Connect with us

Testy a recenzie

Test BMW K 1200 R SPORT

Publikovaný

on

A máte, čo ste chceli!
Pred rokom ste v Motomagazíne č. 6 mohli čítať naše dojmy z testu BMW K 1200 R. Tento najvýkonnejší sériový naháč na svete (163 k) sa stal ihneď extravagantným motocyklom vo svojej triede a svojím drzým výzorom a ?chorým? výkonom vyrážal dych odbornej i všeobecnej obci kritikov. Veľké polemiky sa viedli hlavne okolo výkonu, na ktorého dno si nesiahol skoro nikto, lebo ako by sa to dalo? Po roku BMW vypočulo všetkých a máme tu BMW K 1200 R Sport.

Radikálna zmena
Žiadna radikálna sa ale nekonala, no i tak máme o čom písať. Najdôležitejším a kľúčovým momentom modelu Sport je nová predná polokapotáž. Technici si trochu pomohli a použili predný svetlomet z BMW R 1200 S, ale kapoty sú rýdzo nové. Najkontroverznejší prvok ? predný svetlomet typu ITI teda zmizol. Aj keď model nesie označenie Sport, predné kapoty skôr smerujú k mototuristike ako k superšportu. Motor totižto ostal stále odhalený a polokapota je skôr menšia ako väčšia.

Porovnávam
Dizajn:
K 1200 R
? drzý chuligánsky dizajn s nezameniteľným výzorom, extrémnymi krivkami
K 1200 R Sport ? uhladený, skoro konzervatívny, príjemný, no tuctový dizajn, s parádnymi krivkami kapôt s logom BMW a čelného plexiskla. Motocykel len ťažko dizajnom priradíte k pôvodnému naháčovi. Predný budík je použitý z naháča, nesie tie isté údaje, akurát v logu K 1200 R na rýchlomery chýba slovíčko Sport. Škoda, je to detajlík, ale predsa BMW je BMW, to tu malo byť.

Ochrana proti vetru:
K 1200 R
? prakticky žiadna ochrana, ak chcete pohodovú a neúnavnú jazdu, musíte sa uspokojiť so -130 km/h pri dlhších trasách, inak si večer nebudete cítiť krčnú chrbticu. I napriek tomu vynikajúca ochrana kolien, vďaka dobrým výkrojom a tvarom miesta pre nohy. Nedochádza k odtlačeniu kolien od motorky, a tak s vetrom bojujete iba od pása nahor.
K 1200 R Sport ? oblasť kolien a nôh skoro rovnaká, možno ešte viac sú kolená prisaté k motorke, polokapotáž, ale robí zázraky. Zvýšila sa neúnavná stála cestovná rýchlosť na +180 km/h. Ťah prúdu vetra na helmu je síce značný ale 160-tka mi zrazu pripadá ako optimálna rýchlosť na diaľnici. Navyše všimnite si ?uši? v hornej často plexištítu. Svojim tvarom vytvárajú lepšie obtekanie vzduchu okolo jazdca a únava z boja s vetrom je ďaleko menšia, skoro neporovnateľná s naháčom.

Jazda
K 1200 R
– výkon ničím nenahradíš, a v oboch prípadoch ho tu je prebytok. Ťah motora je identický v oboch prípadoch, dostať sa cez 6000 ot./min znamená prekročiť 160 km/h. I keď naháč pôsobí robustne, dá sa s ním športovo jazdiť po tatranskej magistrále a tu si užijete. Rýchle ťahy typu diaľnica sú problematickejšie. Bezochranný predok pri výjazde spoza kamiónu, alebo väčšieho auta spôsobuje v rýchlosti ?vetrofacky? a pamätám si ako som si na ne zvykal a vždy sa ne podvedome pripravoval. Užiť si výkon je v tomto prípade dosť obtiažné a rukoväť plynu som nikdy nemal na doraz.
K 1200 R Sport ? polokapota aj keď malá, ale technicky správne vytvarovaná, mení motocykel na skutočne pocitovo ďaleko rýchlejší a viac odolný proti vetru. Aj keď ?vetrofacky? musím prijať, netriafajú mňa, ale z veľkej časti kapotáž a o to viac síl mi ostáva na otočenie rukoväte na doraz. V tomto prípade som doraz skoro našiel, skúšam krátkodobo cez 200 km/h. Optimum je 180-ka na diaľnici, ktorú dosahujem cca pri 6500 ot./min, čo je mimochodom asi polovica poľa otáčkomeru. Z mestského chuligána sa zrazu stáva skutočná turistika. Veď na 6-tke v pohode jazdím od 2500 otáčok až do nekonečna. Šetrím prevodovku, nohy, a keď treba extra zrýchľovať podradím a motor je v tomto prípade spoločníkom, na ktorý sa môžete vždy spoľahnúť. Výkonové diery som nenašiel, snáď len na jednotke a dvojke na samom konci, inak všetko OK. Motorka ešte nemá prvých 1000 km za sebou, tak maximálku neskúšam aj keď ma viac krát cukalo, že áno, lebo by sa s tou kapôtkou asi aj dalo. 163 koní musíte hľadať skoro na konci otáčkomeru cez 10 000. K prekonanie tejto fázy potrebujete skutočne dlhý kus cesty. Motor pri pomalej rýchlosti dosť plače a najlepšie sa cíti presne v strede (6 000 ot./min). Zabudovaný Integral ABS bravúrne skolil všetky moje jazdecké chyby pri neskorom brzdení. Bez spolujazdca a kufrov máte obratný rýchly stroj, s ktorým ste vždy vodcom celej kolóny, nech sa ide akokoľvek rýchlo. Za veľmi krátku dobu ma stroj presvedčil, že je ďaleko bezpečnejším, sebavedomejším a zároveň kultivovanejším, akoby som očakával.

Výbava
Na prístrojovke mi svieti zaujímavý údaj, ktorý meria tlak v pneumatikách. Toto je len za príplatok a a za príplatok je i systém ESA z troma režimami podvozku. V tandeme sa mi najviac páčil trochu húpací Comfort, pre sólo volím Normal a na tvrdší Sport s týmto výkonom som nenašiel na testovanej trase dobré cesty. Vybaviť sa môžete ešte za niekoľko tisíc, ale z farieb Sportky sú na výber iba dve, a to strieborná a modrá. Atypické riadidlá mi naopak zamotali hlavu ako tu nainštalujem rám systém na GPS. Dal som ho nakoniec na zrkadlo, ale tu sa to moc neosvedčilo, prístroj potom trpí vysokými vibráciami cca od +130 km/h. Chcelo by to niekde stredový úchyt na riadidlách. A mimochodom, viete aká bola odchýlka rýchlomera oproti rýchlosti zaznamenaným GPS Zumo 550? Keď Sportka ukazovala 160-tku, GPS ukazuje 151 km/h. Pri 110 km/h GPS ukazuje 105 km/h. To všetko ale vyvažuje údaj o priemernej spotrebe 5,5 l na 100 km. Pri jazde nad 160 km sa spotreba ustáli niekde okolo 6,3 l na 100 km/h. Takže tak, tam kde iní tankujú, BMW sa nudí a to skoro u všetkých modelov.

Záver
A takto sa stala z brutálneho naháča rovnako brutálna turistika. Špecialitami typu Duolever vpredu a Paralever vzadu spolu s inovatívnym bezpečnostným brzdným systémom EVO vyniká z radu iných značiek a preto väčšina bavorákov ostáva dlho tejto značke verná, niektorí dokonca celoživotne. Systém ESA je stále i napriek vysokej cene uznávaným pomocníkom a v kombinácii so systémom ABS Integral dostáva visačku vysokej bezpečnosti. Na oba modely sa nedá zvyknúť hneď, ak napríklad prechádzate z japonca, chvíľu si budete zvykať na ťažkopádnejšie preklápanie v zákrutách, ovládanie smerových svetiel a ich vypínanie a odlišné pruženie hlavne vpredu bez vysokých zdvihov, manipuláciu na mieste so 241 kg. Bavorskú vyspelú techniku stále zatieňuje rachot prevodovky pri radení a naopak do popredia BMW dostávajú bezpečnostné a pohodové prvky, ktoré sa radia medzi najvyspelejšie na svete. Žiaľ, ale popredie má BMW i v cene doplnkoch, kde práve ABS Integral stojí 38 000 Sk, ESA 24 000 Sk, kontrola tlaku v pneumatikách 7 380 Sk.

Ako má vyzerať jeho majiteľ?
Bohatý, to akože samozrejmosť, ale v prvom rade dobre vyjazdený s tisíckami kilometrov zarezanými v pažbe, mal by mať aspoň dva páry zodratých čižiem, aspoň jeden krát by mal byť dobre vymlátený na inej motorke, s plnohodnotnou psychologickou zábranou a vysokým pudom sebazáchovy. 163 koní je silná zbraň a skoro dokonalé bezpečnostné prvky zahrnuté v príplatkovej výbave nikdy nie sú všetko. Dobrých a skúsených jazdcov, ktorí už dozreli na tento stroj, je u nás už dosť a tak všetkým novým majiteľom K 1200 R Sport prajem chladnú hlavu a rozvážnu pravú ruku.

+ Vďaka kapote vyššia použiteľná rýchlosť na dlhé cesty, nekonečná šestka, nízka spotreba, dostatok výkonu v každej situácii, stabilný podvozok,
Vysoká cena doplnkov a bezpečnostných prvkov, hlučná prevodovka, manipulácia na mieste

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 79 x 59 mm
Zdvihový objem: 1 157 ccm
Kompresný pomer: 13 : 1
Max. výkon: 163 k pri 10 250 ot./min
Max. krútiaci moment: 127 Nm pri 8 250 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 228 x 856 x 1 230 mm
Rázvor: 1 580 mm
Výška sedla: 820 mm (790 mm)
Objem palivovej nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 120/70 ? 17, vzadu: 180/55 – 17
Pruženie: vpredu: pákový systém Duolever 115 mm, vzadu centrálne uložený tlmič pruženia Paralever, zdvih 135 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 265 mm, ABS
Hmotnosť: 215 kg
Cena: 517 000 Sk v základe (Cena ku dnňu publikovania v MMA, t.j. 20.07.2007)
Cena júl 2008: 424 777 Sk

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 07-08/2007

Test BMW K 1200 R SPORT

Advertisement

9 komentárov

1 komentár

  1. stiki

    30. júla 2008 at 6:07

    Ako dost divna motorka…zda sa mi taka moc dlha…ci nie? alebo to je len moje zdanie

  2. pebac

    30. júla 2008 at 7:10

    Moc dlhá… 🤣 , vieš nemá každý biker 175 cm. Ano je moc dlhá, a práve to sa mi na nej páči /motorka pre velkých chlapcov/ Ako druhu moto v garáži by som bral všetkými desiatimi, ale radšej klasickú verziu k1200r, chýba mi tu ten škaredý bmw dizajn 😁

  3. stiki

    30. júla 2008 at 10:40

    Ja mam 173 😶 , preto sa mi zda dlha 😁

  4. misi

    30. júla 2008 at 18:55

    Ja by som iba dodal: Áno, bol najvýkonnejší naked bike do roku 2007, ale potom prišiel nový kráľ a to od Suzi B-King(184k a 146 Nm!!!! 😶 ) čo je vlastne trošku „priškrtená a vyzlieknutá“ Hayabusa. 👋 PS: Mne osobne nešmakuje iba to riadidlo 😠 😠 , ale ináč dielenské spracovanie je na úrovni(BMW) 😁

  5. Kwasak

    30. júla 2008 at 23:45

    Poznamka pre autora clanku:
    Cena v zaklade je 14.100 EUR, co je v prepocte konverznym kurzom 424.777,- SKK. Trosku rozdiel, nie? Treba si pozerat oficialne ceny na oficialnej stranke (www.bmw-motorrad.de).
    Ja neviem kam chodite stale na tie ceny, ale asi do Tempusu, kde maju kurz eura spred dvoch rokov…

    BTW, kolko stoji priplatenie ABS u B-Kinga?

  6. misi

    31. júla 2008 at 11:16

    Kwasak: Mne sa zdá, že je bez ABS (B-King), ale neviem na sto percent 😕 👋

  7. VladiB

    31. júla 2008 at 14:44

    Kwasak Máš pravdu cena bola stará ku dňu publikovania v Motomagazíne, t.j. jún 2007. Už sme to opravili, ale nechali sme tam aj starú, aby bolo vidno čo kurz urobil s cenou.

  8. Kwasak

    2. augusta 2008 at 21:10

    VladiB za mesiac euro nekleslo az tak brutalne dole, to len nas uzasny Tempus bol nuteny pocitat cenu stanovenym kurzom… Pekny rozdiel (grcajuci smajlik).
    Mna strasne dokaze nasrat, ked su ceny novych motoriek u nas o desiatky tisic vyssie ako napr. v Nemecku. Nechapem dovod. Ale ludia uz na to prisli a to je dobre 😉
    V tomto konkretnom pripade je to strasny rozdiel.

    misi mne sa tiez zda, ze B-King je bez ABS (mozno len na nas vychodny trh…)

  9. sebko

    3. augusta 2008 at 20:12

    Ja sa k tempusu nevyjadrujem, dovod je velmi jednoduchy: zarobit a nerobit

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri