Connect with us

Testy a recenzie

Superbike z iného sveta – Test Ducati 1199 S Panigale

Publikovaný

on

Tento rok nám už prebehlo rukami zopár superšportových noviniek, no priznám sa, ani jedna z nich nebola v redakcii očakávaná s takým napätím ako Ducati Panigale. Dôvod bol jasný, tento motocykel je výnimočný a ako hovoria v anglicky hovoriacich krajinách, je to „game changer,“ teda motocykel, ktorý zásadne mení pravidlá a pohľad na triedu superbikov pre najbližšie roky. Pred nami je pár dní a jedno výnimočné popoludnie na Slovakiaringu.

Chcelo to odvahu
Pohľad na túto motorku je naozaj úchvatný a niekoľko minút okolo nej len tak chodím a obdivujem. Technické riešenia, ktoré stavajú všetko čo tu bolo doteraz hore nohami, nájdete doslova na každom kroku, dokonalé dielenské spracovanie, prepracovaný dizajn alebo technické vychytávky, ktoré doteraz zdobili len okruhové špeciály seriálu MotoGP. Panigale je jednoducho hypermoderným umeleckým dielom a staršia verzia 1098 odrazu vyzerá v porovnaní s týmto motocyklom o dobrých 10 rokov staršia. Pohľad do technických parametrov, kde dominujú údaje +25 k výkonu a – 10 kg hmotnosti v prospech Panigale sú akoby z iného sveta. Ducati však patrí viac ako len uznanie za technicky dokonalé dielo, pretože rozhodnúť sa upustiť od niečoho čo funguje dlhé roky a začať s vývojom koncepčne úplne novej motorky, chcelo viac ako len dokonalý marketingový plán, chcelo to poriadnu odvahu.

Superquadrata posúva výkonové limity
Paradoxne najväčšiu podobnosť s originálom nesie nový dvojvalec do „L“ Superqudrata, no je to len zdanie. Odhliadnuc od vizuálnej podoby, motor Panigale je úplne nový a svojimi parametrami zatieňuje nielen dvoj, ale aj štvrovalcovú konkurenciu. Motor je vďaka novej konštrukcii rámu namáhanou súčasťou podvozku a vo všetkých namáhaných častiach je vystužený, skriňa motora je odliata pomocou najmodernejšej technológie vákuového tlakového odlievania. Motor je kvôli optimalizácii ťažiska pootočený viac dozadu. Ultrakrátky zdvih piestov (vŕtanie x zdvih: 112 x 60,8 mm) vo valci prináša vyššie maximálne otáčky a výsledkom je ohromný výkon 195 k pri 10 750 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na 132 Nm pri 9 000 ot./min. Vyššie otáčky bezpečne zvláda tradičný desmodromický rozvod, pričom na ovládanie vahadiel sa namiesto remeňa použila reťaz a ventily sú vyrobené z titánu. Aj vďaka tomu sa predĺžili veľké servisné intervaly na 24 000 km. Nové elektronické vstrekovanie paliva využíva dvojicu vstrekovacích trysiek v každom valci a plynová rukoväť je už ovládaná elektronicky. Zaujímavú novinku predstavuje systém EBC (Electronic Brake Control), ktorý minimalizuje brzdný účinok štvortaktného motora. Aj pri zaklapnutej plynovej rukoväti a prudkom dobrzďovaní sa do valcov dostáva menšie množstvo paliva, ktoré pomáha plynulejšiemu spomaleniu zadného kolesa. Masívny výkon sa na zadné koleso dostáva pomocou novej kompaktnej prevodovky, ktorá je vybavená vystuženými prevodmi, elektronicky riadenou rýchloradičkou DQS (Ducati Quick Shift) a úplne novej „mokrej“ spojky, ktorá nahrádza tradičnú suchú spojku.

Podvozok novej generácie
To čo vás pri pohľade na Panigale najviac ohúri sú kompaktné rozmery, ktoré sú bezkonkurenčné a tento motocykel hravo zatieni aj najmenšie 600-vky na trhu. Tajomstvo úspechu sa v tomto prípade ukrýva v ráme, ktorý má aj najväčší podiel na 10 kg úspore hmotnosti. Trocha sa však opravím a použijem označenie „bezrámová konštrukcia.“ Panigale využíva „monokokovú“ technológiu, ktorá bola pôvodne vyvinutá pri špeciáloch MotoGP, kde je motor namáhanou súčasťou rámu. Vpredu nadväzuje na motor mohutný hliníkový odliatok, ktorý plní funkciu hlavy riadenia a nosníka prednej vidlice. Okrem toho slúži aj ako otvor pre umiestnenie vzduchového filtra, ktorý je utesnený hliníkovou palivovou nádržou. Priamo na motore je potom uchytený hliníkový podsedlový rám a predĺžená jednoramenná kyvná vidlica.

Pruženie a brzdy
V prípade Panigale doslova nezostal „kameň na kameni“ a všetko je úplne nové. Nové komponenty pruženia dodáva v prípade základného modelu Marzocchi a Sachs, alebo ako v prípade testovaného modelu špičkové komponenty Öhlins, ktoré sú vybavené elektronickým systémom nastavenia DES (Ducati Electronic Suspension), vďaka čomu meníte charakteristiku pruženia stlačením tlačidla na riadidlách. Postranne uložený zadný tlmič je umiestnený priamo v dosahu a ponúka ľahký prístup a možnosť nastavenia, nielen predpätia a útlmu, ale aj ramena prepákovania. Panigale sa môže pochváliť úplne novou generáciou bŕzd Brembo M50, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre tento model. Mimoriadny výkon je spojený s presným a lineárnym nástupom, čo som si dokonale vyskúšal na konci rovinky na Slovakiaringu. Súčasťou brzdového systému je aj najnovšia generácia protiblokovacieho systému ABS od firmy Bosch. Tento systém dokazuje ako rýchlo napreduje pokrok vo vývoji týchto systémov a funguje naozaj výborne. V režime „Race“ sa naviac deaktivuje ABS na zadnom kolese, čo skúseným jazdcom umožňuje dostať zadné koleso do šmyku pri nájazde do zákrut.

Elektronický balík
Pri pohľade na dlhý zoznam skratiek, ktoré označujú jednotlivé podporné systémy, by sa niekomu mohla ľahko zakrútiť hlava, no ich prínos je obrovský a pomôžu vám bezpečne zrýchliť, a pritom využiť ohromný potenciál motocykla, ktorý máte pod zadkom. V tomto balíku pomôcok sa ukrýva protiblokovací systém ABS, trakčná kontrola DTC, elektronicky ovládaná škrtiaca klapka RbW, elektronický systém rýchloradenia DQS, elektronicky eliminované brzdenie motora EBC alebo elektronický systém nastavenia pruženia DES. Takým malým riadiacim centrom je potom plnofarebný prístrojový panel TFT, ktorý vám poskytne všetky potrebné informácie. Opäť ide pritom o technológiu vyvinutú na okruhových špeciáloch. Každý z uvedených systémov je možné ovládať manuálne alebo siahnuť po jednom z troch prednastavených režimov (Wet, Sport alebo Race), ktoré upravia charakteristiku motora a podvozku na prednastavené hodnoty. Znie to možno komplikovane a Panigale pôsobí skôr ako súčasť nejakej videohry, ale proces menenia jednotlivých režimov a nastavení nebol nijako zložitý a nebolo ťažké zorientovať sa v záplave informácií, ktoré máte k dispozícii.

Konečne okruh
Je veľa motoriek, o ktorých by sa hneď na prvý pohľad dalo povedať, že boli stvorené pre jazdu na okruhu, no Ducati dokáže aj v civile hravo zatieniť konkurenciu nahodenú v racingových kapotážach. Štíhla, kompaktná a agresívna, Panigale je už na stojane pripravená lámať okruhové rekordy. Zoznamovanie prebieha rýchlo a vyrážam na okruh. Prvé čo ma prekvapí je posed. V porovnaní s predchodcom sedí jazdec viac vpredu a nie v tak ostrom predklone, pocitovo by sa to dalo prirovnať skôr k japonskej 600-vke, no je to ešte lepšie, nakoľko motorka podo mnou je štíhla a doslova hravá. Typickým zvukom desmo dvojvalca sa prezentuje motor, no jeho charakter je iný ako som bol doteraz u Ducati zvyknutý. Výkonová krivka je lineárna bez výkyvov a stúpa do otáčok, ktoré pre Ducati neboli bežné. Naviac tu chýba drsnosť modelu 1098, ktorý svojím nástupom v stredných otáčkach dokázal zaskočiť aj skúsenejších jazdcov. Panigale sa v nižšom pásme otáčok správa dokonale civilizovane a na môj vkus možno až príliš, a prudké pootočenie plynovou rukoväťou okolo 5 000 otáčok prinieslo len vlažnú odozvu, no zmena prichádza po prekročení hranice 7 000 otáčok a dvojvalec začne naplno vystrkovať rožky a zrazu sa začína prejavovať +195 k potenciál motora. No a v momente, keď by ste na dvojvalci normálne mali radiť, tak motor ťahá ďalej až do +11 000 otáčok. Motor v tomto pásme ťahá s neuveriteľnou intenzitou a silou, no výkon stále narastá v dokonale lineárnej krivke, a aj vďaka elektronickým systémom plne kontrolovateľne. Radenie pomocou DQS je presné a rýchle aj pod plynom, takže ak naháňate desatinky sekúnd, tak ste na správnom mieste. Vyskúšal som si oba režimy Sport a Race, no trakčnú kontrolu som vyprovokoval k činu maximálne vo výjazde jedného z vrácakov, aj to len na režime Sport, no jej zásah bol veľmi plynulý. Naopak, v režime Race nebol problém podržať predné koleso vo vzduchu, vo výjazdoch bez zásahu elektroniky až prekvapivo dlho.
Ľahkosť s akou sa dávkoval výkon motora dokonale charakterizoval aj samotnú jazdu, stabilita v rýchlych zákrutách, ktorá je typická pre motocykle Ducati, je teraz kombinovaná s ľahkým a presným ovládaním a bez ohľadu na nájazdovú rýchlosť alebo typ zákruty Panigale sa s ochotou ponárala do náklonov. Naviac od podvozku prichádzala výborná spätná väzba, a najmä počas prvých pár okruhov sa vďaka tomu dalo rýchlo zrýchľovať a dostať do tempa. Samostatnou kapitolou sú brzdy, ktoré patria určite k najlepším, aké som mal možnosť doteraz vyskúšať. Brzdné body na okruhu, ktoré som mal v rámci svojich schopností ako-tak vychytané boli zrazu kdesi úplne inde a neustále som musel posúvať hranice brzdenia, nakoľko brzdy boli jednoducho vynikajúce. Stále však z motorky sršala istota a ľahkosť, čo jazdu výrazne uľahčuje.
Priznávam, že doterajšie riadky sú plné superlatívov, ale hľadať chyby na Paqnigale nie je jednoduché. Čo mi však vadilo bol nízky čelný štít, za ktorý sa nedá poriadne skryť a musel som na rovinkách čeliť náporom vetra. Trochu nevydarene je uložený bočný stojan, ktorý je utopený medzi koncovkou výfuku a kyvnou vidlicou a prístup k nemu je trochu komplikovaný. Každopádne sú to detaily a celkový dojem nijako neovplyvnili.

Záver
Ducati 1199 Panigale je motocyklom, ktorý posúva hranice v triede superbikov opäť o kus vpred a nastavuje nové štandardy pre túto triedu. Pravdou je, že v Ducati sme boli zvyknutí na výnimočné športové motorky, no Panigale prináša niečo nové v podobe ohromného výkonového potenciálu, ktorý je však ľahko dávkovateľný a tento extrém sa k jazdcovi dostáva v dokonale kontrolovateľnej forme a to doteraz nebolo u superbikov Ducati bežné. S niečím podobným som sa stretol len u najnovšej generácie BMW S 1000 RR, ktorá s podobnou ľahkosťou zásobuje jazdca extrémom a práve táto dvojica momentálne neohrozene kraľuje kategórii superbikov.

Ducati 1199 Panigale S ABS

Cena: 22 800 Eur (18 200 Eur zakl. model)
Motor: 1 198 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2
Výkon: 195 k pri 10 750 ot./min.
Krút. moment: 132 Nm pri 9 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (DxŠxV): 2 100 x – x 1 100 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 164 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 437 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 200/55-17

Motocykel na test zapožičal: Ducati Slovakia

Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012 Janka

Superbike z iného sveta – Test Ducati 1199 S Panigale

1 komentár

1 komentár

  1. Dragon

    10. septembra 2012 at 16:35

    Toto video stojí za zhliadnutie, ale ako návod na krádež moc dobré nie je 🤣 🤣 🤣 🤣
    [linka]

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri