Connect with us
Suzuki

Testy a recenzie

Tak lacný a tak dobrý? To nemôže byť pravda! – Test Sea-Doo Spark

Publikovaný

on

Bezkonkurenčne najlacnejší – od 6 160 Eur
50 % lepší pomer výkonu a hmotnosti oproti konkurencii
45 % ľahší ako dnešné obdobné skútre
Voliteľné verzie s výkonom 60 / 90 k
Úplne nový motor, trojvalec
Dvoj – trojmiestna verzia
Intuitívny, zábavný, inteligentný
5 základných farieb + ďalšie far. kity

Chvíľku by sa zdalo, že všetko v tomto priemysle už bolo vymyslené a zrazu príde kanadská značka BRP s produktom Sea-Doo s označením SPARK a v momente je všetko inak. Teraz si poviete, že to je asi nejaká „lacnovka“, ktorá nestojí za nič. Možno som si to povedal i ja, pokiaľ som si naň nenasadol a nevyskúšal priamo na mori Tureckej riviéry. Tento najnovší skúter technologicky nielen že splnil moje očakávania, ale prekvapil po mnohých stránkach, ktoré by som od neho za túto cenu inak ani nečakal. Konkurencia zvykajte si, je tu Sea-Doo Spark a bude sa predávať ako teplé rožky.


Karta k úspechu? Výkonný trojvalec
Tento úplne nový motor s označením Rotax 900 ACE / 900 HO ACE je v prvom rade veľmi kompaktný a jeho rozmery ho dovolili osadiť do úplne novej minimalistickej konštrukcie Exoskel, ktorá je doplnená o úplne nový a mimoriadne húževnatý materiál Polytec na trupe skútra. Viete že BRP materiál 3 roky vyvíjalo a ďalšie tri roky testovalo, aby Polytec splnil najprísnejšie kritériá potrebné pre rýchlostné vodné skútre s vysokým nárokom na zaťaženie? R 900 ACE je ponúkaný vo verziách s výkonom 60 a 90 koní vo všetkých dvojmiestnych Sparkoch. 60 koňovú verziu už potom nenájdete v žiadnej trojmiestnej verzii. Prekvapením je i rozdiel v cene, kde rozdiel +30 koní je premietnutý do ceny iba + 460 Eur v 90 k verzii. Dobre, Spark síce nemá spätné zrkadlá a sofistikovaný palubný počítač, lakované kapoty, ale tá karta je v bezkonkurenčnosti pomeru dvoch veličín: výkonu a váhy skútra. A potom je tu samotný smer jeho určenia pre kategóriu užívateľov. Vďaka špeciálnemu materiálu i z vonkajšej časti je len ťažko mechanicky zraniteľný, vysoko odolný voči poškriabaniu napr. v prístave, či pri manipulácii spojenej s prevozom. Motor je na kritických miestach špeciálne lakovaný proti korózii a nakoniec to najlepšie, úspora paliva je obrovská aj vďaka funkcii iTC (inteligentný elektronický plyn) a to až o 35 % menšia ako u obdobných konkurenčných modeloch. Navyše u verzie motora HO je možnosť zapnutia športového režimu. Za zmienku stojí i systém chladenia motora, kde sa chladiaca komora uzatvára a voda pulzuje pri jazde v uzavretej slučke. Navyše motor má redukciu hluku, a tak je ohľaduplný voči okoliu pod hladinou i nad ňou.

Aj Spark je možné customizovať
Zatiaľ, čo prístrojový panel disponuje iba jednoduchými informáciami (rýchlosť, otáčky, palivo, centrálna výstražná kontrolka a ďalšie…), samotný Spark na vonkajší vzhľad vyzerá vďaka tvarom kapôt až hypermoderne a už na vozíku navádza na vystrájanie. Navyše môže vyzerať veľmi atraktívne. Spark sa vyrába v piatich základných farebných modifikáciách, ktoré neovplyvňujú zmeny ceny. A potom začína customizácia. BRP ju dokonca v prípade Sparku rozdelilo na šesť základných krokov a ponúka možnosť individuálneho výberu už spomínaných rôznych výkonnostných verzií, či voľby dvoj-trojmiestnej verzie, rôznych balíčkov výbavy a farieb. K balíčku doplnkovej výbavy spomeniem napríklad uzavretie predného prieduchu pod riadidlami špeciálnym krycím 28 l boxom. Box navyše plní i funkciu deflektora na odvod vody od posádky. Ako praktickú vec vidím možnosť domontovať v zadnej časti nástupnú šľapku, ktorá pomáha pri nasadaní na skúter z vody a unesie až 113 kg váhy. Trochu úsmev na tvári nám vyvolala strieška, ktorá sa dá ukotviť na skúter a v prípade oddychu na pláži sa dá strieška použiť ako dáždnik. Pre zaujímavosť spomeniem, že strieška je určená až do rýchlosti 56 km/h! Najväčšiu radosť majiteľovi ale prinesie možnosť doladenia skútra grafickými kitmi kedy dostane skúter individuálny a veľmi atraktívny vzhľad. V ponuke je až 11 kitov s 21 farebnými prevedeniami. V podstate sú to nálepky s veľmi pevným lepidlom a povrchom odolným voči vode, soli a UV žiareniu s garanciou stálosti farieb a môže si ich nalepiť i trochu zručný majiteľ skútra sám. Samostatnou kapitolou je domontovanie kitu manuálnej spiatočky, potrebnej pre prípad potreby presného manévrovania v prístave.

Spark má výhody i na suchu
Všetko vlastne začína na brehu a prvá výhoda skútra je citeľná okamžite už tu. Váha skútra je iba 184 kg a vďaka svojím kompaktným rozmerom je i prevoz dvoch skútrov na jednom vozíku absolútne bezproblémový. Sedadlo je u trojmiestnej verzie samozrejme dlhšie a pojme dvoch dospelých a jedného detského pasažiera. Vďaka spomínanej váhe je bezproblémový nájazd skútra z vozíka na vodnú hladinu. Nevadí, že sem-tam niekde buchnete, vonkajší materiál je veľmi odolný a znesie skutočne veľa. Ak sa vám podarí skúter buchnúť o mólo, nezostanú na kapotách žiadne stopy. Výhodou je práve jeho jednoduchosť a odolnosť.

Vízia zábavy brzdená rešpektom
Predstavte si mierne rozbúrené more a modrú oblohu. Pri skútri stojí chlapík a na prvýkrát mi pridržiava skúter k lepšiemu nasadnutiu. Prvýkrát teda nasadám zozadu a všetko ide hladko. Potom skúšam čo sa stane pri nasadnutí zboku. Niekto by povedal, že to bude problém ale nie je. Madlo vzadu za sedačkou je geniálne a zároveň obrovská pomoc pri nástupe a výstupe. Takže konečne sedím na dvojmiestnom Sparku s 90 koníkmi. Ako je možné, že je sedadlo tak úzke, že mi skoro pripomína enduro motorku. Kapoty mi vôbec neodtláčajú kolená, práve naopak. Posed hodnotím, ako príjemný, ale pripravený aj na športovú jazdu. Z nepremokavej skrinky predo mnou vyberám bezpečnostné lanko s poistkou a po stlačení tlačidla štartéru sa ozve príjemný, bublavý, pre mňa ani okolie nerušivý zvuk. Krátky plyn okamžite plní určenú úlohu a pomaličky sa motám pomedzi vlny. Testujem profil kýlu skútra v pomalej, skoro krokovej rýchlosti. Žiadna strata istoty až už tu sa cítim dobre a nárazové vlny zrazu prestávajú existovať. I v tejto rýchlosti celkom presne so skútrom manévrujem. Mierne akcelerujem, plyn nezaostáva, teším sa na jazdu ako malý chlapec.

Bláznivý na vode
A je to tu. 90 koní že je málo? Okamžite, už pri prvých metroch je cítiť nízku váhu skútra. S ľahkosťou naberám rýchlosť, teším sa presnému dávkovaniu výkonu motora. Rozzúrené more vyžaduje aktívnu prácu s plynom a manévrovaním pomedzi vlny. Som užasnutý ako tento stroj dokáže točiť tak malý polomer, skoro mi to príde ako na motardovej motorke na asfalte v drifte. Náhla zmena smeru riadidiel skútru nevadí. Dýza je pod uhlom sama skúter úplne prirodzene nakláňa do strán. V každom smere je skúter stabilný, nevadia mu skoky cez protiidúce vlny a nevadia mu ostré dopady na nasledovnú vlnu. Využívam skúter ako surf a krásne pod miernym plynom kĺžem po vlnách v ich smere. Na radu prichádzajú čo najostrejšie 360-tky a potom kolmý raketový výjazd cez skútrom vyrobené vlny. Aj keď má Spark menšie rozmery, tu je práve jeho výhoda v obratnosti a presnej manévrovateľnosti skoro v každej novovzniknutej situácii. Testovať skúter na rozbúrenom mori bolo ďaleko zmysluplnejšie ako na rovnej hladine jazera. Jazda v stoji má tiež svoje čaro, kolenami pritlačenými k štíhlym kapotám medzi nohami zvyšujem svoju stabilitu a aj keď v stoji Sparku zásadne mením ťažisko, pocit istoty a presnosti vedenia sa nemení.

Jazda vo dvojici, zábava na druhú
Trojmiestny Spark obsadzujem jedným dospelým pasažierom a vyrážam opäť za zábavou. A opäť vznikajú nové situácie. Tento model je dlhší o 26 cm pričom sa jedná o predĺženie iba zadnej časti + dlhšie sedadlo. Výkonnostne sa pozícia motora mierne mení, ale s určitosťou tvrdím, že viac výkonu nepotrebujete, pretože vo dvojici sa nedá robiť so skútrom to čo stváram sám. Možnosť športovej jazdy je aj tu samozrejmosťou, ale treba brať do úvahy pozíciu spolujazdca a ako pilot tohto stroja musíte dbať na jeho pohodlie a bezpečnosť. Skúter s nami s radosťou preskakuje vlny, ale dopady sú tvrdšie. Ja ako jazdec netrpím, pevne sa držím riadidiel, pasažier sa ale drží iba mňa. Podstatná informácia je ale tá, že tento model je ešte viac stabilnejší ako dvojmiestny a na víkendové zábavky by som mu dal asi prednosť pred dvojmiestnym. Výkonnostne ani neviem dosiahnuť jeho maximum, ovládateľnosť je nad mieru presná a pocity spolujazdca sú len pozitívne.

A čo 60 koňová verzia?
Tú nájdete iba na dvojmiestnych Sparkoch. Výkonnostný rozdiel je okamžite cítiť, ale ak si myslíte, že sa vozím na chudákovi, tak sa mýlite. I tak malý výkon vďaka profilu kýlu dokáže so skútrom robiť skoro to, čo silnejšia verzia. Nastavenie krivky dávkovania výkonu je veľmi lineárne a to vidím ako hlavnú stránku a smer určenia klienta. Prečo mať v rodine jeden skúter, keď môžem mať dva. Tento by som venoval deťom, či manželke a silnejší si nechám ja. A zábava je potom o to väčšia.

Toto sú dôvody prečo ho chcem
Spark dáva tú správnu iskru v správnom čase. Sea-Doo si nevytvoril konkurenciu sám pre seba, ale vytvoril alternatívu veľkej zábavy za doslova málo peňazí. Vodný skúter sa tak opäť dostane aj k bežným ľuďom a nemusia stáť na brehu so smutným pohľadom na zabávajúcich sa ľudí na vodnej hladine. Cena 6 160 Eur ho okamžite katapultuje na rýchloobežnú nákupnú dráhu spotrebiteľa. Má strašne veľa dobrých vlastností: emotívny hypermoderný dizajn, ktorý sa dá neuveriteľne customizovať, veľmi úsporný a zároveň výkonný motor, ktorý v pomere s váhou stroja vytvára tak turistický, zábavný, ale i športový rádius. Konštrukčne vychádza z úplne nových a ľahkých materiálov, ktoré sú tak revolučné ako cena skútra. Je veľmi, veľmi obratný a poddajný, strašne rýchlo návykový a ešte rýchlejšie pochopiteľný.

VEZMITE z pláže HOCIJAKÉHO AMATÉRA
čo na skútri v živote nesedel, pošlite ho so Sparkom na hladinu a za 10 minút príde späť ako vysmiaty profesionál a jeho nový majiteľ. Spark otvára brány k vodnej motorovej zábave i menej solventnej klientele a zároveň šetrí vďaka dlhým servisným intervalom i peňaženku majiteľa. Za drobnú opravu tiež nebudete platiť veľa, pretože napr. za 15 minút je skúter odstrojený a mechanik má nekomplikovaný prístup k motoru. Možno treba vymeniť sviečku, či skontrolovať nejaký diel a za ďalších 15 minút je všetko späť. A čas sú peniaze a v autorizovaných servisoch nemalé. Spark nemôže mať dôvod, prečo by ste ho nechceli, iba ak by to bola jeho príliš nízka cena.

Technické parametre Sea-Doo SPARK

Váha 2/3 miestny: 184 / 191 kg
Dĺžka 2/3 miestny: 279 / 305 cm
Šírka 2/3 miestny: 118 / 118 cm
Nosnosť 2/3 miestny: 159 / 205 kg
Objem motora: 899 ccm
Počet valcov: 3 (4 ventily na valec)
Výkon motora R 900 ACE / HO ACE: 60 / 90 k
Funkcia iBR: iba u verzie HO
Objem nádrže: 30 l

Za pozvánku na test ďakujeme spoločnosti IMIDJEX s.r.o. Bratislava

Autor: Vlado Brniak, foto: autor, A. Brniaková a BRP

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

Test Sea-Doo Spark, Turecko – album k testu – Motomagazín 11/2013

Continue Reading
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

kontakt: motocykel(a)motocykel.sk

Sme členom skupiny


Prevádzkovateľ stránky Drivers media s. r. o.
IČO: 53376242 DIČ: 2121366093
Copyright © 2021 Motocykel.sk