Connect with us

Testy a recenzie

Šelma… – Test BMW K 1300 R

Publikovaný

on

Niektoré testované motocykle sú jednoducho nezabudnuteľné. BMW K 1300 R patrí nesporne medzi ne, pretože ponúka neopakovateľný zážitok športového zvezenia, komfortu a perfektnej ergonómie. Pre mňa týmto motocyklom testovacia sezóna vrcholí, pretože si neviem ani len predstaviť niečo lepšie, čo by mohlo prepísať tieto silné zážitky.

Luxusný športovec
Trieda K je už nejaký ten rok na svete a radový štvorvalec o objeme 1 157 a neskôr 1 298 ccm je už dostatočne známy širokej verejnosti. Rovnako sú známe aj dve verzie a to cestná kapotovaná „S“ verzia a odhalená, nahatá „R“ (ako roadster). Tentokrát sme do testu dostali druhú menovanú verziu s top výbavou. Karbónový spojler, ABS, ESA II, palubný počítač, komfortnejšie sedadlo, asistent radenia, kontrola tlaku pneumatík, vyhrievané rukoväte či LED smerovky je pomerne obsiahly zoznam. Poďme sa teda bližšie povenovať tomuto zjavu a začnime celkovým dojmom.

Dizajnu vládne asymetria
Mnohokrát rozoberaný, provokatívny, extrémny… Ťažko zaujať pozíciu estéta a hodnotiť. Ten, kto preferuje ladné talianske krivky pri K 1300 R len bezmocne zalamuje rukami. Naopak ten, kto si vyslovene potrpí na zámernú disharmóniu zvýraznenú asymetriou bude tento motocykel velebiť. Každopádne, bolo by čo zlepšovať, ale to ako keby ste chceli zvonárovi z Chrámu Matky božej zaplatiť plastickú operáciu a vyrovnať mu hrb. To by bola jednoducho svätokrádež. Preto nechajme výrazné črty tohto bavoráka žiť si svojím vlastným životom. Možno aj jeho neotrelý výraz má podiel na jeho úspechu a v konečnom dôsledku kamkoľvek prídete, ste vďaka tomuto dizajnu okamžite stredobodom pozornosti. A o to hlavne ide.

Podvozok s nádychom dokonalosti
V tomto odseku sa už dajú chválospevy pustiť na plnú hlasitosť. Famózne odladený Duolever v spolupráci s Teleleverom a systémom ESA II vytvárajú priam smrteľnú kombináciu dokonalosti. Perfektné vedenie stopy v zákrutách, vynikajúce reakcie podvozku na panické brzdenie a viac než 150 % istota v akomkoľvek jazdnom režime sú atribúty, na ktoré by sa mala stáť fronta. Bohužiaľ tieto vymoženosti si môžeme dopriať iba v stajni BMW, a to iba za príplatok. V skratke povedané, ESA je elektronické nastavenie podvozku, kedy sa v jednom kroku mení nastavenie predpätia pružín servomotorom podľa zaťaženia motocykla. Možnosti sú tri, a to: sólo jazdec, jazdec s batožinou a dvaja jazdci. Zaujímavejším je však systém nastavenia útlmu v troch režimoch Sport, Normal, Comfort, kedy krokový motorček zabudovaný v oboch tlmičoch mení charakteristiku prietoku prepúšťacích ventilov. Zmena je po pár sekundách od zmeny nastavenia značne citeľná a rozhodným podielom prispieva k všestrannosti motocykla. Cesta na okruh po otrasnej panelke medzi Štvrtkom na Ostrove a Orechovou Potôňou by bola bez komfortného režimu utrpením. A na okruhu sa pekne zaradí športový režim a mašinka hneď stuhne a môže sa ísť naostro. K podvozku patria aj brzdy, a tak treba spomenúť ABS plus ASC, čo je protipreklzový systém. Pre čistý adrenalín sú tieto systémy vypínateľné.

Štvorvalcové peklo
173 koní nie je síce top v triede superšportov, ale ak zoberiem do úvahy krútiaci moment 140 Nm už pri 8 250 ot./min., tak už to dáva tušiť, že tento motor vie skutočne zatiahnuť za opraty. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a z 0 na 200 km/h za neuveriteľných 7,9 sekundy (!!!) už patrí do kategórie stíhačiek či cestných „rakiet“. Nie nadarmo som tento stroj súkromne nazval šelmou. To čo dokáže motor rozpútať za peklo treba zažiť osobne, najlepšie však na uzavretom okruhu. Z technického hľadiska nejde o žiadne zázraky. Štvorventilová technika, vŕtanie 80 mm, zdvih 63,4 mm s kompresným pomerom 13:1. Elektronické vstrekovanie spolupracuje so systémom na kontrolu klepania ventilov. Zlepšenie priebehu v nízkych otáčkach zabezpečuje aj elektronicky regulovateľná prívera vo výfuku. Šesť prevodových stupňov malo v našej verzii príplatkového asistenta radenia rýchlosti, ktorý umožňuje radenie nahor pod plným plynom bez použitia spojky. Výsledkom je skutočne bleskové zaradenie rýchlosti a minimalizácia času bez plného záberu motora.

Jazda mesto
Aj napriek tomu, že parametre hovoria o extrémne silnom a športovo zameranom motocykli, priaznivo navrhnutá ergonómia a mimoriadne poslušné správanie v nízkych otáčkach robia z K 1300 R vcelku vhodného kandidáta aj na jazdu mestom. Ovládanie je príjemné, všetko padne do ruky a jazdecká pozícia s miernym predklonom nie je nijako stresujúca. Pokiaľ držíte otáčky na uzde, je to veľmi príjemný spoločník na pohodové jazdy predpísanou rýchlosťou. Čerešničkou na torte je systém ESA II, ktorým si nastavíte komfortné pruženie a nič nebráni vychutnávať si pohodlie a doslova plavnú jazdu. Zvlášť na rozbitých mestských cestách si človek uvedomí koľko práce za neho odvedú elektronicky nastaviteľné tlmiče. Stačí totiž prepnúť na režim šport a hneď je jasné ako neupravené a drsné sú naše cesty. Rovnako užitočným sa javí aj príplatkový palubný počítač, ktorý okrem klasických bežných údajov o spotrebe, dojazde, priemernej rýchlosti ponúka aj on line kontrolu tlaku v pneumatikách.

Jazda okruh
Nebýva to štandardom, aby sa testované motocykle vozili na okruh. S dovolením importéra a s argumentáciou, že na bežných cestách sa nedá ani len priblížiť k limitom, som absolvoval zaujímavú polhodinku určenú pre verejnosť na našom jedinom okruhu. Niežeby som bol nejaký mimoriadne rýchly jazdec a tento štýl jazdy vyhľadával, ale jednoducho bez odskúšania na okruhu tento test K 1300 R–ky nemôže byť. A výsledok? Perfektné správanie teraz už pritvrdeného podvozku ma nenechalo ani raz na pochybách, že aj tejto oblasti venovalo vývojové oddelenie BMW veľkú pozornosť. Predný Duolever je s dvoma nezávislými ramenami hviezdnou ukážkou toho, ako má pracovať predný záves. Geometria sa nemení ani pri prudkom brzdení či pri zrýchľovaní cez horizont (na okruhu sú tri). Výjazdy zo zákrut sa dali ísť na plný plyn, len tie ďalšie sa približovali s neskutočnou rýchlosťou #61514;. Netvrdím, že toto je čistokrvné športové náradie, ale vďaka meniteľnej charakteristike a brutálnemu výkonu sa ani na okruhu BMW K 1300 R rozhodne nestratí.

Záver
Čo dodať na záver? Hádam už len to, že BMW K 1300 R je ukážková kombinácia technického pokroku a extrémne výkonného motocykla s voliteľným nastavením. Je to aj ľahučko ovládateľný príjemný spoločník na pohodovú každodennú jazdu v meste, ale je to aj zúrivý športovec, ktorý dokáže riadne popreháňať aj športové mašiny. Ani v tomto režime však jazdec nestráca plnú kontrolu nad dianím pod zadkom. Ako som už spomínal v úvode, pre mňa osobne bol tento test míľnikom v mojom doterajšom testovaní, pretože odteraz už budem každého silného naháča či superšporta chtiac – nechtiac vnútorne porovnávať s týmto bavorákom. Je to bolid na motorkárskom nebi, čomu však zodpovedá aj jeho cena. V našej plne vybavenej verzii je za 17 417 Eur, základ začína od 13 750 Eur. (nota bene… takže vyzerá to tak, že budem musieť ešte nejaký ten piatok zostať pri mojom R-kovom boxeri… :-)).

BMW K 1300 R

Cena: od 13 750 Eur (test model 17 417 Eur)
Motor: 1 293 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 173 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 140 Nm pri 8 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 228 x 856 x 1 095 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 243 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 585 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 19
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria, s. r. o., Bratislava

Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012 Janka

Šelma… – Test BMW K 1300 R

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri