Connect with us

Testy a recenzie

Priateľstvo a tolerancia – test Indian® Scout™ ABS

Publikovaný

on

  • Najľahší v triede
  • Vynikajúci rám
  • Motor je priateľ
  • Ojedinelé krivky

A máme tu pokračovanie. Tak ako sme sa tešili zo zaujímavého a hlavne prvého testovacieho  stretnutia v roku 2014 s modelom Indian Chief, znova sedláme Indian, opäť na základe pozvánky predajcu v SR – Klasik Moto zo Zvolena. Tentokrát sa nám dostáva do ruky novinka 2015 a jeden z najlacnejších Indianov vôbec, model  Indian® Scout™. Scout je historicky podpísaný pod známu „Stenu smrti“ a jedná sa o legendárny návrat počiatkov techniky skautských modelov, ktoré hrali významnú úlohu napr. v 2. sv. vojne, alebo v 30-tych rokoch neprehliadnuteľné a dlho nikým nepokorené rýchlostné víťazstvo. Potešenie je na našej strane a pozrime sa, čo Scout ponúka budúcemu majiteľovi. A pozor, model je predvádzací, tak pokiaľ vás táto reportáž zaujala a máte o Scout záujem, zájdite si do Zvolena a skúste o i vy.

Lacnejšia verzia, výborná cena, zaujímavý image
Scout s cenou 13 990 Eur by sme mohli priamo, konkurenčne zaradiť medzi modely H-D SuperLow 1200 (od 12 400 Eur), ale konštrukčne má bližšie k H-D V-Rod (od17 800 Eur). Ale ani jedno ani druhé to nie je a Scout si sám razí svoju cestu v oblasti techniky, dizajnu i jazdných vlastností.  Potom, je tu veľmi špecifický tvar motocykla, ktorý kombinuje hranaté línie s kvapkovitým tvarom blatníkov a nádrže, ale vo vlastnom štýle, akoby tento cruiser nechcel vôbec patriť do minulosti, ale bezkonkurenčne sa hlási do budúcnosti. Ako bonus, každý prvok na stroji vyžaruje pohyb, aj keď stojíte na mieste. Faktom je, že Scout si vďaka dizajnu s iným strojom, na diaľku ani náhodou nepomýlite. Môže zato predsadená nádrž, veľmi špecifické tvarovanie a to spracovaním i dizajnom hlavy valcov, proste žiadne klasické rebrovanie a trošku atypickým, skoro horizontálnym smerom uloženia zadného pruženia, medzi ktoré vkĺzol zadný blatník. Jednostranne uložené koncovky zvodov výfuku hrajú duálny sebavedomý koncert s vlastnou, veľmi príjemnou kulisou. Priam provokatívne sa tvária časti stroja pod sedadlom, plus masívny rám chladiča vo farbe cínového bronzu. Na fotografii to vyzerá ako lacný plast, ale pozor jedná sa o netradičné časti odlievaného rámu. Bronz a pravé kožené skautské sedadlo dodávajú stroju vlastný štýl. Predsadené riadidlá, klasický svetlomet so smerovkami vpredu i vzadu, to sú prvky klasiky, ktoré tu nesmú chýbať. Jedine zadné svetlo je typu LED. Scout má odlievané kolesá, ktoré celkom k povahe stroja zapasovali, ale v ponuke sú už aj vypletané kolesá. Klasický je aj okrúhly, chrómom lemovaný palubný prístroj so skromnými údajmi, ktorý opäť kombinuje jeden analóg s LCD displejom. Motorke dominujú vysokánske priam balónové pneumatiky a logo INDIAN vytesané úplne všade! Ikonu Indiana ale na prednom blatníku nehľadajte.

Prelomové novinky v konštrukcii
Mimoriadna ľahkosť motocykla je podtrhnutá úplne novou konštrukciou podvozku a rámu. Tuhý odlievaný rám, vrátane zadnej kyvnej vidlice, umožňuje dostať sedadlo motocykla do výšky 643 mm, čo má za následok ešte aj pocitové zníženie váhy. Dôležitá udalosť sa odohrala v pohonnej jednotke, kde máme do činenia s úplne novým, vodníkovým 100-koňovým motorom, čo je skutočne v tejto triede výnimočná hodnota. Elektronické vstrekovanie ovláda elektronická plynová rukoväť systému „drive-by wire“ a dodáva motoru krútiaci moment 98 Nm pri neuveriteľných 5 900 ot. / min., čím sa motor dostáva do úplne inej pozície, ako je bežné u cruiserov. Zároveň výrobca vďaka týmto technickým prvkom sľubuje hladkú a presnú ovládateľnosť a mimoriadne pohodlie. Mimochodom, v novinárskom press kite nájdete album, kde tento model demonštračne riadia prevažne ženy. Ako pridaná hodnota má byť rýchle pochopenie ovládania stroja aj začiatočníkom a prispôsobenie pre všetky, nielen výškové, ale i váhové, či ročníkové kategórie užívateľov. Testovaný model má pár vecičiek navyše a možno budete prekvapení, že originálne sedadlo (+289 Eur)  a stúpačky (+219 Eur) pre spolujazdca nie sú v základnej výbave. Predné plexi (129 Eur) s excelentným deflektorom (59 Eur)  nie sú síce originálne, ale zato, ako potrebný doplnok tu sadli a navyše Mariánovi sa nepáčili ani rukoväte, tak ich vymenil.

Prvý dojem
Do koženého kresla zapadám presne a mäkko. Skutočne nízky posed musel byť doplnený o vyššie stavané riadidlá, a tak som pocitovo akoby, celý nad motocyklom a predo mnou nič. I zrak k budíkom treba sklopiť nižšie, pozícia svetlometu a okulárov je tiež nižšie, presne ako keď sa pozriete na tvar motocyklov 20-tych rokov min. storočia. Pocitovo a aj v skutočnosti je motocykel skromných rozmerov, veľmi štíhly, ale nemyslite si, bicykel to nie je. V tejto triede je samozrejmosť iba po jednom brzdnom kotúči vpredu a vzadu. Motocykel je, ale zároveň, na túto triedu mimoriadne ľahký a dúfam, že nebudem na brzdy nadávať. Jednoduché pruženie na oboch koncoch je vzadu nastaviteľné na pohodlie jazdca v každej situácii, povedzme, že kvalitatívne je v strednej triede. Na mieste predok dosť „zahúpe“, uvidíme čo bude v jazde. Páčky spojky a brzdy idú stredne tuho, mohli by ísť aj ľahšie, škoda, že nie sú nastaviteľné. Elektronický plyn reaguje veľmi presne a výkonu 100 koní na cruiseri sa až bojím. Pekný, bublavý zvuk koncoviek zvodov ma v mieste vodiča neobťažuje, otáčanie na parkovisku vyžaduje vďaka konštrukcii odlievaného krku väčší polomer pri zatáčaní. Všetko ostatné ide tak hladko, ako sa len dá, pokojne túto obsluhu skutočne zvládne i babenka ľahká ako pierko. Netreba mať ani silu, ani extra skúsenosti. Na parkovisku ešte študujeme prednú pneu Indian, ktorej akoby na krajoch chýbal obvodový kord, pre určenie bočnice – presnejšie jazdnej zóny obvodu plášťa… však uvidíme v jazde.

Bezproblémová jazda už po pár metroch
Keď sa veci zdajú ľahké na začiatku, ľahko potom i idú. Prípad modelu Scout je tomu presný príklad. Mojich 181 cm presne zapadlo do trojuholníka dlane-chodidlá-zadok. Pre mňa okamžite pochopiteľná a už na mieste pohodlná pozícia, ma sprevádza do mestských ulíc. Radiaca páka s vyšším zdvihom zaraďuje jednotlivé stupne ako maslo, okrem jednotky úplne bezhlučne. Sedadlo je presne pod zadok, zmeny jazdeckej pozície moc neumožňuje. Motor sa správa tak, akoby motorka mala 100 kilo aj s jazdcom a aj keď 100 koní dosahuje až pri 8 000 ot./min. ide hneď odspodu príjemne a s citlivým záťahom. Motor, je veľmi dobre čitateľný aj bez kukania na budíky, ktoré automaticky prestávam sledovať. Charakter motora sa vôbec nedostáva do ponukovej pozície rýchlej jazdy, ale ani pomalej. Niečo medzi tým, a hlavne veľmi jednoducho a ladne. Motocykel sa charakterom motora okamžite zaraďuje do cestnej premávky v meste i mimo mesta. Otočenie rukoväťou okamžite dáva stroju štedrý život (+ 120 km/h), pričom motor smerom hore ani zďaleka nedodýchava, práve naopak, výkon sa otvára  a motocykel rastie v sile. Zdanlivo laxné predné tlmiče nevykazujú počas jazdy žiadnu neštandardnú prácu, ich sklon im pomáha bravúrne zdolávať aj tie najhoršie prekážky na ceste a nezľakli sa ani obrubníkov, cez ktoré som musel prejsť na námestie kvôli fotografovaniu. V tomto smere spokojnosť. Zadné tlmiče pracujú štandardne, ale ak zachytíte ostrejšiu, presnejšie vyššiu nerovnosť, trošku s nimi sekne, čo je samozrejmé, keď pozriete na ich sklon osadenia. Vďaka prednému plexi a deflektoru, mi stroj umožňuje i rýchlejšiu jazdu v zmysle boja s nárazovým vzduchom. Teplota vzduchu je cca +36°C, mám len motorifle a nízke mototopánky. Sálavé teplo od motora, je omnoho slabšie, ako od bežného rebrovaného V-motora. Je to aj tým, že motocykel je veľmi štíhly a disponuje vcelku obrovským chladičom. Do zákrut sa vrhá nebojácne, na test položenia stroja veľmi rád používam kruháče, a tu objavujem i charakter hlavne prednej pneumatiky, ktorá motocykel púšťa do všemožného, nikde nekončiaceho náklonu. Zastavujú ma až dorazy stúpačiek, pretože konštrukčný doraz obvodu plášťa, je tak ďaleko na bočnici, a tak nevýrazný, že je prakticky nepoužiteľný. V hlave mi rezonuje, že to obutie je zvláštne, netvrdím, že nebezpečné. Naopak príjemne prekvapuje brzdný účinok, skúšam spustiť vzadu i ABS, darí sa, reakcia nie je agresívna, je tolerantná a brzdy dávkujem vcelku presne. Na tak výkonné véčko mi chýbajú typické vibrácie, ktoré ale skoro v celom pásme otáčok prakticky nenachádzam, V určitom momente vo vysokej rýchlosti by sa niečo malé našlo, ale inak nič. Pokojne si položím kávu na naštartovanú motorku a ani sa nepohne. Jemné správanie motora zaskočí aj vás a pocitovo vás od véčka oddiali. Pekne to majú vymyslené.

Finále
Výborný dizajn, geometria, ľahké, pochopiteľné ovládanie. Brzdy fajn, netreba riešiť, ako vyzerajú, ale aká ľahká a nízko položená, je motorka ťažiskom a tým je i brzdenie efektívne. Motor zaslúži pochvalu v charaktere, práci i dávkovaní výkonu, nezadýcha sa v žiadnej situácii, ani v jazde v tandeme, treba len správne radiť, v podstate máte čo robiť, aby ste ten výkon vôbec využili. Najväčšiu pochvalu, ale zaslúži konštrukcia rámu, ktorá nesklamala v žiadnej testovacej situácii.  Budete si musieť, ale zvyknúť na typ osadených pneumatík, alebo ich časom vymeniť. Elektroniku tu nehľadajte, budík podáva len základné potrebné údaje k jazde, vrátane digitálneho otáčkomera, ktorého údaje vás vďaka pochopiteľnosti charakteru motora nebudú vôbec zaujímať. Sklamaním a prekvapením zároveň pre mňa, je to, že si musím dokúpiť set pre spolujazdca a to je 508 Eur navyše (stúpačky + sedadlo). Odmenou vám ale bude atraktivita, ktorou zaujmete okolie i kamarátov a to hlavne kvôli netradičnosti, pretože už  pár Indianov po ceste síce u nás behá, ale vždy keď nejakého zahliadnem, je to stále pre mňa ešte sviatok.
 
Indian® Scout™ ABS
Cena: 13 990 Eur
Motor: V TWIN , 1 130 ccm, 8 V, DOHC, V2
Výkon: 100 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 98 Nm pri 5 900 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, remeň
Rám: z ľahkej zliatiny
Hmotnosť: 244  / 253 kg (bez / s náplňami)
Rázvor / výška sedla: 1 562 / 635  mm
Objem palivovej nádrže: 12,5 l
Pneu: vpredu: 130/90B16, vzadu: 150/60B15
Motocykel na test zapožičal: Klasik Moto Zvolen

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015.
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Anna Brniaková

Indian® Scout™ ABS – Album k testu, MMA 9/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri