Connect with us

Testy a recenzie

Stvorený do víru veľkomesta – test Piaggio MP3 500 ABS / ASR

Publikovaný

on

Trojkolesový skúter MP3 z dielne Piaggia pri svojom predstavení v roku 2006 spôsobil menšiu revolúciu a do ulíc európskych veľkomiest priniesol úplne nový koncept skútra, ktorý posunul hranice bezpečnosti jazdy na úplne novú úroveň, bez toho, aby sa jazdné vlastnosti výraznejšie líšili od bežného skútra. O tom, že tento koncept priniesol úspech dnes už niet pochýb, nakoniec viac ako 150 000 predaných kusov hovorí samo za seba. Na základe tohto úspechu prichádza najnovšia generácia modelu MP3 500, ktorá je priam nabitá najmodernejšiu technológiu aká sa doteraz v skútroch objavila. O tom, že nové Piaggio MP3 500 ABS/ASR posúva latku naozaj vysoko sme sa presvedčili na vlastnej koži počas exkluzívneho testu v preplnených uliciach Paríža.

Výrazná modernizácia na všetkých frontoch
Prvý pohľad na nové MP3 toho možno veľa nenapovie ale zachovanie pôvodnej siluety skútra bolo jednou z podmienok pri konštrukcii nového modelu. Pravdou však je, že až 80 % komponentov je úplne nových a modernizácia sa dotkla prakticky každej časti skútra. Pribudli ďalšie prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti, vystužený podvozok ponúka lepšie jazdné vlastnosti a pokrok nastal aj v prípade komfortu jazdca a spolujazdca. Motor je teraz úspornejší a výrazne tichší. Dizajn získal modernejší a dynamickejší vzhľad. Výrobca naviac ponúka dve verzie MP3-ky, Business a Sport, ktoré sa odlišujú výbavou.
Dizajn a komfort s novými prvkami
Dizajnové zmeny okrem zvýraznenia dynamiky celého konceptu sú zamerané najmä na jazdecký komfort. Najvýraznejšou zmenou pri pohľade spredu tak je nová maska chladiča a elegantný pásik z LED diód, ktorý sa nachádza medzi svetlami a plní funkciu obrysového svetla. Nový je čelný štít, ktorý prispieva jazdeckému komfortu, čo môžem potvrdiť a svojou výškou a šírkou pomáha výborne chrániť pred nápormi vetra. Úplne prepracované sú zadné partie a namiesto vyvýšeného kufra teraz na jazdca čakajú štíhle a dozadu pretiahnuté podsedlové partie, ktoré končia dvomi elegantnými pásmi zadného osvetlenia. Aj tu sa o osvetlenie stará moderná LED technológia. Týmto optickým zoštíhlením paradoxne neutrpel objem kufra, ktorý do svojich útrob bez problémov ukryje až dve integrálne prilby. Pod elektronicky otváraným sedlom sa naviac nachádza praktická 12V zásuvka. Samotné sedlo teraz pôsobí luxusnejším dojmom a na jazdca aj spolujazdca čaká nadštandardný komfort. Menšie zmeny sa udiali aj v prípade samotného posedu, ktorý teraz ponúka viac miesta pre nohy. Pri mojej výške cca 177 cm je posed v mestskej premávke úplne v poriadku, no pri dlhších presunoch by som si vedel prestaviť viac priestoru na vystretie nôh ako je zvykom na tradičnom maxiskútri. MP3-ka je v tomto smere trochu limitovaná umiestnením dvoch kolies vpredu, naviac páčka nožnej brzdy sa mi zdala zbytočne vysoká a rovnako trochu uberala z priestoru na nohy.

Úspornejší a tichší motor
Kvapalinou chladený jednovalec o objeme 493 ccm svojim výkonom patrí medzi špičku vo svojej triede a séria úprav priniesla zníženie spotreby paliva až o 15%. Môže zato najmä kompletne prepracované sacie ústrojenstvo a elektronické ovládanie škrtiacej klapky (Ride by Wire), ktoré umožňuje použitie meniteľných výkonových máp. K štandardnej mape pribudla aj „eco“ mapa, ktorá mierne zníži výkon a je zameraná na zníženie spotreby. Kompletnou inováciou prešiel aj výfukový systém, ktorý pomohol znížiť hlučnosť motora o 3 dB, čo predstavuje zníženie hluku prakticky až o polovicu. Motor naopak nemal problém prejaviť svoj výkonový potenciál a pohyb v mestskej a prímestskej premávke zvládal skúter s absolútnym prehľadom. Výkon sa na zadné koleso plynulo dostával už od najnižších otáčok a príjemný záber prakticky z voľnobehu vystriedalo zrýchlenie veľkého maxiskútra, ktoré prišlo v momente ako sa ručička priblížila k stredným otáčkam. Zábava však pokračuje ďalej a výkon plynulo narastá až do svojho maxima v +7 000 otáčkach.  

Nové prvky bezpečnosti ABS/ASR

Jednou z najdôležitejších noviniek MP3-ky, ktoré zvyšujú bezpečnosť jazdy je prítomnosť 3-kanálového protiblokovacieho brzdového systému ABS a systému trakčnej kontroly ASR. Už aj tak mimoriadne  bezpečný koncept, ktorý na ceste len máločo dokáže vyviesť z mieri sa stáva na ľubovoľnom povrchu ešte istejším. Piaggio patrí medzi priekopníkov v zavádzaní systému trakčnej kontroly na skútroch a elektronika vyvinutá na pretekárskych okruhoch bola modifikovaná pre potreby mestskej premávky. Systém sa veľmi presne dokáže vysporiadať s každou situáciou a pri ľahkom podkĺznutí mierne zníži výkon privretím škrtiacej klapky a pri náhlej strate trakcie okamžite preruší na zlomok sekundy zapaľovanie. Spočiatku som mal obavy, či vôbec dokážem na skútri prinútiť trakčnú kontrolu k akcii, no jazda po klzkých dlažobných kockách, ktorých je v centre Paríža neúrekom dokázala až prekvapivo rýchlo rozblikať kontrolku ASR. Na druhej strane nebyť blikajúcej kontrolky, tak si aktiváciu trakčnej ani nevšimnem. Dokázala zasiahnuť maximálne citlivo bez toho, aby to bolo cítiť na strate výkonu a aj hlboké náklony na dlažobných kockách, ktoré boli väčšinou vyšperkované bielymi pásmi prechodu pre chodcov zvládol skúter s neochvejnou istotu. S podobnou citlivosťou fungoval aj nový trojkanálový systém ABS, kde každé koleso reagovalo samostatne a aj v prípade aktivácie bolo ABS sotva citeľné.

Tuhší podvozok = väčšia istota
Úpravy sa nevyhli ani podvozku a najväčšie zmeny sa dotkli rámu, ktorý je teraz tuhší, čo prináša zvýšenú stabilitu a presnejšie ovládanie. Vítanou novinkou zvyšujúcou komfort jazdy sú nové 13-palcové kolesá vpredu. Spolu s kolesami sa vpredu zväčšil priemer brzdných kotúčov, ktorý narástol na 258 mm. Naopak bez väčších zmien prichádza Piaggiom patentovaný systém zavesenia predných kolies, ktorý vám dovolí nakláňať sa v smere jazdy podobne ako na motocykli. Jazdné vlastnosti MP3-ky sú naozaj vynikajúce a na ľubovoľnom povrchu vás podvozok zásobuje istotou, riadenie je pritom ľahké a nijak výrazne sa neodlišuje od bežného skútra.
S MP3 v uliciach Paríža
Jazda s MP3 v našich končinách je vždy tak trochu zážitkom, akoby ste prišli z inej planéty a pravdepodobnosť, že stretnete na ceste ďalší takýto zjav je taká istá ako vyhrať na športke. V Paríži som však zažil úplný opak a tieto skútre boli doslova na každom kroku a v centre mesta to bol tak bežný zjav, ako keď u nás na ceste stretne škodovku. Dá sa teda povedať, že sme rýchlo splynuli s davom a treba povedať, že MP3 sem zapadne dokonale. Piaggio prezentuje MP3 ako skúter stvorený do ulíc svetových metropol, kde denne aj v zlom počasí dokážete najazdiť 100 a viac km. Nový model hneď od začiatku tieto tvrdenie potvrdzuje a už od prvých metrov potešil komfort a spomínaná ľahkosť ovládania, ktorá sa nijak neodlišovala od bežného skútra. Naviac skúter sa od bežného štandardu príliš nelíši ani šírkou a čoskoro sme sa spolu s domácimi prepletali pomedzi autá a naplno využívali výhody skútra. Motor svojim objemom na prvý pohľad možno nezapadá do konceptu mestského skútra, no akcelerácia je plynulá a výkon sa dá ľahko dávkovať. Na druhej strane výkon je dostatočne pružný v rozsahu  bežných mimomestských rýchlostí 80 – 140 km/h, vďaka čomu rýchle presuny zvláda s ľahkosťou veľkoobjemového maxiskútra. Čo však zavážilo najviac je istota, ktorú vám podvozok dodáva na rôznych povrchoch a situácie, keď sa v náklone s obavami pozeráte na klzký prechod pre chodcov alebo zvlnený asfalt pred vami jednoducho neriešite a necháte to na podvozku nech si s tým poradí. Pocit istoty prichádzajúci z predných kolies je naozaj niečo, čo na bežnej motorke nezažijete a v spolupráci s perfektne fungujúcim systémom ABS a trakčnej kontroly ASR má MP3-ka v oblasti bezpečnosti jazdy citeľne navrch oproti dvojkolesovým skútrom.
 
 Nová konektivita
Ak radi zapájate svoj dotykový telefón do všetkých každodenných činností, tak určite využijete doplnkovú výbavu v podobe multimedialnej platformy Piaggio (PMP 2.0), vďaka ktorej môžete po stiahnutí príslušnej aplikácie prepojiť skúter s mobilom, ktorý sa potom stane ďalším prístrojovým panelom nabitým množstvom informácii spojených s prevádzkou skútra. Všetky detaily trasy môžete naviac stiahnuť a zdieľať na špeciálnej internetovej stránke. Trochu mi však prekážal spôsob prepojenia skútra a mobilu. USB zásuvka sa nachádza v odkladacej skrinke pod čelným štítom a musíte sa zmieriť s tým, že spojovací kábel s telefónom ide krížom cez celú prístrojovku.

Dobrá správa na záver
Piaggio MP3 je stále ojedinelým zjavom, ktorý posunul koncept mestskej mobility na úplne novú úroveň, ktorá spája praktickosť skútra so stabilitou a bezpečnosťou troch kolies. Najnovšia verzia vďaka ABS a trakčnej kontrole posúva hranice aktívnej bezpečnosti ešte o kus ďalej a je jedno, či sa vrhnete do každodenného víru veľkomesta, alebo si spríjemnite víkendy dlhými turistickými výletmi, MP3 je v tomto smere bezkonkurenčná. Pre niekoho môže byť dobrou správou aj skutočnosť, že k jazdeniu s MP3 vám postačuje aj vodičské oprávnenie skupiny B, aj keď na Slovensku to má zatiaľ háčik a môžete jazdiť len s menšou 300-vkou. Na 500-vku zatiaľ stále budete potrebovať vodičské oprávnenie skupiny A, no podľa slov slovenského importéra aj to by sa mohlo v dohľadnej dobe zmeniť k lepšiemu.

Piaggio MP3 500 ABS / ASR
Cena:
8 900 Eur / 8 300 Eur bez ABS/ASR
Motor: 493 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 40,1 k pri 7 250 ot./min.
Krút. moment: 45,5 Nm pri 5 250 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 205 x 775 x – mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rázvor: 1 550 mm, výška sedla: 790 mm
Objem pal. nádrže: 12 l
Pneu: vpredu: 110/70-13, vzadu: 140/70-14

Za pozvánku ďakujeme: ITAL MOTO s. r. o., Žilina

Francúzsko, Paríž 14. 5. 2014
Text: Miro Tamáši, foto: Piaggio
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 6/2014.

Piaggio Mp3 500 ABS/ASR – Album k testu Motomagazín 6/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri