Connect with us

Testy a recenzie

Samuraj Rimanom

Publikovaný

on

Test Suzuki SFV 650 Gladius


Keď som sa učil Rímske právo a latinu, už tam som čítal definíciu, že Gladius je krátky meč používaný Rímskou armádou Pompeijského typu. Naozaj netuším, prečo sa v Suzuki rozhodli práve pre takéto pomenovanie, SFV650 mi nepripomína ani gladiátora Maxima a tiež mi nepríde ako perfektne organizovaná Rímska légia, skôr som mal pocit dobrej kamarátky Glaudie.  

Módna záležitosť
Gladius bol často prezentovaný ako motorka pre ženy a celkovo vraj vyznieva skôr žensky. Hneď na začiatku si treba zhodnotiť, že sa jedná o dizajnovo vydarený motocykel, skôr škatulkovaný do začiatočníckej krabice. Nepríde mi ženská, skôr módna a vhodná pre každého komu sa páči. SFV650 prevzal žezlo po SV650-ke, motorke – ktorú prznil na babe nejeden chlap a často presedlal neskôr na silnejší liter. Motorové véčko bolo skvelé a SV-éčko ostalo, a aj dnes je obľúbeným strojom. Gladius sa však vybral smerom menej ostrého vzhľadu, je viac oblejší a možno naozaj útočí skôr na ženské v sedle. Na mňa je tých tvarov a obliniek troška moc a chýba tomu také to talianske pohladenie oka, je to ale vec vkusu. Takto motorku naozaj špatia len nevhodné chrómové zrkadlá, ktoré sa ale dajú jednoducho zmeniť za niečo vkusnejšie, a hlavne športovejšie. Jediné čo im treba na obranu zase uznať, je v nich veľmi dobrý rozhľad a všetko za sebou máte ako na dlani bez vibrácií. Hranu naozaj nenájdete nikde, dokonca ani na budíkoch. Niekoľko vecí ako sedadlo, vypovedá o vstupnej investícii, zadné svetlo by si tiež zaslúžilo menej plastu, ale dojem celkovo znie v tónine  skôr vyššej cenovej hladiny. Ja ľutujem, že sa viac priestoru nedalo rámu, ten naozaj netreba zakryť. Komplikovaná koncovka výfuku bola na testovanej motorke nahradená krásnym „laďákom“ s príjemným zvukom.

Ľahká a krásne manévrovateľná
Pri prvom posede jazdec zistí, že sedí nižšie a nohy má bezpečne na mieste. Poloha rúk je uzavretá, ramená tlačí viac do stredu a jazdec  nepadá na zápästia. Nohy sú viac zalomené a viac skrčené. Dlhonohejší a ramenatejší jazdci budú mať asi zarobené na problém. Táto Suza je ale naozaj určená chudým postavám a tak je aj ladená. Pre mňa bol rajd úzky a nohy som mal zalomené, a to nepatrím medzi dlháňov. Stavba jazdca bude musieť byť skôr subtílnejšia alebo to len chce zmeniť rajd a posunúť jazdca viac na ruky. Motocykel mám v nohách dosť ľahučký a krásne sa manévruje. Ovládanie je jednoduché a ergonómia ovládačov je veľmi dobrá. Vyrážam teda na menší okruh a nesnažím sa obchádzať upchatú a zadymenú Bratislavu. V meste úzka stavba a malá šírka dávajú poznať svoju výhodu, pichnem sa naozaj všade a takmer vždy som prvý. Uznávam a nachádzam aspoň tento zmysel. Mať ale ruky naširoko je odozva od prednej časti výraznejšia. Centralizovanie hmoty od stredu ako keby cítiť viac vzadu a predná časť mi tak príde veľmi odľahčená. Nerovnosti dosť cítiť a poznať to od zadného tlmenia, ktoré každý náraz prenesie na pozíciu spodnej časti chrbta. Predné tlmenie si pri svojej jednoduchosti prácu plní svedomito. Sklápanie zákrut je ale radosť, ktorá je rušená len spomínanou odľahčenosťou prednej časti, načo sa dá ale postupne zvyknúť.  

Zábavná motorka, ktorú zvládne aj začiatočník
V meste je Riman doma, brzdy stíhajú a aj začiatočník motocykel zvládne bezpečne doviezť do cieľa. Dávkovanie pri prudkom dobrzďovaní dáva dostatok informácií, a v hraničných situáciách sa Gladius ani za mokra nestáva zákerným. Všetko hrá ako má a človek si v sedle rýchlo zvykne. Prikladám do kotla a stáčam sa na obchvat smerujúc na jesenné cesty tvoriac listnatú dúhu točiacu sa za zadným kolesom 650-ky. Pridávam viac a pri 7 000 ot. už idem 150 km/h. Motor nemá výkonu na rozdávanie, no príjemne sa dávkuje a nedostane nikoho do úzkych. Na prístrojovke mám ukazovateľ zaradených prevodov a 2 x trip, otáčkomer a rýchlomer. Je to to najnutnejšie čo treba, a hlavne ukazovateľ funguje bez zaváhania. Je dostatočne veľký a čitateľný aj za priameho slnka. Spojka je príjemne jemná a 75 koníkov sa tak dobre skladá do každej zákruty pri dobre spolupracujúcej šesťstupňovej prevodovke.  Po sto kilometroch si pre začínajúcich pochvaľujem príjemný neprekoňovaný motor a nadávam na sedadlo, ktoré „drtí“ moje pozadie. Po diaľnici pridávam do zoznamu vecí na odstrel aj rajd. Mám chuť ho premontovať priamo na ceste. Ale ak nosíte tričko „XS“ až „S“ tak to bude „super“. Motor má na moje prekvapenie príjemnú spotrebu a chová sa celkovo skôr jemne a je tak iný ako jeho predchodca. Netreba čakať športovú odozvu, lietajúce iskrenie a drift po každom výjazde. Všetko to hrá ako má a nie je to málo, ale ani žiaden extrém. Ten čo ráno močí Red Bull, raňajkuje brzdové obloženie a obeduje asfalt, skúste Monster od Ducati alebo Yamahu MT09 prípadne niečo od KTM.

Dobrá investícia
Suzuki Gladius je dobrá motorka. A viete prečo? Lebo začiatočníkom ponúka práve to, čo nechcú skúsenejší a stojí úžasne málo. Nie je rýchla, váhové rozloženie v hraničnej paľbe máličko zneisťuje predok a zadný tlmič vám neponúka komfort BMW. A? Suzuki postavila motorku pre masu bežných spotrebiteľov a dala do stroja všetko potrebné zahalené oku lahodiacim závojom. Posed nie je nič pre mňa, rajd ma ničil a nohy som mal moc založené. To ale presne potvrdzuje to, že ja mám na stúpačke špičku a potrebujem lakte natočiť ako kompas, motorku tak do zákrut zložiť na posledný moment. Ale Gladius je o pohode. Je to presne tá motorka, ktorá je pre každého dobrou investíciou, pokojom v rodine, zmierenou manželkou a je o nestresujúcich rodičoch. Ja som už pokazený, chcem maximum od každého komponentu, tu je to ale o fungovaní a rozume, a na trhu taká motorka je – Gladius, Riman s krvou Samuraja, verného sluhu svojho pána.           

Suzuki SFV650 Gladius
Cena: 5 890 / 6 190 Eur (ABS)
Motor: 645 ccm, 8 ventilov DOHC, V2
Výkon: 72 k pri 8 400 ot./min.
Krút. moment: 64 Nm pri 6 400 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 130 x 760 x 1 090 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 205 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 14l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17

Motocykel na test zapožičal: Suzuki Slovensko, o. z. Bratislava
Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 3/2014.

Samuraj Rimanom

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri