Connect with us

Testy a recenzie

Ťažko odolateľná záležitosť – Test Yamaha Aerox R

Publikovaný

on

Jedným zo zlomových momentov v živote dospievajúcej mládeže je získanie prvého vodičského oprávnenia, ktoré všetkým „násťročným“ otvára nové dvere a prekonávanie aj väčších vzdialeností je v sedle malej motorky alebo skútra úplne niečím iným. Na trhu je dnes pestrá paleta malých skútrov, no ak by ste zostavili rebríček toho „naj“, čo 50-ky ponúkajú, tak Yamaha Aerox R by tam určite nechýbala. Táto malá 50-ka je pre mládež už takmer dve desaťročia ikonou dokonalej športovej agresivity a špičkových jazdných vlastností. Dobrou správou je, že inovovaný model na rok 2013 je pripravený v tejto tradícii úspešne pokračovať.

Legenda pokračuje
Ťažko tomu uveriť, ale Aerox bol po prvýkrát predstavený už v roku 1997 a bol okamžite prijatý nielen mládežou, ale agresívne línie športovca oslovili aj vekovo starších jazdcov. Aerox však nevsádzal len na pekný obal, ale bol to skutočný športovec so všetkým, čo k tomu patrí. Tuhý podvozok si výborne rozumel s dvojtaktnou pohonnou jednotkou a športovú jazdu mal tento skúter jednoducho v krvi. Očakávania v prípade novej generácie tohto skútra sú tak prirodzene vysoké, no zároveň treba dodať, že nový Aerox zostal verný pôvodnému konceptu nekompromisného športovca.

Musí dobre vyzerať
Dizajn je v očiach dospievajúcej mládeže jedným z najdôležitejších kritérií pri výbere prakticky čohokoľvek, skútra nevynímajúc. Už predchádzajúca generácia Aeroxa bola na tom v tomto smere veľmi dobre a tá nová v ničom nezaostáva. Nejde však o dramatické zásahy do pôvodného dizajnu, skôr ide o menší facelift, ktorý sa dotkol prednej kapotáže, ktorá pôsobí agresívnejšie, nasleduje strmšie stúpajúca podsedlová časť po vzore superšportu R1 alebo nového dvojdielného sedla, ktoré ponúka menšiu vychytávku týkajúcu sa jeho otvárania. Kratšia zadná časť sedla, ktorá sa otvára samostatne, ukrýva otvor palivovej a olejovej nádrže, naopak, sedlo jazdca sa otvára smerom dopredu a ukrýva prekvapivo veľký úložný priestor. Nový je aj kruhový digitálny prístrojový panel, ktorý okrem priehľadného usporiadania zaujme aj svojím modrým podsvietením.

Musí dobre jazdiť
Mať štýlové zvezenie je jedna vec, ale to vám dnes ponúkne aj podstatne lacnejší skúter čínskeho pôvodu, no Aerox vás chce presvedčiť hneď po prvom nasadnutí, že on je ten pravý. Darí sa mu to najmä vďaka tuhému športovo ladenému podvozku, ktorý hravo zvláda výkon motora a je pripravený zvládnuť aj väčšiu záťaž. Ďalším tromfom je moderný, kvapalinou chladený dvojtakt, ktorého maximálny výkon 3,3 k má jazdec veľmi rýchlo k dispozícii. Okrem toho treba spomenúť kvalitné komponenty, ktoré zdobia prakticky každú časť malej 50-ky.

Rýchly, zábavný… ale len v rámci predpisov
Možnosť jazdiť v prostredí bežnej premávky dáva mládeži neoceniteľnú výhodu v podobe mobility, no s prvým vodičákom sú nútení prehltnúť aj jednu horkú pilulku v podobe obmedzenia maximálnej rýchlosti vozidla na 45 km/h. Samozrejme, tento zákon má svoje oprávnenie a nebolo by rozumné púšťať do premávky 15 – 16-ročných nováčikov na výkonnejších motorkách. Na druhej strane, mládež si veľmi rýchlo osvojí jazdecké návyky a spomínaných 45 km/h je čoskoro málo. Existuje veľa spôsobov ako si drobnými úpravami pomôcť a výkon zvýšiť, no každá sériová 50-ka, ktorá je určená pre kategóriu AM má maximálnu rýchlosť v sérii obmedzenú na 45 km/h a týkalo sa to aj testovanej Yamahy Aerox. Otázkou tak nie je aký rýchly je skúter v skutočnosti, ale ako rýchlo sa dostane na maximum 45 km/h a čo všetko popritom dokáže.

Dokáže toho naozaj dosť
V prípade Aeroxu môžete byť bez obáv, dokáže toho veľa. Motor aj vďaka nastaveniu variátora zaberá v o niečo vyšších otáčkach, no to je u malých športovcov bežné. V momente keď sa dá skúter do pohybu rýchlosť narastá relatívne svižne a maximálka je otázkou pár sekúnd. Nemá problém ani v stúpaniach, aj keď udržať rýchlosť blízko maxima je v strmých alebo tiahlych stúpaniach trochu problematické. Všetko si však jazdec vynahradí na rovných úsekoch. Tuhý podvozok naplno ukáže kvality športovca a na ceste je len málo miest, kde bolo potrebné ubrať alebo spomaliť. Pruženie si v spolupráci s 13-palcovými pneumatikami poradilo aj s väčšími nerovnosťami a istota v zákrutách je neotrasiteľná. Keď už treba zabrzdiť, tak na dvojicu kotúčov sa môžete plne spoľahnúť. Predná brzda síce vyžaduje pevnejšie stlačenie na dosiahnutie maximálneho účinku, no pokiaľ sa nepokúšate o stojky na prednom kolese, tak plne postačuje. Všetko ostatné je povolené a Aerox je na zábavu ako stvorený. Dobrou správou je, že tým nijako netrpí komfort a v sedle sa dobre cíti nielen dospievajúci tínedžer, ale prípadne aj jeho otec, ktorý neodolá a juniorovi z času na čas skúter prevetrá.

Športovec pre náročných
Nový Aerox nadväzuje na svojho úspešného predchodcu a nielen po vizuálnej stránke zostáva vynikajúcim športovým náradím, ktoré sa radí do naozaj úzkej skupiny športových 50-tok. Nie je to však len o športe. Aerox vám ponúkne aj dostatok pohodlia na každodenné cestovanie. Na druhej strane tomu zodpovedá aj cena, ktorá žiaľ patrí v tejto triede medzi najvyššie, no Aerox sa to snaží vyvážiť, špičkovou technikou a kvalitným dielenským spracovaním. Pre čerstvého držiteľa prvého vodičaku naozaj ťažko odolateľná záležitosť.

Yamaha Aerox R

Cena: 2 599 Eur
Motor: 49 ccm, 2T, R1
Výkon: 3,3 k pri 6 750 ot./min.
Krút. moment: 3,53 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 870 x 700 x 1 155 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 97 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 275 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 7 l
Pneu: vpredu: 130/60-13, vzadu: 140/60-13

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Ťažko odolateľná záležitosť – Test Yamaha Aerox R

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri