Connect with us

Testy a recenzie

Offroady pre 21. storočie – KTM Freeride E-SX / E-XC

Publikovaný

on

TEST KTM Freeride E-SX / E-XC


Keď som sa pred niečo vyše rokom v Rakúsku zúčastnil na testovaní prvých elektrických Freeridov, tak o budúcnosti tejto fantastickej vecičky nemali v KTM v tom čase úplne jasno a skôr sa spomínalo využitie v špeciálnych offroadových parkoch, poprípade plánovali ponúknuť zákazníkom možnosť lízingu nekresťansky drahej batérie, aby sa cena samotného motocykla čo najviac priblížila konkurencii so spaľovacím motorom. Ubehlo nejakých 12 mesiacov a veci nabrali rýchly spád. Rakúska značka sa rozhodla rozbehnúť toto dobrodružstvo naplno a do sériovej výroby sa dostali až tri verzie tohto motocykla. Za toto rozhodnutie patrí KTM veľká vďaka a je načase, že elektrická éra je opäť o niečo bližšie bežnému používateľovi.

Nekonečné možnosti
To čo ma na elektrickom Freeride pred rokom nadchlo najviac sú naozaj nekonečné možnosti jazdenia, ktoré tento koncept ponúka. Ekologický čistý a takmer nehlučný offroadový motocykel s potrebným výkonom má šance vrátiť motorky do prostredia odkiaľ boli už dávno vytlačené. Viem si celkom dobre predstaviť situáciu ako skáčem lavice na domácej trati rovno za garážou a susedom nijak moje aktivity neprekážajú, alebo si vyrazím zajazdiť na bmx trať, ktorá susedí priamo s panelákovým sídliskom. V porovnaní s hlučným a dymiacim spaľovacím motorom sú možnosti elektromotora naozaj nekonečné. Tento potenciál sa rozhodli v KTM naplno využiť a k dispozícii sú hneď tri verzie tohto motocykla. K motokrosovému špeciálu pribudli aj enduro a supermoto prevedenia, ktoré je možné používať aj v prostredí bežnej premávky. Dokonca sú ponúkané aj s výkonom priškrteným na hranicu 15 k a sú vhodné pre držiteľov vodičských oprávnení skupiny A1.

Tichá sila
Na tejto motorke nie je nič obyčajné. Striedavý synchrónny motor s permanentnými magnetmi je chladený kvapalinou a pomáha udržiavať pohonné ústrojenstvo v optimálnej teplote. Najdôležitejšou súčasťou tejto pohonnej jednotky je výkonná elektronická riadiaca jednotka (ECU), ktorá má na svedomí spôsob akým sa 21 k výkonu a 42 Nm krútiaceho momentu dostáva na zadné koleso, no a nesmiem zabúdať na výbornú odozvu na plynovú rukoväť, ktorá je porovnateľná so spaľovacím motorom. Ďalším a nemenej dôležitým článkom pohonu je mohutná 25 kilogramov vážiaca lítiová batéria, ktorá sa skladá z 360 článkov. Výrobca sľubuje cca 1 hodinu jazdenia na jedno nabitie, no samozrejme záleží to od jazdného štýlu. Všetko je samozrejme dokonale vodotesné a hlboké brody alebo vystriekanie motorky vapkou je rovnaké ako u bežného offroadu.

Minimalistické poňatie dizajnu
Je jedno či sa pozriem na offroad alebo enduro v oboch prípadoch to vyzerá, akoby boli motorky poskladané z minimálneho počtu dielov. Na oceľový rám je v spodnej časti prichytený hliníkový spodný diel, ktorý slúži zároveň aj ako ochrana motora. Podsedlový rám je vyrobený z plastu podobne ako nájdete na súčasných Husqvarnách, no nakoľko tu nie je žiaden vzduchový filter, tak všetko je jednoduchšie s minimom použitých komponentov. Pruženie majú na starosti komponenty z dielne WP a zadný tlmič je uložený napriamo bez prepákovania podobne ako na súťažných špeciáloch KTM. Konštruktérom sa dokonale podarilo zamaskovať veľkú batériu, ktorá je uložená pod sedlom a veľký neforemný blok je úplne ukrytý v štíhlom dizajne motorky.

Freeride E-SX
Po roku opäť usadám do sedla tohto hravého motokrosu a s potešením konštatujem, že okrem grafiky sa nič nezmenilo. Motorka je mimoriadne štíhla a kompaktná. Napriek relatívne vysokým zdvihom pruženia mám obe nohy pevne na zemi, čo je super. Táto kompaktnosť sa rýchlo prenesie do samotnej jazdy a akýkoľvek rešpekt je okamžite preč. Naviac rozdiely v ovládacích prvkoch sú minimálne a okrem chýbajúcej radiacej páčky a páčky zadnej brzdy umiestnenej na riadidlách sa elektrická KTM nijak nelíši od svojho súrodenca so spaľovacím motorom. Je síce pravda, že moje netrénované ľavé predlaktie počas intenzívneho brzdenia chvíľami trpelo a pár krát sa mi stalo, že som špičkou ľavej nohy hľadal radiacu páku, ale to bolo len na začiatku. Ovládanie by sa dalo označiť ako mimoriadne hravé a motorka poslúchala na slovo. Hmotnosť 95 kg je tak trochu skresľujúcim údajom a mal som pocit, že Freeride má o dobrých 20 kg menej. Na trati to tak bolo najmä o zábave a neustálom skúšaní nových vecí. Čím tesnejší a technickejší okruh tým lepšie sa Freeride cítil. Pruženie síce nedosahuje top kvalít offroadových špeciálov so spaľovacím motorom, no poradí si aj s náročným terénom a nebráni sa ani väčším skokom a agresívnemu tempu.

A čo motor?
Nehlučný elektromotor zábavu určite nepokazí, práve naopak stačilo pootočiť plynovou rukoväťou výsledok sa dostavil okamžite. Reakcia na pridanie bola presná a výkon dokázal v lineárnej krivke veľmi rýchlo narastať do svojho maxima. Jazdec má k dispozícií trojicu výkonových režimov,  najslabší (1) veľa zábavy neponúkne a poslúži skôr na nutné presuny, stredný (2) motorku citeľne oživil a na svižný enduro presun už postačí a najvýkonnejší režim (3) si na trati užije aj rýchly jazdec. Dostať predné koleso do vzduchu, zdolať strmý výjazd alebo preskočiť dlhú lavicu s minimálnou rozjazdovou dráhou. To všetko patrí do repertoáru tohto nenápadného motora. Na motokrose som sa snažil jazdiť vo svižnom tempe čo najdlhšie a batéria sa vybila po  nejakých 30 minútach, čo nie je najhoršie a zodpovedá to vyhláseniam výrobcu. V prípade endura som rovnako jazdil na najvýkonnejšom režime, no striedal som ho so stredným nastavením. Po odjazdení cca 30 minút v batérii stále zostávalo dosť šťavy a reálne sa dá predpokladať hodinová výdrž.

Freeride E-XC
Enduro ponúkalo povinnú elektrickú výbavu v podobe svetiel a digitálnej prístrojovky, no v zásade platilo to isté, čo v prípade motokrosového špeciálu E-SX. Zábavná motorka, ktorá dokáže na trati uspokojiť aj skúseného jazdca, no vzhľadom na väčší akčný rádius tohto motocykla je dôležité priebežne kontrolovať stav batérie. Je síce pravda, že na slabšom výkonovom režime sa dojazd citeľne zvýši, no ak sa rozhodnete na nejakom extrém teste poriadne vytrestať svojich parťákov na udymených a hlučných endurách, tak batéria sa dokáže vybiť s rovnakou intenzitou ako na motokrosovej trati.

Batéria zostáva najväčším limitom
KTM Freeride E-SX a E-XC sú najlepším dôkazom toho, že elektrický pohon má v motocyklovom priemysle perspektívu a v blízkej budúcnosti môže hrať oveľa dôležitejšiu rolu ako dnes. V oboch prípadoch však platí, že nepredstavujú plnohodnotnú náhradu za offroady so spaľovacím motorom a skôr ponúkajú alternatívu pre ľudí, ktorí žijú v oblastiach, kde klasický offroad má len obmedzené možnosti využitia, poprípade osloví ľudí, ktorí chcú vyskúšať niečo nové a zábavné. Určite by som vyzdvihol aj minimálnu starostlivosť o takýto motocykel a okrem mazania reťaze a dobíjania batérie tu veľa práce na vás nečaká, takže odpadá kopu starostí spojených s údržbou.
Elektrický Freeride je úžasná vecička, ktorá vás dostane, no je tu predsa len jeden háčik, ktorý trocha schladí počiatočné nadšenie. Cena samotného Freeridu je síce prijateľných 7 300 Eur, no k tomu treba pripočítať 3 250 Eur za batériu a ďalších 800 Eur za nabíjačku. MX verzia s kompletnou výbavou je tak ponúkaná za 10 349 Eur, čo nie je málo a ak k tomu mám pripočítať náhradnú batériu, tak na offroadovú motorku je to už poriadny balík peňazí. Na druhej strane predstava, že do benzínu nevrazíte už ani Euro situáciu trochu mení, no stále je to málo a masový prechod jazdcov k elektrike zatiaľ ešte nehrozí. Kto sa však predsa len rozhodne zaručene nebude ľutovať. 

KTM Freeride E-SX / E-XC
Cena: 10 349 / 11 450 Eur (moto + batéria + nabíjačka)
Motor: striedavý synchrónny s permanentným magnetom
Výkon: 22 k pri 4 500 ot./min.
Krút. moment: 42 Nm od 500 ot./min
Výkon / kapacita batérií: 300 V / 2,6 kWh
Rám: priestorový kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 95 / 106 kg
Rázvor: 1 418 ± 10 mm
Výška sedla: 910 mm
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 110/90-18

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 12/2014.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

KTM Freeride E-SX / E-XC – Album k článku, Motomagazín 12/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri