Connect with us

Testy a recenzie

Top komfort s nádychom luxusu – Test Yamaha Majesty 400

Publikovaný

on

Model Majesty je neoddeliteľnou súčasťou kategórie maxiskútrov už pekných pár rokov a v tejto triede si vďaka výborným jazdným vlastnostiam spojených s mimoriadnym komfortom vybudoval verný zástup fanúšikov, ktorí nedajú na tohto uhladeného cestovateľa dopustiť. Roky však neúprosne bežia a boli sme preto zvedaví, či Majesty dokáže držať krok s absolútnou špičkou v tejto triede.

Na úvod trochu histórie
Ako som v úvode naznačoval, Majesty má za sebou relatívne bohatú históriu a prvá generácia tohto modelu bola predstavená už v roku 2004 a bola namierená priamo na Suzuki Burgman, ktorý v tom čase dominoval na trhu. Treba dodať, že Yamaha sa hneď od začiatku úspešne zaradila vedľa svojho najväčšieho konkurenta a našla si množstvo priaznivcov. V roku 2009 prichádza prvá a zatiaľ aj posledná výraznejšia modernizácia, ktorá okrem nového dizajnu prináša množstvo drobných úprav a v ponuke sa objavuje aj verzia vybavená systémom ABS.

Elegán na pohľadanie
400-vka Majesty bola vždy namierená skôr na manažérov alebo konzervatívnejšieho zákazníka, ktorý si zakladá skôr na elegancii a kvalitnom vyhotovení ako na rôznych dizajnových výstrelkoch. Nikdy preto tak nebude vyčnievať z radu svojou extravagantnosťou, no to čo ponúka doceníte až pri bližšej obhliadke. Elegantné predné partie s dvojicou čelných svetlometov v tvare „mačacích očí“ nezameniteľne radia tento skúter do rodiny Yamaha a majú nemalý podiel na vydarenom dizajne predných partií. Naopak zadným partiám dominuje široké a pohodlné sedlo. Aj tu je evidentná vysoká úroveň dielenského spracovania, keď jednotlivé diely sedla sú zošité zdvojeným švom a stredná časť sedla je potiahnutá perforovanou kožou. Široké podsedlové partie naviac sľubujú dostatok úložného priestoru. Za zmienku stojí aj elegantný prístrojový panel, ktorý tvorí trojica okrúhlych budíkov, pričom v Yamahe opäť vsádzajú skôr na konzervatívnejší dizajn, ktorý však jednoznačne hovorí o kvalite celkového prevedenia.

Kvalitná technika
Po technickej stránke by ste Yamahe len ťažko niečo vyčítali, moderný, kvapalinou chladený jednovalec disponuje výkonovými parametrami, ktoré patria medzi absolútnu špičku. Štvorventilová technika v kombinácii s elektronickým vstrekovaním paliva dokáže vyprodukovať maximálny výkon 34 k pri 7 000 otáčkach. V tomto prípade určite treba spomenúť spotrebu, ktorá sa počas testu aj pri športovom zaobchádzaní pohybovala na hranici 5 l/100 km, čo vzhľadom na dynamiku a komfort, ktorý skúter ponúka určite nie je zlé. Motor je osadený v pevnom oceľovom ráme. Pruženie má na starosti klasická teleskopická vidlica vpredu a dvojica postranne uložených tlmičov vzadu, ktoré umožňujú nastavenia predpätia. Určite poteší výkonný brzdný systém, ktorý tvorí dvojica kotúčových bŕzd vpredu a jedna kotúčová brzda vzadu. Časť komponentov pritom pochádza z modelu TMax, čo je zárukou výborných brzdných vlastností. K dispozícii je samozrejme aj verzia vybavená ABS.

Priestor na rozdávanie
Keď sa jedná o úložný priestor, tak Majesty je pripravené uspokojiť aj náročného zákazníka. V Yamahe evidentne odviedli kus dobrej roboty a Majesty ponúka naozaj nadštandardné úložné priestory. Sedlo sa neodkrýva celé ale len jazdcova časť, no prístup k odkladacím priestorom je aj tak dobrý a nie je problém odložiť pod sedlo dve prilby. Dvojica odkladacích skriniek sa nachádza aj vpredu, pričom tá väčšia je uzamykateľná. Obe sú pritom dostatočne hlboké a uložíte si tam tak prekvapivo veľa osobných vecí.

Svižný spoločník s poriadnou dávkou elegancie
Tento skúter je naozaj hodný svojho mena a označenie „Majesty“ je namieste. Rozmerovo je prakticky identický so svojím väčším súrodencom, Yamaha TMax, no športový strih „Maxa“ v tomto prípade nahrádza skôr klasická elegancia s dôrazom kladeným na maximálny komfort. No a spomínaného komfortu som si v sedle naozaj užil viac ako dosť. V širokom „kresle“ som sa cítil pohodlne aj po niekoľkých hodinách jazdy. Posed je pritom uvoľnený a v prípade potreby môže jazdec nohy pohodlne vystrieť pred seba. Okrem každodenného jazdenia, tak ponúka aj celkom slušný potenciál na dlhšie výlety. Snáď jediná výtka v prípade komfortu sa týka čelného štítu, ktorý mohol byť o pár centimetrov vyšší. Na druhej strane nápor vetra pocítite až pri vysokých rýchlostiach, takže v bežnej premávke to nepredstavuje žiaden problém a v tomto prostredí je ochrana pred vetrom výborná.

Do mesta aj na diaľnicu
Majesty je už na prvý pohľad kus skútra, no dobrou správou je, že prvotný rešpekt sa stratí doslova po pár metroch jazdy. Jazdné vlastnosti Majesty sú vynikajúce a ponúka jazdcovi ľahké ovládanie. Prepletanie mestom je tak podobná zábava ako na menších objemoch, samozrejme hmotnosť +200 kg sa nestratí úplne, ale nízke ťažisko a hravé ovládanie v maximálnej miere uľahčujú jazdcovi pohyb v tomto prostredí. Podvozok a pruženie sa nebráni ani športovejšej jazde a zvláda aj rýchlejšiu a agresívnejšiu jazdu. Rýchle diaľničné presuny alebo hlboké náklony v rýchlych zákrutách preto Majesty zvláda s prehľadom. Nemalý podiel na tom má kvapalinou chladený jednovalec, ktorý ochotne akceleruje z miesta a do rýchlosti cca 110 km/h tlačí Majesty vpred s dostatočnou razanciou. Väčšinu 4-kolesovej konkurencie a menšiu dvojkolesovú konkurenciu s rezervou nechávate za chrbtom. Potom už motor trocha zvoľní, no aj tak dokáže ďalej zrýchľovať až niekde na hranicu 160 km/h, čo je viac ako dosť. Z týchto rýchlostí vám pomôžu bezpečne spomaliť výkonné brzdy, ktoré by sa svojím účinkom nestratili ani na oveľa športovejšom náradí. Najmä dvojica predných kotúčov odvádza skvelú prácu a v kombinácii s ABS, skúter spomalí podľa potreby okamžite. Limity inak výborného podvozku sa prejavia až pri atakovaní maximálnych rýchlostí, kedy sa skúter aj pri menších nerovnostiach zľahka zavlní. Toto však môžeme pripísať na vrub aj menšej 13-palcovej pneumatike vzadu, ktorá predsa len horšie zvláda cestné nerovnosti ako väčšie priemery.

Obstojí v konkurencii?
Ak sa mám vrátiť naspäť k úvodnému odstavcu tohto testu, tak odpoveď znie áno. Yamaha Majesty nielenže dokáže stále držať krok s konkurenciou, ale ponúka aj niečo naviac v podobe výborného komfortu a elegantného dizajnu, ktorému nechýba nádych luxusného vozidla. Potom je tu výkonný jednovalec, ktorý sa nebráni svižnému tempu, pričom jeho spotreba určite patrí medzi tie lepšie v tejto triede.

Yamaha Majesty 400

Cena: 6 790 Eur
Motor: 395 ccm, 4 ventily DOHC, R1
Výkon: 34 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 36,3 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 780 x 1 380 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 220 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 565 mm
Výška sedla: 760 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/80-14, vzadu:150/70-13

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK

Text a foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Top komfort s nádychom luxusu – Test Yamaha Majesty 400

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri