Niektoré testované motocykle sú jednoducho nezabudnuteľné. BMW K 1300 R patrí nesporne medzi ne, pretože ponúka neopakovateľný zážitok športového zvezenia, komfortu a perfektnej ergonómie. Pre mňa týmto motocyklom testovacia sezóna vrcholí, pretože si neviem ani len predstaviť niečo lepšie, čo by mohlo prepísať tieto silné zážitky.
Luxusný športovec Trieda K je už nejaký ten rok na svete a radový štvorvalec o objeme 1 157 a neskôr 1 298 ccm je už dostatočne známy širokej verejnosti. Rovnako sú známe aj dve verzie a to cestná kapotovaná „S“ verzia a odhalená, nahatá „R“ (ako roadster). Tentokrát sme do testu dostali druhú menovanú verziu s top výbavou. Karbónový spojler, ABS, ESA II, palubný počítač, komfortnejšie sedadlo, asistent radenia, kontrola tlaku pneumatík, vyhrievané rukoväte či LED smerovky je pomerne obsiahly zoznam. Poďme sa teda bližšie povenovať tomuto zjavu a začnime celkovým dojmom.
Dizajnu vládne asymetria Mnohokrát rozoberaný, provokatívny, extrémny… Ťažko zaujať pozíciu estéta a hodnotiť. Ten, kto preferuje ladné talianske krivky pri K 1300 R len bezmocne zalamuje rukami. Naopak ten, kto si vyslovene potrpí na zámernú disharmóniu zvýraznenú asymetriou bude tento motocykel velebiť. Každopádne, bolo by čo zlepšovať, ale to ako keby ste chceli zvonárovi z Chrámu Matky božej zaplatiť plastickú operáciu a vyrovnať mu hrb. To by bola jednoducho svätokrádež. Preto nechajme výrazné črty tohto bavoráka žiť si svojím vlastným životom. Možno aj jeho neotrelý výraz má podiel na jeho úspechu a v konečnom dôsledku kamkoľvek prídete, ste vďaka tomuto dizajnu okamžite stredobodom pozornosti. A o to hlavne ide.
Podvozok s nádychom dokonalosti V tomto odseku sa už dajú chválospevy pustiť na plnú hlasitosť. Famózne odladený Duolever v spolupráci s Teleleverom a systémom ESA II vytvárajú priam smrteľnú kombináciu dokonalosti. Perfektné vedenie stopy v zákrutách, vynikajúce reakcie podvozku na panické brzdenie a viac než 150 % istota v akomkoľvek jazdnom režime sú atribúty, na ktoré by sa mala stáť fronta. Bohužiaľ tieto vymoženosti si môžeme dopriať iba v stajni BMW, a to iba za príplatok. V skratke povedané, ESA je elektronické nastavenie podvozku, kedy sa v jednom kroku mení nastavenie predpätia pružín servomotorom podľa zaťaženia motocykla. Možnosti sú tri, a to: sólo jazdec, jazdec s batožinou a dvaja jazdci. Zaujímavejším je však systém nastavenia útlmu v troch režimoch Sport, Normal, Comfort, kedy krokový motorček zabudovaný v oboch tlmičoch mení charakteristiku prietoku prepúšťacích ventilov. Zmena je po pár sekundách od zmeny nastavenia značne citeľná a rozhodným podielom prispieva k všestrannosti motocykla. Cesta na okruh po otrasnej panelke medzi Štvrtkom na Ostrove a Orechovou Potôňou by bola bez komfortného režimu utrpením. A na okruhu sa pekne zaradí športový režim a mašinka hneď stuhne a môže sa ísť naostro. K podvozku patria aj brzdy, a tak treba spomenúť ABS plus ASC, čo je protipreklzový systém. Pre čistý adrenalín sú tieto systémy vypínateľné.
Štvorvalcové peklo 173 koní nie je síce top v triede superšportov, ale ak zoberiem do úvahy krútiaci moment 140 Nm už pri 8 250 ot./min., tak už to dáva tušiť, že tento motor vie skutočne zatiahnuť za opraty. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a z 0 na 200 km/h za neuveriteľných 7,9 sekundy (!!!) už patrí do kategórie stíhačiek či cestných „rakiet“. Nie nadarmo som tento stroj súkromne nazval šelmou. To čo dokáže motor rozpútať za peklo treba zažiť osobne, najlepšie však na uzavretom okruhu. Z technického hľadiska nejde o žiadne zázraky. Štvorventilová technika, vŕtanie 80 mm, zdvih 63,4 mm s kompresným pomerom 13:1. Elektronické vstrekovanie spolupracuje so systémom na kontrolu klepania ventilov. Zlepšenie priebehu v nízkych otáčkach zabezpečuje aj elektronicky regulovateľná prívera vo výfuku. Šesť prevodových stupňov malo v našej verzii príplatkového asistenta radenia rýchlosti, ktorý umožňuje radenie nahor pod plným plynom bez použitia spojky. Výsledkom je skutočne bleskové zaradenie rýchlosti a minimalizácia času bez plného záberu motora.
Jazda mesto Aj napriek tomu, že parametre hovoria o extrémne silnom a športovo zameranom motocykli, priaznivo navrhnutá ergonómia a mimoriadne poslušné správanie v nízkych otáčkach robia z K 1300 R vcelku vhodného kandidáta aj na jazdu mestom. Ovládanie je príjemné, všetko padne do ruky a jazdecká pozícia s miernym predklonom nie je nijako stresujúca. Pokiaľ držíte otáčky na uzde, je to veľmi príjemný spoločník na pohodové jazdy predpísanou rýchlosťou. Čerešničkou na torte je systém ESA II, ktorým si nastavíte komfortné pruženie a nič nebráni vychutnávať si pohodlie a doslova plavnú jazdu. Zvlášť na rozbitých mestských cestách si človek uvedomí koľko práce za neho odvedú elektronicky nastaviteľné tlmiče. Stačí totiž prepnúť na režim šport a hneď je jasné ako neupravené a drsné sú naše cesty. Rovnako užitočným sa javí aj príplatkový palubný počítač, ktorý okrem klasických bežných údajov o spotrebe, dojazde, priemernej rýchlosti ponúka aj on line kontrolu tlaku v pneumatikách.
Jazda okruh Nebýva to štandardom, aby sa testované motocykle vozili na okruh. S dovolením importéra a s argumentáciou, že na bežných cestách sa nedá ani len priblížiť k limitom, som absolvoval zaujímavú polhodinku určenú pre verejnosť na našom jedinom okruhu. Niežeby som bol nejaký mimoriadne rýchly jazdec a tento štýl jazdy vyhľadával, ale jednoducho bez odskúšania na okruhu tento test K 1300 R–ky nemôže byť. A výsledok? Perfektné správanie teraz už pritvrdeného podvozku ma nenechalo ani raz na pochybách, že aj tejto oblasti venovalo vývojové oddelenie BMW veľkú pozornosť. Predný Duolever je s dvoma nezávislými ramenami hviezdnou ukážkou toho, ako má pracovať predný záves. Geometria sa nemení ani pri prudkom brzdení či pri zrýchľovaní cez horizont (na okruhu sú tri). Výjazdy zo zákrut sa dali ísť na plný plyn, len tie ďalšie sa približovali s neskutočnou rýchlosťou #61514;. Netvrdím, že toto je čistokrvné športové náradie, ale vďaka meniteľnej charakteristike a brutálnemu výkonu sa ani na okruhu BMW K 1300 R rozhodne nestratí.
Záver Čo dodať na záver? Hádam už len to, že BMW K 1300 R je ukážková kombinácia technického pokroku a extrémne výkonného motocykla s voliteľným nastavením. Je to aj ľahučko ovládateľný príjemný spoločník na pohodovú každodennú jazdu v meste, ale je to aj zúrivý športovec, ktorý dokáže riadne popreháňať aj športové mašiny. Ani v tomto režime však jazdec nestráca plnú kontrolu nad dianím pod zadkom. Ako som už spomínal v úvode, pre mňa osobne bol tento test míľnikom v mojom doterajšom testovaní, pretože odteraz už budem každého silného naháča či superšporta chtiac – nechtiac vnútorne porovnávať s týmto bavorákom. Je to bolid na motorkárskom nebi, čomu však zodpovedá aj jeho cena. V našej plne vybavenej verzii je za 17 417 Eur, základ začína od 13 750 Eur. (nota bene… takže vyzerá to tak, že budem musieť ešte nejaký ten piatok zostať pri mojom R-kovom boxeri… :-)).
BMW K 1300 R
Cena: od 13 750 Eur (test model 17 417 Eur)
Motor: 1 293 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 173 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 140 Nm pri 8 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 228 x 856 x 1 095 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 243 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 585 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 19
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria, s. r. o., Bratislava
Text a foto: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.