Connect with us

Testy a recenzie

Prieskumná lokomotíva – Test Triumph Tiger Explorer 1200

Publikovaný

on

Nechal na seba čakať, no nesklamal… áno, po veľkolepom predstavení osemstovkového Tigra a tichom odchode Tigra "litrového" sa naskytla otázka. Nechýba tu ešte niečo? Už nie, máme tu novinku v podobe veľkého Tigra. A že je naozaj veľký je jasné každému, čo ho zočí zočivoči 🙂 Mne až vyrazil dych a pravdupovediac som sa trocha aj zľakol, či nebude predsa len priveľký. Ale ako sa hovorí, nesúď pokiaľ neskúsiš, a tak prišlo na rad povozenie. No v mojom prípade skôr pocestovanie, a tak sa mohol "BIG EXPLORER" predviesť ako sa patrí. Po osemsto kilometroch po strednom a západnom Slovensku sa mi ho ani nechcelo vrátiť…

Dizajn a konštrukcia
Už letmý pohľad toho veľa napovie a dvojica šesťuholníkových svetiel naznačuje, že sa jedná o Triumpha a trojica zvodov pod mohutným chladičom vás o tom definitívne presvedčí, a ten nádherný mohutný radový trojvalec s "hustým" skrutkovaním po bokoch, no proste nádhera. Na ceste som sa vozil na modrej verzii a priznám sa, že sa mu zo všetkých farebných kombinácií najviac hodí práve tá modrá. Tu navyše vynikli aj zvody, ktoré po čase ladili s farbou. Robustná vidlica typu upside down tak trochu evokuje k dobrodružstvu. Prepracovaný trubkový rám s elegantne nadväzujúcou podsedlovkou akoby prevzdušňovali celý ten kolos, výfuk je taký akurát (k nemu sa ešte vrátim), v kombinácii s letmo uchyteným kolesom na pravej strane a masívnym kardanom na druhej strane, dotvárali dojem, že sa jedná naozaj o čudo, ktoré ešte prekvapí. Potom je tu veľa detailov, ktoré sú dotiahnuté dokonca a napríklad veľmi pekne pôsobila ochrana členkov, ktorá zároveň slúži aj ako kryt nádržky zadnej brzdy. Detailne prepracovaná nádrž bola veľkorysá aj ku stehnám a kolená sa pod ňu pekne vpratali. Výrobcom uvádzaný objem 20 litrov postačuje na dlhé jazdenie bez nutnosti zastavovať a mne sa do nej po hrdlo, kedy už pretekala, podarilo natesnať bezmála 22 litrov. Celkovo motorka pôsobí naozaj mohutne.

Motor a podvozok
Radový trojvalec prenáša cez šesťstupňovú prevodovku a kardanový hriadeľ na zadné koleso celkom slušnú hybnú silu a 137 koní (9 000 ot./min.) je naozaj cítiť. Ohromná je aj pružnosť a pri zaradenej šestke vystrelí 121 Nm krútiaceho momentu túto štvrťtonovú ozrutu už pri rýchlosti 60 km/h dopredu ako šíp bez reptania a „zakuckania“ známeho hlavne pri štorvalcoch. Pri prevodovke zabudnete na to, že sedíte na Triumphe. Tu akoby sa Angláni rozhodli vylepšiť si meno, a tak tu máme bezchybne, a hlavne ľahko pracujúcu prevodovku tichučkú a presnú. No naozaj toto asi nie je Triumph, hovorím si a teším sa z každého pohybu členkom ľavej nohy smerom hore či dolu. Podvozok pracuje ako má a oba konce pruženia sú plne nastaviteľné. Mne vyhovovalo viac tvrdé nastavenie, čo som neskôr na dvoch úsekoch trocha aj ľutoval, hlavne pod Turcom 😉 ale inak to bolo pre moju viac športovú ako turistickú jazdu to pravé. Vpredu 19-ka vzadu 17-ka sa už v tejto kategórii turistických endúr udomácnili, akurát práve na túto mašinu by mi viac sedela vzadu predsa len širšia guma. Motocykel je vybavený nielen systémom ABS, ale aj kontrolou trakcie a oba systémy som dokonale otestoval počas jazdy (fungovali). 10-ľúčové liate ráfy kolies sa k Tigrovi celkom hodia, no a je len otázkou času kedy výrobca pre dobrodružne orientovaných jedincov ponúkne aj ráfy s klasickým výpletom.

Jazda, cestovanie, streľba…
Po zasadnutí do "kokpitu" a naštartovaní vás uvíta sprievodná diskotéka kontroliek, budíkov a kontrola systému ABS. Zoznamujem sa s tlačidlami a páčkami, a všetko je tam, kde má byť, no dvojica tlačidiel vedľa plynu je predsa len niečo nové. Tempomat na tomto type motocykla nie je bežným prvkom výbavy a mne osobne urobil obrovskú radosť. A tak sa občas stalo, že som mohol pokojne zamávať protiidúcim aj pravou rukou 🙂 Zákruty, ale aj dlhé rýchle presuny zvládal veľký Triumph naozaj bravúrne a aj napriek dlhšiemu rázvoru sa v zákrutách nespráva neohrabane. Limity nájdete až pri rýchlostiach, keď sa vám z troch cifier ako prvá zobrazuje dvojka, vtedy je už menej pokojný a začína sa trocha vlniť. Nie je to nepríjemné, no tu už to nie je to pravé orechové. Po ubratí plynu sa ale upokojí a znova si pradie ako má. Celou cestou vás bude sprevádzať neopakovateľná zvuková kulisa z výfuku. Zatiaľ čo pri mestských presunoch budete viac registrovať chrchľavý zvuk trojvalca a „BZUČANIE“ kardana pripomínajúce rozbeh trolejbusu, tak po prudšom pridaní plynu sa konečne ozve výfuk a vy sa okamžite zamilujete. Okoloidúcich až pohľad na vás presvedčí, že to okolo nich nehučí nejaké Lamborghíny, každopádne za mestom už vás tá symfónia neopustí a budete si ju doslova vychutnávať po celú dobu. Konečne sériový výfuk, nepripomínajúci vysávač s hepafiltrom 🙂 Reakcie na plyn boli okamžité a s plynom sa treba naučiť zaobchádzať citlivo, inak vám Tiger ukáže zuby, ako aj to, že na zadné ho presviedčať netreba. Tu sa vám trakcia fakt hodí. Nie je ani príliš náročný na spotrebu a v športovej nálade na ňom spravíte cca 300 km, no pokojnou turistikou budete tankovať až po 400 km, čo je dnes už slušný štandard.

Komfort
Jazdec aj spolujazdec sedia na stredne tvrdých oddelených sedlách. Ľadvinka sa ani po 600 kilometroch nesťažovala na posed, skôr na to, že sa ma musela stále držať :-). Po odklopení zadnej časti sedadla, máte možnosť vysunúť smerom dozadu aj prednú časť a máte prístup k útrobám, sedlo jazdca umožňuje nastavenie dvoch výšok a tu akoby sa výrobcovia predbiehali, koho systém zmeny bude rýchlejší. Na Triumphe stačilo prehodenie kovových valčekov a doraziť naspäť. Mne na jazdu vyhovovalo nižšie sedlo, každopádne s mojimi 180 cm som bez problémov dočiahol na zem aj s vyšším sedlom.
Čo sa týka závetria v "kokpite", tak po celý deň fúkal silný vietor a na prilbe ho bolo cítiť, hlavou to šilo do všetkých strán, preto je sériový štít len na parádu a siahol by som radšej po vyššom a širšom z ponuky výrobcu. Tiger ale aj napriek silným vetrom držal stopu a v "rajdách" sa držal. Na cestovanie si môžete ozdobiť Tigra aj solídnou ponukou doplnkov od elegantných kufrov, chráničov rúk, cez hmlovky, padáky a komfortnejší štít.

…terén
Priznám sa, že nie som vyznávačom jazdy na mastodontoch v teréne na to má Triumph v ponuke malého Tigra ale, keď už, tak sme ho vyskúšali. Hopsali sme ho do kopca, dolu kopcom, simulovali sme výjazd zo "škarpy", prechádzali sme ním potokom, no pravdupovediac to nie je motocykel na nič vážnejšie ako na jazdu okolo chalupy a na huby, či na ryby. Inak je doma na asfalte a nehnevajte sa na neho, že ho v teréne položíte… Každopádne ma nesklamala ani trakcia, čo to podržala na svahu. Do bahna to už ale nie je a ruku na srdce, nie je ho škoda? 😉

Na záver
Vyvážená, kopa zábavy, komfortu, spoľahlivosti vám vyčarí úsmev na tvári pri každej jazde mne teda určite, vo svojej kategórii naozaj vyčnieva či už dizajnovo, tak technicky a v správnych rukách dokáže prekvapiť. Je to proste neokukaný exot.


Triumph Tiger Explorer

Cena: 13 760 Eur
Motor: 1 215 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 137 k pri 9 300 ot./min.
Krút. moment: 121 Nm pri 6 400 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 248 x 885 x 1 410 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 259 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 530 mm
Výška sedla: 840 – 860 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 110/80 – 19, vzadu: 150/70 – 17

+ – silný motor, perfektné dávkovateľné brzdy, tempomat, dojazd na nádrž, SKVELÝ ZVUK, dobrá manévrovateľnosť
– – turbulencia na hlave so sériovým štítom, sedalo jazdca kvôli pružnému uloženiu putuje o centimeter pri dobrzďovaní a zrýchľovaní

Motocykel na test zapožičal: Triumph Motorcycles Bratislava, s. r. o.

Text: Bohdan „Amis“ Cihacký, foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012 Janka

Prieskumná lokomotíva – Test Triumph Tiger Explorer 1200

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri