Connect with us

Testy a recenzie

Púštna búrka – Test Can-Am Maverick X ds Turbo

Publikovaný

on

Can-Am Maverick si od svojho vzniku vedie veľmi dobre a prvý náš redakčný, extrémnytest prebehol v minulom roku. Krátko nato BRP ukázala verziu Maverick poháňanú novým prepĺňaným motorom. Turbo dodalo motoru Rotax 1000R o 20 koníkov viac, pre rok 2016 dokonca o 30 k viac a tento motor sa objavil vo verziách X DS a MAX X DS a STD. Papierovo motor sľubuje o 10 % výkonu viac a až o 40%krútiaceho momentu viac ako konkurencia, ktorá ale nespí a agresívne na tomto poli bojuje. Krátky test s turbo verziou Maverick M 2015 prebehol len pár dní dozadu na záhoráckej Sahare v súvislosti s podujatím OFF ROAD FEST 2015, kde sa súvisle s nami v piesku preháňali testovacie autá Mercedes-Benz, Honda a Jeep.  

 

Turbo + nové pruženie vzadu…

Testovaný model M2015 má výkon 121 koní, pre rok 2016 má o 10 koní, viac (131 HP).Aby sa dosiahol vyšší výkon z pôvodného motora, základom bolo turbo, ale s tým i množstvo technických úprav v časti riadenia motora a techniky sania. Okrem úplne nového sania so špeciálne vyvinutým intercoolerom, ktorý je umiestnený v ideálnej polohe vo výške pliec jazdca za sedačkami, motor dostal nové kované piesty a vysokokapacitné vstrekovače, čím sa zvýšil kompresný pomer. Sila motora sa prenáša na kolesá pomocou CVT prevodovky – (plynule meniteľný prevod bez manuálneho radenia) zároveň využíva nový systém QRS, čo znamená rýchlejšie zopnutie ako u bežného modelu bez turba. Ako výsledoksa vám dostane presná a akčná reakcia na plyn. Úpravy nastali v prednej časti podvozku, kde máme nové „A“ ramená a zásadné zmeny nastali v zadnej časti podvozku (TTA – systém nezávislého zavesenia zadných kolies a 5 prvkových ramien), kde je pruženie teraz zakotvené na spodných ramenách čím sa dosiahol vyšší zdvih pre plne nastaviteľné pruženie FOX Podium X 2,5 X RC2 HPG. Pneumatiky Maxxis Bighorn 2,0 – 28“ sú teraz osadené na 14“ hliníkových diskoch. Stroj disponujedvoma skrinkami, jednou na palubnej doske, a jednou vodotesnou v zadnej časti. Už len pripomienka ďalšej techniky a ideme brázdiť Saharu.  

 

Pripomeňme si senzačné technologické riešenia

Úsporný iTC™ – inteligentný plyn, ktorý vylepšuje ladnosť dávkovania plynu a neuveriteľne šetrí palivo. Potom je tu DPS – dynamický posilňovač riadenia, ktorý je nastaviteľný v troch stupňoch a rieši za vodiča prechod extrémnymi prekážkami, pričom volantom točíte ľahulinko ako v aute. Ak zapadnete poslúži vám zopnutie uzávierky 4×4 a exkluzívny super pomocník Visco-Lok QE čo je automatická uzávierka predného diferenciálu ktorá reaguje na prešmyknutie jedného z kolies prednej nápravya v zlomku sekundy dostane druhé koleso povel na záber. Ako samozrejmosť je Override – odblokovanie výkonu pre spätný chod, kde stlačením tlačidla stroj získa mimoriadny výkon. Má aj druhú funkciu, pokiaľ nastane porucha plynového pedálu, spustením tejto funkcie vám stroj opäť ožije a so 40% výkonom môžete stroj dostať späť do garáže. Aby ste si nebodaj model s turbom a bez neho nezmýlili, nemôžem zabudnúť na úplne nové grafické prevedenia tohto stroja. Skeletom sú stroje 2014/2015 až na drobnostiidentické, a kombinácie agresívne žltej, čiernej a striebornej farby pre modely Maverick s turbom 2015 odlíšili turbo dostatočne, ale šok nastal pri modelovej rade 2016,kde oktan modro-strieborná farba (model X ds) jasne naznačuje nový trend. Pre tých, ktorís touto kombináciou nesúhlasia je tu čierno-červená verzia (model X rs).  

 

Sila – sila a sila

Už len nasadnutie do tohtopúštneho špeciálu a spustenie motora tlačidlom na palubnej doske je zážitok sám o sebe. Nasleduje povinné zapnutie pásu a ochrannej sieťky, pretože toto SSV inak jazdiť odmieta, šliapnete na plyn a ako prvý bonus dostávate úžasnú zvukovú kulisu a zatlačenie do sedačky. Sedačkaje pozdĺžne nastaviteľná, športového tvaru. Pol sklo a strecha ako doplnok na testovanom modeli sa okamžite osvedčili na prvých metroch, pretože piesok lieta proste všade.Ľavú nohu pevne zapieram o vyvýšenú plošinu na podlahe, pravá vystačí na plyn a brzdu.Už model 2014 bol pre mňa extrémne silným športovým náradím, ale  jazdiť s turbo motorom je zas úplne nová káva. Letecký štart, ľahkosť dávkovania plynu, nová zvuková kulisa, úsmev na tvári – to sú prvé veci čo vám prebehnú v mysli na prvých metroch. V kokpite nachádzam známe módy riadenia motora – ECO / SPORT, a prevody HI / LO, pričom ECO mód je pre tento stroj doslova urážka a idem teda od začiatku naplno.  

 

Na piesku je doma, ale pozor!

Zošliapnuť plyn naplno dokáže každý, ale upratať ten výkon do kontrolovanej jazdy už každý nevie. Stroj vďaka obrovskej sile okamžite na piesku nenávratne roztočí zadné kolesá a skoro 700 kg masy (aj s jazdcom) sa rúti kontrolovane vpred. Vďaka vyššiemu zdvihu pruženia vzadu je efektivita záberu v piesku veľmi vysoká a i malé pootočenie volantu dostáva podvozok do driftu. Keďže veci idú až kriticky rýchlo, treba bleskovo pracovať s volantom, ktorý sa na „MAX DPS“ točí ľahko ako hračka, doslova mi lieta v ruke. Väčšina jazdy prebieha s vytočenými kolesami v protismere jazdy, pričom tento štýl je extrémne návykový a za bo…a s tým neviem prestať. Doslova každá zákruta je čistý kokaín, poddajný namoknutý piesok vám dovolí točiť stroj v 360-tke na mieste, len pozor na vášho fotografa a okolie, pretože za vami lietajú vlny piesku. Stopu v každej zákrute ale treba plánovať dopredu, pretože ak sa zadná guma sekne zboku v drifte o pevnejšie podložie, treba počítať s vyšším ťažiskom stroja, kedy by sa amatérskym pilotovaním stroja Maverick v pohode prevrátil (však Peťko – ešteže sa tak nestalo, lebo ty nie si amatér). V tejto pasáži sa ale bavíme o extrémnej, nie o bežnej jazde. Ak som si myslel, že som z tohto stroja vyžmýkal celý výkon na doraz, tak omyl. Priznám sa, že táto, aj keď akčná trať, nedala možnosť motoru naplno ukázať jeho kvality a dovolím si tvrdiť, že bežný užívateľ ani nezistí, čo má pod zadkom. So zaradením „L“ stroj značne spomalí, ale o to lepšie prekonávastrmšie prekážky. Ako východisko z núdze som pár krát použil 4×4, v tomto momente sa bavíme doslova o tankovej priechodnosti, pokiaľ nezvolíte príliš prudkú prekážku ako ja a vďaka pomalej jazde som ostal so všetkými kolesami v lufte na bruchu stroja. Pomohol navijak.  

 

Niektoré, dôležité zistenia

 Pojmy pomeru VÁHA / VÝKON, robia zo stroja púštnu búrku a to doslova. Pozor na vysoké rýchlosti v zákrutách na piesku, kedy stroj dokáže doslova plávať a tak sa zväčšujú polomery zákrut. Naopak doslova úžasným zistením bolo brzdenie a následné zastavenie po doskočení, až som prestal rozumieť zákonom fyziky. Ako je možné, že stroj z tak vysokej rýchlosti, a navyše po doskoku tak bleskovo a kontrolovanezastaví na piesku,a to ďaleko skôr ako som sám predpokladal. Pokiaľ sme pred rokom prevádzali s Maverickom M2014 kvôli testu a fotkám extrémne skoky, inovovaný podvozok M2015/16vďaka novému pruženiu vzadu stroj viac stabilizuje a „leteckú“ jazdu tým zmierňuje. Potom tá zvuková kulisa je úžasná, ale tiež zvyšuje hluk v kokpite pričom so spolujazdcom budete musieť komunikovať dosť hlasno aby ste sa počuli. Ak si myslíte, že športový štýl jazdy je len točenie volantom a šliapanie do pedálov, mýlite sa. V depe som vystúpil na totálku spotený na celom tele a to mi tých 14°C vôbec ani neprišlo ako chladno. Tým ale nemyslím, že riadenie tohto stroja unavuje jazdca, ale to, ako vás stroj dokáže športovo strhnúť. Ak ste nešportovej povahy, siahnite radšej po modeli Commander, toto náradie bude pre váš škoda. Moja voľba, aj keď po krátkom teste je jasná: Maverick Turbo.    

 

Can-AmMaverick X ds Turbo

Cena od: 22 400 Eur

Motor: Rotax 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2

Výkon M 2015 / 2016 : 121 k / 131 k

Prevodovka: CVT + spiatočka

Rozmery (D x Š x V): 2 979 x 1 625 x 1 885 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 634 kg (suchá)

Rázvor / svetlá výška: 2 235 / 330 mm

Objem pal. nádrže: 37,8 l

Pneu: vpredu: 28×9 – 14 /, vzadu: 28×11 – 14

Stroj na test zapožičal Výhradný dovozca produktov zn. BRP pre SR: Imidjex s.r.o. Bratislava  

 

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2015.

Can-Am Maverick X ds Turbo – Album k testu, 11/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri