Connect with us

Testy a recenzie

Osvedčená a nestarnúca hviezda – Test Yamaha FJR1300A

Publikovaný

on

Všetci nadšenci mototuristiky pri nej uznanlivo pokyvkávajú hlavou a konkurenti majú stále rešpekt. Za 11 rokov, od prvého predstavenia modelu FJR, si ako jeden z mála modelov na trhu stále drží svoju tvár, vysoký štandard a určitú nadčasovosť. Ak nebudeme rátať FZ1S medzi turistiku, tak FJR je stále jediným cestovným model celej značky. Má teda Yamaha dôvod meniť niečo, čo funguje bezchybne? Aký je pohľad na FJR dnes? Ten môj je asi takýto.

Zrod moderného športového turistu
V roku 2001, kedy litrové superšporty neboli najrýchlejšie stroje na ceste, prišla FJR-ka ako moderná športová turistika a zaplnila dieru v modelovej rade Yamahy. Úspešné modely FJ1100 a neskôr 1200 s nástupcom Thunder Ace boli viac športovo orientované a chýbal im trochu komfort diaľkových turistov. Jednoducho už sa viac nedalo jedným motocyklom uspokojiť potreby každého zákazníka, ako ma napríklad o tom dlho presviedčala Honda CBR1100XX. Yamaha vyrovnala sily so zvyškom trhu a na dlho, až doteraz, nastavila svoju predstavu o cestovnej motorke. Posledné výraznejšie zmeny priniesla v roku 2006, poďme si teda povedať ako sme na tom dnes.

Dizajn
Dnes už ničím neprekvapí, ale iba pripomínam v tom čase novú R1-ku, ktorá ako skoro vždy vyrazila dych svojimi tvarmi a výkonmi a na dlhú dobu nastavila vzhľad všetkých cestných modelov Yamahy. Od R6, Fazera až po FJR. Rozdelené svetlomety v tvare mačacích očí, ostré hrany a výrezy do kapoty sa len ťažko dajú zameniť a dávajú značke Yamaha vlastnú identitu. No a vlajková loď by jej mala byť vzorom. Na FJR je dizajn, samozrejme, prispôsobený aj funkčnosti a pohodliu, preto motocykel so svojou štíhlou zadnou časťou (bez kufrov) pôsobí trochu ako nafúknutá R1-ka.

Motor
Hlavná opora obľúbenosti je pohonná jednotka. So svojimi 1 300 ccm je zárukou využiteľnosti, maximálneho výkonu a pocitu bezpečnosti. S hodnotami 143 koní a 135 Nm pri 7 000 ot. sa rozhýbe táto lokomotíva v akomkoľvek jazdnom režime okamžite. Žiadna kolóna nie je dosť dlhá a žiadny kopec tak strmý, aby ste museli podraďovať z najvyššieho stupňa. Pri výkonne tohto radového štvorvalca mi trochu vadí len 5-stupňová prevodovka, no o tom neskôr. Keď to funguje tak nech.

Podvozok
Je rokmi overená klasika. Tuhý hliníkový rám s klasickou teleskopickou vidlicou vpredu a zadným centrálne uloženým tlmičom funguje skvele. Dokonale tlmí vysokú váhu FJR a počas jazdy poskytuje vysoký komfort aj dobrú spätnú väzbu. Zadný tlmič sa dá nastaviť jednoducho pod sedadlom spolujazdca, sedadlo sa dá rovnako výškovo nastaviť, takže ľahko si upravíte ťažisko podľa svojej postavy. Či ste Široký, Vysoký, alebo Bystrozraký, nájdete si na nej svoje pohodlné miesto. Pri manévrovaní na parkovisku, alebo v garáži sa však 270 kg nestratí a sem tam malo mojich 69 kg plné ruky práce, no u takejto motorky s tým musíte jednoducho počítať. Takže situácie typu zaparkovanie z kopca tesne pred múrom si vyžadujú pomoc. Pekný trapas :-).
Inak ale ovládanie FJR počas jazdy je naozaj jednoduché a zábavné, FJR stále zdobia vynikajúce brzdy a aj dnes dokáže tento motocykel hravo stíhať modernejším modelom konkurencie prakticky v ľubovoľnom prostredí.

Cestovná výbava
Tu si dovolím začať trochu netradične. Najcestovnejšou výbavou z pohľadu diaľkového turistu je podľa mňa 25-litrová nádrž a prijateľne nízka spotreba, vďaka čomu sa z FJR stane diaľničný koráb, ktorý je naviac pekelne svižný a zároveň pohodlný. Ani po 300 kilometroch, ktoré na jednu nádrž väčšinou zvládnete nebudete pokrčený, či nebodaj unavený a absolvujete ich bez zástavky. A ak budete dávať bacha na spotrebu, tak tých kilometrov bude ešte o dosť viac. Okrem prázdnej nádrže a policajnej S4 vás teda nezastaví skutočne nič.
Na zmeny počasia reagujete elektronickým čelným štítom. Ten pri plnom vysunutí a nižších postavách ochráni aj v rýchlostiach okolo 180 km/h. Rovnako pri jazde so spolujazdcom vo vyšších rýchlostiach odstránite pomocou vysunutia štítu nepríjemnú turbulenciu medzi prilbami. Váš krk vás bude za to milovať.
Vietor aj dážď by sme mali, zimu zredukujú vyhrievané rukoväte, batožinu na niekoľkodňový výlet pohltia objemné bočné kufre, ruky uvoľní hydraulická spojka, pas a mobil ukryje predná skrinka, kde sa naviac ukrýva praktická 12V zásuvka. Tak a už len vybrať destináciu. 1 000 km za deň pre FJR nie je žiadna porcia. Ergonómia aj po rokoch ťažko hľadá konkurenciu. Pohodlie bolo od začiatku prioritou a toto meniť netreba.

Zábava
Hravý podvozok v kombinácii so silným motorom sú predzvesťou dobrej zábavy. Skutočne ani po 200 km rýchlej jazdy na diaľnici nie ste znudený alebo ubolený, hneď na prvom zjazde si naložíte celkom slušný náklon a športový výjazd zo zákruty. Na Youtube nájdete dokonca videá s kolienkom na zemi, ale to už je úlet. Najzábavnejší je obrovský výkon mimo obce a diaľnice. Na piatom (najvyššom) zaradenom stupni FJR pracuje bez protestov od 45 km/h po 250 km/h!!!
Skutočne sila a plynulosť záberu je úžasná. V podstate prvé tri stupne okrem rozbiehania nikde nevyužijete. Na druhej strane ale na diaľnici by FJR 6-tku veľmi ocenila aj keby len ako “diaľničný “ prevod. Cestovanie pri vyšších rýchlostiach je spojené s vyššou spotrebou a zbytočne vytočeným motorom. Ten by krásne potiahol aj 7 stupňov, ale stačilo by napríklad aj 6 + spiatočku na parkovanie v kopcoch :-).

Máme 21. storočie…
Čas nezastavíš a konkurencia nespala. Nie je teraz cieľom priame porovnanie FJR s novinkami na trhu. Iba chcem upozorniť na to ako čas letí, a aj výborné sa stane časom iba veľmi dobrým.
FJR 1300 si svoj rešpekt stále zaslúži, a treba povedať, že drží krok s potrebami svojej triedy. Oproti svojím rivalom však trochu zaostáva v jednotlivých častiach. Žiaľ, trochu tam, trochu tu a v celkovom súčte to pocítite. Nezaškodilo by zhodiť pár kíl, zmodernizovať vzhľad napríklad tlmičov výfuku, určite zmeniť prevodové a výkonové parametre, osviežiť tvar čelnej masky a štítu, pridať pár noviniek do výbavy, GPS, intercom a ejha, opäť sme v hre. Tak či onak FJR-ka zanechala vo mne výborný dojem a napriek tomu, že sa nemôže pochváliť označením najmodernejšia, tak tento motocykel vo veľkej miere hravo spĺňa požiadavky aj tých najnáročnejších diaľkových turistov.


Yamaha FJR1300A

Cena: 14 990 Eur
Motor: 1 298 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 143 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 134 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hrideľ
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 750 x 1 450 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 291 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.

Text: Edo Chudovský, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012 Janka

Osvedčená a nestarnúca hviezda – Test Yamaha FJR1300A

1 komentár

1 komentár

  1. Dragon

    3. novembra 2012 at 17:28

    Som zvedavý, ako pochodí oproti tomuto nová efjéééra 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri