Connect with us

Testy a recenzie

Test Keeway Xray 50 Supermoto

Publikovaný

on

Povinná školská výbava

Dospievanie býva niekedy ťažké a najmä tá posledná časť vie byť komplikovaná najmä vo vzťahu k nechápajúcim dospelým a okoliu. Na druhej strane je to aj jedno z najlepších období v živote človeka, meniaci sa pohľad na svet a s tým spojená bezstarostnosť je niečím, čo sa len ťažko dá zopakovať. Medzi veci, ktoré dokážu maximálne spríjemniť túto fázu života patrí aj motorka, trebárs taký Keeway Xray 50 Supermoto.

Stať sa v 15-stich rokoch majiteľom motocykla je niečo ako výhra v lotérii. Váš život sa rázom zmení, medzi priateľmi ste zrazu oveľa populárnejší, zvýšený záujem opačného pohlavia je priam do neba volajúci, jednoducho na spoločenskom rebríčku idete nezadržateľne nahor. Žiaľ žijeme v dobe, keď pre väčšinu rodičov nie je jednoduché zabezpečiť svojej ratolesti takýto spoločenský úspech a nie každý sa môže stať majiteľom najnovších a najdrahších modelov, aj preto sú tu cenovo prijateľnejšie alternatívy, akou je aj čínska značka Keeway.

Druhá fáza
O čínskych výrobkoch a ich vzhľade a kvalite toho bolo popísané už neúrekom, a preto nemá zmysel opakovať sa, no jedno im uprieť nemôžete a to viditeľné napredovanie smerom k lepším a postupne aj drahším modelom. V posledných 2-3 rokoch skončilo bezhlavé kopírovanie zo strany čínskych výrobcov a v ich slovníku sa objavuje nový výraz ? ?vlastný dizajn?. Toto v Európe bežné slovné spojenie badať aj na Xrayovi, ktorý na prvý pohľad pôsobí veľmi vydareným dojmom. Po stránke vzhľadu určite spĺňa parametre moderného supermota a v spoločnosti priateľov na drahších strojoch sa rozhodne nebudete cítiť ako chudobný príbuzný. Odlievané ráfy kolies obuté v nízkoprofilových pneumatikách, vysoké zdvihy pruženia, koncovka výfuku ústiaca pod sedlom a strih súťažného endura, jednoducho správne supermoto. Číre sklá smeroviek alebo LED-žiarovky v zadnom svetle sú samozrejmosťou a potešia aj plastové kryty rukovätí. Samozrejme sú tu aj detaily, ktoré príliš nepotešia, no nie je ich tak veľa. Striekané plasty svojou kvalitou nijak neohromia, rovnako ako nepríliš atraktívny prístrojový panel. Zadná rozeta a mohutný predný kotúč napriek zaujímavým tvarom stále pôsobia ako kus neopracovaného železa. Nie príliš vydareným technickým riešením je aj široká nádrž, no to sa prejaví až pri jazde.
Z technického hľadiska však môžeme tento motocykel považovať za bežný štandard, aký nájdeme napríklad aj u európskej či japonskej konkurencii. V kolískovom ráme pozváranom z oceľových rúrok je uložený kvapalinou chladený dvojtaktný jednovalec o objeme 49 ccm, ktorý ponúka viac ako 6 koní pri 8 500 otáčkach. Podvozok tvorí predná vidlica typu upside down a zadný centrálne uchytený tlmič pruženia. V tomto prípade neočakávajte žiadne technické zázraky všetko je jednoduché, no na druhej strane plne funkčné.

50-ky žijú!
Pohľad na Xraya je veľmi príjemný a okrem atraktívneho dizajnu potešia aj dospelé rozmery tohto motocykla a dvaja ?násťroční? tu určite nájdu dostatok miesta na presuny v meste aj mimo neho. Skôr nastáva problém, že ak sa v prípade jazdca puberta trochu oneskorila a ešte nevyrástol z detských nohavíc, tak veľkosť Keewaya mu môže spôsobiť problémy. Dalo by sa povedať, že rozmermi preskočil kubatúru. Faktom však zostáva, že je to len 50-ka určená pre držiteľov vodičských oprávnení skupiny AM (od 15. rokov). Po rokoch strávených najmä v sedlách veľkých štvortaktov bola pre mňa dvojtaktná 50-ka dosť veľkým dôvodom na obavy, no ako sa ukázalo boli to úplne zbytočné obavy. Prvé metre v sedle spojené s radením pri prvom náznaku vyšších otáčok boli samozrejme spojené s problémami, pretože po preradení otáčky okamžite padli a pokiaľ sa motor opäť pozviechal, tak to trvalo. Chcelo to zmeniť prístup k malému motoru. Plynovú rukoväť otáčam prakticky až na maximum a dávam veci do pohybu. V tejto polohe už plynová rukoväť zostáva a až na malé pootočenie pri radení sa motor pod hranicu 7000 otáčok prakticky nedostáva. Všetkých šesť prevodových stupňov je v neustálej permanencii a ľavá noha si vôbec neodpočinie. Mal som chvíľami aj obavy, predsa je to len čínsky motor a záťaž kladená na prevodovku v takomto režime jazdy je už dosť vysoká, a čakal som kedy sa ozve nepríjemné zaškrípanie, no prevodovka ani raz nezaprotestovala, práve naopak mal som pocit, že jej drsnejšie zaobchádzanie vyhovuje. Odmenou za túto zvýšenú aktivitu je oveľa živší motor a podstatne viac zábavy, ktorú si užijete v sedle motocykla. Stúpania alebo terén prestanú byť problémom. Predpísaná maximálna rýchlosť (45 km/h) je hračkou a dokonca sa mi ju podarilo dosť výrazne prekročiť. Viem, že by sa to na verejnosti nemalo spomínať, no keby niečo tak to nemáte odo mňa a obiehaní vodiči ani nemali potuchy, že je to len 50-ka. Toto ?šantenie? prinieslo aj svoje neželané ovocie v podobe straty uzáveru prídavnej olejovej nádrže, čo som žiaľ zistil až príliš neskoro, našťastie olejové škvrny na nohaviciach a bunde sa celkom dobre vyprali. Podvozok spĺňa svoju úlohu obratného motocykla celkom dobre, aj keď za kvalitami motora trochu zaostával. Pri bežnom jazdení to ani nepostrehnete, no agresívne jazdenie odhalí zopár slabín tohto supermota. Pri športovej jazde mi neustále prekážala široká nádrž, ktorá je pre malú 50-ku absolútne neopodstatnená a bráni vám v pohybe a prenose ťažiska na predné koleso v ostrých zákrutách. Predná vidlica napriek tomu, že vyzerá dobre, plynulosťou chodu zaostáva za konkurenciou, podobne aj masívny predný kotúč by vzhľadom na svoje rozmery mohol ponúkať aj väčší účinok. Na dosiahnutie maximálneho účinku je potrebné poriadne zatiahnuť za páčku. Treba spomenúť aj sériové obutie, na ktorom možno najazdíte veľa kilometrov, no tvrdá zmes až príliš ľahko dostane koleso do šmyku. Po zjazdení vrchnej vrstvy pneumatiky by sa to však malo zlepšiť, testovaný motocykel spolu s pneumatikami bol prakticky úplne nový, čo mohlo ovplyvniť správanie sa pneumatík.

Záver
V slovníku modernej mládeže dominujú výrazy ako rýchly, agresívny, štýlový… Keeway Xray 50 Supermoto do týchto fráz veľmi dobre zapadá. Na ambicióznych mladíkov čaká štýlové supermoto, ktoré si to v danej objemovej triede môže rozdať s kýmkoľvek. Malý dvojtakt je presne taký, aký by mal byť a v maximálnych otáčkach je pekne jedovatý. Samozrejme je tu pár vecí, ktoré by vám mohli vadiť, ale za danú cenu rozhodne nebudete sklamaní.

+ – jedovatý motor, dizajn
– – široká nádrž, predná brzda, predná vidlica

Technické parametre:

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený dvojtaktný jednovalec
Vŕtanie x zdvih: 40,25 x 39 mm
Zdvihový objem:49 ccm
Kompresný pomer: 7,0 : 1
Max. výkon: 6,3 k pri 8 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 5,6 Nm 7 000 ot./min
Príprava zmesi: karburátor
Zapaľovanie: bezkontaktné CDI
Štartovanie: elektrické / nožné
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 035 x 910 x 1 230 / 2 035 x 910 x 1 230 mm
Rázvor: 1 380 mm
Výška sedla: výrobca neudáva
Objem palivovej nádrže: 10 l
Pneu: vpredu: 100/80-17 / 3,00-21, vzadu: 130/80-17 / 4,10-18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia
Brzdy: vpredu: kotúčová, vzadu: kotúčová
Hmotnosť: 86 kg
Cena: 64 900 Sk

Motocykel na test zapožičal: GVP Moto s. r. o., Komárno

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 10/2007

Test Keeway Xray 50 Supermoto

1 komentár

1 komentár

  1. Spider

    23. júla 2008 at 20:34

    Toto bola motorka ktoru som si isiel povodne kupit,ale prehovorili ma na chopper…. 🙄

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri