Čo vás
napadne prvé, keď TRAIL zbadáte naživo? Doslova „extrémne úzky“by sme mohli nazvať novinkuz dielne BRP – Can-Am Maverick
Trail.Šírka ako Outlander, dĺžka skoro
ako Outlander 6×6, športový vzhľad, dve sedačky vedľa seba
s bezpečnostnými pásmi, nastaviteľný volant,kvalitný a výkonný podvozok
s ohromným pružením a silný dvojvalec. Navyše atraktívne sfarbenie vo
vás namiesto pocitu práce vyvolá pocit športu.
Vysoko priebojná strela
Táto vecička posúva hranice použitia pre majiteľa
o poriadny akčný rádius. Stroj je veľmi kompaktný a v teréne sa
otočí prakticky „okolo nohy“. Možno by som ho prirovnal v motorkách
k supermotardu.Je tak úzky, že sa
prederie cez húštiny a pomedzi stromy tak, ako by ste nečakali. Prejde
dokonca úzkou lavičkou pre chodcov, pokiaľ vás k tomu situácia prinúti, v
parku, či záhrade využije úzke chodníky pre jazdu bez toho, aby čo len
„šliapol“ na trávu. Ak teda žijete v tesnom prostredí, lesa, vidieku, či
domu, je čas zistiť čo to Trail je. Tým, že je úzky neznamená, že posádka vedľa
seba sa bude lakťami odtláčať, na počudovanie je tu priestoru viac ako dosť.
Anatomické sedačky jazdu vylepšujú a posádku spoľahlivo a bezpečne
kotvia. Pocit bezpečia posádke dodá tiež masívny ochranný rám
a bezpečnostné pásy s poistkou, ktoré ak si nepripnete, tak Trail
obmedzí rýchlosť doslova na krokovú. Prehľadný displej, poskytne čo treba,
ohromení budete s dvoma schránkami, jedna nad palubným prístrojom za
volantom, druhá, objemnejšia pred spolujazdcom. Spolujazdec navyše môže využiť
dve madlá, jedno pred kolenami, druhé na pravom stĺpiku rámu a pokiaľ je
jazdec športovo založený, pre spolujazdca prídu vhod dve veľké plošiny na
podlahe ako opora pre obe nohy.
Z pohľadu „pilota“ stroja
Do stroja sa nasadá poľahky i napriek tomu,
že testovaný stroj má dvere, tie sa však otvárajú doširoka ako vráta. Všetky
tlačidlá pre ovládanie funkcií stroja sú v ľahkom a prehľadnom
dosahu. Pokiaľ máte dlhé, či krátke nohy nastavte si sedačku v pozdĺžnom
smere a volant viete nastaviť vo vertikálnom smere. Je to čistý
„autovolant“ a vďaka posilňovaču riadenia sa s ním ľahko točí
i na mieste. Pred jazdou si ale spárujte smartfón s Bluetooth Sound
Bar-om, aby bol výlet, práca, či jazda zábavnejšia. Na podlahe jazdca nechýba
veľká plocha na oporu ľavej nohy, pedále sú samozrejme dva, brzda a plyn,
v stredovom tuneli je masívna páka pre radenie automatu: P, R, N, H
a L.Štart prebieha podobne ako
v aute, otočenímkľúča do polohy
III. Motor naskočil ako nadržaný na jazdu a to i v chlade (-1°C) a s počtom
kilometrov „0“pekne držal nekolísavý
chod. No paráda, vychádza z neho zdravý zvuk, tak poďme teda do terénu.
Testovaný model sme mali nadštandardne vybavený
Necelých 4000 Eur stálo množstvo doplnkov, ktoré
importér na tento testovací stroj pribalil. Z toho najhlavnejšieho
spomeniem plné dvere, polovičný predný plexi štít, športovo ladenú strechu,
navijak, zadný objemný a vodeodolný kufor, zväčšený oceľový ochranný rám
vpredu, oceľový ochranný rám vzadu, ochrana zadných svetiel, ochrana podvozku,
rozšírené kryty blatníkov, spätné zrkadlá a nakoniec bombónik – Bluetooth
Sound Bar. Takže diskotéka z vášho mobilu priamo v kokpite stroja
s pridaným ovládaním na volante.
Predimenzovaná technika v praxi
Výrobca predimenzoval chladič, ktorý je rovnako
veľký ako na modeli MAVERICK X3 a strategicky umiestnil a tiež
predimenzoval nasávanie vzduchu cez saciu komoru Donaldson, čo má na starosti
bezstarostný chod motora i v horúcom pekle. Pre hladký prenos sily
motora stroj využíva CVT prevodovku so systémom rýchlej reakcie (QRS-T).
Elektronika pomáha ochraňovať hnací remeň, pričom jej sekunduje zadný,
bezúdržbový, rýchlo reagujúci diferenciál. Špirálový prevod potom pre posádku
zabezpečuje čo najnižšiu hlučnosť. Kvôli stabilite v teréne má rozloženie
váhy 42 / 58 % (vpredu / vzadu) a dlhší rázvor zabezpečuje vyšší komfort
pri prejazde nerovným terénom. Hlavný rám je ultraodolný, zospodu Trail chránia
klzné plochy. K režimu jazdy viem použiť 2 jazdné módy motora a to
SPORT a ECO.Keďže som sa s Trailom
zoznámil v jeseni 2017 na Cypre, nechávam zapnutý iba zadný náhon
a s módom SPORT, pretože je sneh a klzko, teším sa na drifty.
Sila motora a presné dávkovanie plynu sa
prejavila už pri prvých metroch po poľnej zasneženej ceste. Zadné kolesá jemne
preklzujú, v sedačke cítim čo sa vzadu pod kolesami deje a tak
citlivým volantom presne korigujem smer jazdy, pretože dookola je dosť stromov,
ktoré môžem trafiť. Okamžite už v začiatkoch je cítiť nenáročné ovládanie
stroja, ktorého podvozok dáva citlivé impulzy k vodičovi ako sa správne
rozhodnúť v tej-ktorej situácii. Je tiež cítiť vyladený podvozok, ktorý
jednakžehlí nerovnosti a nástrahy
terénu a nezľakne sa ani prekvapivých skrytých jám, ktoré skrýva na mojej
trase zamrznutý ľad. Za týmto „žehliacim“ efektomstoja aj vysoké zdvihy pruženie: vpredu 25,4 cm a vzadu 26,7 cm. Pruženie si
s jamami dobre rozumie na prednej i zadnej náprave a nedostáva
ma do krízových situácií. Nestrieľa mi do volantu od kameňov a jám,
skôrsa správa poddajne, tak aby posádka
netrpela. Kvôli stavbe rozbitá lúka je zasypaná snehom a tréning driftov
a test manévrovateľnosti stroja je tu na mieste. I ľahulinký „ťuk“ do
plynu na podlahe roztáča zadné kolesá a dostáva stroj do kontrolovaného
šmyku. Je ale cítiť, že systém pohonunovej prevodovky CVT je skĺbený so systémom rýchlej reakcie ORS-T (Quick
Responde System). I plyn je elektronický a automatika vyrovnáva
nechcené stlačenie plynu (napríklad na prechodoch cez nerovnosti), čím sa
akcelerácia a celkovo práca motora dostáva doslova do zamatovo – ladného
jazdného módu.
Prichádza bahno a blato
A ja prvý krát zapadám. Zadné kolesá
stratili trakciu a bezhlavo sa roztáčajú v bahne. Dávam nohu
z plynu dolu, počkám na pokles otáčok, tlačím elektronické tlačidlo 4×4
opätovne dupnem na plyn a zrazu letím z blata ako pierko. Tak málo
stačilo, tak ľahko sa Trail brodí blatovým terénom. Vďaka podvozkovým systémom
prechádzam tento rozbahnený terén bez cudzej pomoci. Áno riskujem, ale dookola
sú stromy a ja mám vo výbave navijak, a risk sa v teste vypláca
a spoznávam charakter a možnosti tohto stroja inak ako na BRP Klube
na Cypre, kde pri monitorovanej jazde som tieto vlastnosti nebol schopný
vyskúšať a následne doceniť tak, ako v prostredí v ktorom sa
práve nachádzam. Pri roztočených kolesách v blatovej zóne sa dostávajú do
kokpitu kúsky blata, ale väčšinu bordelu schytáva strecha. Ak teda mienite
robiť to, čo ja, strechu vám bude určite treba. Bundu mám od drobného blata
tak, či tak.
V ťažkom teréne, pozitívne zistenia
Tento test
preukázal doceniteľné vlastnosti, akými je vysoká broditeľnosť
a prieraznosť terénom s blatom až po spodok podvozku, kde Trail
naplno využije hlavne svoje podporné elektronické systémy, aby posádku
nenechal v blatovej jame. Pokiaľ si Trail zakúpi bežný užívateľ viac-menej
sa do takého prostredia v ktorom sme my ani nedostane, ale určite by si to
mal otestovať ako sa tento stroj dokáže vyhrabať v podstate
z neriešiteľnej situácie. Test ale pokračoval na rovine a prekvapivo
som sledoval rýchlosť na budíkoch (+110 km/h), ktorú Trail plynule dosiahol. Jeho
účel nie je ale byť pretekár a tak sa prejavila i jeho akcelerácia
pri plnom plyne, ale pomocník a robotník, čím ale nezapiera svoje šprintérske
vlastnosti. I na offroadových pneumatikách svedomite drží stopu
a smer jazdy i v tejto vysokej rýchlosti a nezahanbil sa
presným riadením vo vysokej rýchlosti na studenom asfalte, bez toho, žeby som
trpel zvýšeným hlukom od pneumatík. V poslednej fáze som zrýchlenie skúšal
i na móde ECO a zrýchlenie bolo veľmi podobné, až tak citeľný rozdiel
tu nie je a tento mód môžete použiť práve pri ekonomickej jazde
v prípade dojazdu, keď vám dochádza palivo.
Finále?
Silný, agilný, poddajný a veľmi flexibilný
stroj sa dokáže prispôsobiť prakticky všetkým podmienkam, ktoré na neho
prichystáte. Pozor nie je to športovec, aj keď ambície má. Je vzorný v ovládaní,
má presnú odozvu pre vodiča, vie sa sebakontrolovať v prípade nechcenej
akcelerácie, či riskantného brzdenia. Vďaka svojej váhe a kompaktnosti sa
nebojí žiadneho terénu a zdá sa, že v smere, pre ktorý bol vyvinutý
nepozná prekážku. Ak vás zaskakuje jeho šírka a máte pocit, že je ľahko
prevrátiteľný, tak si ho choďte vyskúšať a zistíte že to, čo oči vidia
a tým ovplyvňujú myseľ, je v skutočnosti len klam a doslova opak
je pravdou. Vyzdvihnem i jeho vlastnosti v oblasti servisu, kde
k batérii sa dostanete bez náradia, výborný prístup je k motoru,
chladiču, zadnú korbu zmontujete dolu za 10 minút. Trail nepotrebuje pri zábehu
údržbu a preto prvý krát navštívite servis až pri 3000 km, po 100
motohodinách alebo po roku, podľa toho čo nastane skôr. Predný diferenciálVisco-Lok, má automatické zomknutie bez
zásahu vodiča, navyše táto verzia s DPS disponuje i so zámkom zadného
diferenciálu. I napriek tomu, že ide o novinku, Trail využíva rokmi
osvedčenú a prevzatú techniku so svojich predchádzajúcich SSV. Hľadať
mínusy mám veľký problém, tak úzka konkurencia prakticky neexistuje
a všetko ostatné je na zvážení toho, čo vlastne potrebujete. Ja len môžem
odporučiť a ak vás toto nepresvedčilo, máte len jedinú možnosť a tou
je vyskúšať si ho u jedného z autorizovaných dealerov v SR.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.