Connect with us

Testy a recenzie

Toto je úplne nový SPYDER! – Can-Am Spyder F3

Publikovaný

on

Test Can-Am Spyder F3

Toto je úplne nový SPYDER!

Malorka, Španielsko 17. 3. 2015

– Fascinujúci dizajn s novým posedom
– Tolerantná elektronika nekazí zábavu
– Trojvalec ktorý nemá chybu
– Komfort cruisera a jazdné vlastnosti pravého športovca

Keď sa zdalo, že motorkársky svet už nedokáže nič prekvapiť, tak sa pred pár rokmi na trhu objavil roadster Can-Am Spyder. Radikálny koncept, ktorý spojil voľnosť a radosť z jazdy na motorke a bezpečím a jazdnými vlastnosťami automobilu, spôsobil nielen na motocyklovom trhu menší šok, ktorý rýchlo vystriedalo nadšenie z jazdy. Spyder tak dokázal v pozitívnom zmysle „zlomiť“ nielen autičkárov túžiacich práve po radosti z jazdy na motorke,  ale aj tradičných motorkárov. Can-Am sa najnovšie rozhodol opäť prekvapiť motorkársky svet a nový Spyder F3 je nielen dizajnovou lahôdkou s cruiserovským nádychom, ale výrobca vyslyšal aj priania športovo ladených jazdcov túžiacich po ešte väčšej zábave. Nejdem vás ďalej napínať, ale na kľukatých cestách ostrova Malorka sme si užili skvelý deň jazdenia a po našom teste tu pribudlo zopár dlhých čiernych čiar, ktoré vykreslilo driftujúce zadné koleso vo výjazdoch zo zákrut.

Hot Rod a cruiser v jednom
Spyder je už svojim konceptom dokonalý „priťahovač pozornosti“, no v prípade modelu F3 sa konštruktérom podarilo dostať tento efekt na novú úroveň. Can-Am sa tak posunul do nových vôd a obracia sa na priaznivcov cruiserov, a v tomto prípade najmä na tých športovo orientovaných. Výrazne inovovaný dizajn prináša vzhľad, ktorý vďaka širokej maske chladiča spredu pripomína poriadne nadupané klasické americké športové auto, ktorý kombinuje s typickými črtami klasického cruisera v podobe extra nízkeho posedu s nohami vystretými dopredu a riadidlami pretiahnutými dozadu. Práve posed je jednou z vecí, ktoré sa výrazne zmenili v porovnaní s predchádzajúcou generáciu. Mierne dopredu naklonený posed s nohami pokrčenými dozadu, ktorý pripomínal posed na športovej motorke vystriedal spomínaný uvoľnený a komfortný posed športového cruisera, kde jazdec sedí až o 9 cm nižšie ako na pôvodnom Spyderi. Napriek zvýšenému komfortu nový posed prospieva aj športovej jazde a v zákrutách horná polovica jazdcovho tela, nie je tak výrazne vystavená pôsobeniu odstredivej sily. Nie je preto potrebné tak intenzívne sa v zákrutách vykláňať a jazdec šetrí sily aj počas agresívnej jazdy.
Can-Am chce naviac poskytnúť maximálny komfort rôznym postavám a vybavil tento model inovatívnym systémom UFIT, ktorý umožňuje v priebehu pár minút zmeniť nielen polohu stúpačiek (5 polôh), ale jazdec si môže vybrať až zo štyroch rôznych typov riadidiel, ktoré najviac vyhovujú jeho jazdeckému štýlu. Tu však možnosti úprav a customizácie nekončia a Can-Am ponúka na tento model široký balík doplnkov, ktoré otvárajú široké možnosti individuálnych úprav a majiteľ môže zmeniť sériovú F3-ku na mestský cruiser, nadupaného športovca alebo komfortného turistu. Všetko záleží len na preferenciách majiteľa.

Podvozok v tvare písmena „Y“
Can-Am označuje koncept podvozku výrazom Y Factor. Práve silueta písmena „Y“ sa spája s konštrukciou podvozku Spydera. Táto konfigurácia prináša otvorený posed motocykla a zároveň prináša jazdné vlastnosti športového automobilu. Základ pritom tvorí tuhý kolískový  rám SST, ktorý je v prípade nového modelu tuhší až o 40 % a svojou konštrukciou výraznou mierou prispieva k citeľnému zníženiu ťažiska v porovnaní so svojim predchodcom. Najväčšie rozdiely v porovnaní s tradičným podvozkom motocykla na vás čakajú vpredu v podobe dvojice nezávisle zavesených predných kolies pomocou dvojitých ramien v tvare písmena A. Oba závesy sú prepojené pomocou torznej tyče a výsledkom je rýchle a presné riadenie. Špičkovú techniku vpredu podtrhuje dvojica tlmičov pruženia Fox Podium a dynamický posilňovač riadenia DPS, ktorý mení svoju tuhosť podľa rýchlosti a pomáha udržiavať nielen ľahké, ale aj presné riadenie v ľubovoľnej rýchlosti. Naopak zadné partie majú bližšie k tradičnej motorke a pruženie má na starosti klasická kyvná vidlica a centrálne uložený tlmič pruženia Sachs.

Rotax ACE – eso v rukáve
Jedným z najväčších tromfov nového Spydera je radový trojvalec Rotax 1330 ACE, ktorý produkuje 115 k výkonu pri 7 250 ot./min. a asfalt trhajúcich 130 Nm krútiaceho momentu, ktorý dosahuje maximum už pri 5 000 ot./min. S týmto vynikajúcim motorom sme sa stretli už minulý rok v luxusnom turistickom modeli Spyder RT a dynamikou a pružnosťou výrazne zatienil predchádzajúci dvojvalec. V prakticky nezmenenej podobe sa dostáva aj do modelu F3, no napriek tomu nadchne aj vyložených „hard core“ športovcov. Okrem toho, že F3-ka je o cca 80 kg ľahšia ako model RT, tak na zadnej rozete pribudli extra 2 zuby, ktoré pomáhajú motoru dostať sa ešte rýchlejšie do otáčok a efektná akcelerácia s dymiacim zadným kolesom je len otázkou prudšieho pootočenia plynovej rukoväte. Prekážkou v tomto smere nie je ani poloautomatická prevodovka a aj bez prítomnosti manuálnej spojky stačilo poriadne potiahnuť za rukoväť a zadok sa okamžite roztočil. Zábavu pri jazde v priamom smere nekazila ani elektronika a dlhé čierne čiary zostávali za zadným kolesom po prakticky každom výjazde z križovatky. Nový motor však nie je len agresívnym športovcom, ale dokáže byť aj mimoriadne pružným a úsporným motorom. Bez problémov na 6-ke zrýchľuje už od 2 000 ot. a pri konštantnej rýchlosti cca 100 km/h udáva výrobca až +400 km dojazd na jednu nádrž, čo je pri 27 l objeme nádrže vynikajúci údaj.

Prevodovka v dvoch variantoch
Spyder je v základnej verzii vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou so spiatočkou. Potom je tu verzia F3-S, ktorá prichádza so 6-stupňovou poloautomatickou prevodovkou so spiatočkou. Preferovanou verziu je práve poloautomat a ak hľadáte najmä komfort a praktickosť, tak ste na správnej adrese a okrem toho, že nepoužívate manuálnu spojku, tak sa nemusíte starať ani o radenie smerom nadol a motor si to reguluje sám. Naopak ak uprednostňujete klasiku, tak bez problémov pracujúci manuál vás určite nesklame. Manuál som si vyskúšal na tesnom motokárovom okruhu a z pohľadu čisto športového využitia môže skúsenému jazdcovi vďaka mechanickej spojke ponúknuť extra výhody, no zároveň prichádza o komfort radenia páčkami na riadidlách. Osobne som si to najviac užíval na cieľovej rovinke, kde sa za pomoci spojky dalo roztočiť zadné koleso ešte na druhom prevodovom stupni, ale pravdou je, že spojka je týmto zbytočne vystavená extra záťaži a je to síce efektné, ale životnosti lamiel to rozhodne neprospieva :).

VSS – tolerantná a bezpečná elektronika zároveň
Elektronický stabilizačný systém VSS bol jednou z vecí, ktorá mi na pôvodnej verzii trochu obmedzovala zábavu a na môj vkus elektronika vždy zasiahla o niečo skôr, ako by som chcel. Samozrejme, bezpečnosť je prvoradá a systém VSS funguje v tomto smere dokonale, ale športová jazda má byť najmä o zábave. Ako som však spomínal v úvode, nový Spyder je v tomto smere trochu iný a nadchne aj výrazne športovo orientovaných jazdcov. Trakčná kontrola, ale aj stabilizačný systém je nastavený tak, aby si jazdec užil oveľa viac zábavy skôr ako zasiahne elektronika, ktorá vráti veci do normálu. Bezpečnostné systémy zasahujú jemnejšie bez náhleho prerušenia výkonu a elektronika len zjemní výkonovú krivku. Súčasťou elektronického balíka sú aj brzdy vybavené elektronickým ABS. Kombinácia výkonného brzdného systému Brembo a elektroniky z dielne firmy Bosch funguje priam ukážkovo a Spyder zastaví s neuveriteľnou intenzitou, ktorá znesie porovnanie skôr s čistokrvným športovým automobilom a väčšine motoriek sa môže o takýchto brzdách len zdať.

Nová dimenzia komfortu, extrému a zábavy
Spyder nie je motorka a bezpečnosť je prvoradá. Túto všeobecnú definíciu, ktorá stručne opisuje túto trojkolku zdieľam aj ja, ale po dni strávenom v sedle F3-ky ma napáda hneď niekoľko ďalších prívlastkov, ktoré lepšie vykreslia charakter tohto výnimočného roadstera.
Začnem motorom, ktorý napriek tomu, že je prakticky identický s verziou použitou v luxusnom turistovi Spyder RT sa výraznou mierou podieľa na zábave, ktorú tento univerzálny športovec ponúka. Dostatok výkonu sa v tomto prípade spája aj s pružnosťou, ktorú zabezpečuje 130 Nm krútiaceho momentu. Motor dokázal komunikovať už od 2 000 ot./min. a vo výjazde bez problémov potiahol aj vyšší prevodový stupeň, naviac temperament trojvalca v týchto situáciách väčšinou musela aj tak mierne korigovať elektronika. Lineárny nástup od minimálnych otáčok prešiel od cca 5 000 ot. do poriadneho záťahu, ktory neustal až do maxima. V tomto režime sa zmenil aj zvuk motora a trojvalec v kombinácii s koncovkou Akrapovič pripomínal nadupané športové autá, čo na okolie pôsobilo ako magnet. Naopak na vedľajších cestách, ale aj na diaľnici si môžete vychutnávať cruiserovskú pohodu, kde sa otáčky motora pohybujú okolo 3 000 ot. a so zaradenou 6-kou si vychutnávate jazdu.
Jazdné vlastnosti kopírujú všestrannosť motora a Spyder sa z pohodlného cruisera zmení na agresívneho športovca už s prvým výraznejším pootočením plynovej rukoväte. Znížené ťažisko sa nielen pocitovo premietlo do zvýšenej stability a Spyder v zákrutách lepšie „sedí“. Ani na tesnom motokárovom okruhu nebolo potrebné sa extrémne vykláňať a športová jazda nebola fyzicky tak náročná. Pruženie je samozrejme kompromisom, ktorý smeruje skôr ku komfortnej jazde, ale podvozok dostal zabrať nielen na okruhu, ale aj na zvlnených cestách plných zákrut a zachoval si vynikajúcu stabilitu aj pri rýchlostiach, ktoré vysoko prekračovali nielen predpísané limity stanovené na španielskych cestách, ale ako to občas na novinárskych testovačkách chodí, tak aj zdravý rozum :).      
Systém VSS je neoddeliteľnou súčasťou Spydera a popravde si neviem dobre predstaviť jazdu na tomto roadsteri bez jeho asistencie. Čo všetko má na starosti ukázala jazda na motokárovom okruhu a treba povedať, že mal chvíľami plné ruky práce, aj keď s odstupom času nie som si istý, či tesný okruh plný ostrých vrácakov je tou správnou parketou pre Spydera. Ako ďaleko sa podvihla latka zábavy na novom modeli ukázala až športová jazda v tesných horských pasoch. Kombinácia mohutného záťahu trojvalca a vysokej stability podvozku umožňovala agresívny nájazd do každého vracáku spojeného s okamžitou akceleráciou „nadoraz“ a zadným kolesom jemne vystupujúcim v kontrolovanom šmyku. Všetko prebiehalo bez náznaku nervozity s plynulými zásahmi elektroniky a lineárne narastajúcim výkonom, ktorý sa postupne „chytil“ a na zadné koleso sa dostal bez obmedzenia. Výsledkom bola nielen vysoká  rýchlosť ale aj maximálny „fun factor“, ktorý v mnohom zatieňuje aj to najlepšie čo ponúkajú dve kolesá.     

 

Roadster? Prečo nie
Can-Am Spyder F3 je vozidlom, ktoré sa vymyká bežnému a zaužívanému stereotypu nielen vo svete dvoch, ale aj štyroch kolies. Snaha priniesť to najlepšie z oboch týchto svetov sa vďaka inováciám posunula na novú úroveň, ktorá už je silným argumentom aj pre ortodoxných priaznivcov jednej stopy a ani si nespomínam, kedy som si naposledy tak užil testovanie mimo uzavretý okruh. Pre mňa jednoznačne top voľba spomedzi modelovej rady Can-Am Spyder.

Can-Am Spyder F3 / F3-S
Cena: 21 100 / 24 000 Eur
Motor: 1 330 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 115 k pri 7 250 ot./min.
Krút. moment: 130 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 6-st. manuálna / 6-st. poloautom. + spiatočka, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 642 x 1 497 x 1 099 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 386 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 709 mm
Výška sedla: 675 mm
Objem pal. nádrže: 27 l
Pneu: vpredu: 165/55 – 15, vzadu: 225/50 – 15

Text: Miro Tamáši, foto: Can-Am
Za pozvánku ďakujeme: Imidjex spol. s r.o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015.

 

Can-Am Spyder F3 / F3S

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri