Connect with us

Testy a recenzie

Staré dobré časy sú späť – test Honda CB1100EX

Publikovaný

on


 Väčšina ľudí si občas nostalgicky zaspomína na staré dobré časy. Ako sa mali na strednej, aká partia bola v prvom zamestnaní, koľko kedysi stáli rožky a tak ďalej. Až na výnimočné situácie sa staré dobré časy už nikdy nevrátia. Honda CB1100 je motocykel symbolizujúci staré dobré časy, akurát že človek si ich v podaní Hondy môže dopriať každý deň.

Prvý pohľad
 Večer preberám cébéčku v redakcii a spomínam si ako som v decembri 2012 písal predstavenie tohto modelu. Už vtedy som mal strašnú chuť sadnúť si na tento kus klasiky a prebehnúť nezáväzne pár kilometrov po okolí. Sen sa naplnil, obzerám si model stojaci pred garážou a nemôžem sa dočkať nasadnutia.
 Každého milovníka klasiky určite chytí za srdce štýl, ktorý Honda CB1100 rozhadzuje na každú stranu. Napríklad chrómované blatníky nie sú žiadna imitácia. Je to poctivý plech, na ktorý som si nie raz zaťukal. Len tak pre ten pocit. Absolútna symetria ako z tých rokov sedemdesiatych. Máme tu dva klaksóny, dva budíky, dve koncovky výfuku, dva zadné tlmiče pruženia. Rebrovanie motora decentne vystupuje do strán. Proste radosť pozerať.

Sedenie a prvé kilometre
 Motocykel má veľmi komfortný posed. Riadidlá sú umiestnené nižšie ako som zvyknutý, ale ako sa časom ukáže, vôbec to nie je na škodu veci. Ruky sú vďaka nízkej polohe a tvaru riadidiel uvoľnené a ani dlhé presuny nepôsobia na ruky bolestivo.
 Sedadlo má tak isto klasické línie a tak to má byť. Predsa len nejaká novodobá tvorba by charizme motocykla ubrala na kráse. Materiál je na prvý pohľad hladký, ale veľmi pozitívne je, že jazdec po sedadle nekĺže a celková ergonómia je veľmi pohodlná.
 Radový, vzduchom chladený štvorvalec s rozvodom DOHC o objeme 1 140 ccm má veľmi kultivovaný prejav. Nie je to žiadny krikľúň, zvuk poteší a neruší. Veľmi ma prekvapilo akým spôsobom motocykel reaguje na plyn. Chod je čistý, necuká v žiadnej situácii a motocykel je veľmi priateľský. Povedal by som, že na tom dokáže jazdiť aj človek, ktorý doteraz o motocykloch len čítal. Určite je to veľmi vhodný bike pre nových jazdcov, ktorí sa chcú rovno pustiť do veľkoobjemového motocykla.
 Z redakcie beriem diaľnicu, ale ako človek prepišťaný ochranným štítom ju po chvíli opúšťam. Motocykel sa nechá točiť do vysokej rýchlosti bez jediného zaváhania, ale protivietor a chýbajúci štít mi už pri 120 km/h nepripadali moc pohodlné. Na druhú stranu, tento motocykel nie je určený na diaľničné presuny a ani na pretekanie. Myslím, že 90 až 100 km/h je ideálna rýchlosť, pri ktorej je spokojný ako jazdec, tak aj motocykel.
 Na rok 2014 pribudol do prevodovej skrine šiesty prevodový stupeň a z môjho pohľadu je to úplne správny krok. Na staršej verzii som síce nesedel, takže neviem posúdiť ako jazdila CB-čka s päťstupňovou prevodovkou, ale momentálne si neviem predstaviť, že ten šiesty stupeň by tam nebol. Odstupňovanie prevodovky je úplne v pohode a každá rýchlosť hrá svoju rolu.

Hodiny v sedle
 Lúčim sa s manželkou a vyrážam na trip. Motocykel si pradie svoju melódiu a ja sa nechám unášať situáciou. Zrkadlá ponúkajú veľmi dobrý prehľad o dianí za jazdcom a vôbec si v nich nevidím plecia. Je len málo motocyklov, pri ktorých by som mal podobne pozitívnu skúsenosť.
 Ako som už písal, chovanie motocykla je natoľko hladké a bezproblémové, že niekto by mohol mať pocit, že sa za riadidlami začne nudiť. V prípade Hondy CB1100 sa jedná o úplne inú dimenziu. Počas jazdy som zabudol na čas a presúval sa len priestorom. Každý motocykel dáva určitú formu slobody, ale cébéčka vás oslobodí od času. Jednoducho naštartujte a nechajte sa unášať. Po určitom čase zistíte, že vnímate iba priestor, ale čas prestal hrať úlohu.
 Prechádzam cestami prvej a druhej triedy, horskými prechodmi aj dlhými rovinami. Cesta s CB nekončí len zatáča. Jazda je pohodlná, obieham, lebo mi to stroj dovolí, a som obiehaný, lebo sa nemám kam ponáhľať. Pruženie aj napriek „starej“ dvojici tlmičov vzadu preberá akúkoľvek nerovnosť veľmi pohodlne. Jazdec sa jedenkrát zhupne po prechode nerovnosti a motocykel sa ustáli. Žiadny náraz, žiadne chytanie smeru jazdy, bike skrátka ide ako má.
 Brzdenie sa dá zvládnuť jedným prstom pravej ruky. ABS, ktorým bol testovací motocykel vybavený, funguje skvele a dvojité štvorpiestikové kotúče s priemerom 296 mm vpredu a jeden 256 mm kotúč vzadu odvádzajú svoju prácu nadštandardne.
 Prvá výtka sa týka tvaru nádrže. Je to klasický tvar ako sa ku klasickej Honde CB hodí, ale zalomenie nádrže po dvoch hodinách jazdy tlačí na vnútornú stranu stehien. Možno je to posedom, možno postavou, ale je to tam. Nie je to závada, skôr konštatovanie. Druhá výtka patrí hlavnému stojanu. Je síce úžasné mať hlavný stojan (mazanie reťaze, zhadzovanie kolesa a podobne), ale konkrétne u Hondy CB1100 som oň viackrát zakopol pri rozjazde. Je možné, že nie som zvyknutý na dané umiestnenie stojanu, ale jednoducho som si s ním nesadol.

Detaily
 Mierne ma zarazilo, že keď som hľadal body na uchytenie sieťky nad zadným sedadlom, tak som mal celkom problém a bolo nutné komplikovane prevliekať pavúka hore dole. Je fajn, že CB má predprípravu na kufre, tie som však nemal možnosť vyskúšať a prípadnú montáž topcase na tento typ motocykla by zvažoval hádam len nejaký sadista.
 Prístrojovka má dva analógové budíky so zabudovanými kontrolkami, ktoré svietia len keď je to potrebné. Tým sa zachováva celkový štýl motocykla. Medzi budíkmi je digitálny panel, na ktorom si jazdec môže prepínať medzi celkovými a dennými kilometrami. Okrem toho je k dispozícii digitálny ukazovateľ zaradenej rýchlosti, ukazovateľ priemernej spotreby, stav nádrže a to nie len ako grafické zobrazenie ale aj číselné zobrazenie v litroch. Priemerná spotreba pri teste bola 4,9 litra na 100 km a po prepnutí na rezervu sa tachometer prepol na ukazovateľ dojazdu. Nemusí vám to prísť až tak zaujímavé, ale je to veľmi pohodlné a majiteľ si na to určite veľmi rýchlo zvykne a nebude sa daného komfortu chcieť vzdať.

Bude mi chýbať
 Čo dodať na záver? Pocity z testu vo mne stále ostávajú, CB1100 je úžasný motocykel a ja mu ďakujem za každý spoločný kilometer. Motorky sa delia na tie, ktoré chcete skúsiť a tie, ktoré chcete vlastniť, a cébéčka určite spadá do tej druhej kategórie.

Honda CB1100EX
Cena: 11 990 Eur
Motor: 1 140 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 88,5 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 91 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 195 x 835 x 1 130 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 260 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 490 mm
Výška sedla: 795 mm
Objem pal. nádrže: 14,5 l
Pneu: vpredu: 110/80-18, vzadu: 140/70-18

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.
Text: Jozef Jambor, foto: Miro Tamáši a V. Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 6/2014.

Honda CB1100EX – Album k testu, Motomagazín 6/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri