Connect with us

Testy a recenzie

Sila, zábava a neo retro – test Yamaha XSR700 vs Yamaha XSR900

Publikovaný

on

 Yamaha momentálne naplno ťaží z módnej vlny neo retro motoriek a disponuje slušnou paletou modelov. Nám sa podarilo postaviť proti sebe na prvý pohľad podobných predstaviteľov tejto triedy, kde zdvihový objem je najväčším rozdielom, no ako sa ukázalo tieto modely sú namierené na rozdielnych vyznávačov moderných naháčov v klasickom štýle.  


Yamaha tvrdí muziku

O produkcii Yamahy, ktorá prešla v posledných rokoch výraznou obmenou sa toho popísalo aj na našich stránkach už dosť, no pravdou je, že Japonci dnes patria nielen medzi najaktívnejšie značky, ale aj medzi výrobcov s najširším záberom a zaujímavé modely nájdete prakticky v každej kategórii. Výnimkou nie je ani kategória Sport Heritage, kam sa oba testované modely radia. Kategória športových klasikov tak dnes okrem XSR700 a 900 zastrešuje ešte modely ako XJR1300, SR400, XV950 alebo kultový VMAX. Je síce pravda, že príchod emisnej normy Euro4 od budúceho roku asi prinesie mierne zoštíhlenie bohatej produkcie Yamahy na európskom trhu, no aj tak si v tomto prípade vyberie naozaj každý a Japonci v tomto smere určite tvrdia muziku.    


Zrodení k zábave a športovej sile

Dvojica modelov rady XSR vychádza z  naháčov modelovej rady MT a to samozrejme vo veľkej miere ovplyvňuje ich jazdné vlastnosti a jazdný potenciál. 700-vka vychádza zo zábavného dvojvalca MT-07 a naopak 900-vka má základ vo výkonnom trojvalci MT-09. V skratke sa tak dá povedať, že menší dvojvalec je priam zrodený k zábave a naopak 900-vka ukrýva silu nekompromisného športovca. Potencionálny záujemca má tak hneď na úvod celkom presne zadefinované rozdiely, ktoré sa ukrývajú za veľmi podobným dizajnom. V tomto prípade však ide o dvojicu skutočných univerzálov, ktorí zároveň toho dokážu ponúknuť oveľa viac a výber správnej motorky tak nemusí byť až tak jednoznačný.    


Dizajn a potenciál úprav

Výzor a potenciál individuálnych úprav je pre túto kategóriu maximálne dôležitá záležitosť a výrobca celkom logicky postavil obe motorky na jednu úroveň. Vidieť to už pri prvom pohľadea aj keď motorky vďaka odlišným motorom a podvozkom rýchlo odlíšite, tak celkovo sú si dizajnom príbuzné. Môžu zato najmä výrazné kruhové svetla vpredu a vzadu. Dizajnová klasika však ukrýva modernú techniku a najmä zadné LED svetlá sú toho dôkazom. Výrazným dizajnovým prvkom je v oboch prípadoch nádrž a tu platí, že aj keď nie sú identické, tak podobnosť tu jednoznačne je. Naopak prakticky identická je okrúhla digitálna prístrojovka. Na prvý pohľad jednoduchá klasika je v skutočnosti celkom sofistikovanou vecičkou a zásobuje jazdca všetkým potrebným a na pomerne malej ploche tak svieti relatívne veľa informácii. Na rad prichádza potenciál na ďalšie úpravy a oba modely ponúkajú v tomto smere výborný základ. Dvojdielna podsedlovka sa dá skrátiť a s použitím kratšieho sedla sa dá dizajn výrazne pozmeniť. Nechýbajú vymeniteľné kryty nádrže alebo si rovno môžete stiahnuť mobilnú aplikáciu Sport Heritage a svoju motorku si v mobile vyskladáte z dostupných doplnkov. Výsledok si môžete pozrieť na obrazovke vášho mobilného zariadenia alebo rovno poslať dílerovi, ktorý objedná všetko potrebné. Svet moderných technológii dnes dokáže doslova zázraky.    


XSR700 – štýlový štart

S modelom XSR700 som sa po prvý krát stretol koncom minulého roku počas novinárskej prezentácie na Sardínii a zanechal skvelý dojem. Ľahký a obratný dvojvalec sa ukázal priam ideálnym náradím pre kategóriu, kde výraz „životný štýl“ je oveľa dôležitejší ako jazdecké výkony a často krát tu nájdete jazdcov, ktorí s motorkami ešte len začínajú, pričom výkon a jazdné vlastnosti 700-vky sú na túto kategóriu jazdcov veľmi dobre nastavené. Podobne ako model MT-07 je to však veľmi životaschopný športový naháč, ktorý sme poriadne popreháňali po úzkychhorských cestách a dokázal uspokojiť aj skúsených a náročných jazdcov. Základom je pritom dobre známy radový dvojvalec z naháča MT-07. Maximálny výkon 75 k má jazdec k dispozícii už pri 9 000 ot./min. Ochota motora ísť do otáčok je ukážková, čo nemalou mierou prispieva k celkovo mimoriadne zábavnému zvezeniu. Pocitovo akoby motor mal oveľa viacej výkonua stačí prudšie pootočiť plynovou rukoväťou, a predné koleso okamžite letí smerom hore. Stále si však zachováva pružnosť a je ochotný potiahnuť aj vyšší prevodový stupeň. Kompaktné rozmery a štíhle stredové partie opäť nadväzujú na model MT-07 a pripomínajú skôr veľký jednovalec, čo sa samozrejme priaznivo prejavilo aj na ľahkom ovládaní a priateľskom charaktere motorky. Celkovo je podvozok mäkší, no prejavuje sa to až pri extrémnejšom zaťažení. Pri bežnom zaťažení je to skôr komfortný spoločník. Nechýbajú samozrejme výkonné brzdy. S dnes už všadeprítomnej elektronickej výbavy na 700-vke nájdete len veľmi dobre fungujúci systém ABS, naopak nenájdete tu trakčnú kontrolu ani meniteľné výkonové mapy, no kvalita zvezenia tým určite neklesá, práve naopak o všetkom rozhoduje vaše pravé zápästie.    


XSR900 – retro silák

Už od prvého posadenia za riadidlá je jasné, že 900-vka mieri trochu inde a chce osloviť predovšetkým skúsených jazdcov, ktorí dokážu naplno využiť nemalý športový potenciál trojvalca. Kto už mal príležitosť vyskúšať si model MT-09 musí mi určite dať za pravdu, že ukrýva jeden z najzábavnejších motorov, ktoré dnes motocyklový trh ponúka. Platí to samozrejme aj v prípade modelu XSR900 a spontánna reakcia na pootočenie plynovej rukoväte je podobná ako keď potiahnete plynovú nadupanej offroadovej 450-ky s jediným rozdielom, že 900-vka ťahá ešte ďalej a s intenzitou, ktorá vám vystiera ruky na maximum. Pre neskúseného jazdca to určite nie je najlepšia kombinácia a okrem potrebných skúseností to chce občas aj chladnú hlavu, pretože takýto výkon vie byť celkom návyková záležitosť. V časoch keď sa každý snaží o dokonale hladký nástup výkonu bez ohľadu nato či máte pod zadkom 50 alebo 150 koní je explózia trojvalca z dielne Yamahy vítanou zmenou. Výkon naviac „neopadne“ po dosiahnutí určitej hranice, no s rovnakou intenzitou ťahá až do svojho maxima. So „živým“ prejavom motora však jazdcovi už pomáha vypínateľná trakčná kontrola a meniteľné výkonové krivky. Spolu s výkonným motorom ponúka 900-vka aj tuhší podvozok a kvalitnejšie komponenty. Predná vidlica je síce trochu mäkšie nastavená, no oba konce pruženia sú nastaviteľné a môžete si tuhosť upraviť, čo u 700-vky v prípade prednej vidlice neplatí. Výkonný brzdný systém je vybavený systémom ABS a nemá problémy ani s agresívnou jazdou. Komfort je porovnateľný aj keď má 900-vka tvrdšie sedlo, no vzhľadom na športovejší potenciál je celkovo tuhší pocit z motorky namieste, a podobne ako na 700-vke je motorka pripravená zvládať aj dlhšie výlety.    


Životný štýl vs športová sila

Napriek tomu, že obe motorky si papierovo nekonkurujú, tak pri výbere nám to Yamaha príliš neuľahčila. V oboch prípadoch na vás čakajú univerzálne motorky, ktoré kombinujú každodennú využiteľnosť so športovou zábavou a ohromný potenciálom na individuálne úpravy. Bližší pohľad však napovie viac a ak je pre vás životný štýl na prvom mieste, tak 700-vka je skvelou voľbou. Ľahké ovládanie a zábavný motor dvojvalca dokáže zvládnuť aj menej skúsený jazdec pričom motorka stále ukrýva dostatočný výkonový potenciál aj pre skúseného jazdca. Je tak isté, že vašu garáž neopusti ani v prípade, že zrýchlite a zaradíte sa do kategórie vyjazdených hipsterov (hipsteriek). Potom je tu XSR900, ktorá vyjazdenému jazdcovi ponúkne výborný zážitok v sedle a viac ako o správne „nastajlovanú“ bradu v otvorenej prilbe sa budete starať o to kde najlepšie šuchnete kolenom o zem v zákrute, alebo kde na rovinke potiahnete najdlhšie „wheellie“. Stále je to však príjemná motorka na každodenné jazdenie a je takmer isté, že na kávičku dorazíte vždy ako prví.      


Yamaha XSR700

Cena: 7 990 Eur (cena 2017)

Motor: 689 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 74,8 k pri 9 000 ot./min.

Krút. moment: 68 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 820 x 1 130 mm

Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 186 kg (ABS) (prevádzková)

Rázvor: 1 405 mm

Výška sedla: 815 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  


Yamaha XSR900

Cena: 9 990 Eur (cena 2017)

Motor: 847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 815 x 1 140 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 195 kg(prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 440 mm

ýška sedla: 830 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  


Motocykle na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V., CZ / SK  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 11 / 2016

Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak  

Yamaha XSR700 vs XSR900 – album k testu Motomagazin 11 / 2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri