Connect with us

Testy a recenzie

S chuťou do práce… – Test Honda CB500F

Publikovaný

on

…ráno sa zobudíte na budík, ktorý vám ako vždy pokazí náladu. Jeho zvonenie znamená vstávaj je čas „makať“. Ranné slniečko vás nabáda k vete „volám šéfovi a beriem si dovolenku“, to ale nie je možné. Na svoju motozábavku ste si predsa už všetku dovolenku vyčerpali. Ako to ale vyriešiť, aby vás to ranné zvonenie odteraz potešilo, nakoplo a pomohlo celý deň v práci vydržať bez hmkania?

Zoznámte sa s novou Hondou CB500F
Novou? Áno novou a ešte raz kompletne novou. V poslednom čase sa výrobca snažil zaujať svojich zákazníkov rôznymi novinkami. Došli malé aj veľké kubatúry, pekné aj škaredé a dnes už si každý môže vybrať tú svoju. V strede to však predsa len trocha dodýchavalo a pomerne obľúbená päťstovka už potrebovala oprášiť. Dlho tešila začínajúcich motorkárov, často menila majiteľov. Vždy bola použiteľná a pokiaľ jedného omrzela a doslova z nej vyrástol, ochotne potešila nového, ktorý si ešte netrúfal…

Neurazí ani neodplaší
Dizajnovo sa podarila, nič netrčí, nič nezavadzia a všetko spolu ladí. V detailoch nezaprie v sebe Hondu a v čiernej testovanej dokonca pôsobí väčšou než v skutočnosti je. Bočné kapôtky jemne obopínajú predné teleskopy a tak ako pri mnohých športových naháčoch pripomínajú prsiacu sa amazonskú rajku alebo pre Slováka známejšieho tetrova. Každopádne, dizajnu nie je v zásade čo vytknúť a v miestach kde sa jazdec dotýka mašinky je všetko pekne kryté. Budíky klasicky „honďácke“, žiaden analóg a len digitálky pred očami. Čitateľné, jasné, príjemne podsvietené. Informácií viac než človek naraz potrebuje. Mňa osobne trochu mrzeli predné smerovky, ale zas tam, kde sa s ňou budete pohybovať je asi lepšie ich mať veľké. Svetlám nie je čo vytknúť aj večer slúžili dobre. Predná maska jemne rozráža vzduch, ale pri vyšších rýchlostiach už to berie hlavou akoby tam nič nebolo. Je síce menšia ako jej dospelé nahaté sestry, no spokojne na sebe uprace aj ľudí s dlhšími stehnami.

Motoricky dokonalá
Ak niekomu vadila stará 500-vka a mal pocit, že to nie je ono, tak novú si musí aspoň vyskúšať. Od začiatku sa ten motor správa akoby mal viac kubíkov aj viac koní. Záberom neodškriepiteľný dvojvalec ale charakterom, jemnosťou chodu skôr štvorvalec. Ani v najvyšších otáčkach a točení jedna-dva-tri.. sa nedal zahanbiť a vibrácie radového dvojvalca sa nedostavovali. Prejav by som prirovnal k pomazánke, ktorú si natierate už so slinami a predstavou ako ten krajec zhltnete. Motor ťahá osem ventilov pracuje a 43 „ňútnov“ potiahne kam treba. Z križovatky vyletí ako blesk a pokiaľ sa jazdec uspokojí so stredom otáčok, tak mu ponúkne dostatočne pružný chod. Hore sa už tak dobre necíti aj keď do posledného morku ťahá, tu už ale dáva pocítiť, že jej 47 koní a 471 kubíkov predsa len určujú hranice. Maximálku ale dosiahne rýchlo, a keď sa chcete ponáhľať pomalšie, tak vás poteší hlavne spotreba. V priemere sa počas testu kŕmila medzi tromi až štyrmi litrami s jemne športovým zaobchádzaním, ak sa ale máte dôvod ponáhľať a siahnete jej na dno, tak vás plná nádrž pustí len do dvestokilometrovej vzdialenosti. V bežnej premávke a pri pokojnej ruke je to ale typický japonec čo „málo papá, veľa maká“ a niečo cez 15 litrov v nádrži vám vydrží na dlho.

Do práce a z práce
Na čo by som si kupoval 500-vku keď nie je dostatočne silná ani najrýchlejšia? Na dennodenné vozenie. Na rýchle presuny v meste. Ak chcem mať pocit, že sedím na motorke, chcem mať pocit, že ju ovládam. Ak som dušou motorkár a nie skútrista. Ak sa bojím nechať svoju plne naloženú drahú turistiku len tak niekde v podzemnej garáži. Prípadne len tak, ak som ešte nikdy žiadnu nemal a chcem začať s nejakou poriadnou dospelou motorkou. Krátky rázvor a jej kompaktnosť ju predurčuje k mestskej premávke. Príjemne sa s ňou kľučkuje pomedzi autá, na obrubníky vylezie ľahučko a motor jej dáva dostatočnú pružnosť k tomu, aby sa pri rozbehoch a zrýchleniach nehanbila. Na to, že má len jeden kotúč vpredu brzdí spoľahlivo a ani vo vyššej rýchlosti sa netreba báť zatiahnuť za brzdu. Sila na brzde sa dávkuje dobre. Mimo mesta potom poteší priamy posed a jemný vláčny chod motora nerušiaci nedeľné brnkania za kofolkou. Či už sám alebo so spolujazdcom bude mať jazdec stále pocit, že ju len nakopne a vyrazí. Na diaľnici sa jej moc nepáčilo. Nad 120 km za hodinu už maska neodhadzuje vietor, a napriek tomu, že netrpí pohadzovaním do strán ako menšie motorky, je na nej krk už namáhaný a nad 150 km sa prejavia aj jemné vlnenie cez riadidlá. Je to predsa len stroj s krátkym rázvorom a hraničná rýchlosť nie je jeho doménou. Maximálka je dosť závislá od bezvetria a pohybuje sa pod 170 km/h v ideálnych podmienkach. Na bežné cesty a bežné používanie je však vhodná a pokiaľ človek nemá potrebu investovať a len sa pohodlne a spoľahlivo odviezť, tak CB500F nesklame. Ani používaním nestratí na hodnote a v prípade potreby je bez minimálnej ujmy v peňaženke nahraditeľná. V tejto kubatúre si vždy nájde spokojného priaznivca.

+ príťažlivá, kompaktná, obratná, motor bez vibrácií, informácie v palubnom počítači sú užitočné
– niektoré plasty na nej pôsobia až moc lacno, ovládanie palubného počítača vyžaduje silnejší tlak a v rukaviciach to môže spôsobovať za jazdy problém

Honda CB500F
Cena: 4 990 / 5 490 Eur (ABS)
Motor: 471 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 47 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 43 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 780 x 1 060 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 190 kg / 192 kg s ABS (prev. hmotnosť)
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 15,7
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko, o.z.

Autor: Amis – Bohdan Cichacký, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013 Janka

S chuťou do práce… – Test Honda CB500F

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri