Connect with us

Testy a recenzie

Test BMW R 1150 GS alebo Touratech TB 1150 ReVamp

Publikovaný

on

Touring Rallye Racing Technology ? TOURATECH

pMať len cestné enduro  niekedy nestačí a drsnejšie podmienky môžu vášho nablýskaného miláčika rýchlo dostať do úzkych. Pohľad na niektoré koráby, ktoré sa hrdia označením cestné enduro nemajú s týmto slovným spojením v skutočnosti nič spoločné a ich domovom je hladká a na prvý pohľad pohodlná asfaltka. No a do toho vstupuje nemecká firma Touratech, ktorú na Slovensku zastupuje popradská firma Touranbike. Úpravy a príslušenstvo z dielne Touratech, nielenže vrátia váš motocykel medzi naozajstné endurá, ale urobia z neho turistu aj do tých najdrsnejších podmienok.

pAk si myslíte, že produkty firmy Touratech sú určené len pre pár extrémistov, tak ste na omyle. Stačí sa pozrieť na rýchle napredovanie firmy, a to čo v roku 1995 začalo 12-stranovým katalógom je v súčasnosti takmer 680-stranovou prezentáciou najrôznejších produktov určených najmä na ?off-road? turistiku na väčšinu cestných endúr na trhu (Aprilia, BMW, Honda, Kawaski, Suzuki, Yamaha…) a váš motocykel dokáže zmeniť takmer od základu. Touratech má v súčasnosti zastúpenie na všetkých významných svetových trhoch a aj na tých menej významných, akým je napríklad aj ten náš.  Testovaným motocyklom bol model s označením Touratech TB 1150 ReVamp. V skutočnosti ako základ poslúžilo BMW R 1150 GS modelový rok 1999, no od sériového modelu sa už na prvý dosť odlišoval.

Vizuálne rozdiely

pV prípade produktov Touratechu záleží predovšetkým na vás a výške vášho bankového konta pre aké doplnky sa rozhodnete. Čo sa týka testovaného modelu TB 1150 ReVamp dá sa hovoriť o maxime. V porovnaní so sériovým bavorákom máte pred sebou štíhlejší, obratnejší a ľahší motocykel. Širokú a trochu neforemnú nádrž sériového modelu nahradzuje oveľa štíhlejšia plastová s objemom 21-litrov doplnená odnímateľnými bočnými plastmi. Na to nadväzuje štíhle športové sedlo (nastaviteľná výška), ktoré možno uberie trochu pohodlia, no spolu so štíhlou nádržou je najmä v ťažšom teréne k nezaplateniu. Predný ?rally? blatník už na prvý pohľad uberá motocyklu pár kilogramov z hmotnosti, nový je aj znížený čelný štít a dvojica kruhových svetlometov s xenónovým diaľkovým svetlom. Vymenený je aj zadný blatník spolu so svetlom a smerovkami, a ako celok pôsobia oveľa príťažlivejším dojmom ako sériové prevedenie.

Motor a podvozok

pNajväčšou zmenou na motore je použitie výfukového systému Remus. Jednou zo ?slabín? sériových bavorákov je príliš tlmený zvuk, ktorý vychádza z výfukového potrubia. Tento neduh, výfukové potrubie Remus hravo rieši. Nový drsný hlasový prejav boxeru oveľa viac pristane a je vás naozaj počuť. Pôvodná spojka, ktorá sa pri extrémnej záťaži prehrievala a doslova skolabovala je nahradená špeciálne upravenou spojkou s lamelami pokrytými keramickou vrstvou. Takto upravená spojka vydrží aj extrémnu záťaž. Olejový uzáver umiestnený na valci je z bezpečnostných dôvodov uzamykateľný. Oveľa viac zmien nájdete na podvozku, určite najväčšou je použitie špičkových tlmičov Ohlins na oboch kolesách, brzdový systém je teraz bez protiblokovacieho systému ABS, naopak pribudli pancierované hadičky. Nové kónicky tvarované riadidlá značky Magura sú určené predovšetkým na jazdu v teréne, nová je aj širšia ochrana rukovätí. Pri dlhšej jazde v teréne oceníte širšie stúpačky. Touratech ponúka maximum aj v oblasti ochrany motora a podvozku, hliníkové kryty valcov zabránia poškodeniu v prípade pádu, spodok motora spolu s hlavným stojanom dokonale chráni mohutná hliníková platňa. Olejový chladič je proti odletujúcim kameňom a exotickému hmyzu nadmerných rozmerov účinne chránený hliníkovou mriežkou. Doraz riadenia býva často náchylný k poškodeniu v prípade ťažkého pádu, Touratech ponúka hliníkový chránič, ktorý zabráni takémuto poškodeniu.

Špeciálna výbava

pTu by sme mohli zaradiť všetko čo využíva jazdec pri jazde a preprave nákladu. Klasické budíky na prístrojovej doske nahradil digitálny Tripmaster IMO-100R, ktorý ponúka množstvo funkcii, ktoré oceníte najmä pri diaľkovej turistike. Tripmaster sa ovláda pomocou trojice tlačidiel na riadidlách a mal som čo robiť, aby som sa ako tak vyznal v množstve ponúkaných funkcii. Na motocykli nechýbal navigačný systém GPS, ktorý bol uchytený na špeciálnom uzamykateľnom držiaku tak, aby ste ho mali poruke a neprekážal pri jazde. Pre diaľkových turistov je GPS neoceniteľnou pomôckou najmä v drsných podmienkach. Vyhrievané rukoväte sú na bavorákoch samozrejmosťou, no Touratech ponúka svoj systém, ktorý je účinnejší ako ponúka výrobca. Prepravné kapacity má na starosti dvojica hliníkových kufrov (objem 35 a 41 l), ktoré síce nepôsobia príliš esteticky, no sú zárukou, že v prípade pádu nedôjde k poškodeniu prevážaného nákladu a dokážu zabrániť vážnejšiemu poškodeniu motocykla pri páde nabok, no a na rozdiel od plastových v prípade pádu zostanú až na pár škrabancov celé a použiteľné. Niečo vám vojde aj do špeciálneho tankvaku, ktorý je tvarom prispôsobený otvoru nádrže a pri tankovaní ho nemusíte dávať dolu z nádrže.  Na zadnom nosiči vybavenom hliníkovou platňou bol umiestnený špeciálny vodotesný vak Ortlieb.

Hor sa do sveta

pTestovaný motocykel už mal natočených poctivých +30 000 km v extrémnych podmienkach a naviac ide o model, ktorý sa už nevyrába, preto sa namiesto samotného motocykla  zameriame hlavne na špeciálne doplnky, ktoré ho zdobia. Filozofia firmy Touratech je dosť extrémna a skôr ako sa jednotlivé doplnky dostanú k zákazníkovi sú dôkladne otestované pracovníkmi firmy v zodpovedajúcich podmienkach. V prípade tohto motocykla išlo o menšie dobrodružstvo (cca 3000 km za dva týždne) v púšti a savane Južnej Afriky a následne skromný výlet (cca 2000 km) v Bolívii odohrávajúci sa v niekoľkých vegetačných pásmach, pralesom počnúc a horskými sedlami (cca 5000 m. n. m.) pohoria Andy končiac, takže funkčnosť jednotlivých komponentov je bez diskusie. Funkčnosť a krása však nie vždy idú dokopy a čiastočne to platí aj v prípade testovaného modelu, no čo sa týka štíhlej nádrže a športového sedla, tak to určite neplatí. Okrem toho, že takýto dizajn dobre vyzerá, tak pohyb na motocykli je oveľa jednoduchší, čo pocítite najmä pri jazde v teréne. Priznám sa, že so sériovým modelom R 1150 GS som toho veľa nenajazdil (s R 1200 GS je to oveľa lepšie), preto ťažko porovnávať niečo po motorickej stránke, no motor veľmi príjemne zaberal už od najnižších otáčok a svojou pružnosťou v ničom nezostával dlžný svojej vynikajúcej povesti. Mal však aj svoje muchy, dlhý chod riadiacej páky moc nepoteší a razantné podraďovanie prevodovke moc nesedelo. pNaopak už spomínaný drsný zvuk výfukovej sústavy Remus bol viac ako potešiteľný a určite by som po ňom siahol hneď na začiatku úpravárenských aktivít. Najväčšou zmenou pre mňa však bol podvozok, nejde ani tak o chýbajúce ABS na brzdách (v teréne jednoznačné plus), ale ide o kvalitu pruženia. Špičkové komponenty Ohlins ponúkajú oveľa tuhšiu jazdu a v miestach kde sériový model beznádejne ?plával? držal ReVamp pevne stopu a umožňoval oveľa dynamickejšiu jazdu. Tuhšie pruženie oceníte aj na asfaltke a v rýchlych zákrutách sa motocykel správal oveľa suverénnejšie a istejšie. Naviac takmer neobmedzené možnosti nastavenia sú zárukou, že nájdete optimum aj pri plnom zaťažení. Malo to aj jednu chybu, každý výlet nad 20 km už vyžadoval ľadvinový pás, no na druhej strane určite to stálo zato. Nakoniec tieto úpravy nie sú určené na potulky mestom a neviem si predstaviť človeka, ktorý by investoval  do takýchto úprav len aby sa mohol voziť po meste a blízkom okolí. Škoda, že testovaný motocykel mal obuté typické obutie cestných endúr. Napriek tomu v teréne sa cítil veľmi dobre a možnosti motocykla ďaleko prevyšovali možnosti pneumatík. ReVamp patrí medzi cestné endurá, na ktorých sa do terénu tešíte a nie naopak, ako je tomu u drvivej väčšiny cestných korábov. Určite na tom má podiel aj redukčná diéta cca 20 kg, ktorú ReVamp absolvoval.  

Záver

pTouratech BT 1150 ReVamp je výnimočným motocyklom, ktorý je priam šitý pre potreby relatívne úzkej skupiny mototuristov a ak patríte medzi ?turistov?, pre ktorých je jazda na zraz vrcholným výkonom jazdeckých a navigačných schopností, tak väčšina produktov Touratech vám veľa osohu neprinesie, naopak investované prostriedky by sa dali využiť oveľa lepšie (pekná kerka pre vašu priateľku č.3, účinný liek proti ranným nevoľnostiam a bolestiam hlavy, poprípade letecká dovolenka na ?Kanáre?, prívesný vozík pre moto, atď.), no a samozrejme stále by vám pár drobných zostalo. Tá relatívne úzka skupina na väčšinu z nás pôsobí trochu extrémnym dojmom. Cieľ ich cesty väčšinou končí na inom kontinente v inom časovom pásme a Slovensko je pre miestnych väčšinou neznámym pojmom. Práve do týchto podmienok boli robené výrobky Touratech a v každej situácii sa na ne môžete vždy  spoľahnúť.

Motocykel na test zapožičal: Touranbike, s. r. o.
Info: www.touranbike.sk poprip. info@touranbike.sk

Text a foto: M. Tamáši

Článok je vlastníctvom MOTOMEDIA agency ? ZDRUŽENIE Vydavateľ motocyklového časopisu MOTOMAGAZÍN

2 komentáre

2 Comments

  1. raptor

    4. novembra 2005 at 21:12

    velmi pekny reklamny clanok v dobrom slova zmysle, len jeden jediny nedostatok som postreho a to cena spominanej upravy.

  2. duggo

    5. novembra 2005 at 12:45

    ja by som radcej uvital lepsie a vacsie plexi , na turistiku 😉 to co tam je, je ako na hornete 😁 .Ked uz to ma volake lepsie tlmice a spojku prisposobenu na zataz , tak by som tam dal troska esndurovitejsie pneu , nech mozem ist aj mimo cesty a nemusel to dvihat stale zo zeme 🙄 .
    V cera som sa vozil na motorke s GPS , prvy krat som si to obzeral trosku viac, poviem vat je to super vec . Len je dost draha , urcite sa podla toho super jazdi , ale super sa jazdi aj bez toho , ked nevies kam ides 😁 ako my , ked sme 1 hodinu bludili po hl.m.Bulharska , Sofii a hladali kemp , kde sme boli ubytovani 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri