Connect with us

Testy a recenzie

Exkluzívny test Yamaha XJR1300 / XJR1300 Racer

Publikovaný

on

Športová klasika s novým nábojom

Yamaha XJR1300 / XJR1300 Racer

Sydney, Austrália 23. 2. 2015

– Vyjadrenie životného štýlu
– Ideálny základ na ďalšie úpravy
– Motorka nič nestratila z čara klasického športovca
– Motor má ťah ako parná lokomotíva
– Stavby z projektu Yard Built ponúkajú nekonečnú inšpiráciu
  

Februárový test úplne novej superšportovej Yamahy R1 na okruhu Eastern Creek  nebol jediným modelom (viď. MMA 4 /2015), ktorý sme v Austrálii testovali, ale do rúk sa nám dostala aj dvojica inovovaných verzii klasického športového naháča XJR1300, ktoré sme si vyskúšali na viac ako 200 km okruhu po nádherných cestách v okolí Sydney. No a treba dodať, že kategória Sport Heritage, kam sa v ponuke Yamahy inovovaný model XJR1300 radí je teraz bohatší o dva výnikajúce stroje.

Trhom hýbu nové trendy
Motocyklový trh v Európe sa v posledných rokoch zmenil a má to na svedomí nielen finančná kríza, ktorá výrazne ochladila záujem verejnosti o motocykle, ale zmenila sa aj veková štruktúra motorkárov a s ním aj preferencie trhu. Jeden z dopadov finančnej krízy sa dotkol aj kategórie custom a stavieb vo všeobecnosti. Exkluzívne a extravagantné stavby, kde okrem veľkoobjemového „véčka“ nesmela chýbať ani rovnako veľkoobjemová cenovka, zrazu stratili solventných zákazníkov a nebolo komu predávať. Na druhej strane to však neovplyvnilo záujem o samotné úpravy a custom ako taký. Ľudia sa jednoducho začali zaujímať o cenovo dostupnejšie formy customizingu a dnes už ani najväčší úpravcovia nepohrdnú cenovo dostupnejšou motorkou. Ďalším významným dôvodom vzniku motocyklov ako je nová Yamaha XJR1300 je fakt, že trh veľkoobjemových motocyklov sa nielen v Európe citeľne zmenšil a výrobcovia sa začali zaujímať aj o trhové segmenty, ktoré predtým prenechávali malým úpravárenským firmám. Trend Factory Custom, kedy vám individuálne úpravy ponúkne  už samotný výrobca, tak dostal zelenú a upraviť si svoj motocykel podľa vlastných predstáv môžete už aj za výrazného prispenia samotného výrobcu.

Staré je stále „in“
Yamaha prešla pred pár rokmi výraznou zmenou a dovtedy stagnujúci výrobca s pomaly starnúcou ponukou modelov sa postavil na nohy a v súčasnosti opäť patrí medzi najprogresívnejšie značky na motocyklovom trhu. Neznamená to však, že Yamaha hodila celý svoj doterajší výrobný program za hlavu, novinky len postupne nahrádzajú staré modely a dokonca niektoré existujúce modely si vo výrobnom programe Yamahy zabezpečili výhradné postavenie. Do tejto kategórie patria najmä modely, ktoré nájdete v kategórii Sport Heritage a radí sa sem aj dvojica inovovaných modelov XJR1300 a XJR1300 Racer.

Yamaha XJR1300 – pravá športová klasika
Tento model sa po prvý krát objavil v ponuke výrobcu už v roku 1995 a podaril sa mu skutočne husársky kúsok, keď bez radikálnych zmien prežil až do dnešných dní. Už v čase svojho zrodu bol považovaný za klasiku a mohutný radový štvorvalec s ťahom parnej lokomotívy vás vrátil do začiatku 80-tych rokov, keď podobné štvorvalce štartovali v americkom šampionáte Superbikov. Je pravda, že to chce skôr skúseného jazdca, ale kto mal tú česť vyskúšať si tohto svalovca, tak mi musí dať za pravdu, že vďaka mohutnému záťahu motora od najnižších otáčok a komfortu (fyzicky) veľkej motorky je to zážitok, ktorý sa v mnohom vymyká súčasným trendom. Aj preto je to stále zaujímavá motorka, ktorá vám ponúkne niečo iné, ako záplava moderných elektronikou nabitých motoriek na trhu. Dobrou správou je, že najnovšie zmeny sa nijak nedotkli výkonu a jazdných vlastností, konštruktéri sa namiesto toho zamerali na vizuálnu stránku naháča s cieľom zvýrazniť custom doplnky, ktoré odlišujú tento model od pôvodného konceptu. Nie je žiadnym tajomstvom, že zdrojom inšpirácie v tomto prípade boli originálne stavby renomovaných dielní, ktoré vznikli v rámci projektu Yard Built. Medzi najvýznamnejšie zmeny tak patrí skrátený podsedlový rám (o 10 cm), skrátená a užšia nádrž (objem klesol z 21 na 15 l) a širšie a vyššie riadidlá. Motorka tak už na prvý pohľad pôsobí kompaktnejším dojmom a samozrejme odlišuje sa aj výzorom. Vďaka spomínanej kompaktnosti v kombinácii s čiernou matnou farbou má teraz motorka nádych mestského rebela, ktorého športové ambície zvýrazňujú postranné tabuľky na štartové číslo a dlhá dohora smerujúca koncovka výfuku.

Yamaha XJR1300 Racer – originálne „café“
Dá sa povedať, že Yamaha vsadila na istotu a okrem štandardnej verzie ponúka aj verziu Racer, ktorá je sériovou podobou originálnej úpravy firmy Deus s názvom Ex Machina z roku 2013 a vďaka sade komponentov sa štandardný model zmení na štýlový café racer, ktorý sa od základnej verzie neodlišuje len výzorom ale aj posedom, ktorý je agresívnejší. Môžu zato úzke športové riadidlá, ktoré presunú váhu jazdca smerom dopredu a posed je tak oveľa športovejší. Celkový dizajn potom dopĺňa štýlová čelná minikapotáž. Ďalšími doplnkami je kratučký karbónový predný blatník a karbónový kryt sedla spolujazdca. Okrem toho v originálnom katalógu doplnkov Yamaha, nájdete ďalších viac ako 30 komponentov, ktoré vám umožnia doladiť si dizajn podľa vlastných predstáv.

Športovec s vlastným štýlom
Pri rannom zoznamovaní sa s oboma novinkami, som sa s integrálou v ruke a krátkou koženou bundou cítil trochu nesvoj a skôr by sa tu hodila klasická otvorená prilba a poriadna retro bunda. Dizajnovo sú oba modely naozaj výborne dotiahnuté a od konceptu pôvodnej verzie XJR je to odklon predsa len trochu iným smerom a definíciu kategórie Sport Heritage spĺňajú do bodky. Tento pocit sa však postupne rozplynul a na konci dňa som bol celkom rád, že som zostal verný športovému oblečeniu. Yamaha XJR1300 nič nestratila zo svojich športových výkonov a jazdných vlastností. Dokonca vďaka zúžením stredovým partiám to bolo po športovej stránke ešte lepšie a na kľukatých cestách popri pobreží sa Yamaha prezentuje ako zábavná motorka, ktorá vďaka zmenám ponúka ľahší pohyb v sedle a aktívneho jazdca odmení poriadne svižným tempom. Motor je mimoriadne pružný a ochotne zaberá už od najnižších otáčok. Hodnoty maximálneho výkonu sú v tomto prípade len relatívne a oveľa dôležitejšie sú otáčky, pri ktorých motor tieto hodnoty dosahuje. V momente keď sa ľubovoľný superšport ešte len preberá k životu, tak XJR vám už poriadne podkuruje pod zadkom. Naviac je mimoriadne pružný a dokáže potiahnuť prakticky z nulových otáčok. Z rovnakou ľahkosťou zvláda ležérne mestské tempo so zaradenou 5-kou, ako aj divokú akceleráciu s predným kolesom smerujúcim k oblakom.
Podvozok je vďaka kvalitným komponentom športovo tvrdší, čo možno nebolo ideálne v meste, no v momente keď sa rýchlosť zvýšila, tak podvozok ponúkal istotu a tuhosť športovca. Platilo to aj o brzdách, ktoré s rrezervou spomalili motorku aj z vyšších rýchlostí.

Štýlovejší a extrémnejší Racer
Poobede prišiel rad na verziu Racer a zrazu to bola iná motorka, extrémnejšia nielen výzorom ale aj posedom. Presne ako by ste od správneho „kafíčka“ očakávali. Pravdou však je, že chvíľu mi trvalo, kým som sa v sedle udomácnil. Asi som spohodlnel a chýbal mi komfort štandardnej verzie so vzpriameným posedom. Nízke dopredu sklonené riadidlá zvýhodňujú vyššie postavy. Našťastie po pár kilometroch som našiel potrebný komfort, ktorý pochopiteľne narastal so zvyšujúcou sa rýchlosťou jazdy a v momente, keď som sa s motorkou ocitol na úzkych kľukatých cestách, tak som bol doma. Pružný štvorvalec sa postaral nielen o zábavu, ale aj o patričný výkon a rýchlosť. Tu ešte musím spomenúť výfukovú koncovku Akrapovič, ktorá bola na Racerovi namontovaná a je súčasťou doplnkovej výbavy oboch verzii. Zvuková kulisa, ktorú táto koncovka púšťala do okolia bola priam šitá na motorku, ktorá chce byť stredobodom záujmu okolia. Zvuk dokázal byť športovo agresívny bez toho aby bola motorka extrémne hlučná a perfektne sa hodil nielen na športové tempo, ale aj na presuny po malých prímorských mestečkách plných surferov.

Športový custom má zelenú
Trend úprav a customizácie klasických športových motoriek má pred sebou určite zaujímavú budúcnosť a Yamaha sa vybrala správnym smerom. Nie je to však tak jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá a najmä výber vhodných modelov, ktoré do tohto procesu zapojíte je dôležitý. Možno preto som mal v tomto smere z XJR1300 trochu obavy, predsa len mám túto motorku zafixovanú trochu inak a viac ako textilná bunda a otvorená prilba mi príde vhodnejšia kožená kombinéza a integrála, no v tomto prípade budú spokojné obe strany. Vďaka dizajnovým zmenám sú obe verzie kompaktnejšie a sú to hravejšie motorky, pričom výkon a jazdné vlastnosti pôvodného modelu sa nijak nezmenili, takže stále je to výkonný a teraz ešte zábavnejší klasický športovec. Zároveň pružný a hladký štvorvalec v kombinácii s nadštandardným komfortom predurčuje tieto motorky aj do prostredia bežnej premávky. Potom je tu samozrejme hlavný dôvod vzniku oboch nových verzii Yamahy a tým je nový dizajn, ktorý si môže každý majiteľ za relatívne dostupné peniaze vylepšiť podľa vlastných predstáv a postaviť si doslova jedinečné dielo. Možnosti sú pritom naozaj obrovské a na rok 2015 je plánovaných až 6 nových custom verzii XJR1300, ktoré postavia renomovaní úpravcovia v rámci projektu Yard Built. Jednotlivé komponenty pritom budú dostupné aj pre prípadných záujemcov, takže klasický športový custom má zelenú .

Yamaha XJR1300 / XJR1300 Racer
Cena: 10 690 / 11 990 Eur
Motor: 1 251 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 98 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 108,4 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 190 x 820 x 1 120 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rázvor: 1 500 mm
Výška sedla: 829 mm
Objem pal. nádrže: 14,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Za pozvánku ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V., CZ/SK     
Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha
Článok je publikovaný v časopise Motomagazín 5/2015.

Yamaha XJR1300 Austrália – Album k testu, Motomagazin 5 / 2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri