Connect with us

Testy a recenzie

TEST PIAGGIO MP3

Publikovaný

on

Označenie MP3 mi samozrejme pripomína skôr multimediálny miniprehrávač, ale zas tak ďaleko od seba tieto dva produkty nemajú. PIAGGIO MP3 môžeme kľudne považovať za multifunkčné vozidlo najnovšej generácie so širokým použitím pre rôzne prostredia a počasia vrátane zimy, pre prakticky všetky kategórie vodičov i začiatočníkov až po tých, ktorý milujú športovú rýchlu jazdu s hlbokými náklonmi a dokonca bez ohľadu veku a skúseností s motocyklom. Ale hlavne za revolučnú novinku, ktorá vo svojej triede nemá obdoby z hľadiska vlastnej bezpečnosti.


MP3 je iný ? najbezpečnejší
Jednoduchý zákon fyziky hovorí, že tri body sú proste najstabilnejšie. Neplatí to ale doslova a presne na MP3. Ale MP3 vyniká práve kontrastom v tom, ako technologicky zložito je vytvorený predný dvojkolesový celok ktorý kombinuje dvojitý záves kolies cantilever s vodorovným masívnym systémom štyroch nosníkov zvaným parallelogram a protipólom je až neuveriteľná jednoduchosť ovládania takéhoto stroja. Predné kolesá sú od seba vzdialené 420 mm (stred pneumatiky) pričom celková šírka stroja je skoro až dvojnásobná (745 mm). Každé koleso má samostatný brzdový kotúč ovládaný jednopiestikovým strmeňom. Výrobca nameral menšiu brzdnú dráhu na suchu o 20 % a na vode až 24 %. Pruženie je tiež samostatné (olejový piestik doplnený nekrytou pružinou), ktorého súčasťou je paralelne uložená oska s parkovacím elektro-hydraulickým zariadením. Zdvih predného pruženia je len 85 mm, ale nezabúdajme, že to všetko má MP3 2 krát. Zadná tlmiaca jednotka má dva nastavovateľné postranné klasické tlmiče a brzdový kotúč rovnakého priemeru ako vpredu. 12? hliníkové ráfiky kolies dopĺňa prekvapivo nadštandardné obutie typu Michelin Pilot sport.
To všetko drží pohromade rám z oceľových trubiek a tak jediným odlievaným komponentom je práve tuhosť vyžadujúci systém parallelogram. Práve parallelogram má za príčinu vysokú váhu (204 kg) motocykla a s tou sa ale vskutku dobre vysporiadáva úplne nová pohonná jednotka 250 ccm o výkone 22,5 k.

Nezameniteľný dizajn
Dizajn odjakživa predával a koľkokrát ľudia vďaka vynikajúcemu dizajnu kúpia technicky zaostalý výrobok. MP3 je práve celok, kde niekoľko rokov vývoja skončilo uhladeným dizajnom, ktorý zakrýva práve špičkovú techniku a prekvapuje nadštandardnou ergonomikou. Slová dopĺňam argumentmi: 65 l objem podsedlového priestoru, kde zmestíte náklad o dĺžke až 110 cm, vojde tu jedna integrálna a jedna jet prilba + menšia batožina. Do tohto priestoru sa dostanete dvoma spôsobmi a to cez zadnú kapotu, kadiaľ uložíte práve integrálku, alebo zdvihnutím sedla, pričom sedlo otvárate diaľkovým ovládaním na kľúči. Kokpitu dominuje prehľadná a skutočne pekná palubná doska s dvoma analógovými a jedným štvorcovým LCD budíkom. LCD poskytuje údaje: čas, dátum, rok, trip A, B, ovládaný tlačidlom pri pravej rukoväti vonkajšiu teplotu vzduchu, teplotu motora. Analógové parabolické vľavo poskytujú údaj o rýchlosti, vpravo údaje o PHM a otáčkomer s konečnou hodnotou 12 000! Číra dvojitá moderná optika vpredu aj vzadu dizajn dokonale dopĺňa. Bledomodrá metalíza krásne mení odtiene na slnku. Posed je bohatý na priestor, kolená sú v miernom uhle zakryté a chránené širokou prednou kapotou, spolujazdec má pod nohy iba plošiny, ale tie sa tvária v strede ako stúpačky a čižma sa dá pekne dozadu zasunúť a potom sa môžete o ne i pohodlne nohou zaprieť. Spolujazdec sedí o pár cm vyššie, k dispozícii má malú opierku a dve masívne madlá. Zaskočila ma rôznorodosť farieb jednotlivých dielov: kapoty perleťovo blankytné modré – OK, plasty vpredu ? lem blatníkov, vzadu, pod nohami sú čierne ? OK, kolesá sú veľmi tmavo strieborné ? OK, ale motor je jasne strieborný – ?, kryt koncovky výfuku je jasne ale inak strieborný ako motor – ?, pozdĺžny plast v strede je súčasťou tunela a tak trochu imituje odlievaný rám a je tmavošedý – ?, a hneď hore na rukovätiach sú bajonety pre ovládače antikorovej farby – ?, a 15 cm od nich sú konce rukovätí vybavené čisto chrómovými koncovkami – ?. Osem rôznych farieb je moc, samozrejme každý materiál je iný ale i tak ? kritika v tomto bode tu právom patrí.

Jazda = skutočný zážitok +++
I napriek predošlej kritike rôznofarebnosti jednotlivých komponentov je tu niečo, čo všetko kritické sa zdá byť ako banalita oproti skutočnosti a tým je pôžitok z jazdy. Prvý krok ku skútru sa u mňa spájal s nedôverou. Dve kolesá vpredu? Dobre sadám a idem na vec. Už len 25 prvých metrov (2 kolieska na parkovisku pred Car Care v Žiline) mi stačilo na to, aby som stratenú neistotu vymenil za skutočnú dôveru. Syndróm masívneho predku sa okamžite stráca pri prvých metroch. 250-tka má vstrekovanie a je nastavená tak aby sa nestratila v mestskej premávke. Trojnásobný odpor pneumatík nič nemení na dynamike skútra a ?stovečka? je tu ako nič. Maximálku 125 km/h dosiahnete až na dlhšie trate, ale to nie je zmyslom konceptu MP3. Ten pravý zmysel má stabilita a uhladenosť podvozku v rôznych situáciách a povrchu vozovky a i vo vysokých rýchlostiach nad 100 km. Kamenné kocky, biele prechody, mokrá vozovka, dokonca šotolina v zákrutách ? to všetko je prostredie, kde MP3 asi v tejto chvíli nemá konkurenciu v stabilite. Obe predné kolesá sa samočinne sklápajú do neuveriteľného uhla (40°) a že sú dve, na to rýchlo zabudnete, pretože v jazde to proste ani nezistíte. MP3 je mimoriadne stabilný v každej situácii a po pár desiatok kilometrov si zvyknete na také hlboké náklony, že okoloidúci chodci normálne zastavujú s pocitom, že ten človek s tým skútrom isto padne. Ale kdeže, sebavedomie MP3 je ďaleko za hranicami jednostopého skútra. S MP3 som skúšal prebrzdenie predného kolesa až do šmyku. Nestalo sa nič, dokonca nevznikla ani nebezpečná situácia a to samé sa opakovalo pri ostrom zablokovaní zadného kolesa. Šmyk pre MP3 je veľmi príjemne kontrolovateľný a je jedno, či sú kolesá zablokované vpredu, alebo vzadu, alebo pre skúsenejších aj naraz.

Parkujeme, štartujeme
I napriek tomu, že skúter má i hlavný stojan, MP3 parkuje bezpečne sám. Systém, spočíva v tom, že blokovanie sklápanie kolies ovládam smerovým tlačidlom na pravej rukoväti. Teraz modeluje rôzne situácie.
1. MP3 je zaparkovaná mimo hlavný stojan ? stojí na troch kolesách. Motor beží ale elektro-hydraulický stabilizačný systém blokuje otáčky motora a tak sa nepohnete. Motocykel, ale bezpečne stojí a parkuje i bez hlavného stojanu. Je jedno či motor beží, alebo je vypnutý. Stojí a hotovo. Signál o zastabilizovaní vozidla ukazuje červená kontrolka na palubnej doske. Dvojitým zatlačením tlačidla odblokujete systém, kontrolka zhasne, je doplnená o zvukový signál a v tejto chvíli sa MP3 správa ako jednostopé vozidlo. Preto dvojité zatlačenie, keby náhodou omylom niečo zatlačilo tlačidlo aby motorka nespadla. Takže ak systém odblokujete a motocykel nedržíte, MP3 proste spadne na zem ako klasická motorka.
2. Zastavil som a potrebujem zaparkovať na parkovisku. Zastavujem ako s klasickým motocyklom, nohy patria na zem, jedenkrát tlačím tlačidlo vľavo, ozve sa signál, zasvieti červená kontrolka, vypínam motor a parkujem. Hotovo. Motor je poháňaný prevodom CTV a preto je potrebné zatiahnuť ručnú brzdu, inak MP3 síce pevne stojí, ale môžete s ním pohybovať dopredu, alebo dozadu.
3. Zastavujem na križovatke a na mojom mieste je hlboká kaluž vody, alebo machrujem pred okolím a nechcem dať nohy dolu z plošín. Tesne pred zastavením v rýchlosti pod 10 km/h tlačím tlačidlo, ozve sa signál, zasvieti kontrolka a ja stojím s nohami hore. Pri štarte to chce trochu nácvik, zosynchronizovať odblokovanie stability a otočenie plynovou rukoväťou, ale ide to, chce to len chvíľku praxe.

Spresním ešte prácu elektro-hydraulického systému stabilizácie podvozku. Tento sa nedá zapnúť, ak motor pracuje nad 3000 ot./min, prekračujete rýchlosť nad 10 km/h, a zároveň umožní zaparkovať MP3 i v náklone, napr. na šikmej ceste.

Využitie nemá hraníc
Je jedno ktorým smerom sa obrátite, využitie MP3 je tak široké ako si len môžete domyslieť. Skúter je vhodný na denné používanie do práce, presne pre jazdcov v Taliansku kde sa chodí i cez zimu na motorke. Poznáte tie upravené skútre s rukávnikmi a plachtou s pod ktorej trčia nohy vodiča iba na križovatkách. Vďaka veľmi jednoduchej ovládateľnosti a vysokej bezpečnosti si ako málokedy dovolím MP3 odporučiť i totálnym začiatočníkom, ale dokonca i starším ľuďom, ktorí si mysleli, že motorka už pre nich nie je. Pre každú ženu, ktorá sa motoriek vždy bála, bude MP3 skoro ako bezpečnou hračkou. Vyjazdení jazdci sa teraz možno smejú: ?tri kolesá??. Lenže so superšportom v meste narobíte len problémy, ale MP3 vám v mestskom prostredí pri ceste do práce v každej zákrute poskytne toľko zábavy, na ktorú by ste potrebovali celú jednu Pezinskú babu. MP3 patrí na cesty, do lesa si kúpte niečo iné a s motorom 400 ccm už môžete uvažovať i o diaľničných ťahoch smerom k moru. Možnosť využitia je charakterizovaná i doplnkovou ? nezvyčajnou ZIMNOU výbavou, ktorá zahrňuje nový čelný štít s ochranou na ruky, zimnú sadu pneumatík, vyhrievaný už spomínaný plášť ochrany jazdca z ktorého trčia iba nohy, a už mi tu chýba len rozmrazovač čelného skla a odhŕňač snehu.

+ Vysoký stupeň stability, najvyššia bezpečnosť v triede skútrov, dynamika do 100 km/h, prepracovanosť do detailu, jednoduchosť ovládania, možnosť širokého využitia pre všetky vekové kategórie vrátane začiatočníkov i osoby s tel. postihnutím* (*do určitej miery)
– Vysoká cena, zle ukazujúca hodnota vonkajšej teploty (rozdiel 4 až 6°C oproti skutočnosti),
vysoká rôznofarebnosť komponentov, okienko hladiny ukazovateľa brzdovej kvapaliny je
ukryté pod plastom s možnosťou kontroly iba pred jazdou.

Text: V. Brniak, foto: autor a M.Tamáši /Motomagazín, www.motocykel.sk/
Test bol publikovaný v Motomagazíne č.: 6/2007

Test Piaggio MP3

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri