Connect with us

Spravodajstvo

Tituly Talmácsimu, Lorenzovi a Stonerovi

Publikovaný

on

Majstrom sveta cestných motocyklov v kubatúre do 125 cc sa stal Maďar Gábor Talmácsi zo stajne Aprilia. Na VC Valencie, ktorá bola posledným podujatím aktuálnej edície šampionátu, prišiel Talmácsi na druhom mieste za svojím tímovým kolegom Španielom Hectorom Faubelom. Prvý maďarský jazdec, ktorý získal titul motocyklového šampióna, bol takmer počas celých pretekov vo vedení, Faubel jazdil v tesnom závese za ním na druhej pozícii. Talmácsi v závere prepustil vedúcu priečku svojmu tímovému kolegovi a umožnil mu tak zvíťaziť na domácej Veľkej cene. "Je to fantastický pocit, ťažko opísateľný," uviedol 26-ročný rodák z Budapešti. Pre Fabuela, ktorý mal pred záverečným podujatím šancu získať titul (potreboval vyhrať a dúfať, že Talmácsi neskončí na lepšej ako štvrtej pozícii), to bolo piate víťazstvo v sezóne. "Spravil som všetko, čo bolo v mojich silách. Je to škoda, pretože som dosiahol v sezóne viac víťazstiev i pódiových umiestnení, ako Gábor," vylieval si žiaľ domácim novinárom dvadsaťštyriročný rodák z mestečka Lliria neďaleko Valencie.
Víťazom VC Valencie v kubatúre do 250 cc sa stal Fín Mika Kallio na stroji značky KTM. Druhý skončil so stratou 0,371 s na víťaza Alex de Angelis zo San Marína, tretí prišiel do cieľa domáci jazdec Alex Debon so stratou takmer 7 sekúnd. Už istý majster sveta v tejto kategórii Španiel Jorge Lorenzo skončil siedmy.
V kráľovskej kategórii MotoGP triumfoval domáci jazdec Dani Pedrosa zo stajne Honda a zaistil si tak druhú priečku v konečnej klasifikácii šampionátu. Druhý prišiel do cieľa už istý majster sveta Austrálčan Casey Stoner na stroji značky Ducati. Tretí finišoval Američan Hopkins na Suzuki. "Som veľmi spokojný, neočakával som, že by som tu dnes mohol vyhrať," uviedol rozradostený Pedrosa.

Výsledky VC Valencie:
kubatúra do 125 cc:
1. Hector Faubel (Šp.) Aprilia 40:14,228, 2. Gábor Talmácsi (Maď.) Aprilia +0,185, 3. Sergio Gadea (Šp.) Aprilia +0,286, 4. Mattia Pasini (Tal.) Aprilia +0,826, 5. Lukáš Pešek (ČR) Derbi +0,878, 6. Esteve Rabat (Šp.) Honda +5,850, 7. Pablo Nieto (Šp.) Aprilia +9,038, 8. Bradley Smith (V. Brit.) Honda +13,034, 9. Tomojoši Kojama (Jap.) KTM +20,734, 10. Pol Espargaro (Šp.) Aprilia +21,002.

Konečné poradie MS (po 17 podujatiach):
1. Gábor Talmácsi 282 b, 2. Hector Faubel 277, 3. Tomojoši Kojama 193, 4. Lukáš Pešek 182, 5. Mattia Pasini 174

kubatúra do 250 cc:
1. Mika Kallio (Fín.) KTM 43:28,349 min, 2. Alex de Angelis (SMR) Aprilia +0,371 s, 3. Alex Debon (Šp.) Aprilia +6,797, 4. Andrea Dovizioso (Tal.) Honda +6,880, 5. Hector Barbera (Šp.) Aprilia +12,767, 6. Julian Simon (Šp.) Honda +13,030, 7. Jorge Lorenzo (Šp.) Aprilia +14,751, 8. Juki Takahaši (Jap.) Honda +16,437, 9. Thomas Lüthi (Švajč.) Aprilia +16,551, 10. Hiroši Aojama (Jap.) KTM +20,223

Konečné poradie MS (po 17 podujatiach):
1. Jorge Lorenzo (Šp.) Aprilia 312 b., 2. Andrea Dovizioso (Tal.) Honda 260, 3. Alex de Angelis (SMR) Aprilia 235, 4. Alvaro Bautista (Šp.) Aprilia 181, 5. Hector Barbera (Šp.) Aprilia 177

kategória MotoGP:
1. Dani Pedrosa (Šp.) Honda 46:533 min, 2. Casey Stoner (Austr.) Ducati +5,447 s, 3. John Hopkins (USA) Suzuki +20,404, 4. Marco Melandri (Tal.) Honda +24,827, 5. Loris Capirossi (Tal.) Ducati +25,804, 6. Chris Vermeulen (Austr.) Suzuki +25,862, 7. Alex Barros (Braz.) Ducati +29,470, 8. Nicky Hayden (USA) +30,333, 9. Randy de Puniet (Fr.) Kawasaki +30,895, 10. Toni Elias (Šp.) Honda +31,030

Konečné poradie MS (po 17 podujatiach):
1. Casey Stoner (Austr.) Ducati 367 bodov, 2. Dani Pedrosa (Šp.) Honda 242, 3. Valentino Rossi (Tal.) Yamaha 241, 4. John Hopkins (USA) Suzuki 189, 5. Marco Melandri (Tal.) Honda 1872007

Gábor Talmácsi, ilustračné

Advertisement
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Spravodajstvo

BMW R 1300 R 2025: Surová sila a technologická precíznosť v čistej podobe

Publikovaný

on

By

BMW Motorrad predstavuje svoj najnovší roadster – R 1300 R pre modelový rok 2025. Tento stroj je evolúciou, ale aj revolúciou – pokračuje v odkaze legendárneho boxera, no zároveň posúva hranice toho, čo dnes môžeme očakávať od nahého motocyklu vyššej strednej triedy. V tomto článku sa pozrieme detailne na všetky aspekty tejto novinky – od motora cez technológie až po jazdné dojmy.

Dizajn: Viac svalov, menej ozdôb

Hneď na prvý pohľad je jasné, že BMW R 1300 R je stroj pre jazdcov, ktorí vedia, čo chcú. Čisté línie, agresívny postoj a bez zbytočných dizajnových kudrliniek. Tento roadster stavia na surovom výraze – predná LED jednotka v štýle písmena „X“, svalnaté línie nádrže, odhalený rám a masívna zadná pneumatika.

Dizajn pôsobí vizuálne kompaktnejšie než u predchodcu, hoci technicky sa motorka mierne natiahla. Vzhľad však nie je len o kráse – BMW sa sústredilo na funkčný minimalizmus, čo odráža aj výrazné zníženie hmotnosti a nové proporcie.

Motor: Nová generácia boxera

Pod kapotou (respektíve pod nádržou) bije srdce, ktoré definuje charakter tohto stroja – 1 300 cm³ dvojvalcový boxer s výkonom 145 koní (107 kW) pri 7 750 ot./min a krútiacim momentom 149 Nm pri 6 500 ot./min. To je o 9 koní viac ako u predošlého modelu.

Systém BMW ShiftCam, známy z R 1250 R, ostáva zachovaný – mení časovanie ventilov pre lepší priebeh výkonu a krútiaceho momentu naprieč celým spektrom otáčok. V praxi to znamená, že motor má masívny záťah už od spodných otáčok a neutíchajúcu chuť po rýchlosti až po obmedzovač.

Reakcie na plyn sú presné, okamžité, ale zároveň kultivované – presne tak, ako to od BMW očakávame. Zvuk výfuku je hlboký, basový, ale stále civilizovaný. S voliteľným Akrapovičom sa však charakter výrazne mení – motor znie ako rozbehnutý bager na steroidoch.

Podvozok a ovládateľnosť: Sebavedomie v každej zákrute

Rám prešiel výraznou modernizáciou. Nový oceľový hlavný rám s priskrutkovaným hliníkovým zadným rámom zlepšuje torznú tuhosť a zároveň šetrí hmotnosť. Vpredu pracuje USD vidlica so zdvihom 140 mm, vzadu známy Paralever s centrálnym tlmičom a zdvihom 130 mm.

Oceňujeme, že BMW zachovalo výborný kompromis medzi športovosťou a komfortom. Motorka pôsobí stabilne pri vysokých rýchlostiach, ale v zákrutách je prekvapivo obratná. Vďaka precíznemu rozloženiu hmotnosti a nízkemu ťažisku sa správa veľmi neutrálne.

Elektronika: Plná výbava, ktorú vieš vypnúť

BMW sa v oblasti technológií drží svojho štandardu – jednoducho nič nechýba. V sérii dostanete:

  • 6,5“ TFT displej s konektivitou
  • 3 jazdné režimy (Rain, Road, Dynamic)
  • ASC (automatická kontrola trakcie)
  • ABS Pro
  • Hill Start Control
  • Keyless Ride
  • LED osvetlenie so smerovkami s animáciou

A voliteľne si môžete priplatiť za:

  • Dynamic ESA (elektronicky nastaviteľné odpruženie)
  • Riding Modes Pro
  • Adaptívne svetlo do zákrut
  • Tempomat s radarom (ACC)
  • Asistent radenia (ASA) – plne automatizovaná prevodovka

ASA je úplná novinka – umožňuje jazdiť bez nutnosti manuálneho radenia. Funguje výborne najmä v meste alebo pri dlhých cestách. Môžeš však kedykoľvek prepnúť na manuálny režim pomocou quickshifteru, ktorý ostáva zachovaný.

Ergonómia a komfort: Pre šport aj každodenné jazdy

Základná výška sedla je 810 mm, no v ponuke je až päť alternatívnych sedadiel v rozmedzí od 760 po 860 mm, čo je fantastické pre rôzne typy jazdcov.

Sedlo je pohodlné, polohu stúpačiek a riadidiel možno upraviť cez príslušenstvo. Nízka výška ťažiska a výborná ergonómia robia z tohto stroja prekvapivo prívetivý motocykel aj pre nižších jazdcov. Na denné jazdenie, športovú jazdu či dlhý víkend – bez problémov.

Kolesá, brzdy, pneumatiky

Kolesá sú 17-palcové liate disky, vpredu klasických rozmerov, vzadu však BMW prešlo na širšiu 190/55 ZR 17 pneumatiku, ktorá zlepšuje trakciu a dodáva motorke agresívnejší postoj.

Brzdy dodáva Brembo, samozrejme s ABS Pro. Vpredu dvojitý kotúč 310 mm, vzadu jeden 265 mm. Brzdný účinok je výborný, dávkovanie presné a stabilita aj pri núdzovom brzdení bezchybná.

Hmotnosť, nádrž a spotreba

S plnou nádržou váži 239 kg, čo je v porovnaní s predchodcom o niekoľko kilogramov menej – a je to cítiť. Nádrž má objem 17 litrov, čo s deklarovanou priemernou spotrebou okolo 5 l/100 km zabezpečuje slušný dojazd na úrovni 300+ km.

Cena a dostupnosť

BMW R 1300 R 2025 sa začne vyrábať v apríli 2025, prvé kusy sa očakávajú u predajcov začiatkom jesene. Cena zatiaľ nebola oficiálne potvrdená, ale očakávame základ okolo 16 500 €, s výbavou rýchlo presahujúcou hranicu 20 000 €.

Záver: Naháč pre náročných

BMW R 1300 R 2025 je evolúciou, ktorá rešpektuje tradíciu, ale prináša aj poriadnu dávku inovácie. Výkon, technológia a precízne spracovanie robia z tohto stroja ideálneho partnera pre jazdcov, ktorí hľadajú univerzálny, ale výnimočný motocykel. Nie je to len „naháč“ – je to luxusné športové náčinie zabalené do surového, nemeckého štýlu.

Ak máš rád výkon, charakter a precíznosť v jednom – R 1300 R ťa nenechá chladným.

Continue Reading

Spravodajstvo

Ducati Desmo450 MX – talianske srdce v motokrosovom svete

Publikovaný

on

By

Ducati vstupuje do sveta motokrosu. Po desaťročiach dominancie na asfalte sa značka z Bologne rozhodla pre radikálny krok – priniesť svojho zástupcu do segmentu, kde doteraz kraľovali Japonci a KTM. Výsledkom je úplne nový model Desmo450 MX, ktorý má Ducati reprezentovať v najtvrdšej disciplíne – svetovom šampionáte MXGP.

Desmodromika aj do blata

Srdcom novinky je úplne nový jednovalcový motor s objemom 450 cm³, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre motokrosové použitie. Najväčšou zaujímavosťou je použitie desmodromického rozvodu, typického pre Ducati. Ide o unikát v motokrosovej triede, kde konkurencia využíva tradičné pružinové ventily.

Ducati verí, že desmodromika zabezpečí presnejšie otváranie a zatváranie ventilov aj pri extrémnych otáčkach, čo by sa malo prejaviť rýchlejšími reakciami motora, konzistentným výkonom a spoľahlivosťou aj v dlhších jazdách.

Rám a podvozok bez kompromisov

Rám je tvorený z chróm-molybdénovej ocele a zameriava sa na nízku hmotnosť a optimálnu torznú tuhosť. Podvozok zabezpečuje osvedčená kombinácia od KYB – 48 mm USD predná vidlica a zadný tlmič so samostatnou nádržkou, oba plne nastaviteľné.

Dizajn je čistý, funkčný a výrazne Ducati. Červená farba, minimalistická grafika a agresívne línie dodávajú motorke identitu, ktorú si s ničím nepomýlite.

MXGP ako cieľ

Ducati sa netají tým, že Desmo450 MX nie je len marketingový produkt. Tento stroj vznikol ako základ pre továrenský tím, ktorý by sa mal objaviť v šampionáte MXGP už v roku 2025. Vývoj motorky prebiehal v úzkej spolupráci s deväťnásobným majstrom sveta Tonym Cairolim, ktorý má na starosti jazdecký vývoj.

Prvé testy v Taliansku ukázali, že Ducati má vážny záujem konkurovať zavedeným menám. V sezóne 2024 sa Desmo450 MX zúčastní talianskeho národného šampionátu ako súčasť prípravy na svetový šampionát.

Začiatok niečoho väčšieho

Ducati zároveň potvrdila, že nejde len o jednorazový projekt. Model Desmo450 MX je súčasťou širšej stratégie s názvom Ducati Off-Road, ktorá má v budúcnosti priniesť ďalšie modely – okrem MX verzií aj enduro či dokonca rally špeciály.

Technické údaje (predbežné):

  • Motor: 450 cm³ jednovalec, DOHC, desmodromický rozvod
  • Podvozok: predná vidlica KYB 48 mm USD, zadný tlmič KYB
  • Rám: chróm-molybdénová oceľ
  • Hmotnosť: približne 105 kg (bez paliva)
  • Štartér: elektrický
  • Brzdy: kotúčové, vpredu aj vzadu (Brembo)
  • Kolesá: 21″ vpredu, 19″ vzadu

Ducati Desmo450 MX predstavuje odvážny krok talianskej značky do neprebádaného terénu. Ak sa jej podarí pretaviť technické know-how z ciest aj na trať plnú blata, skokov a rytmu MXGP, môžeme byť svedkami zaujímavej zmeny v hierarchii motokrosových značiek.

Continue Reading

PR články

Honda ohlasuje 6 ročnú záruku pre motocykle a skútre

Publikovaný

on

By

Honda rozbieha veľkú vec – od apríla 2025 prichádza s novým servisne aktivovaným záručným programom (SAWA), ktorý ponúka až šesť rokov záruky pre všetky registrované motocykle a skútre Honda v 15 európskych krajinách vrátane Slovenska.

Ako to funguje?

Základom je klasická dvojročná záruka. Ak však budete svoj stroj pravidelne servisovať u autorizovaného predajcu Honda a používať originálne diely, záruka sa automaticky predĺži každý rok o ďalších 12 mesiacov – až do celkovej doby šiestich rokov od prvej registrácie.

Kľúčové výhody:

  • Záruka sa viaže na motocykel, nie na majiteľa. To znamená, že aj v prípade predaja zostáva v platnosti a nový majiteľ môže ďalej využívať jej výhody.
  • Vzťahuje sa na celý rad strojov – od mestského EM1 e: až po vlajkovú loď Gold Wing GL1800.
  • Program je platný u viac než 800 autorizovaných predajcov Honda v 14 krajinách EÚ a v UK.

Ak teda vlastníte Hondu alebo o nej uvažujete, ide o skvelý bonus navyše – dôkaz, že značka stojí za svojou povesťou spoľahlivosti a kvality.

Čo treba dodržať?

  • Záruka platí len v prípade, že budete servis dodržiavať podľa predpisov a výhradne u autorizovaných predajcov.
  • Prenositeľnosť záruky platí len vtedy, ak aj pôvodný majiteľ servisné podmienky dodržal.

Pre viac detailov sa obráťte na svojho autorizovaného predajcu Honda – nová éra istoty pre motocyklistov práve začína.

Continue Reading

Najčítanejšie

Partneri