Connect with us

Testy a recenzie

Rozumná voľba – test Piaggio Liberty 125 3V

Publikovaný

on

Pôvodne mal byť tento test o niečom inom, a zatiaľ čo sme si v redakcii brúsili zuby na novú Vespu Primavera, ktorú sme, mimochodom, aj avizovali v minulom vydaní, tak okolnosti sa nakoniec zbehli trochu inak ako sme plánovali a v našej redakčnej garáži zaparkoval elegantný mestský skúter Piaggio Liberty 125 3V. Na druhej strane musím povedať, že vôbec neľutujem „hrátky osudu“, ktoré nás spočiatku možno trochu rozladili a napriek chladnému počasiu sme si tých pár dní v sedle tohto elegána na veľkých kolesách naplno užili.

Úspešný príbeh
Slovensko je v mnohých smeroch konzervatívnou krajinou, no a keď sa bavíme o skútroch na veľkých kolesách, tak to platí dvojnásobne a stále tu bojujeme s predstavou, že skúter na veľkých kolesách sa nemôže porovnávať so zabehnutou klasikou. Popravde je to na škodu najmä nás užívateľov, pretože príbeh Liberty sa inak ako úspešný ani nedá označiť. Po prvýkrát bol tento model predstavený v roku 1997 a za toto obdobie sa pre neho rozhodlo viac ako 800 000 spokojných zákazníkov. Na rok 2014 prichádza s drobnými zmenami, ktoré prinášajú viac komfortu, úložného priestoru a zníženej spotreby.

Jemný nádych klasiky
Nie je tajomstvom, že Piaggio sa radí do kategórie prémiových značiek a aj v prípade modelu Liberty na vás čaká nielen technicky prepracovaný motor a podvozok, ale aj po stránke dizajnu a úrovne dielenského spracovania  tu nie je prakticky čo vyčítať. Všade na vás doslova „číhajú“ kvalitné materiály a výborná technika. V prípade dizajnu Piaggio vsádza na klasickú eleganciu s jemným nádychom retra a chrómové doplnky sú súčasťou rámiku loga, okrajov smeroviek s čírim sklom, rámika čelného svetlometu, páčky, ktorá otvára uzamykateľný priestor pod riadidlami alebo chráničov klzákov prednej vidlice. Spomínaný nádych retra je vidieť aj pri pohľade na jednoduchú prístrojovku, ktorú tvorí veľký kruhový ukazovateľ rýchlosti a menší ukazovateľ paliva. Celý prístrojový panel je pritom riešený v decentnej šedej farbe. Okrem štandardných svetelných kontroliek na prístrojovke Liberty preblikuje aj červená kontrolká, ktorá upozorňuje na prítomnosť imobilizéra, ktorý je montovaný štandardne a je vítaným doplnkom najmä ak často stojíte na nestrážených miestach.

Moderna s označením 3V
V útrobách Liberty sa ukrýva jeden z najmodernejších motorov, ktorým Piaggio momentálne disponuje a dokáže byť nielen úsporný, ale aj patrične výkonný. Zaujímavosťou je, že ventilový rozvod SOHC ovláda trojicu ventilov, no má to svoje výhody o čom sme sa presvedčili počas jazdy. Hladký a lineárny priebeh výkonu zvládne naozaj každý, no stále ukrýva dostatok sily nato, aby z križovatky vyrazil ako prvý. Do kategórie špičkových patrí aj spotreba paliva a podľa výrobcu dokáže Liberty pri konštantnej rýchlosti 50 km/h prejsť na 1 l paliva až 59 km (1,69 l/100 km), samozrejme, v bežnej premávke takéto podmienky nie sú reálne a spotreba bola počas testu vyššia, no  Liberty bude k vašej peňaženke mimoriadne ohľaduplná. 

Kompaktný a komfortný zároveň
 Veľké kolesá majú tendenciu opticky pridávať Liberty trochu na rozmeroch, no stačí sa posadiť do sedla a pod zadkom máte zrazu kompaktný skúter stvorený na prepletanie sa mestom. Samotné rozmery však automaticky neznamenajú menej komfortu, práve naopak, Liberty v tomto smere vyhovuje rôznym postavám a s výškou sedla 790 mm nad zemou dostatok miesta nájdu aj vyššie postavy. Tento komfort sa ihneď po rozbehnutí premietne aj do jazdy a ovládania skútra a Liberty od prvých metrov poslúcha na slovo. Fráza „nasadni a choď“ tu platí doslovne. Podvozok je naviac veľmi tolerantný a bez odvrávania absorbuje všetky nerovnosti a výmoly, ktoré sa vám postavia do cesty. Dal som si pritom záležať na tomm aby som diery na ceste skôr triafal ako obchádzal, no stabilita zostávala vynikajúca. Môžu za to nielen väčšie kolesá, ale aj kvalitne naladené pruženie, ktoré je na podobné situácie veľmi dobre pripravené. Celkovo príjemný pocit z podvozku uzatvárajú brzdy, ktoré vás neprekvapia prudkým nástupom, ale ponúkajú lineárny nábeh účinku. Je vidieť, že výrobca počíta s tým, že Liberty sa dostane do rúk aj úplným začiatočníkom a príliš agresívne brzdy by mohli byť na škodu.
Kompaktné rozmery a veľké kolesá majú však aj jednu nevýhodu a tou sú odkladacie priestory. Je pravda, že Piaggio urobilo kus roboty, aby bol priestor pod sedlom čo najväčší a vošla tam aj prilba typu Jet, no moja jetka rozmeru XL sa tam nejako nevedela dostať. Sklamaním je aj odkladací priestor pod riadidlami, ktorý nie je príliš hlboký a moc priestoru neponúka. Pravdou však je, že výrobca si je toho vedomý a v cene skútra je zahrnutý aj uzamykateľný zadný kufrík, ktorý tento problém rieši.       
 
V sedle sa okamžite cítite ako doma
Liberty je skútrom, ktorý si vás okamžite získa svojím priateľským charakterom a jednoduchým ovládaním. Motor síce nie je žiaden športovec (testovali sme verziu so zníženým výkonom), no akcelerácia z 0 – 60 bola veľmi dobrá a aj prechod zo 60 – 80 km/h prebehol vcelku svižne. V tiahlych stúpaniach naviac nestrácal výkon a dokázal udržať potrebnú rýchlosť. Čo však poteší najviac je spôsob, akým sa výkon na zadné koleso dostáva, v podobe lineárneho a ľahko dávkovateľného výkonu. To isté platí aj pre jazdné vlastnosti a ľahké ovládanie skútra. Liberty by som tak bez obáv odporučil aj úplným začiatočníkom, ktorí prichádzajú len s vodičákom na auto a majú minimálne skúsenosti s jazdou na skútri. V sedle tohto skútra sa veľmi rýchlo zorientujú s nástrahami jazdy a začnú si užívať výhod, ktoré skúter v preplnenom meste ponúka.

Piaggio Liberty 125 3V
Cena:
2 390 Eur (zo zadným kufrom)
Motor: 124 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 10,5 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 10.4  Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 920 x 700 x – mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 162 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 345 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem pal. nádrže: 6,5 l
Pneu: vpredu: 80/90-15, vzadu: 100/80-14

Motorcykel na test zapožičal: Ital Moto s.r.o., Žilina
Text: Miro Tamáši, foto: V. Brniak
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014
.

Rozumná voľba

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri