Connect with us

Testy a recenzie

Test Motowell Crogen RS / Retrosa 125 4T

Publikovaný

on

Značka skútrov Motowell je späť. Nový majiteľ, nový prístup, nové modely. Spoločnosť Moto Mania s. r. o. so sídlom v Hrkovciach, neďaleko mesta Šahy, nás prekvapila svojou účasťou na výstave Motocykel v Bratislave. Krátko na to sme testovali dva zo skútrov tejto značky, a to šporťák Crogen RS 50 2T a skúter v retro štýle Retrosa 125 4T.

Odvážna „Mortišia“ Retrosa 125 4T

„Zdá sa nám“, že tu Motowell niečo kopíruje. Povedzme si pravdu, takéto retro predsa produkujú Taliani a je zaujímavé sledovať ako sa všetci snažia o to isté, ale samozrejme po svojom, s minimálnymi dizajnovými odlišnosťami. Lenže predná a bočné chladiace mriežky, obrovský oválny predný blatník, tvar svetlometu a i predné pákové pruženie proste kopírovanie nijako nezastrie.

Nájdime jej vlastnú tvár
No to bude ťažké a vieme, že v tomto prípade dizajn predáva, a preto tá obrovská snaha. Retro prvky sú ladené predovšetkým krvavo červenou farbou doplnenou o množstvo chrómu, a samozrejme veľkoplošným hnedým sedadlom. Retrosa si našla vlastnú tvár v moderne, skoro až na hranici gýču, v podobe chrómového symetrického pásu, ktorý prerezáva zadnú kapotu na oboch stranách spredu až dozadu. Inak aj Motowell vie s čím bojuje, a tak v prípade takýchto skútrov len ťažko nájdete nedokonalosti v dielenskom spracovaní. Priam dokonale zapadajú všetky plasty a skúter je učesaný aj zospodu priliehavým krytom. Chybu v kráse som našiel v lacno vyzerajúcej koncovke výfuku. Pruženie na oboch koncoch je nastavené predovšetkým na pohodlnú jazdu. Ako plus oceňujem masívnu odlievanú zadnú vidlicu a výklopné stúpačky pre spolujazdca. Za mínus zadný kovový nosič, ktorý je zároveň aj madlom pre spolujazdca, a to pre toto: profil madla neumožňuje pohodlné držanie sa madla a jeho koniec tvorí platňa, v ktorej sú 4 neforemné diery pre prípadný kufor. Predná skrinka – opäť mínus. Dvierka sú kus hrkotavého výlisku bez tesnenia a navyše v mieste, kde sú pánty sú také diery, že cez ne vidím až na zem. Po zavretí dvierok sa diery vyplnia kĺbom dvierok. V prípade Retrosy nehľadajte nikde LED diódy, všade sú poriadne klasické žiarovky.

Jazda s Retrosou
Je zvláštna hlavne tým, že práve retrodizajn zaujme okolie, čo znamená, že „kopirajd“ zafungoval správne. V tomto prípade sa jazdec ani spolujazdec o pohodlie a priestor deliť nemusia. Široká kapota vpredu veľkoryso zakrýva nohy jazdca. Ani rukoväte nie sú lacnovky, ale široké, masívne, a sú z nešmýkajúceho sa príjemného materiálu. Chrómovaná lemovka prístrojového panelu dizajnovo zapadá do konceptu k svetlometu a k zrkadlám. Na túto časť sa z pohľadu jazdca pozerá veľmi dobre. Ťah páčiek oboch bŕzd je ladený do pohodlného mäkkého ovládania. Presnosť brzdenia je adekvátna k výkonu a váhe skútra. 12“ ráfiky kolies obuté do vyšších pneumatík pôsobia dôveryhodne a zväčšujú opticky kolesá. Zároveň vďaka profilu pneumatík sa stáva pruženie ešte elegantnejšie a pohodlnejšie. Je zaujímavé ako ľahko sa dajú i tak malé kubatúry odlišne nastaviť. Zatiaľ čo Crogen RS vás plne navedie na športovú jazdu, „Mortišia“ to v pláne vôbec nemá. Jej bublavý zvuk skôr navádza na vyhliadkovú jazdu s trochu flegmatickejším zrýchlením, tak typickým pre maloobjemové 4-takty.Variátor si necháva čas na dosiahnutie vyšších rýchlostí a motoru nevadí, že na skútri sedíme dvaja. Výkonom a dynamikou spomínaného Taliana nepredbehne, ale ani sa o to nesnaží. I v tomto prípade geometria podvozku funguje správne a skúter nabieha a vybieha do a zo zákrut s istotou. Na hlavný stojan postaví tento skúter i decko, tak dobre je vyvážený, bočný má malý sklon, neparkujte ho preto z konca predným kolesom dolu, lebo vám odíde.

Podarená kópia?
Vcelku áno, ale vždy platí, že keď dvaja robia to isté, nikdy výsledok nebude rovnaký. Ak ste nadšenec pre originál, ale naň nemáte, siahnete pre alternatívu za samozrejme iné peniaze. V prípade Retrosy za cenu 1 499 Eur dostanete skoro štýlový retro skúter, ale žiaľ napodobneninu. To ale neznamená, že nebude slúžiť.

Zisťovali sme, kto vlastne Motowell je
A zistili sme toto: značku Motowell založili dvaja bratia – Maďari, v Budapešti asi pred 10 rokmi. Fabrika Motowell stojí v Maďarsku a pracujú tu opäť Maďari. Skútre sa skladajú z komponentov importovaných z Maďarska, Talianska a aj Číny. Ak otvoríte techničák, nájdete tam Made in Hungary. V tomto prípade má značka výhodu maďarských majiteľov, ktorí poznajú náročné požiadavky európskeho zákazníka. A Motowell ich jednoznačne pozná a z modelu Retrosa urobil v tejto farbe doslova lahodnú zmrzlinu, ktorú dnes predáva napr. v Čechách, Nemecku, Poľsku i Rakúsku. Dobru chuť.

Mestský uličník Crogen RS

Niekedy nechápem tým názvom ako napr. Crogen, ale chápem ako má moderný mestský skúter vyzerať, aby zaujal a slúžil. Prvý pohľad na Crogen RS: LED diódy, športový agresívny dizajn, 13“ ráfy kolies obuté nízkoprofilovými gumami, vysoká svetlosť, ladený výfuk v sérii, mini sedlo spolujazdca. To čo vidím je jasná správa – šporťák ako vyšitý do mesta, sadám naň a je to presne tak.

Slovo šport mu sedí
Stačí si sadnúť na tento skúter aj bez jazdy a hneď je jasné, že tu sa proste bude športovať. Kotúč vpredu i vzadu, stredne tvrdé nábehy brzdových páčiek, budík sa skladá z analógového otáčkomera a digitálneho displeja. Tento skúter chce agresívneho majiteľa, má stredne tvrdý posed a aj tvrdší podvozok. Razantný a zároveň zdravý zvuk dvojtaktu toto celé podtrhuje. Skúter je skoro nový, tradične dvojtaktne za studena dymí viac, po zahriatí motor získava presnejší chod. Motor si pýta pri rozbehu správne roztočiť, a hneď ako sa dostane do vyšších otáčok ponúka ostrejší nábeh variátora ocenený i zvukovou kulisou. Tento športový náboj je samozrejme limitovaný výkonom motora. Motor mi dynamikou v meste okamžite dovoľuje plynule zapadnúť do premávky. Je to skúter, tak len točím rukoväťou a nejako rýchlo prekračujem povolený limit do 45 km/h. Prichádza stúpanie, ktoré ale motoru nevadí. Proste dvojtakt je stvorený do mesta a konštrukcia podvozku ho podporuje. Tie 13“ pneu majú svoje čaro v zákrutách, a hlavne pri jazde po ešte stále roztrepaných považskobystrických cestách po zime. Vysoká svetlosť podvozku mi dovolí zísť z obrubníka, kde parkujem bez chytenia spodku o obrubník, a to dokonca bez zosadnutia. Geometria sedí správne, nezalamuje, ani neodtláča riadidlá, pekne drží stopu. Zatiaľ spokojnosť.

Ešte silnejšia stránka – LED / dizajn
Toľko údajov na budíkoch? 2 x trip, čas PM alebo AM, voľba sily podsvietenia s 3 možnosťami, dielikový presný ukazovateľ paliva a do toho svietiaci analógový otáčkomer. Strašne sa chce toto tu podobať na superšport a aj sa mu to darí. Grafika je super, ale nálepky nie sú zalakované, ale vyzerajú ako by boli. Sila tohto skútra je v LED diódach a to vpredu i vzadu, pričom koncové svetlá sú krásne integrované do ostro rezanej zadnej kapoty. Ak chcem, môžem použiť iba denné LED svetlá, ktoré nemajú chybu. Trápi ma malá nedokonalosť a tou je umiestnenie a tvar smeroviek, čo má hádam každý „čajnis“ skúter. Ale hop, keď ich zapnem i tieto sú LED. Je to v dôsledku úspory energie, a tým samozrejme šetrenie batérie. Keď tie ledky necháte svietiť úplne všetky pri vypnutom motore, len tak ľahko baterku nevybijete. Zrkadlá sú vynikajúco nastaviteľné, športové krídelko je vlastne platňa pre kufrík, ktorý nie je v cene. A nakoniec dielenské spracovanie. Až na nezalakované polepy nemám výhrady, plasty sedia, šróby držia.

Pohodlie a ergonómia
Vzhľadom ku charakteru skútra nečakajte vo dvojici žiaden komfort. V prípade ľadvinky to samozrejme môže byť príjemné, ale i moja štíhlučká kolegynka Janka (160 cm výška) mala problém sa na zadné mini sedadlo bezpečne upratať. Navyše pri postave 180 cm mám kolená s rezervou pod riadidlami a vo väčšom – športovom uhle. A to aj preto, že plošinové stúpačky mi umožňujú posuv chodidla napoly dopredu mimo kapôt. Spolujazdec má na oporu nôh iba plošinové malé stúpačky, ja mám miesta dosť. Prekvapením je, že tak štíhla zadná kapotáž poskytne pod sedadlom priestor i na integrálnu prilbu, ktorá sa vám zíde, pretože s odblokovaním motora na okruhu ide skoro 80-tkou, a to už je vysoká rýchlosť. Vo finále vás Crogen RS oberie o 1 499 Eur a vďaka dizajnu a jazdným vlastnostiam je z produkcie Motowell najpredávanejší a to právom.

Crogen RS
Cena: 1 499 Eur
Motor / výkon: 49,3 ccm, 2T / 5 k
Max. rýchlosť: 45 km/h (80 km/h odblokovaný)
Brzdy vpredu / vzadu: kotúčové
Rozmery (D x Š x V): 1 835 x 685 x 1 140 mm
Hmotnosť / nádrž: 98 kg (suchá) / 5,6 litrov
Pneu: vpredu / vzadu: 130/60-13

Retrosa 125 4T
Cena: 1 499 Eur
Motor / výkon: 124,6 ccm, 4T/ 7,7 k pri 7 000 ot./min.
Max. rýchlosť: 85 km/h
Brzdy vpredu / vzadu: kotúčové
Rozmery (D x Š x V): 1 905 x 720 x 1 140 mm
Hmotnosť / nádrž: 110 kg / 7,6 litrov
Pneu: vpredu / vzadu: 120/70-12

Skútre na test zapožičal dovozca: Moto Mania s. r. o., Hrkovce

Autor: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Test Motowell Crogen RS / Retrosa 125 4T

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri