Connect with us

Testy a recenzie

Test Honda GL1800 Gold Wing Tour DCT

Publikovaný

on

Je to až trošku nenormálne, aby jedna značka už roky za sebou držala tak vysoký podiel predaja na našom trhu. Áno je to Honda, ktorá i v roku 2017 s podielom 26,8 % valcuje konkurenciu a za týmto výsledkom stojí nielen zastúpenie a dealerská sieť, ale predovšetkým modely motocyklov a okrem iných aj nový „valec konkurencie“ s kultovým názvom, osobitou charizmou a doslova legendárny cestný koráb HONDA GOLD WING. Ani inžinieri v Honde v roku 1975 pri predstavení prvého Gold Wingu netušili, že tento stroj raz bude takou legendou, akou je dnes.  


Menší, ľahší, kompaktnejší, silnejší…

Ono je to vlastne úplne nová motorka, pretože celá prešla kompletnou rekonštrukciou. Z pohľadu dizajnu Gold Wing dostal úplne nové dynamické línie, okamžite viete, že je menší, trošku kratší, ale pohodlie pre posádku ostalo zachované v najväčšej možnej miere. Navyše tieto krivky majú na starosti i zlepšené obtekanie a zároveň reguláciu prúdenia vzduchu. Medzi najvýraznejšie pohľadové prvky patria svetelné rampy vpredu i vzadu, vďaka ktorým túto motorku rozoznáte už na diaľku aj v noci. Pod nimi si všimnete hlavne to, že zmizla pôvodná predná vidlica a je tu úplne nový záves predného kolesa. Pri pohľade spredu si všimnete oproti pôvodnému modelu menšie čelné plexi, ktoré je teraz elektronicky nastaviteľné. Neprehliadnuteľné sú nové disky kolies a vzadu je širšia pneumatika ktorá má 200 mm. Celkovo základný Gold Wing schudol o 48 kíl, ale testovaný model i tak váži 383 kg. Zmenšil sa ale i objem kufrov a teraz je k dispozícii celkom 110 litrov, pričom musím povedať, že bočné sú dosť malé. I nádrž je menšia a s veľkosťou 21 litrov dokážete dosiahnuť cca 300 km rádius, pri papierovej spotrebe 5,6 litra, pri teste sme dosiahli spotrebu 5,7 litra.  


Pribudla plná elektronika – KONEČNE!

Ak vás Golďas očaril výzorom a ste zástanca modernej elektroniky, tak motorka má v tomto smere skoro úplne všetko. Otvor pre kľúč nehľadajte, je tu elektronický modul (Smart Key) a ak sa k motorke priblížite ľahkým stlačením elektronického tlačidla na každom kufri sa kufor odblokuje a jeho veko pootvorí. Pred prístrojovým panelom zazriete otočný ovládač s polohami „0“ a „I“. Pootočením vpravo sa aktivuje celá prístrojová doska, ktorej dominuje plne farbený 7“ TFT displej s automatickou reguláciou jasu.Ten vás privíta vykreslím loga Honda a spustí všetky ostatné palubné údaje. Bližšie k jazdcovi od modulu spúšťania je ďalší, väčší okrúhly modul, ktorý je vlastne joystick na prehrabávanie sa v menu, ktoré vám pomôže nastaviť celú motorku. Musíte to spraviť počas státia, počas jazdy je deaktivovaný.Motor disponuje štyrmi mapami riadenia v módoch „Sport, Tour, Econ, a Rain“ a ich prepínanie nájdete na pravej rukoväti. Samozrejme sa dajú prepínať aj počas jazdy, stlačíte potrebný mód, ten na prístrojovke bliká, uberiete plyn a vtedy blikanie prestanie a je aktivovaný. Nastavenie podvozku rieši joystick, takže toto nastavenie musíte spraviť na mieste, pretože Honda myslí na bezpečnosť a nechce aby ste dávali ruky dolu z riadidiel. Časť nastavovacích úkonov teda môžete duplicitne zvládnuť i počas jazdy ale iba ovládačmi na ľavej rukoväti. Len sa vyhráte s ikonkami jazdcov a batožiny, navolíte potrebnúikonku, stlačíte joystick – niečo ako enter na PC a je to – máte prestavené pruženie na oboch koncoch motorky. Palubný prístroj vám umožní Bluetooth pripojenie vášho mobilu s možnosťou načítania tel. kontaktov, ďalej máte možnosť pripojiť k motorke vašu i spolujazdcovu komunikačnú sadu. Toto tu už malo byť dáááávno, pretože si pamätám ten pôvodný káblový komunikátor, ktorý bol už roky za horizontom. Elektronické tlačidlo vám potom dovolí prepnúť okamžite muziku z reproduktorov do vašich slúchadiel a naopak. Tempomat je tu samozrejmosťou a jeho práca a nastavovanie je hladšia vďaka elektronickému plynu (TBW). Palubný prístroj navyše zobrazuje aj tlak v pneumatikách a plné cestovné informácie. Na ľavej rukoväti je množstvo ovládačov (celkom 11 + stredový štvorsmerový ovládač), ladíte tu rádio, či volíte externé zariadenie, čo už môže byť buď váš smartfón, alebo MP3 prehrávač. Je tu i tlačidlo na telefonovanie. Navyše majitelia iPhone sa môžu tešiť, pretože zariadenie disponuje systémom Apple CarPlay. Jeden z ovládačov na ľavej rukoväti je práve na nastavovanie elektronického štítu, ktorý si zapamätá poslednú polohu a pri vypnutí a opätovnom štarte sa vráti do tejto polohy. A potom sú tu krásne pomôcky Idling Stop (na križovatke pri čakaní sa vypne motor), či Asistent rozjazdu do kopca. A na ľavej rukoväti je radenie DCT prevodovky. Samostatnou kapitolou je plne farebná navigácia.  

 

Nový predný záves je unikát, podvozok je komplet zmenený


Nový hliníkový rám, umožnil posunúť motor o 40 mm dopredu a s ním prišlo i posunutie posádky o 36 mm dopredu. A to všetko aj preto, aby namiesto klasickej teleskopickej vidlice tu bol vložený úplne nový dvojitý lichobežníkový záves predného kolesa. Výhodou tohto usporiadania je zníženie klzného trenia o 30 %, čo zjemňuje prejazd oproti pôvodnej verzii. Ťažko sa to chápe, ale záves predného kolesa je v inej úrovni ako záves riadidiel. Zatiaľ čo sme u bežnej motorky zvyknutí na to, že riadidlá sú priamo spojené s prednou vidlicou pomocou okulárov, tak tu je to úplne inak. Reakcia od riadidiel na predné koleso je sprostredkovaná dvojicou tiahel osadených v čapoch. Sú teda odlúčené od tlmiča, áno len jedného tlmiča a tým sa motorka stáva o 40 % obratnejšou ako predchádzajúci model a zvýšil sa aj pocit prirodzenosti riadenia. Vzadu sa menilo tiež a motorka má po prvý krát novú odpruženú kyvnú vidlicu Pro-Arm. Tá funguje na princípe otočného hriadeľa a je k rámu pripojená na ľavej strane, pričom pravá strana slúži ako prístup pre údržbu. Brzdový systém je ako inak D-CBS, čo je prerozdeľovanie brzdnej sily na predné i zadné koleso pri zatlačení páčky brzdy. Zaujímavosťou je, že predchádzajúci model mal pre systém ABS dva motory, v tomto prípade je len jeden, menší a zároveň i ľahší cirkulačný modulátor ABS s integrovanou brzdovou riadiacou jednotkou a tak sa pri brzdovom systéme ušetrilo 1,3 kg váhy. Keď zabrzdíte prudko, systém ESS (Emergency Stop Signal) vám spustí všetky smerové svetlá pre výstrahu.    


Ten 6-valec je geniálny

To, že má iba 125 koní neznamená i pre tak ťažkú motorku vôbec nič, pretože vďaka „boxer“ konštrukcii má krútiaci moment 170 Nm. Motor schudol o 6,2 kg, a vďaka jeho elektronicky riadenej škrtiacej klapke umožňuje štyri rôzne mapy riadenia motora. Podľa toho, čo si navolíte (Sport, Tourer, Rain a Econ) sa mení i systém trakčnej kontroly (HSTC). Tým, že štartér i alternátor sú integrované ako jeden celok (ISG), motor na križovatke na voľnobehu po 3 sek. zastaví. Systém sa volá Idling Stop. Pokiaľ pootočíte plynovou rukoväťou, motor naskočí a plynule zaberá a nebojte sa nepoškodzuje to motor. Motor je nastavený tak, že v tomto momente štartu sa zvýši tlak v okruhu DCT prevodovky, čo aktivuje spojku a tým je skrátené aj časové oneskorenie štartu od otočenia rukoväte. Výrobca tu vložil i asistenčný systém rozjazdu do kopca (HSA – Hill Start Assist), ktorý vám motocykel pri pustení brzdy podrží aby ste náhodou v kopci pri rozbiehaní sa necúvli. Na spätný chod sa nezabudlo a keďže testovaný stroj je vybavený DCT – dvojspojkovou 7-rýchlostnou prevodovkou umožnil motorke opäť jednu novinku navyše. A to Walking Mode – čo znamená, že motorka vie „krokovať“ nielen dozadu, ale i dopredu. Systém aktivujete tlačidlom na ľavej rukoväti pri stlačenej brzde. Ozve sa „cuk“ a páčky radenia, opäť na ľavej rukoväti použijete na chod dopredu (max. 1,8 km/h) aj chod dozadu (max. 1,2 km/h). To výrazne uľahčuje a hlavne urýchľuje manipuláciu v tesnom priestore, napríklad v garáži.Walking Mode má žiaľ iba model s DCT prevodovkou, kde práve toto DCT prevodovka umožňuje, modely bez DCT teda majú iba spätný chod. Novinkou je i to, že Airbag už má len model s DCT prevodovkou. No a aby sme sa opäť vrátili k motoru, výrobca upravil i zvody a koncovky výfukového systému aby motoru neboli odobraté charakteristické dunivé zvuky.  


Keď sa piesty rozbehnú

Aj keď zlé jazyky tvrdia, že toto už nie je Gold Wing, tak sa mýlia. Je a ešte ďaleko lepší ako ten predtým a tým ako vyzerá a čím disponuje, ho opäť stavia na vrchol záujmu zákazníkov v triede luxusnej turistiky. V tejto triede má posádka najväčší možný priestor, luxus a pohodlie aký si len môže priať. Kompletná výbava – vyhrievané rukoväte i sedačky velikánsky priestor a možnosť pre spolujazdca byť opretý plne v obývačkovom kresle, vôbec nemenia jazdné vlastnosti motorky. Ako vodič mám pocit, akoby mi patrila celá cesta, diaľnica, mesto i horský pas. Veľkorysí kokpit preplnený moderným displejom a luxusnými ovládačmi vám vypne z hlavy všetky starosti a máte tam iba radosť. Palubný prístroj sa skladá z 5-tich zón, pričom najväčší stredový displej bozkávajú dva analógové kruhové ukazovatele, vľavo je rýchlomer a vpravo otáčkomer. Začínam s nastavením podvozku, menu je v slovenčine, všetko je intuitívne. S joystickom som okamžite kamarát, vlastne tu nemám žiadnu výhradu. Pohodlia mám nad mieru, výkroje pre kolená v nádrži sú nadmieru veľké. Môj kamarát so 198 cm výšky už ale kolená opieral o hranu. Mám prednastavený režim Tour, čo znamená, že by to malo byť najpohodlnejšie. Motor pri rozbehu vydáva turbulentný zvuk, prevodovka je sedemstupňová, sama si radí hore i dolu podľa rýchlosti. Ak „zatnem“ rukoväť plynu prevodovka si podradí aj o 2 stupne a skoro 400 kg váhy vďaka gigantickému krútiacemu momentu letí vpred ako indiánsky šíp. Skoro mi to riadidlá z ruky trhá, taká je to sila. Na horskom pase pri obiehaní prevodovka radí pomalšie akoby som si prial, tak radšej volím Sport, aby som nestrácal dynamiku jazdy, alebo skúšal som aj manuálne podradiť a to sa mi páčilo ešte viac. I keď idem v režime automatického radenia, manuálne podradím – prevodovka je stále v plnoautomatickom režime a neprepne sa na manuál. Po krátkej jazde sme s novým Gold Wingom neskutoční kamoši o čom svedčia škrípajúce stúpačky po asfalte.Pri jazde ma veľmi pútajú tancujúce čapy prevodu riadenia na závese predného kolesa. Ak chcete vidieť ten balet, pozrite si na našom FB video (30. apríla), ktoré som tam vložil a to presne zachytáva prácu tejto pohyblivej časti predného pruženia a vlastne aj riadenia. Predchádzajúci GW mal jednu obrovskú supervlastnosť a to jazdenie v úplne pomalých rýchlostiach v zákrutách, keď doslova v rýchlosti 10 km/h vlečiete stúpačku po zemi a chodci si myslia, že tá motorka isto padne. A v tom tkvela genialita geometrie podvozku a vyváženia motorky. Robí to i tento úplne nový Gold Wing? Ale áno a ešte lepšie ako ten predtým. K tej vysokej stabilite prispieva záves kolies na jednej i druhej strane a nakoniec plocho položený šesťvalec, kde najväčšia váha je čo najbližšie pri zemi. Zvykať som si ale trošku musel na elektronický plyn v kombinácii s DCT, kde pri častom otáčaní sa „okolo nohy“ s motorkou som musel riskovať otáčanie s väčšou rýchlosťou ako som to robil pri pôvodnom GW, kde som si plyn vedel inak regulovať. Ale zvykol som si i tu   


Parádne a zábavné jazdenie

Na GW si môžete vziať vyklápačku, ale i najmenšiu jet prilbu, ktorú máte v garáži. Zmenšený plexi štít zas nie je až tak malý a pekne ma kryje, čím jet prilba dostáva opodstatnenie. Spolujazdec má pri testovaní tiež jet prilbu a v rýchlosti nad 110 km/h ale do prilby schytáva turbulentný vzduch. Jazdili sme i vo výklopných prilbách a uzavretá prilba na GW pri vyšších rýchlostiach je rozumnejšia,pričom jazdcovi to je jedno. Pod štítom je malý deflektor skrytý v kapote. Ak ho otvorím, vzduch mi ide viac na tvár, čo je veľmi fajn v aprílových horúčavách. Inak nato, aký mám pod sebou obrovský motor, nesála z neho teplo na nohy, ale pekne je odvedené preč. Tie tancujúce ramená pred a pod riadidlami behajú ako splašené stádo koní, ale je to čistý dôkaz o tom, čo vlastne pruženie robí s nerovnosťami a ako stroj udržuje v optimálnej rovine. Použijem otrepaný výraz žehličky, pretože to presne takto žehlí nerovnosti a to v maximálnej tichosti.Využívam inovované rádio, ktoré je teraz ďaleko prehľadnejšie a aj lepšie ladí. Na motorke ale nevidím anténu, je skrytá a musím povedať že aj trošku slabá, lebo nechytá horší signál. Muzika je dobre počuteľná do cca 110 km/h, potom je potrebné si ju prepnúť do slúchadiel v prilbe, pretože sa vo vetre stráca.   Späť k jazde. Prepínanie jednotlivých mápriadenia má citeľnú odozvu. Zatiaľ čo na Econ móde môžete isť na 7. prevodovom stupni aj 50 km/h, mapa Sport je impulzívnejšia a radí vo vysokých otáčkach. Pri Sporte sa automaticky podvozok prestaví na tvrdší a zmení sa i trakčná kontrola na najnižšiu pozíciu. Módy Econ a Rain majú miernejšiu odozvu na plyn a najvyšší stupeň trakčnej kontroly, pričom majú rovnako mäkké pruženie, akurát mód Econ pracuje s radením v čo najnižších otáčkach a samozrejme Sport v najvyšších. Funguje to a pocítite rozdiely nielen ako jazdec ale aj spolujazdec. Najkrajší zvuk motor vydáva pri rozbiehaní, kedy zvuk z výfuku dopĺňa motorový zvuk pracujúcich piestov. Je to ohurujúce, keď ale jazdu stabilizujete, zvuk je taký viac električkový a veľmi uhladený. Prekvapivo motor dosť počuť v priestore posádky a v prípade DCT prevodovkyje riadenie a obsluha motorky doslova hračkou. Akoby ste sa vozili na gigantickom skútri, od 1 do 7 radíDCT tak hladko, že si to niekedy ani nevšimnete. Ak hľadáte kedy pri radení trhá, tak je to v móde Sport, čo je ale prirodzené, pretože pracuje a radí vždy pri vyšších otáčkach. Nekompromisnú techniku nájdete aj v prípade brzdenia. Plusom je veľmi rýchla reakcia bŕzd a aj presné dávkovanie, pričom môžete brzdiť i motorom za pomoci podradenia. A keď zaparkujete, nezabudnite na ručnú brzdu (v ľavej kapote pred kolenom), pretože po vypnutí motora sa DCT preradí do „N“ a motorka by vám mohla zbehnúť zo stojanu, ak ste v miernom kopci.  


Bezchybná motorka?!

Také zariadenia ani stroj na svete neexistuje. Najväčším plusom je nový podvozok zvlášť predný záves, kde riadidlá nemajú priamu väzbu s kolesom a tak má jazdec pocit, že vlastne nerovnosti neexistujú. To sa môže ortodoxným motorkárom nepáčiť, ale čo na tom, veď BMW so svojím Teleleverom vpredu pracuje obdobne, aj keď toto zavesenie Hondy je doslova unikát. Či motorke prospela DCT prevodovka? Modely Hondy vybavené DCT prevodovkou sú predávanéskoro 50/50 v pomere s manuálnou prevodovkou. Netreba myslieť na zaradený prevod a len sa kochať krajinou a drať stúpačky po zemi. To beriem na 100%. Poďme ale k ovládačom, ktorých je na ľavej rukoväti nadmieru. Keď má motocykel milión funkcií, musí mať aj milión ovládačov, ber alebo neber. Malá schránka na doklady vpredu? Je tu airbag, a tak schránka tu nie je a bočná schránka v pravej kapote ukrýva okrem ovládača otvárania nádrže i malý plochý priestor, kde som sa doklady bál mať. Tak som si otvoril kryt nádrže a diaľkový kľúč od garáže som nosil tu – vedľa zátky hrdla, veď odvetranie nádrže je inde. Menšie kufre? Ten hlavný vezme aj dve veľké prilby, do bočných treba všetko v drobnom naskladať. Obrovským plusom je systém krokovania a spiatočky, ja by som ešte uvítal to, aby bol hlavný stojan elektrický i keď som pri jeho použití nevynaložil väčšiu silu ako u pôvodného GW, ale ani menšiu. A čo ten prekrásny displej? Funguje a žiarikrásne, vošlo naň nekonečné množstvo informácií. Napríklad H-D či Indian majú tento displej dotykový a ovládateľný v rukaviciach. Faktom ale je, že v ich prípade je displej bližšie k jazdcovi, tak tu by tobolo možno viac nebezpečné, ako účelové. Nakoniec ani neviem, či spomínané informácie v tomto odstavci sú chyby. Skôr ja som sa tak nechal oslepiť týmto luxusným skvostom, že by som chcel ešte viac a viac a viac. V novom GW sú vložené roky výskumu, vedy a ľudského umu. Je to poznať na každej jeho časti a úprimne poviem a nahnevám tým mnoho aj mojich kamarátov. Na ten starý sa už ani nechcem pozerať a ani sa na ňom voziť. Dúfam, že na nejakom zraze od niekoho nedostanem cez držku za toto. 


Honda GL1800 Gold Wing

Cena: 32 900 Eur (verzia DCT)

Motor: 1 833 ccm, 24 ventilov, SOHC, P6

Výkon: 125 k pri 5 500 ot./min.

Krút. moment: 170 Nm pri 4 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stup. + el. spiatočka / 7-stup. automat DCT,kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 575 x 925 x 1 340mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov

Hmotnosť (prevádzková): 383 kg

Najvyššia konštrukčná rýchlosť: 180 km/h

Rázvor: 1 695 mm

Výška sedla: 745 mm

Objem pal. nádrže: 21 l

Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 200/55-16  


Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6/ 2018

Autor:Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši

Honda GL1800 Gold Wing Tour DCT – album k testu v Motomagazíne 6/18

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri