Connect with us

Motoporadňa

Okruhy – ako na to? 2. časť Hungaroring

Publikovaný

on

Ahoj, ahoj… Tak ako som minule sľúbil, pokúsim sa vám podrobne opísať okruh Hungaroring z môjho pohľadu. Viem, že existuje mnoho názorov a každý má možno iné skúsenosti s ideálnou stopou, ale dúfam, že vám opis môjho prejazdu tohto okruhu pomôže pri hľadaní ideálnej stopy pre vás a tým vám ušetrí tak cenné sekundy. Okruh sa nachádza neďaleko Budapešti, takže zo západného Slovenska je to na skok, ale aj jazdci z východu to sem nemajú až tak ďaleko a preto je medzi nimi určite obľúbený. Na tomto okruhu sa môže jazdiť len v smere hodinových ručičiek, teda samozrejme doprava. Toto už si pamätám veľmi dobre, pretože som sa raz na pitlane nedopatrením otočil, chcel sa vrátiť do priestoru za boxmi a to som nemal robiť! Hlavný traťový komisár mi to potom rázne osobne vysvetľoval… hi hi. Ako som už písal minule, tento rok sa na Hungaroringu v Alpe Adrii zišla obrovská konkurencia európskych jazdcov, preto počas celého víkendu ?padali? neskutočné časy v porovnaní s minulým rokom… Môj rekord na tomto okruhu je čas z pretekov 1:57,6. Popíšem vám podrobne každú zákrutu tejto trate a začneme teda v smere hodín cieľovou rovinkou a potom prvou pravou zákrutou, ako si môžete všimnúť na mapke… Takže poďme na to!

Parametre okruhu:
Dĺžka okruhu: 4381,08 metrov
Počet ľavých zákrut: 6
Počet pravých zákrut: 8
Polomer zákrut: min. 20 m – max. 400 m
Prevýšenie: 36 m
Najväčšie stúpanie: 6,2 %
Dĺžka cieľovej rovinky: 788,9 m
Dĺžka pitlane: 303,8 m

Cieľová rovinka: Z môjho pohľadu, a ja jazdím na motocykli s obsahom 1000 ccm (YAMAHA R1), je veľmi dôležité naprevodovať si motocykel tak, aby ste na konci rovinky pred brzdením, aj keď len na chvíľku, mohli zaradiť šiesty rýchlostný stupeň. Podľa rovinky sa to dá určiť, pretože ak máte motocykel veľmi ?pomalý?, tak sa to s vami bude vliecť už po celej dĺžke okruhu a stratíte na ?lenivých? výjazdoch mnoho času, keďže tento okruh patrí medzi technické.

1. zákruta: Ako je už na mape vidieť, je to poriadne ostrá pravá, ale našťastie sa začne asi od polovice viac otvárať. Takže najlepší nájazd je tak 1 meter od ľavého okraja cieľovej rovinky. Ja túto zákrutu prejdem na 3. rýchlostnom stupni, šesťstovky tam majú určite dvojku a dokonca aj niektoré tisícky. Aj keď vyzerá táto zákruta dosť ostro, nájazd do nej nie je až taký pomalý. Hneď ako sa pred vami začne zákruta otvárať zatiahnete za plyn a pokúšate sa udržať motocykel na pravej strane trate a tým si skracujete ideálnu stopu. O chvíľku už si to pálite po krátkej rovinke, ale mierne točenej doprava do ďalšej zákruty.

2. zákruta: Na spomínanej rovinke radíte rýchlosti pod miernym náklonom a cítite ako vám motocykel tancuje pod zadkom – ?je to paráda? – to je moja najobľúbenejšia časť trate. Brzdenie do nasledujúcej ľavej zákruty je veľmi dôležité. Motocykel musíte ubrzdiť tak, aby vás to moc nevynieslo na vonkajšiu časť tejto zákruty. Najlepší nájazd je tak 2 metre od pravej strany teda dosť zoširoka, aby vás to pri výjazde, ako som spomenul, nevynieslo za polovicu, pretože následne veľmi stratíte pri prejazde treťou zákrutou.

3. zákruta: Ak udržíte motocykel na výjazde na ľavej strane, podarí sa vám veľmi rýchly prejazd touto pravou zákrutou. Pokojne sa do nej môžete ?položiť?, ale treba pri výjazde dávať pozor na nerovnosti, ktoré tam sú. Je to niekoľko hrbov a môže sa vám – tak ako mne niekoľko krát ? stať, že vám doslova spadnú nohy zo stúpačiek. Motocykel sa dosť rozkmitá, ale vy si to v pokoji mierte až na obrubník. Potrebujete poriadny výjazd, pretože nasleduje stúpanie do Mansellovej zákruty.

4. zákruta: Stúpanie na horizont nie je moc dlhé ale ja tam radím rýchlosti do 5-ky. Ideálny nájazd do ľavej Mansellovej zákruty je úplne na pravej strane skoro až po čiarach. Táto zákruta je najťažšia z celého okruhu. Podradíte o 2 stupne, necháte sa vyviezť po ľavej strane trate na horizont, kde až potom zbadáte zákrutu. Položíte to, no s ľavým kolenom nie je dobre ísť až po obrubníku, pretože na trati je v týchto miestach poriadny ?hup?. Mohlo by vás to priviesť do problémov. Ja odporúčam prejazd tejto zákruty tak 1 meter od ľavého obrubníka. V tejto zákrute je vždy množstvo pádov, pretože asi v polovici sa zákruta zrovná podľa horizontu a tým stratíte prítlak na zadom kolese. Predčasné akcelerovanie môže mať za následok poriadny ?highsider?. Ja som v tejto zákrute zažil mnoho nepríjemných situácii, ktoré som ale vždy našťastie zvládol. Takéto šťastie však nemajú všetci jazdci… Výjazdová zóna je tak ako všetky ostatné betónová, preto pády nekončia moc dobre, o čom sa presvedčil aj môj kamarát v pretekoch Dunlop Trophy. Na výjazde sa môžete nechať vyniesť až k obrubníku, aby ste nestratili rýchlosť.

5. zákruta: Super nájazd je pri brzdení tak v polovici trate. Keď to dokážete poriadne položiť, na chvíľku sa dotknete kolenom obrubníka a potom sa už pred vami začne zákruta otvárať a môžete za to poriadne zatiahnuť. V tejto zákrute mám zaradenú trojku, aby bol výjazd pokojnejší a hlavne rýchlejší. Všetko záleží na tom, akú máte rýchlosť v nájazde. Motocykel reve, zadné koleso je v kontrolovanom šmyku – niečo neskutočné – potom sa vám na krátku chvíľu odlepí predné koleso od zeme na nerovnosti a dotáčate rýchlosť už na v podstate rovnom úseku trate pred šikanou.

6. a 7. zákruta /šikana/: Je to špecifický úsek trate, s akým sa na okolitých okruhoch nestretnete. Dobrý nájazd do nej, pretože je moc krátka, je asi pol metra od ľavej strany tak, aby vás to v polovici prejazdu šikany nevynieslo za stred, pretože by ste stratili rýchlosť na výjazde. Ja to idem celé na dvojke a ešte hneď na výjazde preraďujem do trojky. V nájazde koleno určite položte na zem, no na výjazde to už nie je podmienkou, ak máte dobrú rýchlosť, tak by vás to len spomalilo. Nasleduje kratučká rovinka kde dotočím trojku.

8., 9., 10. a 11. zákruta: Teraz nasleduje pasáž štyroch rýchlych zákrut a ak to pokazíte hneď v prvej, tak stratíte niečo v každej z nich a v konečnom dôsledku to môže znamenať veľkú stratu. Tieto zákruty sú rýchle a správny prejazd je moc dôležitý. 1. ľavá, nájazd do nej zoširoka a kolenom potom vo vnútri po obrubníku, nesmiete sa nechať vyniesť až za stred trate, musíte to udržať vo vnútri, aby ste nájazd do 2. pravej zákruty nasledujúcej po 15-tich metroch mali tiež zoširoka. Inak stratíte rýchlosť a v ďalších dvoch vás niekto poľahky dobehne. Takže nájazd do druhej je široký a kolenom potom na vnútornej strane po obrubníku. Na výjazde pozor, pretože je tam zasa ?hup?, pri ktorom sa odľahčujú kolesá od zeme a preto je táto zákruta jednou z tých, v ktorých sa často padá. Hneď po výjazde, ktorý môže byť až na okraj, musíte motocykel dostať čo najviac na pravú časť kratučkej rovinky (asi 20 m), aby ste si mohli dobre nadísť do najrýchlejšej zákruty okruhu. 3. pravá, je to kratučká zákruta, ale veľmi rýchla, preto je potrebný nájazd z dvoch tretín trate a potom koleno na obrubník. Ja prejdem celú túto pasáž na jednej rýchlosti vo vysokých otáčkach, ale niektorí jazdci práve v nájazde do tejto zákruty preraďujú na vyšší rýchlostný stupeň. Všetko záleží od prevodov. Na výjazde sa nenechajte opäť vyniesť príliš na okraj. Ja nasledujúcu 4. pravú rýchlu prechádzam v nájazde stredom, ale veľa jazdcov si aj do tejto zákruty nadchádza. Treba si dať len pozor, v nájazde je pár nerovností, ale vo výjazde je ich už oveľa viac a väčších. Pekne to tam s vami ?zamáva?, ale na to si na tomto okruhu rýchlo zvyknete. Nasleduje rovný úsek dolu kopcom, na konci ktorého je ostrá pravá zákruta.

12. zákruta: Brzdenie dolu kopcom do pravej zákruty je naozaj náročné hlavne na správne odhadnutie vzdialenosti, pretože ak to preženiete, máte len malú výjazdovú možnosť a potom už je tam len bariéra, takže nič moc. Odporúčam nabiehať do tejto zákruty opäť zoširoka, prejazd musí byť plynulý a môže byť až na okraj, aby ste nestratili rýchlosť. Ale pozor na bielo-červené čiary, poriadne sa to tam šmýka. Ja prechádzam túto zákrutu na dvojke a tú istú rýchlosť len dotočím a ponechám aj do ďalšej zákruty.

13. zákruta: Do tejto ľavej ? predposlednej – zákruty je nájazd dobrý aj v polovici, ale tiež aj na okraji. Záleží len na vás, ako dokážete motocykel položiť na zem a zakrúžiť ju po vnútornom oblúku. Na výjazde tomu môžete zase podkúriť, ale nemalo by vás to vyniesť na okraj trate, pretože by ste sa už nemuseli stihnúť vrátiť sa na ľavú stranu do dvoch tretín. Toto by vás v poslednej zákrute poriadne spomalilo a nájazd do nej by bol pomalý. Ja v tomto úseku preraďujem z druhého na tretí stupeň.

14. zákruta: Tak ako som napísal, ideálny prejazd je: nájazd z 2/3 trate, potom dovnútra asi pol metra od obrubníka a hneď výjazd až na okraj, Len si treba dať pozor na nerovnosti na výjazde, ktorých je tu naozaj veľa a sú dosť nepríjemné. Potom už len poriadne dotáčať každú rýchlosť do bodu, kde má motocykel maximálny výkon, ležať dobre schovaný za plexisklom a sústrediť sa na brzdenie po cieľovej rovinke, ktoré je z okolitých okruhov najsilnejšie, veď niektorí jazdci tam idú zo 6-tky až na druhý rýchlostný stupeň.

Čo by som o tomto okruhu napísal na záver? Vrelo ho odporúčam všetkým začínajúcim jazdcom, mne tento okruh v začiatkoch veľmi veľa dal a veľmi sa mi páči. Patrí medzi moje obľúbené. Myslím, že práve preto je na východnom a strednom Slovensku toľko dobrých jazdcov, pretože sú ako doma práve na Hungaroringu. Okruh je postavený v prvom rade pre automobilové preteky a formulu 1, preto nie je pre motorkárov až tak bezpečný, ako iné okruhy vybudované špeciálne pre motocykle. Čo sa týka nastavenia podvozka, voľte o niečo mäkšie, ako napr. na Pannoniu kvôli nerovnostiam, ktoré tu sú a taktiež sa tu veľmi prejaví absencia tlmiča riadenia. Veľmi sa mi páči organizácia, málokedy je tam chaos, komisári a komisárky na stanovištiach sú vždy pripravení pomôcť, väčšinou sú to mladí ľudia, ktorých to baví. Nie ako v Brne dôchodcovia, čo tam prišli zabíjať nudný čas. Tak dúfam, že vám tento môj návod aspoň trochu uľahčí orientáciu sa na tejto trati a že vám pomôže pri hľadaní ideálnej stopy. Na budúce sa pokúsim napísať niečo o Automotodrome Grobnik v Chorvátsku, ktorý je najrýchlejší v seriáli Alpe Adria a je aj mimoriadne nebezpečný.

Text: Robo ?Roby78? Sháněl
Foto: archív autora

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 07-08/2007

Okruhy – ako na to? 2. časť Hungaroring

1 komentár

1 komentár

  1. kxbibo

    6. júla 2008 at 11:26

    Aj keď nejazdím asfalt, čítanie ma poriadne zaujalo. Veľmi pekne zaujímavo a odborne napísané. 😉 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri