Connect with us

Testy a recenzie

Test BMW K 1600 B

Publikovaný

on

Powe Bagger – UNIKÁT   

Nielen, že je najsilnejší, ale i najrýchlejší, najbezpečnejší, najpohodlnejší a najhladší bager medzi všetkým, čo na trhu je. A čo na trhu vlastne je, ak hľadáme viac valcov ako dva? Šesťvalec GW F6B, a to je jediná motorka, ktorá sa dá s týmto bavorským radovým šesťvalcom porovnávať. Lenže GW momentálne nie je v EU dostupný aj keď zákulisné informácie hovoria, že ho na milánskej EICMA čoskoro uvidíme a odtiaľ bude asi už len krôčik aj k novému baggeru GW F6B. Takže je to tak, že K 1600 B je v tejto chvíli na výslní, pričom do predaja sa dostal len na konci tohto leta. Výrobca ho prezentuje ako sen o „Veľkom americkom cestovateľovi“, ale mňa to nezaujíma, pretože my sme tu v Európe a poviem vám, že tento bager ani náhodou nie je závislý na širokých amerických cestách. Je to suverénny spoločník, do mesta, mimo neho i na diaľnicu a je vďačný i za slovenské cesty, ktoré síce nestoja za nič, ale podvozok tohto stroja sa im doslova vysmieva. My sme sa k nemu dostali u autorizovaného predajcu BMW Motorrad – FMoto Bavaria v Bratislave, za čo im ďakujeme, pretože to skutočne stálo zato.    


Je na čo pozerať

Pohľad na tento bagger je neskutočný. Majestátny, hrdý, vyzývavý, sebavedomý. Je jedno koľko prívlastkov mu dáte, žiaden nie je negatívny. Zatiaľ čo predná kapotáž je skoro zhodná s modelom GT / GTL 2017, tak zadné partie sú nastavené na bagger štýl a tak motorka pôsobí úplne inak. Je viac cruiserovská, teda nižšia, štíhlejšia, lineárnejšia, pretiahnutejšia s nízkym čelným sklom, tak aby napĺňala „skutkovú podstatu štýlu bagger“. Celý koncept je postavený v zmysle čo najlepšej aerodynamiky. Béčko dostalo do daru vzhľadovo iné, otvorenejšie koncovky výfuku, nižšie položené sedadlo pre oboch členov posádky ale nedostalo typicky zväčšené predné bagger koleso. Kokpit je vyšperkovaný ako v aute, do očí vám pozerá prepracovaný palubný prístroj v kombinácii s TFT obrazovkou s informáciami, na ktoré ani nemám miesto ich menovať, nechýba rádio s audio systémom (príplatková výbava). Samostatná kapitola je dvojica zadných kufrov, ktoré v tomto prípade nie sú odnímateľné, konektivita USB je v pravom kufri spoločne s integrovanou taštičkou pre vaše zariadenie. Zadný blatník sa dá vyklopiť pre lepší prístup ku kolesu. To nízke bagger plexi sa dá krásne elektronicky vysunúť a v jeho najvrchnejšej polohe sklo funguje skoro ako turistické, tak vaša prilba s vetrom bojovať určite nebude, naopak v lete sa vám dostane aktívneho prúdu vzduchu. Keď vypnete zapaľovanie, sklo sadne do základnej pozície a zabezpečí vašu navigáciu proti krádeži. Bočné kapoty tiež ako u GTL disponujú výklopnými deflektormi vetrania.    


LUXUS & LUXUS & LUXUS 

Čierna luxusná farba je doplnená o luxusné prvky na kapotách motocykla, pričom nenájdete pohľad, ktorý by luxus nevyjadroval. Zadné kufre sú olemované LED svetlami a neviem sa na ne vynadívať, aké sú prepracované a tvarovo dokonalé. Tento testovací kus má vyhrievané rukoväte aj sedadlá. Pruženie Dynamic ESA tu má 2 pozície a to Road a Cruise, pričom v pozícii Road je pruženie automatické, s dohľadom na čo najvyššiu mieru trakcie na každom povrchu a za každého počasia. Mód Cruise je viac „húpací“ a je určený pre nižšie rýchlosti pre ladnú, „plávajúcu“ jazdu. Mapy riadenia motora sú 3: Road, Dynamic a Rain.Rozbiehanie motorky do kopca uľahčuje asistent rozjazdu (doplnková výbava), a luxusný je i systém Shift Assistant Pro (doplnková výbava), ktorý vám dovoľuje radiť oboma smermi bez spojky. Rozumným pomocníkom je asistent pre cúvanie (doplnková výbava), kde prostredníctvom tlačidla „R“ a následne stlačením tlačidla štartu motora motocykel zapnete na spätný chod.Pre zvýšenie luxusu, ale i pohodlia a bezpečnosti vám internetový konfigurátorna stránke www.bmw-motorrad.sk ponúkne tieto možnosti:  Balík (1) bezpečnostnej výbavy v cene 1 008 Eur: Adaptívne (natáčacie) svetlá, Asistent rozjazdu do kopca, Denné svetlá, Kontrola tlaku v pneu. Balík (2) bezpečnostnej výbavy v cene 1 492 Eur: Alarm, Asistent radenia, Bezkľúčový štart, Centrálny zámok, Prídavné svetlomety. Touring packet v cene 1 901 Eur: Elektrický spätný chod, Rádio ECE, Asistent pre cúvanie, ochranný rám motora… + všetko čo obsahuje balík 1 aj 2. Toto dostanete v štandarde: ABS PRO, Dynamic ESA s adaptívnym tlmením, DTC – trakčná kontrola. V ponuke sú napríklad i predsunuté stúpačky, hlavný stojan, trubkové riadidlá, kované ráfy kolies…


Aké sú odlišnosti od GT či GTL?

Aerodynamický a zmenený dizajn sme už spomínali, to je to, čo vidíte. Postrehnúť sa dá znížená zadná časť rámu a tým zníženie posedu spolujazdca až o 7 cm. Tento stroj má vlastnú kategóriu „Powerbagger“, pretože z nuly na 100 km/h sa dostane za 3,2 sek, a s maximálnou rýchlosťou 200 km/h vlastne nemá konkurenciu, aj keď prečo by mal bagger takto rýchlo jazdiť? Motor je identický s modelom GTL, vyznačuje sa rovnako lineárnym, silným ťahom a trošku som si opäť zvykal na rozsah elektronicky ovládaného plynu. Redakčné video publikované na našom FB bolo okomentované tým, že motorka vydáva „vysávačový“ zvuk, čo je asi jediné, čo môžeme celej motorke vytýkať. Motor je doladený pre emisnú normu Euro 4, pribudli nové katalyzátory, a zmenili sa dáta pre riadiacu jednotku. Benzín odparujúci sa z nádrže je zachytávaný do karbónového zásobníka. Tým, že má znížené zadné partie jemne sa znížilo i ťažisko a tým sa vylepšila i tak dobrá ovládateľnosť tejto 336 kg mašinky. Váha sa ale moc neznížila, pretože model GT váži 334 kg, a trojkufrový model GTL váži 348 kg. Ak si tu ale navolíte zadný kufor, hlavný stojan, či padací rám o úbytku na váhe nemôže byť reč, čo však tejto motorke vôbec nevadí.    


Jazda ako z rozprávky

Keď som preberal v FMoto motorku na test od Rada, hovorí mi: „Tu máš poriadnu motorku do mesta“. Tak som sa zasmial a vzal to ako vtip. Motorka bola v showroome, Rado na ňu sadol a vyplietol sa z predajne cez dvere na parkovisko, pomedzi ďalšie motorky bez zastavenia, akoby to bola nejaká 125-tka. Asi to má nacvičené, hovorím si a odvážne aj ja teda vyrážam do bratislavských ulíc. Avšak už len malý pohyb po parkovisku a následne doslova prvých pár desiatok metrov ma motorka ubezpečila o tom, že je neskutočne „vrtká“ a veľmi ochotná okamžite nadviazať so mnou dobrý vzťah. Radový šesťvalec je tak kompaktný a geometria vrátane podvozku Duolever a Paralever je tak prepracovaná, že i napriek dlhej absencii mojej jazdy na 1600-vke som bolna tejto motorke, navyše v bratislavskom prostredí, okamžite doma. Takže vtip o mestskej motorke nebol vôbec vtip, predsudky preč, dôležité je vyskúšať a potom rozprávať. Už počas prvých pár metrov si uvedomujem, že sedím veľmi pohodlne a na bagger až moc prirodzene, technika stroja so mnou spolupracuje akoby sme denne spolu jazdili, a to sa mi tak často pri testovaní rôznych motoriek nestáva. Mám pocit, že som kráľ cesty všade, kde sa pohybujem. Preplnená Bratislava bola pred jazdou pre mňa nočná mora, ale okamžite si zvykám na systém jazdy, „kde vojdú riadidlá, prejde i celá motorka“. Preplietame sa pomedzi autá tak, ako na ľahkom naháči a to často i v minimálnych rýchlostiach. Rukoväť plynu presne reaguje na povely, zmyselne sa riadim podľa jeho zvuku. Už pri 65 km/hzisťujem, že mám zaradenú šestku, na rovine zatočím plynom a motor prakticky nerieši prevod, a cez 175 Nm krútiaci moment ženie stroj vpred aj na šestke. Pri mape Dynamic a Road chytá druhý dych niekde pri cca 4 000 otáčkach a v rýchlosti akceleruje akoby opäť z nuly. Pri zapnutom móde Rain je záťah motora viac hladší, jemne opatrnejší. Brzdy sú veľmi presné a veľmi ostré. Systém ABS Pro, to je bezpečné brzdenie v náklone a zo začiatku sa objavil na okruhových motorkách, dnes tento senzorový systém má veľa modelov motocyklov BMW, vrátane testovaného.    


Pohodlie,  bezpečnosť, obsluha

Keď sa posadíte za riadidlá tohto stroja máte pocit, akoby bola celá motorka pred vami a vy sedíte na jej chvoste. Je to možno tak, ale podvozok ju vyvažuje tak, že vám to je jedno. Pohľad na palubný prístroj je pekne v zornom poli, vrásky vám nabehnú pri ľavej rukoväti, kde je nepreberné množstvo tlačidiel a kruhový, všestranný multiovládač používaný u viacerých modelov. Doporučujem školenie na parkovisku pri naštartovanom motore, pretože učiť sa prepínať funkcie počas jazdy je veľké odoberanie pozornosti od cestnej premávky. Rádio sa zapína na bočnom panely pred ľavým kolenom, jeho obsluha, ako je hlas, či ladenie staníc, ide cez kruhový ovládač na rukoväti. TFT displej (5,7“) zobrazuje množstvo trvalých informácii, k ostatným sa musíte preklikať ovládačom. Mňa zaujíma kontrola tlaku v pneumatikách a priemerná spotreba, ktorá sa ustálila na rovných 6 l / 100 km. Trvale zobrazené informácie sú mapa riadenia motora a typ používanej Dynamic ESA, hodiny a celkové km. Pohľadom neustále kĺžem na ľavý analógový ukazovateľ rýchlosti, pretože krytie posádky a štýl jazdy je tak tichý, že stále nechtiac prekračujem povolenú rýchlosť. Pravý analóg s otáčkami motora sa mi pre tento typ motora zdá úplne zbytočný, ani tam nepozerám. Pri fotografovaní v jazde sa niekoľko krát otáčam na úzkej obojsmerke, a práve aj tu oceňujem sebavedomé správanie sa podvozku pri 180° otáčaní sa v minimálnej rýchlosti. Moju trasu netrpezlivo navádzam na diaľnicu. Štít vysúvam do maximálnej polohy hore a zrazu mám pod sebou diaľkového turistu. Kolená mám kryté, veľká kapota ma kryje úplne, štít sa správa skoro ako turistický. Som v dokonalom zákryte, môže pršať koľko chce. Dokonca ma neobťažuje ani vietor, hluk od motora a zvyšných rotujúcich častí techniky je prakticky nevnímateľný, takže nastupuje rádio s muzikou, ktorú zreteľne počujem aj nad 100 km/h. Je to úplne pohodlné, nemám pocit únavy, nič ma neobťažuje, dostávam chuť na ďalekú cestu. I napriek 232 cm dĺžke je motorka presne navoditeľná v myslenej stope zákruty. Pocit nedotáčavosti vôbec nepozná, naopak, chce sa položiť doslova na koleno. Prehadzovanie v serpentínach zo strany na stranu je ďaleko jednoduchšie a ľahšie ako by sa na prvý pohľad zdalo. Ani prekvapivé náhle brzdenie motorku nerozhádže. Brzdenie je totižto asistované s náklonovým ABS Pro, čo ja považujem za ďaleko lepší vynález ako trakčnú kontrolu. Všetko, čo som od jazdy chcel som dostal – pohodlie, akciu, bezpečnosť.    


Resumé

BMW K 1600 B je skvelé dielo a ďakujem za neskutočný zážitok. Vďaka podvozku a chodu motora je v meste ako doma, okresné cesty sú pre tento bagger ako jemná predohra na dravé jazdenie na horskom pase a rýchle presuny po diaľniciach. Vďaka podvozkovým systémom nerozoznáte, že ste prešli zlátanú cestu, či električkové koľaje. Obratnosť motorky v tesnom prostredí mesta môžem pomenovať ako jedinečnú a geniálnu. Zachováva si všetky prvky pre ďalekú turistiku a vďaka motoru nenájdete miesto na trase, kde by vám chýbal výkon. So spotrebou 6 l /100 km (kombinovaná spotreba vo všetkých prostrediach) je najúspornejšou motorkou s týmto výkonom na trhu vôbec, aj keď jejmajiteľovito bude asi jedno. V základe totižto stojí 22 150 Eur, dostupné sú potom spomínané balíky, ktoré vedia cenu v „plnke“ nabaliť až na sumu + 26 000 Eur. Za tie peniaze dostanete pod seba exkluzívne vyzerajúci stroj s najbezpečnejšou technikou a s najväčšou výbavou akú na svete vôbec môžete mať u jednostopých vozidiel. Už tu chýba iba chladnička nápojov a adaptívny tempomat!    


BMW K 1600 Bagger

Cena: od 22 150 Eur

Motor: 1 649 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6

Výkon: 160 k pri 7 750 ot./min.

Krút. moment: 175 Nm pri 5 250 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 324 x 1 000 x 780 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 336 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 618 mm, výška sedla: 750 mm

Udávaná / nameraná spotreba: 5,7 / 6 l /100 km

Objem pal. nádrže: 26,5 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17  


Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria s.r.o. BL  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 11 / 2017

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši

Test BMW K 1600 Bagger – album k testu v MMA 11/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri