Connect with us

Testy a recenzie

Práca a zábava v jednom – Test Can-Am Outlander 6×6 1000 XT

Publikovaný

on

Už počas nášho prvého kontaktu s touto štvorkolkou počas prezentácie vodných skútrov Sea-Doo v Turecku bolo jasné, že koncept šiestich kolies v podaní Can-Am prináša do sveta športovo-úžitkových ATV nové štandardy v oblasti úžitkových vlastností a prejazdnosti náročným terénom, no až dlhšie strávený čas v sedle počas nášho redakčného testu ukázal, že tento doslova nezastaviteľný pracant dokáže popritom všetkom byť stále poriadne zábavný.

Chýbajúci diel skladačky
Pohľad na modelovú skladbu značky Can-Am naznačuje široký záber modelov, športovými špeciálmi počnúc a hobby úžitkovými štvorkolkami končiac. To, čo v ponuke Can-Am chýbalo bolo profesionálne pracovné náradie, ktoré by si dokázalo poradiť v náročnom prostredí, a pritom stále ponúkať maximálne úžitkové vlastnosti. Práve to bol hlavný dôvod vzniku úplne nového modelu Outlander 6×6. Požiadavky na tento model sú pritom mimoriadne náročné a okrem výkonného motora s vysokým krútiacim momentom musí byť vybavený robustným podvozkom s maximálnou prejazdnosťou náročným terénom aj pri plnom zaťažení. Ľahké ovládanie je samozrejmosťou a takéto vozidlo by malo byť maximálne bezpečné v ľubovoľnom prostredí. Praktickosť a vysoká variabilita úložného priestoru je rovnako dôležitá ako nenáročná údržba. No a na záver netreba zabúdať na atraktívny dizajn, ktorý je s produkciou Can-Am už tradične spájaný.

Jasná voľba
Pohľad na spomínané požiadavky kladené na novú úžitkovú štvorkolku v mnohom spĺňa už top hobby-úžitkový model Outlander 1000 XT a logicky poslúžil ako základ pri vývoji nového modelu. Tento model momentálne disponuje najvýkonnejším motorom nielen v ponuke výrobcu, ale na trhu štvorkoliek vôbec. Dvojvalec o objeme 976 ccm disponuje maximálnym výkonom 82 k pri 7 000 ot. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 88 Nm pri 5 000 ot. Podvozok postavený na ráme SST G2 patrí bez debaty medzi najlepšie na trhu. Nezávislé zavesenie kolies na oboch koncoch dopĺňa protiponorný systém pruženia na prednej náprave. Zadné kolesá sú odpružené originálnym systémom TTI, ktorý zabezpečuje kolmý pohyb kolesa smerom nahor a nadol počas celej dráhy pruženia. Náhon prednej nápravy je vybavený samosvornou uzávierkou diferenciálu Visco-Lok QE a aktivuje sa bez zásahu jazdca. Ľahké riadenie má na starosti dynamický posilňovač, ktorý pracuje v troch rôznych režimoch. Naviac výborne je postarané aj o jazdecký komfort a modelová rada Outlander patrí medzi špičku aj v oblasti kvality dielenského spracovania.

Extra náprava
Prítomnosť tretej nápravy by nemala Outlandera pri jazde nijako obmedzovať, práve naopak, má zaručiť maximálnu prejazdnosť šesťkolky aj v najnáročnejších podmienkach. Konštrukčne preto vychádza zo štandardnej zadnej nápravy a nezávisle zavesené kolesá sú pomocou spomínaného systému TTI. Novinkou je odnímateľná stabilizačná tyč na tretej náprave, vďaka čomu môže jazdec jednoduchým zásahom ovplyvňovať komfort jazdy pri plne naloženej korbe a pri jazde v extrémnom teréne. Náhon pracuje v režimoch 4×6, kedy sú zapojené len zadné kolesá  alebo jazdec  môže prepnúť na náhon 6×6, kedy sú v zábere všetky kolesá. Za zmienku určite stojí fakt, že kolesá tretej nápravy nie sú brzdené, no o chýbajúcom brzdnom účinku nemohlo byť ani reči a to sme si dali záležať na tom, aby sme brzdy poriadne potrápili nielen v teréne, ale aj na ceste.

Dlhší, širší a variabilnejší
Extra náprava v porovnaní s krátkou verziou pochopiteľne nie je jedinou zmenou a Outlander 6×6 je nielen dlhší, presnejšie o 111,6 cm ale aj o 5,2 cm širší na oboch stranách ako v prípade štandardnej verzie. Extra náprava naviac predlžuje rázvor o 78,6 cm na celkových 208,1 cm. Na výklopnú korbu môžete naložiť až 318 kg nákladu a ďalších až 750 kg môžete potiahnuť za sebou. Úložný priestor je rozdelený do dvoch úrovní, ktoré oddeľuje odnímateľný a vodotesný panel. Samostatnou kapitolou je variabilita úložného priestoru. Na samotnú plošinu môžete pritom použiť až 5 rôznych druhov nadstavieb doplnených o extra príslušenstvo, ktoré zodpovedajú rôznym druhom využitia. Outlander 6×6 tak môže byť špeciálne upravený pre prácu v lese, na farme, na zimné využitie, so štandardnými bočnicami alebo s uzatvárateľnou korbou. Montáž je pritom jednoduchá vďaka systému rýchloupínateľných komponentov, ktoré výrobca označuje skratkou LinQ. Do kategórie špeciálnej úžitkovej výbavy môžeme zaradiť aj zadný elektrický navijak, ktorý dopĺňa výkonný navijak vpredu.

Technické úpravy
Extra náprava spolu s väčšími rozmermi a samotným určením šesťkolesového Outlandera si vyžiadala aj drobné konštrukčné zásahy, ktoré pomáhajú odolnosti vozidla a zvyšujú jeho využiteľnosť v náročnom teréne. Zlepšené chladenie automatickej prevodovky (variátora) pomáha odvádzať teplo, ktoré vzniká pri zvýšenej záťaži spôsobenej prítomnosťou ďalšej hnanej nápravy. Upravená bola aj samotná prevodovka a pomalý prevod Low je sprevodovaný ešte viac do pomala, čo je v prípade úžitkového vozidla pochopiteľné.

Práca je zábava
Na úvod začnem asi tou zlou správou. Outlander 6×6 sa síce dodáva s homologizáciou, no nato aby ste mohli s nim vyraziť do bežnej premávky budete potrebovať vodičské oprávnenie skupiny T, ktoré je určené na traktory. Treba však brať do úvahy, že Outlander 6×6 je profesionálne úžitkové vozidlo, a ak chcete len niečo na občasné dobrodružné výlety alebo ľahkú prácu, tak Can-Am má pre vás bohatú ponuku vhodnejších hobby modelov. Na druhej strane, musím uznať, že predstavy konštruktérov z BRP o profesionálnom pracovnom náradí sa trochu odkláňajú od zabehnutých predstáv. Nenarážam teraz na úžitkové vlastnosti Outlandera, pretože z tohto pohľadu je to úžasný pracant, ktorý odvezie naozaj veľa a dostane náklad na miesta, kde by ste sa s veľkým traktorom len ťažko dostali. Jediným a hlavným problémom aspoň z môjho pohľadu, ktorý mi nedovolil plne sa sústrediť na prácu, bola zábava, ktorú som si v sedle neustále užíval. Ak by som mal byť platený od výkonu, tak by som si len ťažko na seba zarobil, neustálemu pokúšaniu pri zdolávaní ťažkých úsekov sa jednoducho nedá odolať. Napriek väčším rozmerom a extra náprave neboli jazdné vlastnosti príliš odlišné od štandardnej štvorkolky. Vďaka  82 k výkonu, ktoré dvojvalec ponúka, nebudete ani na sekundu trpieť nedostatkom výkonu. Výborný podvozok spolu s posilňovačom riadenia prinášajú bezproblémové ovládanie, a aj keď nie je také ľahké dostať zadné kolesá do šmyku a rádius zatáčania je aj vďaka tomu väčší ako na bežnej štvorkolke, tak na zábave to príliš neuberá. Veľký Outlander vám to ľahko vynahradí ochotou zdolať každú prekážku alebo stúpanie, ktoré sa rozhodnete atakovať. Predĺžený rázvor spolu s extra nápravou zvyšuje stabilitu a v strmých stúpaniach alebo na extra veľkých priečnych prekážkach máte tak istejší pocit ako na ktorejkoľvek krátkej štvorkolke. Vysoká svetlá výška je porovnateľná so štandardným Outlanderom a bez problémov sa môžete vydať do najnáročnejšieho terénu. Testovanie sa tak zmenilo na hľadanie, pokiaľ možno, čo najstrmších úsekov, alebo naopak, najväčších balvanov, potom zvoliť pomalý prevod, zaradiť náhon 6×6 a nechať sa vytiahnuť na vrchol alebo prehupnúť sa cez sériu veľkých kameňov. Výborne nastavený variátor ponúkal veľmi plynulý prenos výkonu na kolesá už od najnižších otáčok a v teréne sa tak dalo zľahka pohrávať s plynovou páčkou a ísť doslova krokom aj v náročnom teréne. Aj tu pomohla extra poháňaná náprava a Outlander chvíľami viac pripomínal pásové vozidlo ako úžitkovú šesťkolku.
Výkonný motor a kvalitný podvozok sú zárukou dostatočnej rýchlosti a komfortu aj na nutné presuny po ceste, Outlander nemal najmenší problém s udržiavaním cestovnej rýchlosti 80 km/h s dostatočnou rezervou výkonu a v prostredí bežnej premávky tak nemá problém držať krok s okoloidúcimi autami. 

Outlander 6×6 je profesionálny pracant, ale užijete si to naplno
Spočiatku som k tomuto testu pristupoval s menšou skepsou, tento Outlander bol predsa len niečo iné načo som bol od Can-Am zvyknutý. Šesťkolka je na prvý pohľad až príliš veľká a viac ako nadšenie budila skôr rešpekt. Ako sa však hovorí, každá minca má dve strany a platí to doslovne aj v prípade Outlandera. Je to síce úžasný pracovný stroj, ktorý hravo zatieni aj pracovné vozidlá SSV, no stále dokáže byť mimoriadne zábavným spoločníkom so schopnosťami prekonať aj tie najhrozivejšie vyzerajúce prekážky, a to z neho robí naozaj výnimočné pracovné náradie.

Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak


Druhý kontakt 

Vlado  Brniak

Spoznali sme hranice?
Po októbrovom Turecku, kde som sa s touto šesťkolkou hneď na prvýkrát skamarátil, som o pár mesiacov  už v domácich podmienkach testoval to, na čo nebolo v Turecku čas. Domáce štrkovisko / blato, bol teda skutočne ťažký terén presne pre toto lunárne vozidlo. Test priniesol jedno prekvapenie za druhým a nájsť terén, ktorý by šesťkolka nezvládla bolo veľmi obtiažne a bolo treba ísť až za hranice fyziky, aby som stroj pokoril.
Skutočne ťažký a navyše sypký terén
Outlander sa so slovom extrém doslova iba zahráva. Zapnutá šesťkolka mi dáva pocit prekonateľnosti každého, aj nemožného terénu. Výborne odpružené nápravy mi uľahčujú celkové ovládanie stroja. Necítim žiadnu únavu rúk a aj  motor a prevodovka sú v skvelej kondícii. Opäť ma prekvapuje ľahkosť a dynamika prekonávania terénu a hravosť s výkonom motora. Dávkovanie výkonu je skutočne presné a je jedno, že koleso prednej nápravy je mimo kontaktu zeme, ďalších 5 kolies drží stroj v sebavedomej polohe bez toho, že by ma brzdil pud sebazáchovy. Pevnosť a zároveň pružnosť rámu zabezpečuje stroju plynulosť prejazdu bez násilných zvukov, či nebodaj praskania. Všetky kolesá kopírujú terén až do výšky maximálnych dorazov a zdvihov pruženia. Pokiaľ sa niektoré z kolies ocitne vo vzduchu ani to pocitovo nezistíte. Polomer zatáčania je samozrejme mierne väčší a dostávam sa do krkolomnej situácie, kde musím cúvať. Prudký terén, veľké jamy, tieto nástrahy Outlander odzbrojuje ako detské hračky.  V pozíciách v akých som, by sa ale sypký náklad na korbe určite stratil, ak by som tam mal drevo muselo by byť uviazané o predpripravené oceľové oká v interiéry nákladného boxu.
Predstavte si extrém na druhú
Toto nejako prišlo samo, keď už neviete čo od „dobroty“. Predstavte si stúpanie  60°?.  S bežným Outlanderom by som proste neriskoval prevrátenie dozadu za žiadnu cenu. Tu to prišlo samé a ani som nad tým neuvažoval. Navolil  som šesťkolku (extra pomalé „L“) a slimačím tempom pokorujem svah. Odmyslite si tú poslednú nápravu a musíte uznať, že keby to bola bežná štvorkolka, stroj v tejto polohe nie je udržateľný. Práve ta posledná náprava mení celkovú geometriu, a samozrejme, posúva ťažisko stroja za hranice normálu. Extrémny náklon vyžaduje  len zmenu pozície jazdca. V tejto pozícii sa nedá vôbec sedieť a najjednoduchšie  je proste sa postaviť na hranu korby. Motor nemá problém točiť šiestimi kolesami súčasne, ale svah som neprekonal. Zradil ma sypký štrkovitý terén a stroj sa zahrabal, a na prejdenie tohto stúpania by som potreboval rýchlejší rozbeh.

A čo bežný pracovný deň
Lepšieho partnera na ťažkú prácu nenájdete. Korba, na ktorú pozeráte, odvezie predimenzovaná skoro 400 kg nákladu. Korba je na pántoch, a neviem si ale celkom predstaviť, ako by som tak ťažký náklad na korbe rukami vyklápal. Odopnutie korby vyžaduje mechanické odistenie  závlačiek, nasleduje odomknutie pomocou ručnej páky a potom mierne trhnutie smerom hore. Zadné čelo v tomto prípade otváram podobne ako na bežnom vozíku a na preklopenie korby s nákladom by boli potrebné minimálne 4 ruky. Vďaka vysokým zdvihom odpruženia podvozku a variabilite náprav dobre upevnený náklad  nie je rizikový pri prejazde stredne ťažkým terénom. Mám na mysli prevrátenie, či nebodaj stiahnutie štvorkolky zo svahu. Netreba ale zabúdať na vysokú váhu stroja a predvídavo hľadať cestu v teréne, pretože ak by ste ju náhodou predsa len prevrátili, (čo je možné iba nabok), tak tých 500 kg váhy proste sám späť na všetkých 6 nedostanete. Automatická  CVT prevodovka nevyžaduje  od obsluhy žiadne nadštandardné schopnosti, aj amatér dokáže správne dávkovať plyn a stroj bezpečne v teréne navigovať. Zachcelo sa vám zábavy? Vypnite uzávierku, zaraďte „H“  a zábava je tu. Drifty na blate beriem ako samozrejmosť, skoky by som radšej neskúšal kvôli rešpektu k prepracovanému zadnému závesu pridaných kolies. Rýchlejšia jazda šesťkolke nevadí a pocitovo bez nákladu sa tvári ako štvorkolka. Pri kúpe  tohto stroja okrem špičkovej techniky majiteľ dostane navyše pocit nadvlády nad touto technikou. 6×6 je jednoducho predvídavá, poddajná a výborný sluha, ktorý nesklame.

Can-Am Outlander 6×6 1000 XT
Cena: 17 300 Eur vr. DPH
Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 82 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 88 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 3 330 x 1 168 x 1 118 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 515 kg
Rázvor: 2 081 mm
Výška sedla: 877 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 26×8 – 12, vzadu: 26×10 – 12
Homologizácia: áno

ATV na test zapožičal: IMIDJEX spol. s r. o., Bratislava

Plusy: Vysoká miera bezpečnosti, prekoná extrémne  terény, vysoká pracovná úžitkovosť, nosnosť,  možnosť rôznych nosných nadstavieb, ľahkosť riadenia, zatáčanie, manévrovateľnosť, špičkové technické riešenia, skvelé ťažisko, bleskové ovládanie navijaku.
Mínusy: Jedno homologované prepravné miesto, ľahšie poškoditeľná  plastová ochrana plošín pre nohy na bokoch, vodičské oprávnenie iba na skupinu T.

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 3/2014.

Práca a zábava v jednom

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri