Connect with us

Testy a recenzie

Online z Austrálie – test Yamaha YZF-R1 / R1M – svet MotoGP teraz pre každého

Publikovaný

on

24. februára 2015, Eastern Creek, Austrália

Yamaha YZF-R1 je pojmom, ktorý už viac ako jedno desaťročie formuje svet moderných superšportov. V posledných rokoch bola Yamaha možno trochu v tieni novodobej európskej konkurencie, no po dni strávenom v sedle novej generácie tohto fantastického modelu na okruhu v Eastern Creek môžem povedať, že R1 je späť a prináša zo sebou techniku, ktorá bola doteraz dostupná len pre pár vyvolených jazdcov seriálu MotoGP.

 

MotoGP v sériovej podobe

Počas prezentácie bolo slovo MotoGP spomínane s novou motorkou snáď v každej druhej vete, no faktom je, že Yamaha postavila výnimočný stroj, ktorý má zo sériových superšportov momentálne asi najbližšie k okruhovým špeciálom zo svetového šampionátu. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto modelu sa zmenilo úplne všetko a nový model je kompaktnejší, výkonnejší a oveľa sofistikovanejší ako bol jeho predchodca.  

 

Kompaktnosť a ľahké ovládanie

Nová R1-ka je namierená okruhové jazdenie vo väčšej miere ako predchádzajúca generácia a príbuznosť so špeciálom M1 je evidentná v každom detaile a začína už pri pohľade na podvozok a kompaktné rozmery, ktoré zatienia väčšinu 600-viek. Posed alebo uloženie motora v ráme, to všetko zodpovedá modelu YZR-M1 z roku 2011. Na trati to tak bola neuveriteľne kompaktná motorka, ktorá okamžite a ľahko menila smer a sériu preklápačiek v zadnej časti okruhu zvládla zakaždým s rovnakou ľahkosťou. Nemalý podiel na tom mali aj ľahučké ráfy z horčíkovej zliatiny, ktoré prichádzajú už v sérii a znižujú neodpruženú hmotnosť na minimum. Zároveň si zachovávala maximálnu stabilitu v každej situácii a rýchlu zákrutu na konci cieľovky, ktorú jazdci absolvujú z roztočeným 4. prevodovým stupňom v hlbokom náklone v rýchlosti vysoko nad 200 km/h dáva bez najmenšieho zavlnenia alebo náznaku nervozity.  

 

200 k výkonu v štýle Crossplane

Motor si zachoval špecifické usporiadanie „crossplane“, ktoré v nízkych otáčkach prináša záťah dvojvalca s výkonom klasického štvorvalca vo vysokých otáčkach, no prakticky všetko ostatné vo vnútri je nové a opäť inšpirované modelom M1. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou výkon motora narástol až o 18 koní, ktoré bolo cítiť a v okruhovom režime s najagresívnejšou výkonovou mapou je to raketa, ktorá vám pod zadkom doslova exploduje. Motor sa preberá k životu veľmi rýchlo a v stredných otáčkach sa predné koleso počas akcelerácie odliepa od zeme ešte na štvrtom prevodovom stupni. Pri prechode do maximálnych otáčok ani na sekundu nepoľavía ťahá až do maxima. Na cieľovej rovinke, kde ešte na tretom stupni motor potiahne dlhé „wheellie“, ktoré bezpečne kontroluje elektronika, tak väčšinou ani nestíham radiť 6-ku, no aj tak tu rýchlomer ukazuje maximálku okolo 270 km/h a motor má ešte stále chuť akcelerovať. Explozívny motor priam stvorený pre skúseného a agresívneho jazdca však ponúka množstvo možnosti nastavenia a okruhu Eastern creek, kde nechýbali ostré vracáky, ktoré bolo potrebné absolvovať na prvom prevodovom stupni mi najviac vyhovovalo jemnejšie nastavenie (pwr 2 namiesto 1), ktoré ponúkalo rovnaký maximálny výkon, no o máličko jemnejší nástup. Spomeniem ešte vynikajúco pracujúci Quick Shifter, ktorý síce funguje len smerom hore, no prevodové stupne zapadajú s neskutočnou ľahkosťou a presnosťou.

 

Elektronický balík –„Made by Yamaha“

Elektronický balík podporných systémov sa jednoznačne radí medzi najlepšie na trhu. Yamaha vyvinula celý systém vo vlastnej réžii a aj v tomto prípade využila bohaté skúsenosti továrenského špeciálu YZR-M1. Prináša novinky v podobe 6-osej inertnej meracej jednotky IMU, ktorá sníma polohu motocykla 125 krát za sekundu. Vďaka tomu sa okrem známych systémov na motorke objavili novinky v podobe systému ABS pracujúceho aj v náklone a systému SCS, ktorý reguluje priečny šmyk zadného kolesa a v spolupráci s trakčnou kontrolou prináša citlivý a maximálne efektívny systém. Elektronika zasahovala prakticky nezištne a dodávala jazdcovi neskutočný pocit istoty v každej situácii. Agresívna akcelerácia v plnom náklone alebo agresívne brzdenie na poslednú chvíľu zvláda motorka s neskutočnou istotou a dostať Yamahu do krízovky bude naozaj ťažké. Práve naopak dovolí jazdcovi posúvať hranice kedy môže priadne potiahnúť za plynovú rukoväť alebo nechať si brzdenie na absolútne poslednú chvíľu.

 

Yamaha YZF-R1M –okruhový špeciál

 Dve jazdy, ktoré sme dostali na verzii R1M boli skutočným zážitkom porovnateľným s jazdou na okruhom špeciáli. Papierovo to na veľké zmeny oproti štandardnej R1-ke na prvý pohľad nevyzerá a najväčšou zmenou je dokonale fungujúci poloaktívny systém pruženia z dielne Öhlins, na trati to bola iná motorka ešte tuhšia, presnejšia a v konečnom dôsledku rýchlejšia. Nemalý podiel na tom malo aj obutie a slicky samozrejme prinášajú úplne nové hranice priľnavosti.

Kompletný test z okruhu Eastern Creek si budete môcť prečítať už v aprílovom vydaní Motomagazínu č. 4/2015, ktoré bude na stánkoch od 20. 3.2015.

Autor: Miro Tamáši

 

Online test Yamaha YZF-R1 / R1M – svet MotoGP teraz pre každého

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri