Ach, kde sú tie časy keď pod výrazom „..nižší objem…“ každého v momente napadla dvestopäťdesiatka. No, ale to je teraz jedno. KTM predstavila svoju vlajkovú loď, ktorou je model 1290 Super Adventure. No a aby doplnila svoju rodinu cestovných endúr aj protipólom (namakaným a zároveň cenovo dostupným modelom), tak nám na rok 2015 prináša aj verziu 1050 Adventure.
Načo ďalší model? Toto je pravdepodobne prvá otázka, ktorá každému napadne. Výrobca má do detailov vypracovanú 1190, k nej zaradí super-cestovateľa 1290, tak načo je tu ešte litrové enduro? Dôvodom podľa KTM je hlavne to, že niektorí fanúšikovia to majú radšej o niečo ľahšie, o niečo menšie a s o niečo nižšou spotrebou. No a to je zrejme hlavným dôvodom stavby modelu 1050. Je to cenovo dostupná alternatíva KTM Adventure biku, ale POZOR, so zachovaním všetkých technických vychytávok.
Dospelý podvozok Keď už som spomínal tie rozmery, tak sa mrkneme na podvozkové partie. 1050 má výšku sedla 850 mm, takže už v základe bude vyhovovať aj nižším postavám. Predsa len väčší súrodenci sa pohybujú na 860/875 mm. Svetlá výška motocykla je zhodných 220 mm, ale váha je u 1050 len 212 kíl. Model 1190 je ťažší o +5 kíl a Super Adventure má dokonca 229 kíl suchej váhy. Palivová nádrž je zhodná s modelom 1190 (23 litrov) a tak isto je zachovaný rázvor kolies pre všetky tri modely. Tak isto rovnaký je trubkový rám vyrobený z chrómmolybdénovej ocele. Pruženie upside-down vidlicou WP vpredu má dráhu 185 mm, vzadu je to WP monoshock a 190 mm. Brzdovo sú na tom s modelom 1190 veľmi podobne, teda dvojité 320 mm Brembo s radiálne montovanými strmeňmi vpredu a jeden kotúčo Brembo o priemere 267 mm s dvojpiestikovým strmeňom vzadu. Pri brzdách je jediným rozdielom pravdepodobne to, že väčšia sestra má kombinované ABS, čo 1050 nemá. Trochu netypickým prvkom pre rodinu Adventure od KTM sú liate kolesá. Nie som si istý, či to niekedy vôbec použili v tejto rade. Pneumatiky sú tak isto o niečo tenšie ako sme zvyknutí. Vpredu máme 19 palcov a rozmer 110/70 a vzadu je to 17 palcov a 150/70. Pre porovnanie tak 1190 súrodenec má 120/70 vpredu a 170/60 vzadu.
Motor s výkonom „len“ 94 k Motor je postavený na základnom „V-éčku“ od KTM. Je to teda štvortaktný dvojvalec s uhlom valcov 75°. Motor je samozrejme chladený kvapalinou, má elektronické vstrekovanie a podáva výkon 94 koní. Niekto by si povedal, že „len 94 koní“ (1190-tka má 148 a 1290-tka má dokonca 160 koní). Podľa môjho skromného názoru bude väčšine jazdcov tých 94 bohato stačiť. Hydraulicky ovládaná spojka ďalej prenáša výkon cez šesťstupňovú prevodovku a sekundárny prevod reťazou na zadné koleso.
Plnohodnotná výbava Medzi zaujímavosti môžeme definitívne zaradiť fakt, že aj keď sa jedna o zamýšľaný „lacnejší“ model, tak v základnej výbave má okrem ABS aj kontrolu trakcie. A nejedná sa len o nejaké chúďatko, ale plnohodnotnú TC s módmi: Sport, Street a Rain. Za príplatok sa dá ešte poriešiť aj Offroad mód a TC sa dá celkovo vypnúť. Ja by som to nevypínal, je to nákazlivé ako cúvací senzor. Predný štít je aj u modelu 1050 nastaviteľný a dá sa teda zo základnej polohy zdvihnúť o 25 mm. Riadidlá sa dajú nastaviť v dvoch polohách +/- 10 mm, stúpačky diagonálne (hore a dozadu) o 10 mm. 1050-tka nemá delené sedadlo, ako býva zvykom, ale jednoliate pre jazdca aj spolujazdca. Od roku 2015 používa KTM nový druh peny na výplň sedadiel. Mal by to byť krok smerom ku komfortu, uvidíme teda.
Záverom V základnej výbave je 1050 vybavená viac než je bežné. Okrem spomínaných bombónikov tu máme imobilizér, denné svietenie, chrániče rúk (konečne to má niekto v základe, ešte by to chcelo chránič motora) a čo je podstatné tak aj nosiče na batožinu. Dokonca sa nemusíte obávať ak máte len vodičák skupiny A2, KTM-ka vám ponúkne verziu s výkonom zníženým na 35 kW. Stačí teda už len dokúpiť kufre a vyraziť do Álp na nejaký ten hodne predĺžený víkend.
KTM 1050 Adventure Cena: 12 700 Eur Motor: 1 050 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2 Výkon: 95 k pri 6 200 ot./min. Krút. moment: 105 Nm pri 5 750 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná) Rázvor: 1 560 ± 15mm Výška sedla: 850 mm Objem pal. nádrže: 23 l
Text: Jozef Jambor, foto: KTM Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015.
KTM 1050 Adventure – Album k článku, Motomagazín 3/2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
slobo
12. apríla 2015 at 20:25
Hodnotenie: ( Brazel norma; 1-5 )
3
od Sloboo*
/ bydliště* Westböhmen-pevná hráz socializmu
_____________________________________
aktualne KTM
http://www.liceoberchet.it/storia/waltermolino1915-1997/wm.caricature/wm.caricature-post-berchet/personaggiTV/mikebongiorno.JPG 👍
http://www.enduromagazine.com/wp-content/uploads/2015/04/laia-sanz-ktm-3-660×330.jpg