozbaľuje a zrýchľuje. Motocykel  si vypýtal zaradiť o tri stupne dolu. Do 4 000 ot. sa nič strašné nedeje, motor dokáže ťahať na 6-tke 60 a ako som potom zistil, tak aj 190 km/h. Streetfighter to určite v tomto momente nie je. Jeho jedovatejšia povaha sa prejavuje nad 4 000, kedy sa krivka výkonu razantne dvíha. Mám pred sebou stovky stredne krátkych, za sebou rýchlo idúcich zákrut. Novinárske MotoGP začína. Motor ožíva a nechá sa prirodzene vytáčať, pričom výjazdy zo zákrut sú čoraz agresívnejšie. Miestami dám 4-ku, ale vädnem pri výjazdoch, tak opäť kopem dolu. V polohe medzi 5 – 8 000 ot. sa dejú veci veľmi rýchlo a svižne. Stroj je tak ľahunký, že ho prehadzujem pod sebou ako hračku. Dunlopky sa konečne zahriali a vrátili mi sebavedomie stratené v meste. Ostré brzdy pre tento motocykel nemajú štipku chybičky. Podvozok je nastavený tvrdšie, čo ma nakopáva pri prechodoch cez retardéry v podhorských španielskych dedinkách. Tvrdosť sa prejaví i v pasáži dolátanej cesty typu „záplata na záplate“, ktoré našťastie rýchlo skončili. Trochu ma to vydrncalo, ale nič dramatické.  Pri prudkom dobrzďovaní sa snažím vyrovnať s nástrahami tvrdších pneu, kedy cítim ako obe viackrát idú do jemného driftu. Konečne prichádza vysokorýchlostný úsek a s ním aj 5. a 6. stupeň s najvyššími otáčkami.

Rýchle jazdenie sa mení na okruhovú disciplínu
Ani neviem čo to je za točivú rýchlu cestu zarezanú vysoko v horách s nádhernými panoramatickými vyhliadkami na krajinu a v pozadí s morom. Sila motorky sa tu prejavuje a čím vyššie sú otáčky, tým veselšie motor pradie. Okolo cca 7 500 ot. mi „lezú mravce“ do rukavíc od rukovätí, a to len preto že sa blížim k maximu výkonu motora. Na päťke potiahnem do  cca 140 km/h a šup tam šestku, uvidíme ako to zvädne. Nezvädlo, pri vysokých otáčkach motor geniálne reaguje a rýchlo som pokoril hranicu 180 km/h a to nebolo na rovine ale v tiahlych zákrutách. Podvozok ma o sebavedomí presviedča až do cca 160 km/h, potom ale aj v súvislosti so silným bočným vetrom síce stále reže skoro presnú stopu, ale nerovnosti na ceste ma podvedome spomaľujú. Na peknom okruhu by bol zážitok oveľa väčší, ale na toto predsa nie je motocykel určený. Prekvapením je ale aerodynamické vákuum, ktoré stroj vytvára počas rýchlej jazdy. Až teraz si uvedomujem, že bočné mini kapôtky v spojení s predným krytovaným svetlom boli výborne osadené. Tlak prúdiaceho vzduchu síce schytávam, ale nepociťujem ho až tak veľký a nie sú s tým spojené ani žiadne trhavé turbolencie. Áno, mohla k tomuto názoru dopomôcť i moja ochrana hlavy Lorenzova replika HJC (RPHA 10 Plus) a jej tvary, ale ide o pocit celého tela, nie len hlavy.

Všetky generácie traste sa!
CB650F je takpovediac skoro univerzál, hlavne a jednoznačne určený na denné pohodlné a bezproblémové užívanie. Rôzny charakter motora v rôznych otáčkach tvoria užitočné spektrum používania pre všetky kategórie jazdcov a prostredie jazdenia. Ak ste pohodový a kľudný jazdec, alebo nebodaj začiatočník, ste tu doma tiež. Motorka poodpúšťa a naučí. Ak chcete jazdiť rýchlo, tak proste motor roztočíte a netreba byť okruhovým pilotom, aby ste pochopili, kedy motorka ponúka výkon v tých správnych pasážach. Motocykel je šetrný voči prírode i vašej peňaženke: Naša testovacia spotreba bola nameraná cez 5,1 litrov, ale toto nie je vôbec bežná jazda. Myslím, že bez problémov hoci-kto 5-litrovú hranicu pokorí. Obutie je síce tvrdšie, ale bude mať dlhú životnosť, a zároveň vydrží veľmi veľa, pričom ale vyžaduje dlhšie zahriatie. Treba mať v podvedomí, že zmes rýchlo na mieste a vo vetre vychladne a neznáša sa s bielymi čiarami. CB650F si vás uviaže čistým dizajnom s nádychom športu a uličníctva a je to i príklad toho ako jednoducho a zároveň krásne sa dajú technicky a dizajnovo veci riešiť. Výrobca síce spomína i slovo streetfighter, ale nie je to ihneď tak, výkon narastá prudko, ale vrchol hľadajte až v 11 000 ot. Postaviť CB na zadné znamená vysoko roztočiť motor a v sekunde prespojkovať. Len ťahom výkonu by to nešlo tak jednoducho, takto by to chcelo iné sprevodovanie. Cena testovaného modelu je 7 590 Eur (6 990 Eur bez ABS). Konkurenciu nemusíte hľadať ďaleko, ale nepozerajte po cene, ale po  radovom štvorvalci a potom robte závery.

Honda CB650F
Cena: 6 990 Eur (7 590 s ABS)
Motor: 649 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 86 k pri 1 100 ot./min.
Krút. moment: 63 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 110 x 775 x 1 120 mm
Rám: jednodielny chrbticový
Hmotnosť: 206 / 208 kg s ABS (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 450 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17


Prilbu ( LOGO HJC) venoval do testu dovozca do SR: Petro a spol. Prešov
Autor: Vlado Brniak, foto: Autor a Honda
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2014.

Prvý test Honda CB650F – online zo Španielska

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri