Jedným zo zlomových momentov v živote dospievajúcej mládeže je získanie prvého vodičského oprávnenia, ktoré všetkým „násťročným“ otvára nové dvere a prekonávanie aj väčších vzdialeností je v sedle malej motorky alebo skútra úplne niečím iným. Na trhu je dnes pestrá paleta malých skútrov, no ak by ste zostavili rebríček toho „naj“, čo 50-ky ponúkajú, tak Yamaha Aerox R by tam určite nechýbala. Táto malá 50-ka je pre mládež už takmer dve desaťročia ikonou dokonalej športovej agresivity a špičkových jazdných vlastností. Dobrou správou je, že inovovaný model na rok 2013 je pripravený v tejto tradícii úspešne pokračovať.
Legenda pokračuje Ťažko tomu uveriť, ale Aerox bol po prvýkrát predstavený už v roku 1997 a bol okamžite prijatý nielen mládežou, ale agresívne línie športovca oslovili aj vekovo starších jazdcov. Aerox však nevsádzal len na pekný obal, ale bol to skutočný športovec so všetkým, čo k tomu patrí. Tuhý podvozok si výborne rozumel s dvojtaktnou pohonnou jednotkou a športovú jazdu mal tento skúter jednoducho v krvi. Očakávania v prípade novej generácie tohto skútra sú tak prirodzene vysoké, no zároveň treba dodať, že nový Aerox zostal verný pôvodnému konceptu nekompromisného športovca.
Musí dobre vyzerať Dizajn je v očiach dospievajúcej mládeže jedným z najdôležitejších kritérií pri výbere prakticky čohokoľvek, skútra nevynímajúc. Už predchádzajúca generácia Aeroxa bola na tom v tomto smere veľmi dobre a tá nová v ničom nezaostáva. Nejde však o dramatické zásahy do pôvodného dizajnu, skôr ide o menší facelift, ktorý sa dotkol prednej kapotáže, ktorá pôsobí agresívnejšie, nasleduje strmšie stúpajúca podsedlová časť po vzore superšportu R1 alebo nového dvojdielného sedla, ktoré ponúka menšiu vychytávku týkajúcu sa jeho otvárania. Kratšia zadná časť sedla, ktorá sa otvára samostatne, ukrýva otvor palivovej a olejovej nádrže, naopak, sedlo jazdca sa otvára smerom dopredu a ukrýva prekvapivo veľký úložný priestor. Nový je aj kruhový digitálny prístrojový panel, ktorý okrem priehľadného usporiadania zaujme aj svojím modrým podsvietením.
Musí dobre jazdiť Mať štýlové zvezenie je jedna vec, ale to vám dnes ponúkne aj podstatne lacnejší skúter čínskeho pôvodu, no Aerox vás chce presvedčiť hneď po prvom nasadnutí, že on je ten pravý. Darí sa mu to najmä vďaka tuhému športovo ladenému podvozku, ktorý hravo zvláda výkon motora a je pripravený zvládnuť aj väčšiu záťaž. Ďalším tromfom je moderný, kvapalinou chladený dvojtakt, ktorého maximálny výkon 3,3 k má jazdec veľmi rýchlo k dispozícii. Okrem toho treba spomenúť kvalitné komponenty, ktoré zdobia prakticky každú časť malej 50-ky.
Rýchly, zábavný… ale len v rámci predpisov Možnosť jazdiť v prostredí bežnej premávky dáva mládeži neoceniteľnú výhodu v podobe mobility, no s prvým vodičákom sú nútení prehltnúť aj jednu horkú pilulku v podobe obmedzenia maximálnej rýchlosti vozidla na 45 km/h. Samozrejme, tento zákon má svoje oprávnenie a nebolo by rozumné púšťať do premávky 15 – 16-ročných nováčikov na výkonnejších motorkách. Na druhej strane, mládež si veľmi rýchlo osvojí jazdecké návyky a spomínaných 45 km/h je čoskoro málo. Existuje veľa spôsobov ako si drobnými úpravami pomôcť a výkon zvýšiť, no každá sériová 50-ka, ktorá je určená pre kategóriu AM má maximálnu rýchlosť v sérii obmedzenú na 45 km/h a týkalo sa to aj testovanej Yamahy Aerox. Otázkou tak nie je aký rýchly je skúter v skutočnosti, ale ako rýchlo sa dostane na maximum 45 km/h a čo všetko popritom dokáže.
Dokáže toho naozaj dosť V prípade Aeroxu môžete byť bez obáv, dokáže toho veľa. Motor aj vďaka nastaveniu variátora zaberá v o niečo vyšších otáčkach, no to je u malých športovcov bežné. V momente keď sa dá skúter do pohybu rýchlosť narastá relatívne svižne a maximálka je otázkou pár sekúnd. Nemá problém ani v stúpaniach, aj keď udržať rýchlosť blízko maxima je v strmých alebo tiahlych stúpaniach trochu problematické. Všetko si však jazdec vynahradí na rovných úsekoch. Tuhý podvozok naplno ukáže kvality športovca a na ceste je len málo miest, kde bolo potrebné ubrať alebo spomaliť. Pruženie si v spolupráci s 13-palcovými pneumatikami poradilo aj s väčšími nerovnosťami a istota v zákrutách je neotrasiteľná. Keď už treba zabrzdiť, tak na dvojicu kotúčov sa môžete plne spoľahnúť. Predná brzda síce vyžaduje pevnejšie stlačenie na dosiahnutie maximálneho účinku, no pokiaľ sa nepokúšate o stojky na prednom kolese, tak plne postačuje. Všetko ostatné je povolené a Aerox je na zábavu ako stvorený. Dobrou správou je, že tým nijako netrpí komfort a v sedle sa dobre cíti nielen dospievajúci tínedžer, ale prípadne aj jeho otec, ktorý neodolá a juniorovi z času na čas skúter prevetrá.
Športovec pre náročných Nový Aerox nadväzuje na svojho úspešného predchodcu a nielen po vizuálnej stránke zostáva vynikajúcim športovým náradím, ktoré sa radí do naozaj úzkej skupiny športových 50-tok. Nie je to však len o športe. Aerox vám ponúkne aj dostatok pohodlia na každodenné cestovanie. Na druhej strane tomu zodpovedá aj cena, ktorá žiaľ patrí v tejto triede medzi najvyššie, no Aerox sa to snaží vyvážiť, špičkovou technikou a kvalitným dielenským spracovaním. Pre čerstvého držiteľa prvého vodičaku naozaj ťažko odolateľná záležitosť.
Yamaha Aerox R
Cena: 2 599 Eur
Motor: 49 ccm, 2T, R1
Výkon: 3,3 k pri 6 750 ot./min.
Krút. moment: 3,53 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 870 x 700 x 1 155 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 97 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 275 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 7 l
Pneu: vpredu: 130/60-13, vzadu: 140/60-13
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.