Connect with us

Testy a recenzie

Pikantné farfalle… – Test Ducati Hypermotard 1100 EVO SP Termignoni Race Kit

Publikovaný

on

Spomínate si na fotografiu Rubena Xausa driftujúceho v brutálnom náklone a palec hore? A na Stonerove 22. narodeniny, keď dostal Hypermotard? „Hypoš“ 1100 je už známa motorka v ponuke DUCATI, vzduchom chladený motor a veľmi ľahká konštrukcia robia tento motard nie len zábavným, ale aj veľmi ostrým náradím pre skúsených fajšmekrov. Čo sa ale stane, ak najvybláznenejší model EVO SP vybavíme racingovým kitom Termignoni? Motocykel je len jeden na Slovensku, a tak mi raz kamarát Jožko ponúkol možnosť si túto taliansku špecialitu ochutnať a ja som neodmietol.

Lev motosalónov
Hypermotard už pozná svet zhruba 4 roky (získajúc niekoľko ocenení) a prešiel len jednou modernizáciou, presne pred rokom prepracovaním motora, a hlavne jeho častí. Zvýšil sa výkon a celkové spracovanie styčných plôch a zlepšil sa priebeh výkonu v celkovom priebehu otáčok. Dva valce do L používajú dvojventilovú techniku a Desmodromický rozvod pri výkone 95 koní a 103 Nm ich na zadné koleso Marchesini prenáša pomocou suchej spojky. Celková suchá hmotnosť 171 kg bola dosiahnutá použitím materiálov ako carbon či horčík, ktorú ubrzdia monobloc brzdy Brembo používané na okruhových modeloch. Stúpačky majú inú polohu a na spodnej časti je každá vybavená teflónovým sliderom pre maximálne využitie pneumatík Diablo Supercorsa. Posed je odlišný oproti súrodeneckým modelom a hlavný je aj rozdiel v uchytení vyšších riadidiel.

Úpravy
Pred použitím racingového kitu sa na motocykel montovala sada klasických zrkadiel, gelové sedlo Ducati Performance a otvorenie spojky. Po implantácii zvodov a titánového výfuku Termignoni 2-1 o priemere 54 mm, nainštalovaní športovej riadiacej jednotky a potrebných úprav zadnej časti, EVO schudlo o viac ako 7 kg a výkon narástol na necelých 110 PS, takmer rovnakú hodnotu má aj sila motora a zvuková kulisa stratila v rodnom liste prívlastok „homologovaná“. Montáž som si skúsil na vlastnej koži a mal som pocit, že sa na váhe Ducati stratilo viac, verme ale manuálom. Pre mňa a Miňa bola montáž prácou na celý deň, taktiež i naladenie. Hypoša som skúšal pred montážou a následne po. Pojazdil som Záhorie a vyskúšal niekoľko rýchlych zákrut. Neskôr prišiel na rad okruh už v sedle s právoplatným majiteľom (na fotografii).

Porovnanie
Hneď na začiatku treba uznať citeľnú zmenu, iný priebeh a celkový nárast výkonu. Už tak ostrá motorka dostala riadny kopanec adrenalínu. A to ja môžem :)… Najprv po presadnutí zaskočí váha, ktorá je fakt nízka, neskôr si omlátim helmu o široký „rajd“ pre moju zábudlivosť na ostrý nástup predných červených kotiev zvaných Brembo, ktoré oplienkujú nejedného majiteľa Streetfightera 1098. Evo SP je v rodine Hypermotardov najvyššie na sedenie a to dáva pri jazde v náklonoch viac priestoru. Motor sa chová na jednotke brutálne no má na nárast výkonu krátku dráhu, dvojka je rovnako ostrá a riadiaca jednotka jazdca v hlave vyžaduje kontrolu pravého zápästia. Motor ale cez to všetko nereaguje nervózne a dá sa na cestu rozumne dávkovať, čomu dopomáha kvalitný a dobre vyladený podvozok, a hlavne predné Marzocchi tlmenie. Ten zvláda funkciu blbnutia naozaj dostatočne. Sám si uvedomujem ako pritláčam tiahlu zákrutu a v stehnách zvieram nádrž uvažujúc kam až môžem v náklonoch zájsť, podvedome sa na chvíľu krotím uvedomujúc si, že sedím na cudzej motorke a nie na svojej „okruhovke“. Čakám pod kopcom majiteľa, ten okupujúc môj motocykel dáko neprichádza a ja si až vtedy uvedomujem ako rýchlo som prechádzal jednu zákrutu za druhou… Stále si podvedome hľadám polohu v dobrom sedadle, najlepšie sa cítim v zákrute a najhoršie keď stojím – špičkami hladím zem… Po zoznamovacích kilometroch si začínam zvykať na chovanie koní pod zadkom, no nestrácam rešpekt, držím si odstup a využívam hlavne brzdy a prudký nájazd do zákrut, čo mi dovoľuje hlavne tuhá zadná časť. Stále som viac na rukách a váhu mám centrovanú viac ku kolenám. Aj pri prudkom brzdení neodliepam zadnú časť do nebies a rýchlo lepím bok „pirelliek“ v zákrute. V manuále bude asi veta: „nutné používať v pravidelných zákrutách v krátkych rovinkách“. Nebezpečne sa bavím a je to dosť návykové…

Záver
Keď som už odvolal domáci servis po totálnej očiste v mojej hlave, uvedomujem si aký je asi zákazník modelu Hypermotard 1100 EVO SP. Pri cene 14 000 Eur a racingovom výfukovom kite za takmer 2 000 Eur (nerátam ostatné doplnky), si každý po súčte všetkých nákladov povie či to naozaj stojí za to. Odhadujem, že druhú na ceste takúto nestretnem, hypermotardov od Ducati u nás nie je veľa a stále sú zjavom a lahôdkou pre oko i dušu. Zákazníkom je skôr ten, čo už si niečo nemálo odjazdil a vie to aj na okruhu, je jedinečný a chce mať to, čo iní nemajú (ale nezabúdajme ani na fanúšikov značky). Podvozok je postavený ako u Superbiku (úplne inak ako u príjemného každodenného Hypermotardu 796) a motor pri klasickej Ducati koncepcii a chladení vzduchom má príjemný výkon (mať tú možnosť, hneď si ho premontujem do môjho Ducati Sport 1000). Mínusom je asi iba efekt zľaknutia pre menej skúsených, plus moc silný účinok bŕzd. Samozrejme, motard nie každému pasuje a nemusí ho ovládať tak, ako je zvyknutý u svojho motocykla. Prístrojový panel ponúka to základné čo u ostatných, potrebné tam je a ergonómia je dobrá, vrátane malého príplatkového plexi, ktoré zvláda svoju prácu do 160 km/h. Poloha nôh neunavuje a posed na príplatkovom sedadle je pohodlný, oproti klasickému (môj starší test Ducati Hypermotard 796) neašpiruje majiteľ po 500 km v jeden deň na cenu železného zadku. Servisný interval je každých 12 000 km čo poteší. Nutnosť meniť častejšie pneumatiky až taká veselá nebude…
Evo SP je skvost, má prekrásny zvuk a pravoverných Ducatistov poteší klasický hrmot suchej spojky, ktorý sa prepletá cez bas koncovky na pravej strane. Motorka je to pekelne krásna ako aj drahá, v skúsených rukách je to zbraň (prerátajte si kone vs váha), ktorá dá zabrať silnejším strojom. Viem len o jednej a pokiaľ viem, sada Termignoni Race pre tento model sa už objednať ani nedá. Takto má majiteľ jedinečný kúsok, ktorý mu asi mnohí budú závidieť a my mu v redakcii ďakujeme za zapožičanie tejto (ne)smrteľnej zábavy…

Ducati Hypermotard 1100 Evo SP (sériový model)

Cena: 14 000 Eur
Motor: 1 078 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2
Výkon: 95 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 105 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (DxŠxV): 2 120 x – x 1 155 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 172 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 455 mm
Výška sedla: 845 mm
Objem pal. nádrže: 12,4 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Pikantné farfalle… – Test Ducati Hypermotard 1100 EVO SP Termignoni

1 komentár

1 komentár

  1. geoglinejohn

    25. mája 2013 at 8:02

    Dobrý deň,
    Páči sa mi tvoj profil a som záujem byť vaším priateľom. O mne Volám sa John Geogline Manfred, som neskoro investor, manželka od Cleveland Ohio Spojené štáty americké. Som slobodný s 1 dieťaťom. Mám v pláne navštíviť svoju krajinu na investičný projekt. Chcem byť váš priateľ a chcem sa s vami stretnúť, keď som navštíviť svoju krajinu. Ak sa vám páči, kontaktujte ma e-mailom diskusiu viac, pretože som prijímať iba e-mailovú komunikáciu a telefón iba. Tu je môj e-mail:
    (Mgeogline(z)yahoo.com)

    Neodpovedajte si ma na tomto site.Reply ma e-mailom a ja vám odpoviem s mojimi fotografiami
    Pošlem vám informačný terminál na mňa čakám na odpoveď

    Od pani Geogline
    mgeogline(z)yahoo.com

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri