Connect with us

Spravodajstvo

Nový svet dobrodružstva – KTM 1050 Adventure

Publikovaný

on

Predstavenie KTM 1050 Adventure 

Ach, kde sú tie časy keď pod výrazom „..nižší objem…“ každého v momente napadla dvestopäťdesiatka. No, ale to je teraz jedno. KTM predstavila svoju vlajkovú loď, ktorou je model 1290 Super Adventure. No a aby doplnila svoju rodinu cestovných endúr aj protipólom (namakaným a zároveň cenovo dostupným modelom), tak nám na rok 2015 prináša aj verziu 1050 Adventure.

Načo ďalší model?
 Toto je pravdepodobne prvá otázka, ktorá každému napadne. Výrobca má do detailov vypracovanú 1190, k nej zaradí super-cestovateľa 1290, tak načo je tu ešte litrové enduro? Dôvodom podľa KTM je hlavne to, že niektorí fanúšikovia to majú radšej o niečo ľahšie, o niečo menšie a s o niečo nižšou spotrebou. No a to je zrejme hlavným dôvodom stavby modelu 1050. Je to cenovo dostupná alternatíva KTM Adventure biku, ale POZOR, so zachovaním všetkých technických vychytávok.

Dospelý podvozok
 Keď už som spomínal tie rozmery, tak sa mrkneme na podvozkové partie. 1050 má výšku sedla  850 mm, takže už v základe bude vyhovovať aj nižším postavám. Predsa len väčší súrodenci sa pohybujú na 860/875 mm. Svetlá výška motocykla je zhodných 220 mm, ale váha je u 1050 len 212 kíl. Model 1190 je ťažší o +5 kíl a Super Adventure má dokonca 229 kíl suchej váhy.
 Palivová nádrž je zhodná s modelom 1190 (23 litrov) a tak isto je zachovaný rázvor kolies pre všetky tri modely. Tak isto rovnaký je trubkový rám vyrobený z chrómmolybdénovej ocele. Pruženie upside-down vidlicou WP vpredu má dráhu 185 mm, vzadu je to WP monoshock a 190 mm.
 Brzdovo sú na tom s modelom 1190 veľmi podobne, teda dvojité 320 mm Brembo s radiálne montovanými strmeňmi vpredu a jeden kotúčo Brembo o priemere 267 mm s dvojpiestikovým strmeňom vzadu. Pri brzdách je jediným rozdielom pravdepodobne to, že väčšia sestra má kombinované ABS, čo 1050 nemá.
 Trochu netypickým prvkom pre rodinu Adventure od KTM sú liate kolesá. Nie som si istý, či to niekedy vôbec použili v tejto rade. Pneumatiky sú tak isto o niečo tenšie ako sme zvyknutí. Vpredu máme 19 palcov a rozmer 110/70 a vzadu je to 17 palcov a 150/70. Pre porovnanie tak 1190 súrodenec má 120/70 vpredu a 170/60 vzadu.

Motor s výkonom „len“ 94 k
 Motor je postavený na základnom „V-éčku“ od KTM. Je to teda štvortaktný dvojvalec s uhlom valcov 75°. Motor je samozrejme chladený kvapalinou, má elektronické vstrekovanie a podáva výkon 94 koní. Niekto by si povedal, že „len 94 koní“ (1190-tka má 148 a 1290-tka má dokonca 160 koní). Podľa môjho skromného názoru bude väčšine jazdcov tých 94 bohato stačiť. Hydraulicky ovládaná spojka ďalej prenáša výkon cez šesťstupňovú prevodovku a sekundárny prevod reťazou na zadné koleso.

Plnohodnotná výbava
 Medzi zaujímavosti môžeme definitívne zaradiť fakt, že aj keď sa jedna o zamýšľaný „lacnejší“ model, tak v základnej výbave má okrem ABS aj kontrolu trakcie.  A nejedná sa len o nejaké chúďatko, ale plnohodnotnú TC s módmi: Sport, Street a Rain. Za príplatok sa dá ešte poriešiť aj Offroad mód a TC sa dá celkovo vypnúť. Ja by som to nevypínal, je to nákazlivé ako cúvací senzor.
 Predný štít je aj u modelu 1050 nastaviteľný a dá sa teda zo základnej polohy zdvihnúť o 25 mm. Riadidlá sa dajú nastaviť v dvoch polohách +/- 10 mm, stúpačky diagonálne (hore a dozadu) o 10 mm. 1050-tka nemá delené sedadlo, ako býva zvykom, ale jednoliate pre jazdca aj spolujazdca. Od roku 2015 používa KTM nový druh peny na výplň sedadiel. Mal by to byť krok smerom ku komfortu, uvidíme teda.

Záverom
 V základnej výbave je 1050 vybavená viac než je bežné. Okrem spomínaných bombónikov tu máme imobilizér, denné svietenie, chrániče rúk (konečne to má niekto v základe, ešte by to chcelo chránič motora) a čo je podstatné tak aj nosiče na batožinu. Dokonca sa nemusíte obávať ak máte len vodičák skupiny A2, KTM-ka vám ponúkne verziu s výkonom zníženým na 35 kW. Stačí teda už len dokúpiť kufre a vyraziť do Álp na nejaký ten hodne predĺžený víkend.

KTM 1050 Adventure
Cena: 12 700 Eur
Motor: 1 050 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 95 k pri 6 200 ot./min.
Krút. moment: 105 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 ± 15mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 23 l

Text: Jozef Jambor, foto: KTM
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015.

KTM 1050 Adventure – Album k článku, Motomagazín 3/2015

1 komentár

1 komentár

  1. slobo

    12. apríla 2015 at 20:25

    Hodnotenie: ( Brazel norma; 1-5 )

    3
    od Sloboo*      
    / bydliště* Westböhmen-pevná hráz socializmu
    _____________________________________

     aktualne KTM

    http://www.liceoberchet.it/storia/waltermolino1915-1997/wm.caricature/wm.caricature-post-berchet/personaggiTV/mikebongiorno.JPG   👍 

    http://www.enduromagazine.com/wp-content/uploads/2015/04/laia-sanz-ktm-3-660×330.jpg

     

     

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri