Connect with us

Testy a recenzie

Test Can-Am Maverick X xc DPS – Votrelec bez hraníc

Publikovaný

on

– Žerie blato a celé hory

– Vrcholový horolezec

– Špičkový potápač

– Pretekár na ceste

        – Neubližuje prírode    

 

Konečne sa nám do rúk dostala vecička, ktorá nenechá nikoho len tak bez emócií. Maverick X xc patrí do TOP triedy v kategórii SSV a nielenže sa vám postará o riadny kus neopakovateľnej zábavy v ťažkom teréne, bahne, ale vďaka tomu, že má homologizáciu – teda máte k nemu evidenčné číslo, ohúrite i okolie v meste, keď s ním pôjdete na kávu. Pozor toto nie je úžitkový stroj, tam má Can-Am zastúpenie s modelom Commander, toto je športová mašina, ktorá vás prepotí do posledného kúska bielizne. Toto je pretekár, ktorý znesie viac ako by ste povedali. A čo znamená X xc v názve? Špeciálny balíček výbavy, ktorý nájdete i v modeli Renegade 1000 X xc a patrí tu i toto:

 

Takéto vecičky nemajú ani niektoré autá

Maverick nie je lacná záležitosť, ale pozor, technika ukrytá v stroji má zmysel a za tieto peniaze určite stojí. Musím teda na začiatok vypísať tieto technické špeciality a je ich dosť: iTC – inteligentný plyn, ktorý vďaka kontrolovanému vstrekovaniu a dávkovaniu paliva vyrieši za vás nechcené „cukanie“ s plynom. I vďaka tejto funkcii je stroj mimoriadne úsporný a sám som bol prekvapený, ako pri cca 130 km dlhom teste sa ručička prakticky skoro vôbec nehýbe. Samozrejme spadla, ale akčný rádius môže dosiahnuť kľudne 300 km a viac, čo záleží samozrejme od toho, ako a kde sa pohybujete.

DPS – dynamický posilňovač riadenia. Na palubovke má samostatný spínač, kde po stlačení tlačidla a podržaní cca 2 sek. sa vám na obrazovke rozsvieti jeden z troch módov. Rozdiel medzi jednotlivými módmi (Max-Stred-Min) je potom citeľný pri práci s volantom. Slovo dynamický ale znamená aj to, že jeho práca je priamo úmerná rýchlosti Mavericku a to tak, aby reakcia na pohyb volantu bola čo najpríjemnejšia pre vodiča. Neunavuje ruky a náhla prekážka vám nevytrhne volant z ruky.

 Visco-Lok QE – automatická uzávierka predného diferenciálu je proste automatická a veľmi rýchla. Čo to znamená? Ak vám prešmykne pravé koleso, systém uberie z jeho záberu a dá silu do ľavého a naopak, čím elektronicky stabilizuje vozidlo v smere jazdy a organizuje čo najefektívnejší prechod ťažkým terénom. Dokonca ani nemusíte byť špecialista na offroad, akým vás ním urobísamotný systém a jazdec zapojenie spojky ani nepocíti. Kolesá sa pritom môžu uzamknúť až na 100 %. Spolujazdec potom uznanlivo pokyvkáva hlavou so slovami: „Tak vidím, že to ku-va vieš dobre“. Nie je teda potrebný žiaden zásah vodiča pri jeho spúšťaní, neexistuje žiadne tlačidlo, žiadna páčka.

Override – odblokovanie výkonu pre spätný chod. Táto funkcia nie je až taká neznáma a používa sa už dlho. Ak ste zapadli a potrebujete cúvať v katastrofálnom prostredí, spustením tejto funkcie pomocou tlačidla získate extra výkon. Pokiaľ nastane porucha plynového pedálu a stroj vám zastaví, spustením tejto funkcie vám stroj opäť ožije a so 40 % výkonom vás dostane domov.

FOX Podium X 2,0 X Performance HPG – inovatívne, športové pruženie, ktoré je nastaviteľné na všetkých štyroch kolesách individuálne a to predpätie i útlm. Toto pruženie je už v základe športové a umožňuje stroju mimoriadne vysoký zdvih odpruženia, čím sa zvýrazňujú jeho pretekárske ambície, a zároveň šetria ostatné komponenty podvozku, predovšetkým ložiská, čapy a ramená, ktoré sa nám napríklad v prípade testovania Commandera pred rokmi podarilo ohnúť práve pri skoku. Ich ďalšou prednosťou je i bezproblémový prístup k nim, potom ich eloxované prevedenie s vysoko odolného povrchového materiálu.

Pneumatiky Maxxis Bighorn 2,0, 27“ – tak toto je ďalšia parádička obuté na maličkých 12“ diskoch, teda veľké kolesá, ale nie až tak veľké, aby kládli obrovský odpor. Táto guma má smerový dezén pre lepšiu korekciu smeru a zároveň konštrukčne sa skladá až zo 6 vrstiev, čo som ocenil v lese na ceste plnej trčiacich konárov. Samozrejme, vieme o tom, že pneumatiky tu musia byť podhustené a už sa mi v minulosti stalo (na inom stroji), že mi pneu prešmykla na disku a bolo zle. Pätka, presnejšie vnútorný lem tejto pneu je špeciálne vyvinutý pre vysokú záťaž a prešmyknutie jednoducho nehrozí.

TTA – systém nezávislého zavesenia zadných kolies. Sústava 5 prvkových ramien v spojení s odpružením tvorí pre posádkuneoceniteľné pohodlie pri prejazde terénom. A pochopiteľne pridaná hodnota je interaktívne sa správanie podvozku v prípade, že každé koleso prechádza inú prekážku, stroj sa stabilizuje do maximálnej miery a pocitovo sedíte ako v luxusnom aute.

ROTAX 1000R V-Twin 101 k – život Mavericka je v dobrých rukách, ekologický, úsporný a zároveň veľmi flexibilný a vysokovýkonný motor je v stroji skutočne doma. Inteligentné vstrekovanie paliva, výkon s prepojením krútiaceho momentu dáva jazdcovi výbornú a čitateľnú odozvu v každej pasáži jazdy. Motor má optimalizovaný prívod vzduchu i spaľovanie, má väčšie ventily, zvýšil sa kompresný pomer. Dve koncovky výfuku dotvárajú nielen vizuálnu, ale hlavne zvukovú športovú kulisu, ktorá sa nádherne rozbaľuje nad 6 500 ot./min. Vtedy vám chodia zimomriavky po chrbte a začínajú sa na vás otáčať všetky okolité oči. Proste rešpekt ako sa patrí. Sila motora sa prenáša na kolesá pomocou CVT prevodovky – (plynule meniteľný prevod bez manuálneho radenia). Remeň má 1,6 x vyššiu pevnosť v ťahu a zvýšenú tuhosť pásu v tlaku oproti bežnému remeňu. I remenica má zväčšený priemer a výsledok? Spoľahlivosť a dlhá životnosť. Aha, a samozrejme, že je tu spiatočka.

Špecialitky a vychytávky, kde sa napríklad isto radívolant s hliníkovým stredom a potiahnutý koženkou. Stretávacie a diaľkovésvetlá sú 4s výkonom 4 x 60 W, navyše je tu uzamykateľná nádrž a zámok na radiacu páku a to všetko v základnej výbave. Kľúče nie sú hocijaké, ale kódované pomocou D.E.S.S. technológie.  

 

Dobyvateľ terénu

Tak krásne športovo dizajnový stroj mi bolo až ľúto nahnať do blata a lesa do koľají od strojov, čo sťahujú drevo z neprístupných miest lesa. Áno neprístupné miesta sú presne mojím cieľom. Brodenie blatom a bahnom mi príde ako detská hračka a okrem pary od chladiča Maverick predvádza, že je chlap na mieste a nezľakne sa ničoho. Neviem kedy sa zapne Visco-Lok, pretože kvôli kapote nevidím na kolesá, ale viem, že brucho ide po zemi – to počujem, ale stroj sa stále hýbe vpred. Pocitovo som chvíľku zaváhal, že či to zvládne a neostanem tu trčať ďaleko od domova, ale stroj mi spätne vlial dôveru a túto prekážku strčil do odkladovej skrinky vpredu. Krátko na to prichádza pasáž s tisíckami polámaných konárov krížom krážom a to v stúpaní, kde už vlastne nesedím, ale ležím v operadle a modlím sa, aby som neprerazil pneu. Už som hore, odopínam pásy a kontrolujem pneu – toto nemohli prežiť bez ujmy, a výsledok? Ani škrabanček, dobre že túto terénnu vložku nevideli majitelia z Imidjexu, či Rado z Butexu, kam stroj ide, inak by som viac od nich nič nedostal. Za zmienku práve v tejto pasáži testu stojí DPS, ten volant sa točí fakt príjemne, adekvátne k tomu, čo práve potrebujem. Spolujazdec sa kŕčovito drží oboma rukami svojich madiel, tak ho ubezpečujem, že ak sa prevrátime, tak vďaka oceľovej klietke, v ktorej sa nám nič nestane. A klietka to nie je ako v ZOO, ale špeciál ROP – teda schválená ochranná konštrukcia proti prevráteniu.  

 

Horolezec a potápač v jednom

Mód EKO / ŠPORT, HI / LO. Chvíľku mi mód ECO modeloval rozum, že aký som ekologický. Áno som, ale za akú cenu? Stroj akoby zdochol, na akčné zrýchlenie potrebujem hlboko zošliapnuť pedál, zdravý zvuk z výfukov sa nederie. Technika síce poslúcha úplne presne, všetko funguje ako má, až na akceleráciu. Mód optimalizuje všetko, čo vadí ekológii a laicky povedané, ťahá na pol plynu. ŤUK – aké jednoduché, kontrolku EKO sa na palubovke mením za ŠPORT a zrazu akoby chorý pacient dostal zázračné lieky. Zrýchlenie je úplne geniálne náhon 2WD mi dovoľuje krásne – kontrolovateľné drifty s vyorávaním kameňov dookola. Tento športovec stále čaká na bláznivé príkazy, a tak neváham, hľadám nájazdovú rampu a skáčem do mierneho, vodného štrkoviska, čo tu zanechali stavbári po diaľnici a neupratali, sanie je predsa vysoko, snáď ho neutopím. Okrem toho, že sa mašina pekne zospodu umyla od blata, vďaka velikánskym pneumatikám akoby plávala tesne ponad dno. Zaujímavé je ako krásne ma obchádza voda, takže Titanic sa nekoná ani nohy sa mi moc vo vode nemočia, a tak ako som do vody vletel som aj po 10 metroch vyletel. Teraz sa hrám s prevodovkou a zapínal LO – teda pomalý prevod. Sily má stroj dosť, nechám ho ale na pomalú prácu v inom teréne, po rovine je nesmierne ťarbavý, naopak v lese doceniteľný. Prevod HI je už iná káva a rýchlym nájazdom leziem na prakticky kolmú stenu štrkového násypu. Je to skoro na prevrátenie dozadu a asi by sa aj tak stalo, keby som šliapol na brzdový pedál, stačí ale pustiť plyn a stroj krásne zbehne dolu. CVT prevodovka okamžite chápe situáciu a vôbec netrvá na nejakom dlhom prepínaní, v sekunde po pustení plynu cúvam, aj tak keby som šiel vyššie určite sa prevrátim. Ale extrém to bol.  

 

Majster v skákaní

Úžasný zážitok, opäť nechávam 2WD zaradené mám HIGH, a samozrejme, mód Šport. Nabíjam delo a cez vodu nechávam pod plynom vystreliť Maverick do vzduchu a som zvedavý na dopad. Dopady som mal podľa zmeny odrazovej hrany terénu rôzne. Vždy ale dopadám na prednú nápravu, niekoľkokrát jedným kolesom, ale aj oboma naraz. Po odraze je let príjemný, toto 600 kg lietadlo letí prirodzenou padavou trajektóriou v závere s plynulým naklonením sa na predok. Som pripútaný len v bežnom trojbodovom páse, bude alebo nebude núdzové pristátie? Kapitán Maverick kyslíkovú masku nevypustil, tak dopadám rýchlo, mäkko a bezpečne s pomocou 35,6 cm zdvihu pruženia. Proste tento podvozok s FOX-ami a 27“ pneumatikami je pre stroj perina bez poškodenia podvozku, desivých zvukov, ale i tak za híkania okolitých nechcených divákov. „Letisko Štrkovisko, pristáli sme – hlási kapitán“, odopínam pásy, kontrolujem nápravu – všetko na 100 % OK – Rado, žiadne diely neobjednávaj. Moje skoky majú cca 4 – 6 metrov na dĺžku a na dlhšie skoky by som pridal nejakú záťaž dozadu. Je tu možnosť vzadu primontovať 90 l box, alebo bandasku s benzínom čo určite pomôže.  

 

Aj asfalt je trasa pre Maverick Nútený dlhý prechod asfaltovou cestou vyžaduje prípravu. Chcem mať rovnomerné nahustené pneumatiky aj keď ich nechávam nahustené ako do terénu. Volant je nastaviteľný vertikálne, sedačka vodiča sa posúva dopredu a dozadu, spolujazdcova nie. Obe sedačky sú za pomoci rýchloupínacieho kitu bleskovo odmontovateľné. Máme aj strechu (ako platený doplnok), je potrebná prilba so štítom. Gumy sa asfaltu neboja, v kabíne sa ale zvyšuje hluk od motora, ktorý je uložený dolu medzi posádkou. V chladnom počasí si až teraz a tu uvedomujem aké super sú tu sedačky – športové, anatomické, odovzdávajú mi teplo späť a príjemne sa v nich sedí. Páčka smeroviek nie je samovratná, palubný prístroj na mňa hrnie digitálne a analógové údaje: Km / Tripy / Palivo / Mód ECO alebo Šport / Merač hodín / Zapnutie pásu… Ako uvítanie tu prebehne naprogramované privítanie ENJOY YOUR RIDE. Šliapem na plyn, tlačí ma do sedačky, rýchlomer sa zrazu ako nič prehupne cez stovku. Motor v 7 000 ot. naberá extrémne športový, radostný zvuk a už radšej spomaľujempri dosiahnutej rýchlosti 120 km/h., maximálka je niekde pri 126 km/h, ale predsa len s podhustenými pneu stroj zatáča nepresnejšie a nepredvídateľnejšie ako v teréne, rýchle zákruty vyžadujú iný štýl ovládania stroja. Motor vďaka prevodom a kompresii aktívne samodobrzďuje, čím šetrím kotúče a brzdy. Čo ma ale teší je, že cez priečne retardéry na ceste, kde vždy s autom brzdím, tu naopak veselo pridávam. Maverick nemá čelné sklo, ale ako doplnok si môžete doobjednať v dvoch verziách – celoplošné a polovičné. Takže nás riadne prefukuje a schytávam všetky muchy na štít – presne ako na motorke. Smutná správa je, že oproti idúci motorkári ma ignorujú a nezdravia. Keď mám medzi nohami Spyder zdravia ma všetci, chápem teda, že teraz som v inej kategórii, ale čo už, prežijem to.  

 

Prečo Maverick áno?

Začnem významným pomerom VÁHA / VÝKON, nasleduje exkluzívna technika, super ostrý motor, výborné intuitívne ovládanie, pochopiteľná spätná väzba od podvozku i motora, pohodlie v interiéri, dosah prvkov, bezkonkurenčne prítomnosť uzávierky Visco-Lok, DPS, pútavý a agresívny dizajn, ostré brzdy, nastaviteľný podvozok a nakoniec homologizácia i na cestu. Ak vám nestačí v tejto podobe, je tu množstvo ďalších originálnych doplnkov, ako prídavné LED svetlá na strechu, tašky, kufre, prídavné ochranné rámy a plechy, nosič rezervného kolesa, hrazda na náradie či prídavnú nádrž. Čo chcete viac, ak ste týmto smerom orientovaný a máte radi spolujazdca vedľa seba a chcete sa spoľahnúť na servis a náhradné diely na Slovensku je to výborná voľba.

 

Aha, takže všetko je OK, nič nevadilo?

Niečo predsa máme, pri vysokých rýchlostiach sa zvyšuje i hluk z motora a ústrojenstva v kokpite, ale motor je tu uložený práve kvôli rozloženiu hmotnosti, Umytie oceľového rámu od blata a špiny, ktorý je chránený prskanou farbou je veľmi dlhá záležitosť ak nemáte vysokotlaký čistič. Kontrolky módov Eco, Sport a smeroviek sú prekliato maličké. A zvyknite si na závistlivé pohľady susedov. Je to ako luxusná limuzína medzi offroadmi. Všetci, teda každé decko, mamička a aj babka sa za vami budú otáčať. Hold! Maverick, no a čo!  

 

Can-AmMaverick X xc DPS

Cena od: 21 870 Eur s DPH Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2 Výkon / max. rýchlosť: 101 k / 126 km/h Prevodovka: CVT + spiatočka Rozmery (D x Š x V): 3 017 x 1 626 x 1 885 mm Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok Hmotnosť: 588 kg (suchá) Rázvor / svetlá výška: 2 141 / 330 mm. Objem pal. nádrže: 37,8 l Pneu: vpredu: 27×9 – 12 /, vzadu: 27×11 – 12  

Stroj na test zapožičal Výhradný dovozca produktov zn. BRP pre SR: Imidjex s.r.o. Bratislava  

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši  

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2014  

Can-Am Maverick X xc DPS – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri