Connect with us

Testy a recenzie

Okruhovka pre mladých – test KTM 390 RC

Publikovaný

on

Na tohtoročnom salóne som sa sám prihlásil na testovanie 390 RC a po predošlej skúsenosti na 390 DUKE som aj dúfal, že sa mi tej cti dostane. V redakcii sa strhla o KTM-ku mela a keď som nakoniec vyhral… nie, kecám, vedel som, že musí byť moja, a aj bola. KTM mám rád nie len pre jej prístup ku výchove mladých jazdcov, je to o tom aké tie motorky sú, majú v sebe iný život, ktorý rozhodne stojí za vyskúšanie. V Mattighofene naozaj vedia ako na to. Síce sa fotil Vlado, ale mne zostala aj tak príjemnejšia časť, poriadne to „oroštovať“…

 

 Bielo-oranžová technika

Tak sa posadím do sedla (820 mm) a pozriem sa bližšie na tento rakúsky pomaranč. Vojvodu som si dobre pamätal a bol naozaj o niečom inom. Najprv sa zdá, že treba rozhodnúť, čo je na pohľad krajšie – inak rovnaká motorka, lenže chyba. Tak ako sa menil účes Javiera Bardema s charakterom postáv, táto 390-ka je tiež úplne iné cesto. Motor stále produkuje rovnaký počet kobyliek no od posedu aj celkového chovania dostávam od stroja iný pocit do žíl a receptorov. Nešlo teda len o nahodenie kapôt, riešil sa tu okruh a výchova mladých športovcov. Pekné od nich. Strmší je uhol hlavy riadenia a skrátil sa rázvor, ako aj iná je orientácia rozloženia hmotnosti. Nakoniec sa tak zlepšil uhol náklonu. Predné obrátené „WéPečka“ ponúkajú aj bez širokého nadstavenia dobrý kompromis medzi športovou tuhosťou a každodenným komfortom. Cez svoju „neveľkosť“ si stroj dá rozkazovať od chlapov ako aj od tintítok. Predná časť na môj povel reaguje skôr pri vyššej rýchlosti, ako pri pomalej jazde, kde má tendenciu sa zatvárať. Zadný postranne uložený PDS tlmič, montovaný podobne, ako to KTM pri enduro špeciáloch používa už desaťročie, funguje na slušnom rozsahu 150 mm a pri odozve zdvihu má čitateľné chovanie a tak celok pruženia je pocitovo vynikajúci. Je jasné, že nerovná cesta ho poriadne rozhádže, ale nie nekontrolovateľne, veď je to RC a nie enduro. Myslím si, alebo, som presvedčený, že pri tej cenovke ktoré 390-ky majú, je udivujúce, ako kvalitne je podvozok postavený. No ak je to ale niekomu málo (i peňazí za 390-ku), potom je tu pornografia zvaná katalóg KTM Race parts a je to slušne perverzné čítanie… Brembo vyrobené v Indii zvané Bybre, radiálny štvorpiestik, funguje super len si to chce načítať dráhu páčky. Ona na prst funguje dáko laxne, no prejav brzdenia je bez výhrad. Mne je asi jasné prečo to tak hlava pomarančová vymyslela. Bežný kupec skôr panensky skúsi dráhu s RC, nebude vedieť ako na to, chod eliminuje chybu vytvárajúc pocit dlhej dráhy, je to ale dávkovateľnejšie ako u iných motocyklov. Chce to zvyk. Veď ABS tam pre istotu je a ako vždy (sa opakujem), najlepšia zadná brzda na trhu, to v KTM vedia na jedničku. Posledný v hľadáčiku zameriavača mám prístrojovku. Tak ako som už spomínal u Duke 390, je tu všetko čo treba, dokonca viac ako treba, je to prehľadné a dizajnovo super. Ku tomu máme podsvietené prepínače, čo dodať. Páči sa mi otváracia časť pri nádrži, po zatiahnutí tiahla pod sedadlom sa ukáže prístup ku baterke a poistkám. Celkovo považujem veľa detailov (rám, kyvka, kolesá, prístrojovka, tvar kapotáže) za praktické i dizajnovo vydarené.

 

RC – Rýchlejšie Cecilko  

READY TO RACE... známa veta, len je naozaj pre každého a výkon dostatočný? Budem teraz polemizovať, ak mne sadol Duke ako prdel na šerbeľ, pre vyšších je model RC ideálnejší. Ja som sa aj tak usalašil bez starostí a posed ma nútil do klopenia. Celkovo som mal ale pocit väčšieho komfortu i priestoru a RC ma samo aklimatizovalo do správneho športového posedu. Jednovalcová 375-ka mi bubloce pri kolenách a jej skúsená povaha má síce tvrdší prejav v nízkych otáčkach, no skvelú stredovú momentovú charakteristiku. Takmer 44 koní nemá pri nízkej váhe problém zrýchľovať a ak sa niekomu zdá či to nie je málo, tak okruhová verzia práve pre silu bola na výkone uškrtená. Dôkaz dva, prerátajte si výkon a hlavne silu motora na kg pri RC vs Ninja 300. Budete sa čudovať, ale ak niekto dáva stále Fantu… má hlavu oranžovú. Motor má pri 100 km/h príjemných 6 000 otáčok a maximálka atakuje takmer 170-ku, no do 150 ťahá, nad už sa snaží dotiahnuť každý kilometer a treba si poriadne zaľahnúť. Škoda nevyskúšania okruhu, mám pocit príjemného využívania trate po celej šírke ak by som to tam skúsil, stačilo by zavrieť plyn a znova potiahnuť a bez bŕzd poriadne rezať rýchle tiahle zákruty. Škoda. Tak či tak sa bavím, len tá trať ma proste láka aké by to bolo. DNA je teda jasné a očkovanie sa v Mattighofene podarilo. Aj som si skontroloval sedadlo, či som si nesadol na ihlu. Dizajnovo odkázaná 390-ka na veľkú RC8R, na to asi v tme v katakombách chovajú pod zámkom dákeho Taliana narodeného v Modene, krásne zadné svetlo, predné sexi smerovky, tvar kapotáže. Mňamka. Ale dajme na pretras aj predné svetlá, to vždy po fotkách bol kameň úrazu. RC-éčko je presne ten stroj, čo v reále vyzerá o dosť lepšie ako na fotkách a o svetlách vpredu to platí dvojnásobne. Pridaná hodnota – dobre svietia. Sedadlo vrátane chvosta je príjemný skvost, materiál od Kanaďanov na zjav dáva pocit matného plastu, vytvára dojem jednomiestneho „Monoposto“ a schované zadné stúpačky to len umocňujú. Ide o sedadlo pre spolujazdca, materiál príjemný a hlavne odolný. Perfektné. Je to správa iným značkám – aj takto sa to dá, bez zbytočných kilogramov. Prevodovka mi sekunduje vo veľmi dobrom rozložení, dávam to tam ako mi mozog pošle signál a pravačka len kope a všetko ide ako má. Trojka ma pekný záber do päť to ide s pekným pomerom Nm,  podvozok si prevodovku predchádza a ja tak nenarážam na chybu i keď sa ju snažím dômyselne vyrobiť.  

 

Záver

Tak si to zhrňme. KTM postavila stroj, ktorý nepotrebuje zásah ak pôjde rovno na okruh. Inak povedané, RC je príjemný na používanie, no primárne zvláda aj okruh, ten stroj sa na to vyvíjal, potom prišiel iný ujo čo tam pije menej Fantu a namontoval svetlá a smerovky, a aby nebolo zle, tak aj osvetlenie EČ, a… šup to do predaja. Ja osobne mám chuť práve túto moto jazdiť tam, inak mojim top 390 ostáva Duke. Rovnaké a predsa iné. Obe majú servis každých 7 500 km, príjemnú spotrebu, lacnú prevádzku, sexi zjav a je to fantastická škola do sfér silných litrov. Bajaj Auto, ktorá vlastní 48 % akcií a celkom rozumne využíva potrebu trhu, vie ako na to už pár rokov, ja sa teším na budúcnosť, ktorá nás v KTM čaká. Mám len jednu malú prosbu, maličkú… KTM 390 Adventure… hm???… haló… halóóó? Nemáte niekto fantu? Dám čokoľvek oranžové…

 

KTM 390 RC

Cena: 5 599 Eur

Motor: 375 ccm, 4 ventily, DOHC, R1

Výkon: 44 k pri 9 500 ot./min.

Krút. moment: 35 Nm pri 7 250 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 147 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 340 ± 15 mm

Výška sedla: 820 mm

Objem pal. nádrže: 11 l

Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17  

 

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s.r.o., Bratislava  

+ – váha, okruhovka, motor, výbava, cena

– chýbajúci šampionát KTM390 na Slovensku  

 

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015  

Okruhovka pre mladých – test KTM 390 RC

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri