Connect with us

Testy a recenzie

Športový turista 21. storočia – test BMW R 1200 RT

Publikovaný

on

Posledná generácia dvojvalcového turistu BMW R 1200 RT bola predstavená v roku 2014 a okrem najnovšej generácie vynikajúceho kvapalinou chladeného boxera a prepracovaného dizajnu priniesol tento model doslova neskutočný balík elektronických podporných systémov, ktoré z jazdy robia zážitok, ktorý vám na tvári zakaždým vykúzli úsmev bez ohľadu na počasie alebo prostredie v akom sa práve pohybujete. Jednoducho športový turista 21. storočia.    

 

Zmenilo sa niečo za tri roky?  

Od nášho posledného stretnutia ubehli už skoro tri roky a musím povedať, že spomienky, ktoré tento turista zanechal sú aj po tak dlhom čase stále silné. Ľahkosť, dynamika a komfort sú na tomto motocykli skĺbené naozaj ukážkovo. Samotný motocykel je priam nabitý najmodernejšími výdobytkami techniky a v tomto ohľade ponúka naozaj všetko čo môžete dnes na prémiovom turistovi očakávať. Pred tromi rokmi bola táto vybavenosť jedným z hlavných tromfov tohto modelu a dodnes je v tomto smere vo svojej triede špičkou. Na druhej strane za posledné tri roky sa aj ďalšie modely vyzbrojili elektronikou a máme tak možnosť porovnania.    

 

RT klame telom

   Prvé čo si na bavoráku všimnete sú rozmery motorky, ktorá pôsobí dojmom extra veľkého turistu. Čiastočne je to pravda, no mohutnosť celej motorky má na svedomí najmä extra veľká trojštvrťová kapotáž, ktorá tu dominuje. Na tom však nie je nič zlé, nakoľko ide o dizajnovo do detailu dotiahnuté dielo, ktoré dodáva bavoráku športovú dynamiku, no a čo poteší ešte viac je maximálna funkčnosť kapotáže. Ochrana pred nápormi vetra je skvelá pri ľubovoľnej rýchlosti. Je vidieť, že čas strávený v aerodynamickom tuneli bol využitý na maximum. Pár úsekov kde som si dovolil na krátky časový úsek výraznejšie prekročiť diaľničnú 130-ku som zvládol v absolútnej pohode bez najmenšieho náznaku nepríjemného náporu vetra. Celodenný diaľničný presun vás neunaví a čas strávený v sedle si určite užijete. Elektronicky nastaviteľný štít je povestnou čerešničkou na torte a je jedno aká je vaša výška, alebo jazdecké preferencie, štít si nastavíte presne podľa potrieb. Ďalším dôkazom vynikajúcej ochrany bola možnosť používania zabudovaného rádia aj pri rýchlostiach presahujúcich 90 km/h. Ak vrchná časť kapotáže pôsobí mohutne, tak spodné partie sú naopak minimalistické. Môže zato samozrejme dvojica vyčnievajúcich valcov a motor môžete obdivovať v celej jeho kráse. Napriek tomu je ochrana jazdcových nôh minimálne na rovnakej úrovni ako v prípade vrchnej časti. Priestor okolo nádrže je hlboko vykrojený a nohy sú tak v dokonalom zákryte za nádržou a spodnou časťou kapotáže. Čižmy potom chráni samotný valec v kombinácii s plastovými minikapotami, ktoré sú priamo pod valcom. Zadnej časti potom dominuje dvojica postranných kufrov, ktoré sa dajú doplniť ešte zadným kufrom a úložný priestor je tak viac ako slušný.    

 

Pružný, výkonný, športový…

  Posledná generácia boxeru, ktorý už využíva kvapalinové chladenie sa naozaj vydarila a okrem kultivovaného chodu a pružnosti v sebe ukrýva aj športový charakter, ktorý sa prejaví ochotou vystreliť do maximálnych otáčok keď nato dostanete chuť a poriadne pritom pootočíte plynovou rukoväťou. Jazda tak môže byť dokonale plynulá a turisticky pohodlná, ale aj intenzívna, spojená s častým radením a neustálym atakovaním červeného poľa otáčkomera. Priaznivci veľkých výkonov sa možno pozastavia na skutočnosťou, že bavorák má „len“ 125 k, nakoľko dnes už aj niektoré cestné endurá majú viac ako 150 k. Bavorák však maximálny výkon kombinuje s vynikajúcou hodnotou krútiaceho momentu 125 Nm pri 6 500 ot./min. No a vymazať výkonový hendikep pomáha RT-éčku aj nízka hmotnosť, ktorá je v porovnaní so štvorvalcovou konkurenciou citeľne nižšia a boxer tak nemusí dávať do pohybu takú masu. No a ak potrebujete ešte nejaké dôkazy, tak určite vás presvedčí preblikujúca kontrolka trakčnej kontroly počas rýchlych výjazdov z tesných zákrut, keď sa trochu pozabudnete a necháte sa uniesť športovými ambíciami motorky. Nakoniec to sa vám stane veľmi rýchlo, najmä ak je motorka vybavená elektronickým asistentom radenia, ktorý vám dovolí radiť bez použitia spojky a zvuková kulisa počas radenia pripomína superšport. Systém funguje v oboch smeroch a spojku tak použijete len keď zastavujete alebo sa rozbiehate. Radenie fungovalo spoľahlivo, no pár krát sa mi stalo, že pri agresívnej akcelerácii na nižších prevodoch nezaskočil vyšší prevod tak ľahko, no tu pomohlo preradenie so spojkou alebo trošku zjemniť nástup výkonu. Každopádne rýchloradenie robí jazdu komfortnejšou a pri rýchlejšom tempe aj zábavnejšou. Charakter výkonovej krivky sa dá samozrejme meniť a testovaný model ponúkal trojicu režimov (Rain, Road a Dynamic). Do prostredia bežnej premávky sa určite najviac hodil režim Road, ktorý pri pomalých presunoch plynulo reagoval na plynovú rukoväť, no zároveň dokázal v prípade potreby okamžite zrýchliť. Príjemne prekvapil režim Dynamic, ktorý citeľne oživil reakciu na plynovú rukoväť a v strmšej krivke smeroval do maximálnych otáčok, no napriek tomu dokázal byť stále dostatočne priateľský v nižších otáčkach.    

 

 Ovládanie športového naháča, komfort prémiového turistu

  Jedna z vlastností, vďaka ktorým RT-éčko vyčnieva z radu je obratnosť a ľahkosť ovládania. Je priam obdivuhodné s akou ľahkosťou sa veľký turista nechá viesť preplneným mestom a zároveň brúsiť dorazy stúpačiek cestou na vrchol horského sedla. Vôbec sa nečudujem, že táto motorka je najobľúbenejšou voľbou policajných zborov v rôznych kútoch sveta. Za všetkým treba hľadať kompaktnú konštrukciu podvozku a relatívne krátky rázvor (1 485 mm), ktorý sa pohybuje presne v kategórii športových naháčov. K tomu samozrejme treba pripočítať nízke ťažisko, ktoré špecifické usporiadanie motora prináša a už po pár metroch budete prekvapení, aký hravý tento veľký turista dokáže byť. Testovaný model bol naviac vybavený elektronickým poloaktívnym systémom pruženia Dynamic ESA, čo kvality podvozku posúvalo ešte o level vyššie. Okrem maximálnej istoty a stability, ktorú neustále pracujúce pruženie prináša je z pohľadu turistického motocykla najväčšou výhodou ľahkosť s akou sa dá pruženie kompletne nastaviť. Okrem trojice režimov tuhosti pruženia (Comfort, Normal a Dynamic) si jazdec pomocou tohto systému môže upraviť tvrdosť pruženia v závislosti od zaťaženia a to všetko bolo otázkou pár klikov v menu. RT-éčko je spolu s GS-ésom poslednou dvojicou boxerov, ktoré využívajú predné zavesenie kolesa pomocou systému Telelever, kde sa predné koleso počas brzdenia prakticky neponára a k jazdcovi sa dostáva len minimálna spätná väzba o tom čo sa deje s predným kolesom. Spočiatku je to trochu sterilný pocit a ťažko odhadnúť limity podvozku, no mám pocit, že som si nato zvykol rýchlejšie ako na modeli GS, a oveľa viac som si pri jazde vychutnával pocit maximálnej stability a istoty predného kolesa aj v hlbokých náklonoch. Výborné brzdy komentár nepotrebujú a svojím výkonom a presným dávkovaním prispievajú nemalou mierou k maximálnej istote podvozku v ľubovoľnom prostredí. Spomínaná kompaktná konštrukcia však nijak neodzrkadľuje na komforte a to platí aj v prípade spolujazdca. Vzpriamený posed na pohodlnom a výškovo nastaviteľnom sedle s relatívne nízko umiestnenými stúpačkamije zárukou, že v sedle nájde adekvátne pohodlie ľubovoľná výška a postava. Zosadať po celom dni jazdenia minimálne unavený, tak v tomto prípade nie je len reklamná fráza, ale fakt, ktorý som si s potešením overil hneď niekoľkokrát.    

 

Maximálna výbava

  BMW R 1200 RT je stále prototypom moderného prémiového motocykla a výbava tohto turistu je naozaj maximálna. Samozrejme, nie všetko je v sérii a za niečo si priplatíte, ale stojí to za to. Okrem toho čo už bolo spomenuté v texte je toho ďaleko viac. Či už je to bezkľučový štart, asistent rozbehu do kopca, tempomat, vyhrievané sedlo a rukoväte, monitorovanie tlaku v pneumatikách, aktivácia bluetooth pripojenia, konektivita s MP4 / ipod alebo zabudovaná navigácia, na bavoráku nájdete  prakticky všetko, čo je dnes na motorku k dispozícii. Priznám sa však, že najmä počas prvých kilometrov v sedle keď som sa snažil neustále meniť a porovnávať jednotlivé nastavenia ma táto výbava chvíľami až príliš zabávala a pár krát som sa prichytil pri tom, ako namiesto sledovania premávky predo mnou sa preklikávam v nastaveniach menu. BMW je pritom na túto činnosť skvele pripravené a otočné kolečko na ľavej rukoväti pracuje veľmi intuitívne a všetko sa prehľadne zobrazuje na farebnom TFT displeji, no práve potreba neustáleho preklikávania niekedy zbytočne odvádzala moju pozornosť. Našťastie aj tu platí, že každý zázrak trvá len sedem dní a postupne som našiel optimálne nastavenie, ktoré mi sadlo najlepšie a okrem prepínania predvolieb na rádiu som sa venoval výlučne riadeniu.    

 

Stále na absolútnom vrchole  

 Napriek tomu, že je BMW R 1200 RT na trhu už od roku 2014 ničnestratila zo svojho lesku a dokáže to, čo vôbec nie je v tejto kategórii úplne bežne a komfort luxusného diaľkového turistu spája s obratnosťou športového naháča. Kombinácia, ktorá sľubuje oveľa viac ako len pohodlného partnera na zdolávanie nekonečných dovolenkových kilometrov. Osobne mi dokonca nevadilo siahnuť po ňom ani na krátke presuny po meste, hravé ovládanie a priateľská povaha k tomu neustále nabáda. Samozrejme, športová turistika je najsilnejšou parketou tejto motorky a aj ten najdlhší a najnudnejší diaľničný presun dokáže premeniť na príjemne prežitý zážitok, no a keď už ste pod úpätím horského sedla, tak je len na vás či to dáte v pohode na kochačku, alebo necháte svoju polovičku dole na káve a absolvujete to pár krát hore-dole s kolenom na zemi. Skvelé vysvedčenie pre športového turistu 21. storočia.    

 

 BMW R 1200 RT

  Cena: 17 550 Eur (test. model 21 992 Eur)

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“

 Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.

 Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 222 x 982 x 1 415 mm

 Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 276 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 485 mm

 Výška sedla: 830 – 850 mm

Objem pal. nádrže: 25 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17  

 

Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko  

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 5/2017

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak  

BMW R 1200 RT – album k testu MMA 5/2017

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    12. júla 2017 at 5:34

    Mňam… 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri