Na tohtoročnom salóne som sa sám prihlásil na testovanie 390 RC a po predošlej skúsenosti na 390 DUKE som aj dúfal, že sa mi tej cti dostane. V redakcii sa strhla o KTM-ku mela a keď som nakoniec vyhral… nie, kecám, vedel som, že musí byť moja, a aj bola. KTM mám rád nie len pre jej prístup ku výchove mladých jazdcov, je to o tom aké tie motorky sú, majú v sebe iný život, ktorý rozhodne stojí za vyskúšanie. V Mattighofene naozaj vedia ako na to. Síce sa fotil Vlado, ale mne zostala aj tak príjemnejšia časť, poriadne to „oroštovať“…
Bielo-oranžová technika
Tak sa posadím do sedla (820 mm) a pozriem sa bližšie na tento rakúsky pomaranč. Vojvodu som si dobre pamätal a bol naozaj o niečom inom. Najprv sa zdá, že treba rozhodnúť, čo je na pohľad krajšie – inak rovnaká motorka, lenže chyba. Tak ako sa menil účes Javiera Bardema s charakterom postáv, táto 390-ka je tiež úplne iné cesto. Motor stále produkuje rovnaký počet kobyliek no od posedu aj celkového chovania dostávam od stroja iný pocit do žíl a receptorov. Nešlo teda len o nahodenie kapôt, riešil sa tu okruh a výchova mladých športovcov. Pekné od nich. Strmší je uhol hlavy riadenia a skrátil sa rázvor, ako aj iná je orientácia rozloženia hmotnosti. Nakoniec sa tak zlepšil uhol náklonu. Predné obrátené „WéPečka“ ponúkajú aj bez širokého nadstavenia dobrý kompromis medzi športovou tuhosťou a každodenným komfortom. Cez svoju „neveľkosť“ si stroj dá rozkazovať od chlapov ako aj od tintítok. Predná časť na môj povel reaguje skôr pri vyššej rýchlosti, ako pri pomalej jazde, kde má tendenciu sa zatvárať. Zadný postranne uložený PDS tlmič, montovaný podobne, ako to KTM pri enduro špeciáloch používa už desaťročie, funguje na slušnom rozsahu 150 mm a pri odozve zdvihu má čitateľné chovanie a tak celok pruženia je pocitovo vynikajúci. Je jasné, že nerovná cesta ho poriadne rozhádže, ale nie nekontrolovateľne, veď je to RC a nie enduro. Myslím si, alebo, som presvedčený, že pri tej cenovke ktoré 390-ky majú, je udivujúce, ako kvalitne je podvozok postavený. No ak je to ale niekomu málo (i peňazí za 390-ku), potom je tu pornografia zvaná katalóg KTM Race parts a je to slušne perverzné čítanie… Brembo vyrobené v Indii zvané Bybre, radiálny štvorpiestik, funguje super len si to chce načítať dráhu páčky. Ona na prst funguje dáko laxne, no prejav brzdenia je bez výhrad. Mne je asi jasné prečo to tak hlava pomarančová vymyslela. Bežný kupec skôr panensky skúsi dráhu s RC, nebude vedieť ako na to, chod eliminuje chybu vytvárajúc pocit dlhej dráhy, je to ale dávkovateľnejšie ako u iných motocyklov. Chce to zvyk. Veď ABS tam pre istotu je a ako vždy (sa opakujem), najlepšia zadná brzda na trhu, to v KTM vedia na jedničku. Posledný v hľadáčiku zameriavača mám prístrojovku. Tak ako som už spomínal u Duke 390, je tu všetko čo treba, dokonca viac ako treba, je to prehľadné a dizajnovo super. Ku tomu máme podsvietené prepínače, čo dodať. Páči sa mi otváracia časť pri nádrži, po zatiahnutí tiahla pod sedadlom sa ukáže prístup ku baterke a poistkám. Celkovo považujem veľa detailov (rám, kyvka, kolesá, prístrojovka, tvar kapotáže) za praktické i dizajnovo vydarené.
RC – Rýchlejšie Cecilko
READY TO RACE... známa veta, len je naozaj pre každého a výkon dostatočný? Budem teraz polemizovať, ak mne sadol Duke ako prdel na šerbeľ, pre vyšších je model RC ideálnejší. Ja som sa aj tak usalašil bez starostí a posed ma nútil do klopenia. Celkovo som mal ale pocit väčšieho komfortu i priestoru a RC ma samo aklimatizovalo do správneho športového posedu. Jednovalcová 375-ka mi bubloce pri kolenách a jej skúsená povaha má síce tvrdší prejav v nízkych otáčkach, no skvelú stredovú momentovú charakteristiku. Takmer 44 koní nemá pri nízkej váhe problém zrýchľovať a ak sa niekomu zdá či to nie je málo, tak okruhová verzia práve pre silu bola na výkone uškrtená. Dôkaz dva, prerátajte si výkon a hlavne silu motora na kg pri RC vs Ninja 300. Budete sa čudovať, ale ak niekto dáva stále Fantu… má hlavu oranžovú. Motor má pri 100 km/h príjemných 6 000 otáčok a maximálka atakuje takmer 170-ku, no do 150 ťahá, nad už sa snaží dotiahnuť každý kilometer a treba si poriadne zaľahnúť. Škoda nevyskúšania okruhu, mám pocit príjemného využívania trate po celej šírke ak by som to tam skúsil, stačilo by zavrieť plyn a znova potiahnuť a bez bŕzd poriadne rezať rýchle tiahle zákruty. Škoda. Tak či tak sa bavím, len tá trať ma proste láka aké by to bolo. DNA je teda jasné a očkovanie sa v Mattighofene podarilo. Aj som si skontroloval sedadlo, či som si nesadol na ihlu. Dizajnovo odkázaná 390-ka na veľkú RC8R, na to asi v tme v katakombách chovajú pod zámkom dákeho Taliana narodeného v Modene, krásne zadné svetlo, predné sexi smerovky, tvar kapotáže. Mňamka. Ale dajme na pretras aj predné svetlá, to vždy po fotkách bol kameň úrazu. RC-éčko je presne ten stroj, čo v reále vyzerá o dosť lepšie ako na fotkách a o svetlách vpredu to platí dvojnásobne. Pridaná hodnota – dobre svietia. Sedadlo vrátane chvosta je príjemný skvost, materiál od Kanaďanov na zjav dáva pocit matného plastu, vytvára dojem jednomiestneho „Monoposto“ a schované zadné stúpačky to len umocňujú. Ide o sedadlo pre spolujazdca, materiál príjemný a hlavne odolný. Perfektné. Je to správa iným značkám – aj takto sa to dá, bez zbytočných kilogramov. Prevodovka mi sekunduje vo veľmi dobrom rozložení, dávam to tam ako mi mozog pošle signál a pravačka len kope a všetko ide ako má. Trojka ma pekný záber do päť to ide s pekným pomerom Nm, podvozok si prevodovku predchádza a ja tak nenarážam na chybu i keď sa ju snažím dômyselne vyrobiť.
Záver
Tak si to zhrňme. KTM postavila stroj, ktorý nepotrebuje zásah ak pôjde rovno na okruh. Inak povedané, RC je príjemný na používanie, no primárne zvláda aj okruh, ten stroj sa na to vyvíjal, potom prišiel iný ujo čo tam pije menej Fantu a namontoval svetlá a smerovky, a aby nebolo zle, tak aj osvetlenie EČ, a… šup to do predaja. Ja osobne mám chuť práve túto moto jazdiť tam, inak mojim top 390 ostáva Duke. Rovnaké a predsa iné. Obe majú servis každých 7 500 km, príjemnú spotrebu, lacnú prevádzku, sexi zjav a je to fantastická škola do sfér silných litrov. Bajaj Auto, ktorá vlastní 48 % akcií a celkom rozumne využíva potrebu trhu, vie ako na to už pár rokov, ja sa teším na budúcnosť, ktorá nás v KTM čaká. Mám len jednu malú prosbu, maličkú… KTM 390 Adventure… hm???… haló… halóóó? Nemáte niekto fantu? Dám čokoľvek oranžové…
KTM 390 RC
Cena: 5 599 Eur
Motor: 375 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 44 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 35 Nm pri 7 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 147 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 340 ± 15 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s.r.o., Bratislava
+ – váha, okruhovka, motor, výbava, cena
– – chýbajúci šampionát KTM390 na Slovensku
Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.