Connect with us

Testy a recenzie

Špecialista na vodné športy – Test Arctic Cat Mud Pro 1000i

Publikovaný

on

Vždy som tak trochu pochyboval o zmysluplnosti rôznych testov brodivosti alebo nebodaj pretekov štvorkoliek v hlbokom bahne. Osobne si štvorkolku väčšinou predstavujem v príjemnejšom prostredí ako byť utopený po riadidlá v hlbokej vode a bahne. Ako sa však hovorí – kto nevyskúša nevie. No a po mojej poslednej skúsenosti so špeciálne upraveným modelom Arctic Cat Mud Pro 1000i som predsa len musel trochu poopraviť svoj názor a hlboké brody cez rieku teraz neobchádzam ale prechádzam na priamo aj za cenu, že sa minimálne do pol pása namáčam, pretože správna štvorkolka to zvládne.

Festival blata
Myšlienka povýšiť neviazanú zábavu v hlbokom blate a vode na športovú disciplínu mohla vzniknúť jedine v Severnej Amerike, kde sa štvokolkám darí neporovnateľne lepšie ako v našich končinách a využívajú sa skutočne na všetko. Pri prekonávaní hlbokého blata alebo vody nejde ani tak o rýchlosť, ale dôležitá je technika a prejazdnosť aj tým najhorším terénom, no a samozrejme odolnosť proti utopeniu. Doslova ideálnou voľbou na túto disciplínu sú tak veľké pracovné a hobby štvorkolky, ktoré disponujú špičkovou technikou a poradia si aj tým najhorším terénom, pričom na zvýšenie brodivosti vyžadujú len menšie úpravy. No a ako to už býva pomaly tradíciou, tak zo zábavy pár jedincov sa postupne stala samostatná disciplína, ktorá pritiahla aj pozornosť samotných výrobcov, ktorí začali spomínané úpravy ponúkať sami.

Motorizácia
Základom testovaného modelu je špičkový model 1000i H2 Thundercat, ktorý je na samom vrchole rekreačno-úžitkových štvorkoliek v ponuke výrobcu. Srdcom štvorkolky tak je nadupaný dvojvalec do „V“ o objeme 951 ccm, ktorý je vybavený štvorventilovou technikou a elektronickým vstrekovaním paliva. V otvorenej verzii dokáže tento motor vyprodukovať až 75 k výkonu, čo robí z tejto štvorkolky pekne nabrúseného športovca schopného ponúknuť vám v ľubovoľnej situácii viac výkonu ako reálne potrebujete. Samozrejmosťou je hladko zaberajúci dvojstupňový variátor, vďaka čomu je dávkovanie výkonu jednoduché a presné.

Výborný podvozok
V prípade podvozku rovnako zaznejú predovšetkým slová chvály a tuhý kolískový rám je pripravený aj na extrémnejšie využitie. Všetky štyri kolesá sú nezávisle zavesené a výrobca jednoznačne vsadil na špičkovú kvalitu, čo sa odzrkadlilo vo výbornom komforte, ktorý si počas jazdy užijete. So zdvihom 254 mm na oboch koncoch ponúka dostatočnú rezervu aj v extrémnom teréne, no zároveň poskytuje výborné pohodlie pri bežných presunoch po poľnej ceste alebo asfaltke. Predný náhon spolu s uzávierkou diferenciálu sa aktivuje tradične tlačidlom na riadlách a pochvalu si v tomto prípade zaslúži usporiadanie jednotlivých tlačidiel, ktoré je prehľadné a v rýchlom dosahu jazdcových prstov. Elektronický tlmič riadenia sa postará o to, aby bolo riadenie ľahké v ľubovoľnom prostredí aj so zapnutým náhonom 4×4.

Špeciálna výbava Mud Pro
V úvode som už spomínal sadu doplnkov, ktoré premenia štandardnú štvorkolku na pravý špeciál určený na prekonávanie hlbokých brodov, no ak čakáte na dlhý zoznam špeciálnej výbavy, tak budete možno trochu prekvapení. Na druhej strane to len potvrdzuje kvality základného modelu, ktorý je až na otvory sania prakticky vodotesný a brodenie blatom a vodou zvláda s prehľadom. Najväčší rozdiel v porovnaní so štandardným modelom tak predstavuje predĺžená trubica sania tzv. „šnorchel“, ktorá je vyvedená smerom nahor a končí tesne nad úrovňou riadidel, teoreticky tak môžeme potopiť štvorkolku takmer celú bez toho aby došlo k jej zaplaveniu. Súčasťou špeciálnej výbavy sú aj pneumatiky Maxxis Zilla, ktoré predovšetkým v hlbokom blate ponúkajú vynikajúcu trakciu. Testovaný model však túto časť výbavy neponúkal a bol obutý v štandardných pneumatikách americkej značky Carlisle.

Stále špičkové náradie
S najväčšou štvorkolkou z produkcie Arctic Cat som mal tú česť stretnúť sa už pred pár rokmi a najväčší dojem vo mne vtedy jednoznačne zanechal veľký dvojvalec, ktorý ukazoval svoju ohromnú silu na každom kroku a na každej rovinke sa správal ako plnokrvný dragster, ktorý akceleruje s neuveriteľnou ľahkosťou a pneumatiky nekompromisne roztočí na každom povrchu. Menšie výtky som mal snáď len k priemerným brzdám a vzhľadom na vysoký výkon a hmotnosť štvorkolky mi trochu chýbal posilňovač riadenia. Píše sa však rok 2012 a posilňovač riadenia je už štandard (aj keď len na verzii LTD) a ako som mal možnosť vyskúšať, tak aj brzdy svojím účinkom pokročili vpred a spomaliť štvorkolku aj z vysokých rýchlostí nevyžadovalo extra námahu ani zo strany jazdca a tobôž nie zo strany štvorkolky. Mimochodom, dobré brzdy sú tu namieste, pretože tento Arctic Cat nič nestratil zo svojej sily a stále akceleruje s neuveriteľnou chuťou bez ohľadu na zvolený prevodový stupeň. Motoru výborne sekunduje podvozok, ktorý hladko filtruje nerovnosti a komfort je naozaj maximálny. Vysoké zdvihy pruženia a vysoká svetlá výška priamo predurčujú túto štvorkolku do extrému a v tomto prostredí sa Artic Cat cíti ako doma. V konkurencii veľkých pracovných štvorkoliek sa tento model rozhodne nestratí, práve naopak je plne porovnateľný s absolútnou špičkou v tejto triede.

Skúška ohňom, alebo v tomto prípade vodou
Ak úvod testu predstavoval také menšie zoznamovanie sa v relatívne bezpečnom prostredí bežného terénu, tak druhá časť bol pravý opak. Nakoniec, potenciál tohto Arctic Cata je predsa len trochu inde a zábavu sme pochopiteľne presunuli do tomu zodpovedajúcich podmienok. Nastal však jeden menší problém a ako sa ukázalo nájsť brod, ktorý by bol dostatočne hlboký na overenie funkčnosti „šnorchla“ vôbec nebolo jednoduché. Keď sa zdalo, že všetky možnosti sú už vyčerpané a fotograf stále nemá tú správnu sériu fotografií, ktorá by dokazovala prejazdnosť štvorkolky aj hlbokou vodou, tak voľba padá na malý úsek stojatej vody v miestnom potoku. Na prvý pohľad nevinne vyzerajúca „mláčka“ sa ukázala byť tým pravým miestom na poriadny hĺbkový test. Skôr ako vyrazím vyplašiť miestne kapre, radím pre istotu pomalý prevod spolu s náhonom 4×4. Takto pripravený sa vydávam priamo napospas vode predo mnou. Na rozdiel od predchádzajúcich pokusov sa štvorkolka začína veľmi rýchlo potápať a voda stále stúpa. Obavy začínam mať v momente, keď pod vodou zmiznú kolesa a zle je, keď mi na zlomok sekundy zmizne pod vodou celá nádrž a štvorkolka sa začína nebezpečne nakláňať. Mám pocit akoby začala plávať a strácam pomaly kontrolu nad dianím podo mnou. Našťastie prudšie pridanie plynu dostane predné kolesá na zem a voľné plávanie sa rázom zmení na pohyb vpred. S trakciou sa vracia aj istota a Arctic Cat sa pomaly začína vynárať. Motor pritom ani na sekundu neprotestoval a kompletná elektrika bez mihnutia oka zvládla úplné ponorenie. So zaradeným predným náhonom sa nakoniec štvorkolka bezpečne vyšplhá na klzký breh. Vypínam motor a následne naštartujem, dvojvalec chytil okamžite. Chvíľu z výfuku ešte vystrekuje spŕška kvapiek, ale na chod motora to nemá žiaden vplyv.

Test úspešný
Bláznivá disciplína v brodení má odteraz v redakcii o fanúšika naviac. Tento adrenalínový zážitok by bez spoľahlivej techniky mohol dopadnúť úplne inak, no Arctic Cat Mud Pro 1000i ukázal, že je do týchto podmienok stvorený a pocit, že máte pod zadkom špičkovú a spoľahlivú techniku je v tomto prostredí k nezaplateniu. Hlboké brody sú tak zrazu adrenalínovou zábavkou, ktorú aj vďaka Arctic Catu zvládate s úsmevom na tvári.

Arctic Cat Mud Pro 1000i

Cena: 10 396 Eur
Motor: 952 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 20 k od 7 500 ot./min. (75 k offroad verzia)
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery: (D x Š x V): 2 400 x 1 206 x 1 316 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 386 kg (suchá)
Rázvor: 1 473 mm
Výška sedla: výrobca neudáva
Objem pal. nádrže: 24,6 l
Pneu: vpredu: 28×9-14, vzadu: 28×11-14
Homologácia: áno

Štvorkolku na test zapožičal: ASP Group, s. r. o., Žebrák (CZ)

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012 Janka

Špecialista na vodné športy – Test Arctic Cat Mud Pro 1000i

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri