Connect with us

Testy a recenzie

Test KTM 640 LC4 Supermoto Prestíge

Publikovaný

on

Otázka cti

01Najnovším hitom na motocyklovom trhu sa zdá byť atraktívne Supermoto. Súťažné endurá obuté do superšportového obutia sú nekonečným zdrojom zábavy pre stále širší okruh záujemcov. Až donedávna boli civilné supermotá výlučne záležitosťou európskych výrobcov a Japonci vôbec nejavili o túto kategóriu záujem, teda až donedávna. Súčasný stav je však diametrálne odlišný a Európanom pribudla silná konkurencia. Nikto sa však nevzdáva ľahko a pre mnohých je to otázka cti a pre KTM dokonca otázka prestíže.

Európski výrobcovia sa výrazne angažovali v tejto kategórii už v prvej polovici 90-tych rokov minulého storočia, najmä účasťou v sľubne sa rozvíjajúcom francúzskom a neskôr európskom šampionáte Supermoto, no a sériové supermotá začali produkovať už o pár rokov nato. Za priekopníka môžeme považovať legendárny KTM Duke, ktorý sa objavil na trhu už v roku 1995. Za 10 rokov sa situácia dosť zmenila, Duke už nie je jediný, avšak KTM zostáva na špici, najmä vďaka modelom ako Duke II alebo testovanému KTM 640 LC4 Prestige.

LC4 už má roky

02Koncept kvapalinou chladeného štvortaktného jednovalca s označením LC4 je v ponuke už pekných pár rokov, no to však neznamená, že máte pred sebou nejaký obstarožný starý štvortakt. Tento motor prešiel počas svojej existencie všetkým možným a objavil sa v súťažnom endure, motokrosovom špeciály, rally špeciály a nakoniec žal úspechy na vrcholných podujatiach pretekov supermota. Jednoducho motor, ktorý prešiel všetkými extrémami. Samozrejme počas svojej existencie bol neustále modernizovaný. Výkon, spoľahlivosť a hmotnosť sa neustále menili k lepšiemu, jednoducho tento motor dozrieva ako dobré víno. Verzia, ktorá sa objavuje v modeli Prestíge pri zdvihovom objeme 625 ccm disponuje veľmi slušným výkonom 55 k už pri 6 750 ot./min, čo je spomedzi konkurencie jednoznačne najviac. To isté platí aj pre hodnotu krútiaceho momentu, ktorý vrcholí na hranici 55 Nm. Rada LC4 bola pôvodne vyvinutá výhradne na súťažné využitie a to sa prejaví aj na tejto verzii v podobe trochu drsnejšieho chodu sprevádzaného miernymi zato citeľnými vibráciami. Všetko vám však vynahradí už spomínaný výkon, kvalitná hydraulická spojka alebo elektrický štartér. Priaznivcov ekológie poteší prídavný systém vstrekovania čerstvého vzduchu do výfukového potrubia, ktorý zaručuje dokonalejšie zhorenie nespálenej zmesi.

Rám, podvozok a dizajn

Samotný motor nie je práve najmenší, čo sa odrazilo aj v konštrukcii podvozku. V podstate stará dobrá škola. Osvedčený kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok bol dôkladne otestovaný v najrôznejších prostrediach a lepší už nebude. Pohľad na komponenty podvozku je veľmi príjemný a z každého kútika na vás hľadí špičková kvalita. Tuhá zadná kyvná vidlica bola dôkladne otestovaná na pretekárskych okruhoch, kvalitné komponenty pruženia pochádzajú od holandskej firmy WP, brzdný systém zabezpečuje Brembo a najmä predný 320 mm kotúč ovládaný štvorpiestikovým strmeňom budí rešpekt. Vhodné je aj obutie a pneu Pirelli MT 60 RS Corsa, ktoré nie je len ?obyčajnou? superšportovou pneumatikou, ale je skutočným kompromisom a v teréne vás neodsúdi do úlohy beznádejne strateného štatistu.

V dnešnej dobe už asi neexistuje motocyklová kategória, kde by sa dal odfláknuť dizajn. V KTM-ke toto vedia už dlhšiu dobu a v posledných pár rokoch idú ostatným príkladom. Motocykle tohto typu neponúkajú veľa priestoru na dizajnérske orgie a presadiť sa vyžaduje veľký cit pre detail a maximálna kvalita dielenského spracovania. Pohľad na línie a hranky tohto motocykla prezrádza, že v KTM sa dizajnu venuje mimoriadna pozornosť a na malom priestore dokazujú veľké veci. Po stránke dizajnu určite máte pred sebou vydarené dielo.

Zábava v podaní Prestige

03Doteraz každé moje stretnutie so supermotom bolo najmä o tom ako vymazať úškrn z tváre a presvedčiť najbližšie okolie, že to na čom sedím je len ďalšia motorka a nie hračka, z ktorej sa mi vôbec nechce zosadnúť. KTM-ka túto definíciu spĺňa úplne do bodky. Poďme ale po poriadku. Rozmery som už spomínal, takže nemáte pod sebou útly štvortakt najnovšej generácie, na druhej strane KTM s touto konfiguráciou získala množstvo úspechov na vrcholných podujatiach supermota, takže hovoríme o špičkovom športovom náradí. Nakoniec stále má k nemu veľmi blízko a občasný výlet na uzavretý okruh mu určite nebude proti vôli. K civilizovanej časti sveta ho v podstate radí len zopár detailov. Jedným z nich je aj praktický elektroštartér, možno pár kíl naviac, ale bez neho by to bolo trápenie. Motor naskočí na prvé ?stlačenie?, hlboký zvuk jednovalca dopĺňajú jemné vibrácie, ktoré sú stále súčasťou jazdy, jednoducho ostrý športový štvortakt. Jednotka podobne ako aj ostatné prevodové stupne ?klikne? ľahko, ako po masle. Na svedomí to okrem samotnej prevodovky má hydraulická spojka. Kto po rozbehu čaká explóziu známu zo súťažných špeciálov, bude možno trochu sklamaný. Predsa len ide o ?civilný? stroj, naviac ťažký prevod trochu tlmí výbušnú povahu motora. Nie, že by sa KTM-ke na zadné nechcelo, ale treba si trošku pomôcť spojkou potom predné koleso doslova vystrelí smerom k oblohe. Úlohou tohto motora nie je vyľakať, ale zabaviť vás, a to sa mu perfektne darí. Už od najnižších otáčok dáva jednovalec o sebe vedieť a výkon neustále plynulo narastá, okolo 5 000 ot. ste už veľmi blízko maxima. Živému motoru zodpovedá aj podvozok, mimoriadne ľahké ovládanie vám dovolí doslova sa vrhať do zákrut. Motocykel váži necelých 150 kg a ochotne reaguje aj na najmenší podnet zo strany jazdca. Tvrdšie naladené pruženie možno odradí od dlhších výletov, no má nemalý podiel na vynikajúcich športových jazdných vlastnostiach a stabilite aj na horších povrchoch. Brzdy robia s týmto motocyklom divy, zadná po zahriatí síce trochu ?píska?, ale ak hľadáte vhodné náradie na trénovanie jazdy po prednom kolese, tak KTM-ka splní vaše želanie. Ďalšou prednosťou tohto motocykla je jeho štíhla konštrukcia a relatívne rovný prechod medzi sedlom a nádržou, pohyb po motocykli je tak veľmi ľahký. Príjemným prekvapením je sériové obutie. Pneumatiky Pirelli okrem toho, že boli vynikajúce na ceste, vás vďaka drsnému profilu neodsúdia v ľahkom teréne do úlohy úplného štatistu, ale v skutočnosti sa s nimi dá jazdiť aj na klzkejšom povrchu. Nedostatky? No, veľa ich nebolo, ale jemné vibrácie sú pevnou súčasťou jazdy, sedlo by mohlo byť mäkšie a neuveriteľne malý polomer otáčania trochu komplikoval otáčanie v stiesnenom priestore. Vďaka kombinácii tvrdého sedla, jemných vibrácii a tvrdého pruženia nebude Prestige nikdy motocyklom na dlhšie trasy. Na druhej strane absolvoval som s ním cca 120 km trasu do BB a nesťažoval som si, ale asi to bolo tým, že som nemal kedy sa sťažovať, pretože to ubehlo až príliš rýchlo.

0405

Záver

KTM-ka potvrdila, že nová konkurencia to nebude mať také ľahké a ešte chvíľu potrvá, kým sa dostane pred tradičných európskych výrobcov. Má to však jeden háčik, za špičkovú kvalitu sa platí a ak si prerátate cenu tohto modelu na slovenské koruny, tak zistíte koľko. Niekedy však nemusí byť cena prvoradá a byť najlepší je aj otázkou prestíže.

+ kvalitný podvozok, točivý motor,  max. rýchlosť, ?hranatý? dizajn, radenie, sériové obutie, predná brzda, kvalitné komponenty, hydraulická spojka

tvrdé sedlo, vibrácie v stúpačkách, pískajúca zadná brzda, malý polomer zatáčania

Technické parametre

KTM 640 LC4 Supermoto Prestige

MOTOR        

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod OHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 101 x 78 mm
Zdvihový objem: 625 ccm
Kompresný pomer: 11,7 : 1
Max. výkon: 55 k pri 6750 ot./min.
Max. krútiaci moment: 60 Nm pri 5 750 ot./min.
Príprava zmesi: karburátor, Mikuni BST 40
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické, nožné
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK 

Rám: jednoduchý kolískový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 510 ? 10 mm
Výška sedla: 910 mm
Objem palivovej nádrže: 12 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, zdvih 275 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 260 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 220 mm
Hmotnosť: 149 kg
Cena: 8470,- Euro

Článok je vlastníctvom MOTOMEDIA agency ? ZDRUŽENIE Vydavateľ motocyklového časopisu MOTOMAGAZÍN

4 komentáre

4 Comments

  1. andoo

    16. februára 2006 at 22:05

    strasne sa mi lubi tato motorecka.. keby som mal na to penzae tak si ju kupim ako druhu hracku 😁

  2. Pedrito

    17. februára 2006 at 6:15

    Keďže KTM silne môžem, tak by mohol byť aj motard v poslednej dobe sa pohrávam s takouto myšlienkou lebo naokolo je všetko 4tý stupeň ochranného pásma národného parku. Znamená to že po lesoch sa už moc jazdiť nedá lebo jebú do toho akýsi „Ochranári“ fuck 😟 ☹️

  3. kxbibo

    18. februára 2006 at 10:09

    No jo. Také aj ja môžem. 😁

  4. eXeBaT

    18. februára 2006 at 13:42

    Aj ja to môžem, len sa mi nedarí osedlať to a najlepšie na okruhu 😎

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri