Connect with us

Testy a recenzie

Odvrátená tvár Japonska – Test Yamaha MT-09

Publikovaný

on

Yamaha drží slovo a ukázala nám odvrátenú tvár Japonska, ktorá je iná charizmatická, jedinečná, dravá a neuveriteľne zábavná, presne ako nový model MT-09.

Origo dizajn
Je to naháč, veľmi pekný naháč so všetkým, čo k nemu patrí. Strmé riadenie, kompaktné rozmery so vzpriameným posedom jazdca. Do zvláštne tvarovaného hliníkového rámu bol vsadený radový, kvapalinou chladený trojvalec o objeme necelých osemstopäťdesiat kubických centimetrov. Prenos hnacej sily na zadné koleso zabezpečuje reťaz. No a pozrime sa na detaily, ktoré sa mi naozaj páčili. Kvalitná teleskopická vidla upside down zlatej farby s radiálnymi brzdami vpredu. Nové originálne svetlo srdcového tvaru zabezpečujúce dostatočnú svietivosť, ale aj viditeľnosť. Nad ním excentricky napravo umiestnené budíky. Síce moderne vyzerajú, no evokujú skôr pocit, akoby na ľavej strane mal pribudnúť ešte analógový otáčkomer. Nestane sa tak. Otáčkomer je digitálny a je to skôr taký tenký pásik lemujúci horný okraj budíkov. Nevýrazné a po čase jazdenia zbytočné.

Pracovisko jazdca
Budíky inak poskytujú všetky potrebné informácie a funkcie sa ovládajú len dvomi tlačidlami priamo na nich. Prepínanie za jazdy však nie je veľmi potrebné, a tak sa po nich netreba naťahovať. Veľmi dobre boli rozmiestnené ovládacie prvky na pohodlne klenutých, dostatočne širokých riadidlách. Štartovanie motora šlo zatiahnutím hlavného vypínača, pravdupovediac mi to skôr pripomenulo Taliana a chvíľu som aj rozmýšľal ako to asi má byť a nechcel som sa „blbo“ pýtať. Ale bolo to tak, ako som nakoniec myslel, skĺznuť palcom dolu a motor ožil. Pod štartérom sa nachádzalo tlačidlo na prepínanie jazdných režimov. Šport, normál a dážď. Meniť režimy je možné však len pri stojacom motocykli. Mierne „kobrovitá“ nádrž vysoko nad motorom pôsobí naozaj atraktívnym a dravým dojmom. Ponúka dostatok miesta na kolená a jej bočné hrany akoby sa snažili usmerňovať vzduch smerom od jazdcovho brucha. Z bočných strán ju lemujú elegantne vsadené sacie prieduchy s peknými, agresívne pôsobiacimi mriežkami na otvoroch pre prívod vzduchu k filtru. Detail, ktorý trochu kazí dojem pri pohľade spredu je plochý chladič, ktorý v atraktívnej vizáži motorky pôsobí trochu obyčajne. Rám naopak pôsobí naozaj futuristicky, čo by som mu vytkol je práve tá farba. Na motore je dostatok prvkov vo farbe mosadze, a tak by sa k nim hodil aj rám v tej farbe. Nevadí, hlavne, že slúži. Na hliníkový masívny rám ďalej nadväzuje minimalistická trubková podsedlovka poprekrývaná tu a tam čiernymi plastmi. Sedlo je dobre tvarované, jednodielne a pohodlné.

Hádaj kde sa odomyká sedlo :-)?
Pozerám sprava, pozerám zľava, kuknem na spínaciu skrinku či tam nenájdem nejakú skúter fíčurku ale nič. „No hádam asi pod sedlom nad blatníkom“, „sakra, ako si vedel?“, vraví mi Vlado, ktorý ma chcel zjavne nachytať. Nevedel som, ale domyslel som si reku. Áno, bolo to tam a nechápem prečo, ale oni asi vedia. Možno im dierka na kľúč rozbíjala dizajn podsedlových plastov a možno je tam najpriamejší prístup k zámku bez zbytočných tiahiel. Koncové svetlo nádhera. Po bokoch jemnejšie LED svietenie koncoviek a v strede výrazné silnejšie LED brzdy. Svetlo naozaj pekne ukončuje sedlo. Rovnako elegantne pôsobia aj držiak smeroviek a EČ, ako aj zadná kyvka, ktorá pôsobí športovo. Trojica zvodov vychádzajúcich z motora dáva okoloidúcemu jasne najavo, že sa jedná o motocykel s tromi valcami, tie sa následne pod motorom spájajú do jednoduchej koncovky končiacej tesne za pravou pätou jazdca. Elegantný, športovo pôsobiaci naháč s jemným nádychom agresivity.

Chce vyčnievať z radu
Hlavnou prednosťou MT-09 je nový motor a nielen pre svoje parametre, ale aj konfiguráciu, ktorú u Japoncov inde neuvidíte. Je to radový trojvalec o objeme 847 kubických centimetrov, chladenie je kvapalinové. Prenos sily na zadné koleso sprostredkováva viaclamelová mokrá spojka cez reťaz. Výkon 115 k pri 10 000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 87,5 Nm pri 8 500 otáčkach za minútu je pre motocykel v tejto kategórii viac ako postačujúci. Za jazdy nevibruje ani pri vyšších otáčkach. Vpredu kvalitné pruženie so 135 mm chodom dopĺňa centrálna pružiaca jednotka, ktorej chod je 130 mm, obe sú nastaviteľné a už fabrické nastavenie vyhovovalo jazdným podmienkam a nebolo ho treba upravovať. Brzdy boli dostatočne razantné, vpredu radiálne s párom kotúčov o priemere 298 mm vzadu sólo kotúč o priemere 245 mm sa postarali o slušnú brzdnú dráhu, testovaný motocykel nebol vybavený systémom ABS, no ponúka sa aj vo verzii s ABS a to jeho hmotnosť zvýši o cca 3 kg. Sedemnástkové kolesá obúvali pneumatiky Bridgestone vpredu 120/70 a vzadu 180/55. Boli dostatočne priľnavé a odvádzali výbornú prácu. Celkovo na motocykli všetky komponenty spolupracovali výborne a či už motor, brzdy či podvozok nepôsobili stresovo.

Po zahriatí je to šelma
Ozve sa príjemný zvuk motora a zo sériovej koncovky to nereve, ale je to počuť. Ozajstný zvuk sa ozve až pri vyšších otáčkach, kedy už je jasné, že má mašina čo ponúknuť. Pred samotnou jazdou však treba motor primerane zahriať, nakoľko pri studenom motore sa prejaví istá lenivosť či vynechávanie, ktoré som si všimol už aj u iných trojvalcov. Preto je lepšie mašinu po dlhšej prestávke a vychladnutí nakopnúť a pár minút, nie však moc, sa zdržiavať doobliekaním či cigaretkou s kamarátmi. Pri teplom motore sa tento jav už nedostavuje. Motor pracuje pravidelne, 847 kubických centimrteov a 115 koníkov dáva relatívne ľahkej MT-09-ke (mimochodom, je ľahšia ako FZ6) krídla a silu trojvalca pocítite už po pár metroch jazdy. Stačí nastaviť režim jazdy a vyraziť. Yamaha je však priateľská a po pár kilometroch si pripadáte ako nerozlučná dvojka. Kto by však čakal baránka, zmýli sa. Je to dravec a okamžite reaguje na plyn. V meste bolo potrebné citlivo dávkovať silu, hlavne na nižších prevodových stupňoch výkonnejšom výkonovom režime (miestami krotiť spojkou), nakoľko sa MT-čka dosť pýtala dopredu už aj pri malom náznaku potiahnutia zápästím. Motor sa správa pokojnejšie na najslabšom výkonovom režime a keď opadne prvotná eufória z výbušnej povahy najvýkonnejšieho režimu, tak človek siahne aj po slabšom výkone, ale u mňa tá eufória nejako nechcela vyhasnúť :-). V uliciach mesta však kompaktná a obratná Yamaha reagovala presne a mohol som kľučkovať bez paniky v očiach. Motor nevyžadoval časté radenie a neprotestoval cukaním aj pri pozabudnutom vyššom zaradenom stupni (ten mimochodom ukazuje na budíkoch), čo považujem sa ďalšiu z predností motora. Už od 60 km/h hravo zvládala šestku, čo motorke dávalo slušnú pružnosť na mestských rovinkách či obchvatoch. Na semafóroch ale opatrne, trakčná kontrola tu chýba a môže sa vám stať, že sa zadok pri šprinte pripomenie alebo sa na prvých dvoch stupňoch predné koleso svojvoľne odlepí od zeme. Vzhľadom na triedu kam tento motocykel mieri je to trochu netradičné, no o to zábavnejšie jazdenie.

Malý a dravý športovec
Za mestom sa predsa len cítila oveľa lepšie, príjemný priamy posed neunavuje ani pri dlhšej jazde, pohľad je dostatočne vysoko a dáva slušný rozhľad aj do strán. Absencia akéhokoľvek štítu z nej síce nerobí pohodlného turistu, no napriek tomu bol nápor vzduchu pri vyšších rýchlostiach v kategórii zábavný – akceptovateľný. Rovnako netrpeli ani ruky a ani stehná po bokoch motorky. Vzhľadom na vzpriamený posed bolo zalíhanie na nádrž dosť nepohodlné, a tak som to moc často nepraktizoval. Jazdec sedí totiž dosť vpredu na nádrži a nemá dostatok miesta na predklon ani keď sa na sedle posunie viac dozadu. Napriek tomu ani pri krátkej maximálke niečo cez 220 km/h netrpela ani hlava, ani krk silnejším náporom, vplyvom posedu sa nápor vzduchu premiestňoval viac na stehná ako na bradu. Neviem ako to Yamaha u naháča dokázala ale ochrana pred vetrom jednoducho funguje. Čo mi dosť prekážalo za jazdy bolo, že sa mi čižma pri brzdení pravou nohou opierala o kryt spojky, ktorý výraznejšie vyčnieva na boku v úrovni nad členkom. Za bežnej jazdy som ho necítil, ale pri zošliapnutí sa noha oprela o kryt. Zákruty MT-09 absolvuje na jednotku, naklopenie až po doraz stúpačky nie je žiadnym problémom, rovnako ako razantnejší výjazd zo zákruty neroztancuje motocykel. Treba si však dávať pozor, a znova to zámerne pripomínam, motocykel ide až moc dravo za plynom a je to pri preklápačkách či prudších rozjazdoch cítiť. Odviesť spolujazdca nie je problém. Nesedí ani moc vysoko a vďaka vzpriamenému posedu vám netlačí za jazdy na chrbát. Motocyklu to nevadilo už vôbec. Motor ani nepostrehol záťaž navyše a je pravdepodobné, že aj vďaka tomu, že má len tri valce.

Jeden druhého sme nešetrili
Nádrž pojme 14 litrov benzínu, čo pri pohodovej jazde vystačí na cca 250 až 280 km, no to sa na tejto mrške nedá, a tak šla druhá nádrž veľmi rýchlo dole a spotreba medzi šiestimi a siedmimi litrami na sto kilometrov bola reálnejšia. Musím sa ale priznať, že sme jeden druhého nešetrili. Úzke telo motocykla, nízka váha a strmé riadenie dovoľovali prekonávať zákruty naozaj prekvapivo dobre, tak isto aj smerovú stabilitu bez zbytočného vlnenia som postrehol aj pri naozaj vysokých rýchlostiach, kedy už sa iné naháče rozvlnia a nútia jazdca ubrať. Informácie na budíkoch počas jazdy ukazovali všetky potrebné informácie od teploty motora, ovzdušia, priemernej spotreby, aktuálnej spotreby času, denných kilometrov celkových, nechýbal zaradený stupeň a už vyššie spomínaný zbytočný, nevýrazný otáčkomer. Podsvietenie bolo tiež dostatočne účinné a aj cez deň, aj večer boli údaje čitateľné.

Na záver
MT-09 je motocykel, ktorý vypĺňa úspešne medzeru medzi malými naháčikmi v triede do 600 – 850 ccm a už naozaj silnými muscle ťahúňmi v kategórii nad tisíc. Rovnako poteší aj presadajúceho nováčika, ktorý túži po silnejšom športovom stroji, ale naozaj nesklame ani vyjazdeného machra, ktorý práve pri MT-09-ke docení jeho obratnosť a živý motor. Je vidieť, že Yamaha si dala záležať aby táto novinka nezapadla do šedého priemeru konkurencie a keď k tomu pripočítam výbornú cenu, tak Yamaha MT-09 nielenže vyčnieva z radu ale stojí na jeho čele

Názor druhého jazdca: Dušan „Campa“ Lysák
Tak. A je to tu. Muži si dávajú silikóny do ramien, ženy pijú a vládnu, Indian stavia moderné motorky. Svet sa zmenil. Yamaha potvrdila svoje slová, zmenila prístup a vypočula zákazníkov. Výsledkom je táto skvelá a mega zábavná motorka, ktorá poteší každý deň. Príjemne nervný motor, skvelá krivka krútiaceho momentu a doladený, i keď mäkší, podvozok. Stroj je ľahučký a dobre sa drží v nohách, váha je výborne rozložená a ako celok to funguje dokonale. V meste nemá konkurenciu a dokonca som nemal problém nad 170 udržať sa v sedle. Pri dvesto je na nerovnostiach podvozok nervóznejší vplyvom vetra a mäkšieho pruženia, no vôbec to neuberá na čitateľnosti a bezpečnosti ovládania. Štvala ma otrasná páčka spojky a prepínač smeroviek, ktorý bol až priblblo „prihriaty“ bez citu na tak jemnučké rúčky… hálooo, yamaha, mi tu tlačíme do tela bryndzu! Chladič je na rane pri malom páde, no všetko sú to veci, ktoré jej odpúšťam, je to sexi, je hravá a keď dám poriadne kakao tak je to úplne porno! A tá cena…super. Nie je to špička ľadovca vozenia. Ale! Ľudia, kupujte to, je to skvelé, fakt skvelé úplne som sa vytešoval a motorky máme predsa na zábavu. Pre mňa prekvapko roka!


Yamaha MT-09

Cena: 7 690 Eur
Motor: 847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 87,5 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 815 x 1 135 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 188 / 191 kg (ABS) (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 440 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha YMME – CZ / SK

+ – silný trojvalec, nízka hmotnosť, dobré brzdy a podvozok, pohodlný posed, priaznivá cena
– – opatrne za studena, tlak na členok od spojkového krytu

Text: Bohdan „Amis“ Cichacký, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

Yamaha MT-09 – album k testu – Motomagazín 11/2013

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri