Connect with us

Testy a recenzie

Šampión v slovenských farbách – test KTM 450 EXC Six Days 2016

Publikovaný

on

Slovensko sa v septembri na šesť dní stalo centrom svetového endura a miestom, kde sa sústredili nielen top jazdci, ale aj top technika. Pre divákov skvelá príležitosť vidieť najlepších jazdcov a pre výrobcov skvelá príležitosť zviditeľniť sa. Asi najďalej ide v tomto smere rakúska KTM-ka, ktorá každoročne pripraví špeciálnu edíciu modelov, ktoré okrem celej rady doplnkov vynikajú špeciálnou grafickou úpravou, ktorá korešponduje s farbami krajiny, kde sa 6-dňová v tom roku koná. Konečne prišiel rad aj na Slovensko a pri pohľade na Six Days edíciu na rok 2016 sa u mňa okamžite dostavili návaly národnej hrdosti, ktoré väčšina z nás zažíva len počas úvodných zápasov našej hokejovej reprezentácie. KTM-ke patrí vďaka za ten jedinečný pocit.

2016 v znamení drobných inovácii
Skôr ako sa vrhneme na dizajn a extra výbavu tohto offroadového krásavca poďme sa pozrieť nato, čo nové 450-tka na rok 2016 ukrýva. Popravde zásadné zmeny tu určite nenájdete a modelový rok 2016 môžeme označiť skôr ako rok kozmetických úprav. 450-tka pritom nie je jediným modelom s minimom úprav, ale týka sa to kompletnej rady súťažných špeciálov EXC. Za zmienku tak stojí tenšia os predného kolesa, ktorej priemer sa zúžil z 26 na 22 mm. Zmenilo sa aj uloženie osi predného kolesa, ktorá je teraz predsunutá z 35 na 33 mm, čo by malo zvýšiť stabilitu. Nové sú aj plastové chrániče klzákov prednej vidlice, ktoré sa ľahšie zbavujú nečistôt. Novinkou je aj spodný plastový kryt motora. V prípade štandardnej verzie je samozrejme nová aj grafická úprava, ale poďme sa radšej pozrieť na Six Days edíciu.

„Slovenská“ 450-tka
Silné národné cítenie je u väčšiny Slovákov vrtkavá vec a vlajky vyťahujeme len výnimočne a to aj tak len vďaka našim športovcom. Ak máte pocit, že chcete viac dávať najavo svoju oddanosť našej rodnej hrudi, tak Six Days Edition je perfektným spôsobom ako to môžete prezentovať. Ak na obrázkoch vyzerá zaujímavo, tak naživo je to úžasné dielo grafických dizajnérov z Mattighofenu. Dokonca mám silné podozrenie, že finálny proces schvaľovania má na svedomí niektorý z našich štátnych úradov na to určených. Nechýba naša farebná trikolóra a veľký štátny znak na oboch krytoch chladiča alebo naša vlajka na bočných plastoch a zadnom blatníku. K tomu ešte veľký nadpis KTM 6 Days na krytoch chladiča a dielo je hotové. Oranžovej KTM-ke to v našich farbách jednoducho pristane a pôsobí doslova ako magnet na oči.

Je toho však oveľa viac
Edícia Six Days nie je výnimočná len svojím dizajnom, ale je toho oveľa viac a motorka je vybavená množstvom exkluzívnych doplnkov z katalógu originálneho príslušenstva KTM Hard Parts. Top doplnkom v tomto prípade je štvorkomorová predná teleskopická vidlica WP 4CS, ktorá sama o sebe stojí za extra investíciu, ktorú za verziu Six Days zaplatíte. Nasleduje frézovaný vrchný a spodný okulár v oranžovej farbe, zadný kotúč je plný bez dierkovania a lepšie odoláva prehriatiu. Vpredu nájdete plávajúci kotúč, ktorý napomáha rovnomernému brzdeniu aj v extrémnych podmienkach. Zároveň nechýba robustný plastový kryt kotúča. Na rýchle uvoľnenie osky predného kolesa poslúži oranžový rýchloupinák. Ventilátor chladiča pomáha udržiavať optimálne teploty motora aj v extrémnych podmienkach. Komfort jazdy zvyšuje tvarované sedlo s malým „hrbom“ v zadnej časti, ktorý vás počas akcelerácie podrží v sedle. Nakoniec je tu špeciálna koncovka výfuku s logom 6 Days. Ak pre štandardnú verziu platí slogan – „ready to race“, tak v prípade 6 Days edície to platí dvojnásobne.

Štandard v triede
450-tka z dielne KTM je v kategórii veľkých štvortaktov mnohými považovaná za štandard, s ktorým sa porovnáva všetko ostatné. Stačí sa posadiť do sedla a rýchlo zistíte, prečo si táto motorka toto ocenenie zaslúžila. Ergonomicky je 450-tka prepracovaná do posledného detailu. Štíhla konštrukcia umožňuje ľahký pohyb v sedle, keď treba, motorka sa dá ľahko stlačiť kolenami. Z každého kútika motorky na vás pritom číhajú špičkové komponenty, ktoré dopĺňa vysoká úroveň dielenského spracovania. V sedle sa človek okamžite cíti vynikajúco a viete, že ste v sedle motorky, ktorá je vyvinutá pre to najťažšie enduro. Potvrdzuje to aj kopa drobnosí a detailov, ktoré vás presvedčia, že máte pod sebou top model vo svojej kategórii. Spomeniem len jednoduchý prístup k vzduchovému filtru, ktorého výmenu zvládnete za pár sekúnd a nepotrebujete k tomu žiadne náradie.

Nadupaný a predsa priateľský jednovalec
Kvapalinou chladený jednovalec vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC patrí medzi najvýkonnejšie 450-ky na trhu. Výkon je optimálne rozložený prakticky v celom rozsahu a od najnižších otáčok motor ponúka ľahko dávkovateľný výkon, ktorý plynulo narastá až do explózie, ktorú by ste od nadupanej 450-ky čakali. Napriek tomu sa aj v najnáročnejších sekciách dokáže motor správať veľmi priateľsky a pokiaľ dokážete udržať vaše pravé zápästie na uzde, tak nemusíte bojovať s extra dávkami výkonu, ale naopak využívate pružnosť motora v nízkych a stredných otáčkach. Motor bez problémov potiahne aj vyšší prevodový stupeň a v ťažkom teréne namiesto častého radenia a spojkovania stačí len regulovať výkon plynovou rukoväťou a sústrediť sa na jazdu. Rotujúcu masu veľkého jednovalca síce budete pod zadkom cítiť, no najmä vďaka pružnému prejavu motora nebudete mať ani na sekundu pocit, že sedíte na veľkej motorke a aj v pomalých sekciách máte pod sebou obratného spoločníka.
No a svoju pravú tvár vám motor ukáže v momente keď sa vymotáte z hustého lesa a poriadne zatiahnete za plynovú rukoväť. Prísun výkonu je okamžitý a zrazu máte plné ruky práce s tým ako udržať motorku na dvoch kolesách. Preniesť tento výkon efektívne na zadné kolo vám pomáha aj dobré odstupňovaná 6-stupňová prevodovka a v sedle KTM-ky sa s rovnakou ľahkosťou pohybujete krokovými rýchlosťami, ale aj rýchlosťami, ktoré vysoko presahujú rýchlostné limity na bežných cestách.

Ľahké ovládanie a špičkový podvozok
KTM stavia svoje offroadové špeciály na jednej podvozkovej platforme, a preto keď postavíte vedľa seba napríklad štvortaktnú 450-tku a 250-tku, tak na prvý pohľad len ťažko rozoznáte jednu od druhej. Táto podobnosť sa samozrejme prenáša aj do jazdných vlastnosti a ovládania. Je pravda, že rozdiel v hmotnosti a väčšia rotujúca masa vo vnútri motora robia svoje a keď sa 450-tka dá do pohybu rozdiel pocítite, no ovládanie je stále ľahké a presné. Motorku si tak užijete nielen na rýchlych a otvorených úsekoch, ale aj v tesnom teréne. Agresívne tempo síce odhalí limity vašej kondičky rýchlejšie ako napríklad na malom dvojtakte, no ak fyzička nie je problém, tak budete s motorkou doslova lietať aj v extra ťažkom teréne. Predné koleso výborne drží zvolenú stopu a presne reaguje aj na ten najmenší podnet zo strany jazdca. Výborným vysvedčením sa môže pochváliť pruženie, predná vidlica absorbovala s rezervou aj tvrdé dopady, no stále ponúka dostatočne mäkké nastavenie, ktoré s istotou absorbovalo aj tie najmenšie prekážky. To isté v zásade platí aj pre zadnú pružinu, naviac možnosti ďalšieho nastavenia sú prakticky neobmedzené. Brzdy, ovládanie páčok, či radenie je tradične špičkové. Trochu prekvapilo štartovanie, ktoré občas potrebovalo podržať tlačidlo štartéra o 2-3 sekundy dlhšie ako obvykle, no išlo prakticky o úplné novú motorku, naviac vzduchový filter sa predpokladám z preventívnych dôvodov doslova kúpal v oleji a vzduch do sania mal tak trochu sťaženú cestu.

Keď nie sú argumenty proti
Už v základnom prevedení je súťažná 450-ka z dielne KTM špičkovým športovým náradím, ktoré prakticky nemá slabé miesto a jediným argumentom proti tejto motorke, ktorý by obstál je, že z nejakého dôvodu nemáte oranžovú v láske. Možno ešte polemizovať o cene, ktorá v prípade špeciálnej edície Six Days prekračuje hranicu 10 000 Eur, no okrem toho, že ide o limitovanú edíciu v krásnom „slovenskom“ dizajne, tak ukrýva celý rad špičkových komponentov, ktorých rozdiel v cene oproti základnej verzii hravo vyrovnáva a dostávate oveľa viac ako keby ste motorku dovybavili individuálne. Súťažná 450-ka z dielne KTM tak zostáva top voľbou aj v roku 2016.

KTM 450 EXC Six Days 2016
Cena: 10 280 Eur (9 610 Eur štand. verzia)
Motor: 449 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 111 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 482 ± 10 mm
Výška sedla: 970 mm
Objem pal. nádrže: 9 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 140/80-18
 

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

KTM 450 EXC – SIX DAYS 2016 – Album k testu, MMA 10/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri