Connect with us

Testy a recenzie

S prehľadom, chladnokrvne a pohodlne – Test Yamaha FJR1300A

Publikovaný

on

Vrcholový, športovo turistický model od zn. Yamaha sa dočkal pre rok 2013 úprav, ktoré určite označím za potrebné, dôležité a príjemné, ale zároveň podotknem, že nie revolučné. Model FJR už pri svojom zrode nastavil latku hodnoty turistického stroja nadčasovo vysoko a pre nastávajúce obdobie jeho moderného prežitia už potreboval nie len dizajnové úpravy, ale predovšetkým technické. Možno trošku neskoro, ale predsa sme sa dočkali trakčnej kontroly, plne nastaviteľného pruženia i vpredu, dvoch výkonových módov mapy riadenia motora T/S a príjemného tempomatu. Revolúciu ale určite zažila palubná doska a nezabudlo sa ani na moderné LED diódy, žiaľ iba vpredu. Aktuálne je v ponuke v dvoch farbách Midnight Black a pre mňa neopakovateľná magická Magnetic Bronze, ktorú sme mali aj v redakčných rukách.

Zmeny v číslach Model 2011 / Model 2013 A / AS
Možno nepatrné, ale predsa nastali zmeny i v motore. Výkon sa oproti pôvodnému modelu zvýšil o 3 k na konečných 146 k, krútiaci moment sa zvýšil o 3,6 Nm na konečných 138 Nm, pričom v oboch prípadoch ostávajú otáčky motora nezmenené. Sedadlo vodiča môže ostať v pôvodnej, 805 mm výške, alebo jednoduchým prekliknutím podložky narastie o 20 mm. Zmena elektricky ovládaného čelného štítu zmenila konečnú výšku motocykla o 5 mm na 1 455 mm. A nakoniec motocykel schudol, ale žiaľ iba o 2 kilečká a jeho váha je skutočne ťažkých 289 kg. Toto sa ale týka iba verzie FJR1300A, pričom verzia FJR1300AS s elektronickým nastavovaním podvozku váži 296 kg. Pre záujemcov, tento model bude k dispozícii až v mesiacoch jún / júl tohto roka. Aj objem bočných kufrov sa zväčšil a každý dostal o 7 l viac. Posledné číslo vás žiaľ zarmúti a tým je cena. Zatiaľ čo model 2011 stál 14 990 Eur, tak model 2013 stojí 17 490 Eur a model AS dokonca až 19 990 Eur.

Aerodynamika a zmeny v praxi
Po prevzatí motocykla obliekam na seba všetky vrstvy môjho turistického oblečenia, vrátane kukly, lyžiarskych ponožiek a rukavíc. Vonkajšia teplota, ktorú ukazuje palubný prístroj FJR tupo stojí na číslici 5C a tvrdohlavo sa nehýbe. V duchu ma hrejú informácie o motorke TCS (trakčná kontrola) a mapy motora, ktorú okamžite prepínam do turistického módu T a fyzicky ma začínajú hriať 3-stupňovo vyhrievané rukoväte motocykla, ktoré sú súčasťou základnej výbavy. Ovládačom zdvíham čelný štít do nebies a rozmýšľam, aká mi bude pod tými ťažkými snehovými mrakmi zima. Prekvapenieee! Zima sa nekoná a je mi skoro jedno, že je 5 stupňov. Je mi jasné, že oblečenie robí svoje, ale neuveríte, prvé čo som musel zmeniť bol 3. stupeň vyhrievania rukovätí na 2. a zimné rukavice som vymenil za klasické kožené. Štít v najvyššej polohe mi vrcholom siaha ledva do úrovne brady a je odo mňa dosť ďaleko. Nohy presne zapadli za predné kapoty a po asi 20-tich kilometroch mimomestskej jazdy prostredím vidieka a lesíkov okolo potôčikov a zamrznutých rybníkov, mám prvý dobrý pocit z toho, že na motorke mi vôbec nie je zima. Aerodynamika predných kapôt spôsobuje presné obtekanie vzduchu okolo môjho tela v okolí nôh, plecia mi netrpia nárazmi vetra a prilbu mi vôbec neodtláča prúd vzduchu spoza štítu. Áno, takto má kryť turistický motocykel. Jediný chlad sa mi predral cez kožené rukavice na hánky prstov, pričom dlane mám horúce od vyhrievania. Na toto Yamaha myslela a v doplnkoch nájdete veľké kryty zrkadiel, ktorých úlohou je hlavne krytie rúk jazdca. A ešte niečo, po vypnutí kľúča štít ostáva v poslednej polohe a to sa počíta. Pri štarte mám o jeden úkon menej.

Trakčná a podvozok
Pravý predný tlmič vpredu na vrchu disponuje kolieskom mechanického nastavenia útlmu a musím spomenúť, že má úplne nanovo prepracované vnútorné komponenty. Pod sedadlom nájdeme dvojpolohovú páčku s prepínačom pruženia na polohy Soft / Hard. Pod motorkou, na držiaku centrálnej pružiny, je mechanické koliesko nastavenia predpätia pružiny. Všetko samozrejme nechávam v základnom nastavení. Pneumatiky Metzeler Roadtec poznám a test v takýchto chladných podmienkach som už absolvoval aj v minulosti na motorke vybavenej TCS. Po pár kilometroch jazdy zastavujem a skúšam teplotu pneu. V strede trošku teplé, na krajoch studené. Trakčná kontrola prvýkrát použitá na tomto motocykli sa dá tlačidlom na palubke vypnúť, ale nie som blázon, a tak mi táto elektronika príde v týchto podmienkach úžasne vhod. Výjazdy zo zákrut pod plynom sú pocitovo veľmi isté. Skúšam i raketové štarty z miesta a dokonca na mieste v sekunde roztočím zadnú pneu. Ale pri prudkom zrýchlení sa mi takáto vec nedarí. Tu pracuje TCS správne. Pri prudkom úmyselnom brzdení spoznávam hranice spustenia sa ABS, ktoré sa spúšťa pre mňa až v kritickej chvíli, ale po opätovnom teste uznávam, že načasovanie je adekvátne a bezpečné. Prichádza dosť dlhá pasáž totálne rozbitou a dolátanou cestou s hromadou jám rôznych veľkostí. Je 4. apríl, zima ako v januári a cesty tiež. Tu sa jediný krát prejavuje nervozita podvozku a musím razantne znížiť rýchlosť jazdy, aby som opäť dosiahol bezpečnú hranicu. Myslím si, že je to i studeným olejom v tlmičoch a rád by som si takúto jazdu rozmlátenou cestou opäť vyskúšal aj v podmienkach nad +15C. Takéto chladné podmienky ale kladú ďaleko vyššie požiadavky na presnosť a správne dávkovanie brzdného účinku. Bezpečnosť je tu na vrchole požiadaviek i najnáročnejšieho jazdca a na presnosť práce brzdových páčok sa môžete stopercentne spoľahnúť. Váha stroja + váha jazdca poľahky dosiahne hodnotu 380 kg v sólo obsadení a tu pri nečakanom brzdení motorka nespanikári, ale presne zareaguje podľa vašich pokynov. Spustené ABS síce mierne predĺži brzdnú dráhu, ale časovanie tohto systému ju prenechá na skoro nerozoznanie od vypnutého ABS.


Mapy T / S, elektronický plyn
Do režimu S sa dostávam až po zahriatí motorky a dobrých asfaltových podmienok. Zatiaľ čo mód T ma dostal do skutočne nenáročného turistického tempa svojou prívetivou a neprekvapivou odozvou pri zrýchľovaní, mód S ma rýchlejšie núti radiť smerom hore a dostávam v sekunde športový zážitok. Pocitovo ma teraz viac baví športovať a rýchlo nakopávam posledný kvalt s číslom 5. Chápem rozsah rýchlostí, ktorý patrí na turistický stroj s tempomatom a doceňujem rozsah posledných dvoch stupňov, ktorých univerzálnosť je nekonečná a neprotestujúca, pri nižšej rýchlosti pod 70 km/h a nekonečne pracujúca až do rýchlostí +180 km/h a viac. Ak hodnotím rozdiel medzi módom T a S, tak rozdiel je citeľný aj pre menej skúseného jazdca a majiteľ tohto motocykla by ho mal určite využívať podľa prostredia v ktorom sa práve nachádza. Okrem tohto mu správna voľba systému ušetrí i palivo a zvýši bezpečnosť jazdy v priamej súvislosti s TCS a YCC-T. V tomto prípade je totižto škrtiaca klapka motora vybavená systémom YCC-T., teda zjednodušene, klapka je ovládaná procesorom v závislosti na podmienkach aktuálnej rýchlosti, prevodového stupňa v spojitosti s trakčnou kontrolou. Prenos sily motora kardanom na koleso je potom nerušený a je jedno, do ktorej strany práve zatáčate. V každej milisekunde elektronika kontroluje škrtiacu klapku, a tak motor dostáva silu presne podľa okamžitých potrieb a situácie. Práve tu sa získalo tých +2,7 k výkonu. K lepšej práci motora prispela i zmena sánia, či interiéru výfukových zvodov, a nakoniec aj samotnej koncovky. O emisie sa starajú nie štyri, ale iba dva katalyzátory a navyše valce motora sú vyrobené technológiou použitou pre YZF-R1 či R6.

Zmes tlačidiel, prehľadnosť údajov – malý problém
Ľavá rukoväť je obdarená siedmimi ovládačmi, z ktorých sú všetky viac polohové a starajú sa o štít, rukoväte, či informačné dáta na LCD displeji. Ako najjednoduchšie mi príde ovládanie tempomatu a všetko ostatné už vyžaduje viac úkonov. Tempomat sa dá zapnúť iba na 3., 4. a 5. prevodovom stupni v rýchlostiach od 50 do 180 km/h. Ak tie podmienky nespĺňate, tempomat sa jednoducho vypne. K ovládaniu panela: napríklad polohu predného štítu nezmením okamžite, ale musím najprv na displeji iným ovládačom štít zobraziť, a potom iným ovládačom štít zdvihnúť. To isté platí i pri ovládaní vyhrievania rukovätí a nielen pri zapnutí a vypnutí, ale i pri nastavení jednej z troch úrovní vyhrievania. Keď sú údaje už zobrazené, sú dobré čitateľné. Oceňujem stále zobrazený ukazovateľ zaradeného stupňa, dokonca dvojnásobné zobrazenie neutrálu písmenom N, (1 x v pravom displeji čierne, 1 x na strednom panely zelené). Aj pravý ovládač priniesol miernu komplikáciu. Teraz združený ovládač štartuje a zároveň vypína motocykel. Pribudlo tu dobre obsluhovateľné tlačidlo módov mapy riadenia. Aj keď sú tu ovládače iba 3, viackrát som nechtiac spodným tlačidlom spustil výstražné svetlá, pretože podvedome tu očakávam tlačidlo štartu motora. Kokpit s palubovkou dopĺňa uzamykateľná skrinka, (elektronický zámok, ktorý sa aktivuje vypnutím kľúča štartu), ktorá zároveň štandardne ukrýva aj 12V zásuvku. Do skrinky poľahky vojde peňaženka i 4,3“ smartfón, ak tu ale použijete zásuvku nabíjania s káblom, hrubá peňaženka musí von.

Sériová výbava – super
Už v základnej verzii FJR disponuje množstvom potrebných a užitočných vecí, ktoré síce navýšili cenu, ale zas nie tak, aby sa to neoplatilo. Ergonómia jazdca sa dá doladiť dvojpolohovým sedadlom a možnosťou nastavenia riadidiel. V cene je stále elektronický štít, ktorý teraz pracuje rýchlejšie a obtekanie vzduchu zabezpečuje i vďaka novým kapotám väčšie pohodlie posádky. Turbulencie v oblasti prilby zmizli skoro úplne i vďaka deflektoru (vzduchový tunel v prednej kapote). Zadné bočné kufre sú stále v cene. Trakčná kontrola, dve mapy riadenia doplnená o prepracovaný palubný prístroj uzatvára kapitolu „v sérii“. Mimo série sú tu doplnky, do ktorých by sa iste oplatilo investovať. Už sú v ponuke koncovky výfuku Akrapovič, zadný 50 l Top Case vo farbe bočných kufrov + samostatne opierka pre spolujazdca, doplnok kapoty – deflektor na nohy, padacie bočné protektory po predných stranách motocykla, veľké spätné zrkadlá, ktoré svojím nadrozmerom čiastočne pôsobia zároveň ako ochrana rúk. Potom je tu zväčšený predný štít a na riadidlá môžete namontovať držiak GPS presne určený pre Garmin zümo 660 a zümo 350LM.

Finále je pozitívne
Yamaha do FJR M2013 vložila to, čo už neznieslo odklad, aby bola konkurencie schopná pri rozhodovaní sa zákazníka. Všetky spomínané inovácie idú v prvom rade ruka v ruke s bezpečnosťou, potom s modernou a plnohodnotne i s pohodlím. Ak by sa tak nestalo, aj pôvodná cena staršieho modelu pod 15 000 Eur by zákazníka už len ťažko presviedčala o správnosti investície. O tento typ športovej turistiky nikdy záujem neutíchol a dovolí si ho iba solventnejšia skladba spotrebiteľa. Teda nech je cena aj vyššia, ale za tie prachy chcem všetky výhody luxusu. Nová FJR je rýchla motorom – viac výkonu ani nevyužijete, inteligentná podvozkom – odpustí vám jazdecké chyby, komfortná na ceste – dobre kryje a hlavne neunavuje. Ťažkopádnosť pocítite iba pri manévrovaní so strojom na mieste, pri rozbehu na váhu zabudnete. Obslužnosť niektorých funkcií vyžaduje nácvik najlepšie so spusteným motorom na hlavnom stojane. FJR je luxusná, ale nie najluxusnejšia. Čo tak prekvapiť adaptívnym svetlometom, vyhrievanými sedačkami, či LED diódami i v zadnej svetelnej rampe? A čo tak integrované rádio, alebo aspoň jeho predpríprava. Cena je povedzme v tomto prípade adekvátna a nezabúdajme, že za chvíľku tu je ešte drahší model FJR1300AS s elektronicky nastaviteľným podvozkom vpredu i vzadu a s poloautomatickou bezspojkovou prevodovkou.


Zvýšili vám peniaze? Vybavte si novú FJR-ku po svojom
FJR1300A je už v základe plnohodnotný turista. Množstvo originálnych doplnkov, ktorými disponuje ju dostáva do mierne iného dizajnu s vyšším rádiusom úžitkovosti. Samozrejme sa adekvátne navýši i základná cena, a preto sme sa rozhodli na ňu naložiť niečo, čo by sa nám z hľadiska praktičnosti na motocykli zišlo najviac. Nie sú to ale ani zďaleka všetky doplnky a úplne sme vynechali napr. vnútorné brašne všetkých troch kufrov, ktoré nepovažujeme za až tak dôležité, pretože všetky kufre sú ľahko odnímateľné.

Yamaha FJR1300A

Cena: 17 490 Eur
Motor: 1 298 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 146 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 138 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 750 x 1 325 / 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 289 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 805 / 825 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.

Text: Vlado Brniak, foto: Miro Tamáši a autor

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013 Janka

S prehľadom, chladnokrvne a pohodlne – Test Yamaha FJR1300A

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    11. júna 2013 at 10:42

    Dobrý testík…výborná moto….hmm…len tá cena… 😕

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri