Connect with us

Testy a recenzie

Útok Gladiátorov… – test Journeyman Gladiator X550 EFI EPS

Publikovaný

on

* Silný a spoľahlivý jednovalec

* Intuitívny v ovládaní

* Zaberie, keď najviac potrebujete

* Výborný pomer cena / úžitkovosť

* Všetko tu je nové  

Úplne nová štvorkolka ktorá vlastne nemá predchodcu. Všetko je nové – motor, rám, riadenie, dizajn, pruženie. Výrobca si verí, za doplatok ponúka dokonca trojročnú záruku a doživotnú továrenskú záruku na rám stroja. X550 je ponúkaná aj s posilňovačom riadenia (EPS). Stroj je už na pohľad moderný, atraktívny a pocitovo navádza na komfortnú jazdu.  

 

Fakt výborná výbava

Zákazník sa vždy pozerá na cenu a potom čo za ňu dostane. Najdôležitejšie je evidenčné číslo, a potom môžete štvorkolku využívať na jazdu po komunikáciách s pridanými hodnotami. Jednoznačne dávam na prvé miesto EPS – posilňovač riadenia, s ktorým bol vybavený i testovací stroj. Predný oceľový rám zakotvený do kapôt stroja je výnimočne zladený dizajnový a hlavne účelný prvok, ktorý nielenže chráni stroj v prednej časti, ale zároveň chráni i sériový navijak, ktorý je kotvený presne pod ním. Predné svetlá typu „čočka“ sú zaoblené, tým aj odolné a tak neposkytujú veľa možností sebapoškodenia v prípade stretu s konárom, či inou prekážkou v lese. Zadné obrysové a všetky smerové svetlá sú typu LED, žiaria výraznou intenzitou a práve aj vďaka týmto atribútom X550 zapadne skvele na cestu medzi vozidlá. Vzadu nájdete ťažné zariadenie s elektrickou zásuvkou, spolujazdec sa poteší z opierky a madiel na držanie, vodič zasa ocení kryty rukovätí podporené oceľovou výstuhou. Jednofarebný LCD displej je stále rovnako čitateľný aj vo svetle slnka a vcelku výraznou grafikou zobrazuje údaje o palive, uzávierke, či aktuálnej rýchlosti a… Vodič radí pomocou páky pred ľavým kolenom a v ponuke je 5 polôh: P, R, N, H, L, teda parkovanie, spiatočka, neutrál, prevod do rýchla a nakoniec do pomala. Navijak sa spúšťa elektronicky na ľavej rukoväti. Ak sa z nedôverou pozeráte na plastové nosiče vpredu a vzadu, tak sa nebojte, sú podporené oceľovými prvkami a sú typu Lock-N-ride v preklade „uzamkni a jazdi“. A čo dielenské spracovanie? Však je to Čína! To by ste sa čudovali, všetko je tam, kde to má byť, plasty pasujú, sedadlo zapadá, nič nevŕzga, „stírače stíraj“! Dnes moderná „Čína“ chápe potreby európskeho zákazníka a pozná jeho kritický pohľad na ponúkanú kvalitu. V tomto prípade, ale aj v prípade iných modelov z dielne CF Moto sa slovo hanba nedá nikde použiť, práve naopak.  

 

Podvozok so silou gladiátora

Na jednej strane silný ale zároveň jednoduchý podvozok ma počas testovacej jazdy slušne prekvapil. Zatiaľ čo vpredu X550 disponuje nezávislými dvojitými „A“ ramenami, vzadu ich nájdete tiež, ale stabilita je navyše dotiahnutá priečnym stabilizátorom. Všetky štyri pružiny sa dajú mechanicky nastaviť, v tomto prípade ale iba predpätie. Výrobca okamžite za príplatok 700 Eur ponúka plne nastaviteľné kanadské pruženie ELKA, ktoré znesie najvyššiu kritiku užívateľa. Je to ale na zváženie, pretože ak ste bežný – chatový / záhradný užívateľtohto stroja, sériové pruženie naplní všetky vaše potreby bežnej úžitkovosti. Ak máte radi extrém, potom neváhajte 700 euro za ELKA je doslova smiešna suma, ktorá zmení vlastnosti stroja tak, že i ten najväčší puntičkár sa im pokloní. (Z tejto pasáže ale vynechávam profi jazdcov). A potom je tu možnosť elektronického zopnutia 4×4 náhonu, prípadne možnosť uzávierky predného diferenciálu. Brzdný účinok majú na starosti tri hydraulicky ovládané kotúče s celkom presnou a silnou odozvou. Ak hľadáte silu tak v neštandardne silnom motore, ktorý sa pýši elektronickým vstrekovaním Bosch a aj vďaka tomu mimoriadny výkon 38 k (otvorená verzia off road) je v tejto triede kvalitným sluhom na ovládanie.  

 

V teréne pomaly aj rýchlo…

Jednoduchý nástup, skvelý posed, riadidlá v potrebnej výške. Páčka plynu ovládaná palcom pravej ruky je doplnená o mäkké protišmykové rukoväte. Okrem elektrického štartu vnímam pred ľavou nohou mechanický štartér taký, aký poznáte napríklad z motorovej píly, použiteľný v prípade výpadku batérie. Sedadlo je dlhšie a príjemné, umožňuje pohyb do všetkých strán. Hneď prvé metre v sedle X550 ma sprevádzajú s dobrým pocitom ovládateľnosti a poddajnosti stroja. Motor vzorne poslúcha na každý aj najjemnejší pohyb páčkou plynu. Očakávam akčné zrýchlenie vzhľadom k deklarovanému výkonu. Jednoznačne výkon nesklame. Technický, ale i rýchly terén stroju sedí, viem prečítať od podvozku čo sa deje, viem na to dobre reagovať. Nevyhýbam sa jazde v stoji na plošinách, vďaka hravej sile motora vyvíjam na poľnej ceste mimoriadne vysokú rýchlosť, s kontrolovaným driftom v tiahlych zákrutách. Trafím i niekoľko prekážok a nečakaných jám, ale práve posilňovač riadenia vykonáva svoju prácu vysoko nad pomery za mňa. Ani raz sa v rýchlosti nedostávam do krízovky typu: „skoro mi vytrhlo riadidlá z ruky keď som vletel do tej jamy“. Fabricky prednastavený podvozok by som v niektorých akčnejších pasážach pritvrdil, v bežnej jazde či používaní ATV na pracovný účel s nimi nie je potrebné hýbať. Rozmanitý technický terén sa mi páči oveľa viac, ako rýchla jazda na poľných cestách. X550 sa ľahko dostáva do mnou žiadaného driftu, viem sa s ňou točiť driftom dookola na mieste vďaka dodávke vysokého výkonu, ktorý je prítomný okamžite od spodných otáčok. Nasleduje kontrolovaná jazda na bočných kolesách v polkruhoch a toto sú pasáže, kde sa odozva podvozku najviac premietne do mozgového centra jazdca. Na pracovné ATV dostávam od stroja slušnú ponuku na adrenalínovú- kaskadérsku zábavu. Prichádzajú veľmi strmé pasáže doslova typu motokrosovej trate, kde už ale nepoužívam mód „H“. Prepínam pomalší mód „L“, ktorý hravo a s istotou zdolá nástrahy prudkého kopca. Na brodenie radšej použijem 4×4, ktoré sa osvedčuje ako výborný technický preliezač všetkého, čo mi stojí v ceste. Jediná prekážka v tejto pasáži je vlastne svetlosť ATV. Maličký crash test pri veľmi akčnom výjazde do prudkého kopca poznačeného vyjazdenými koľajami ma vďaka mojej manipulácii s riadidlami jemne vynáša do strany, kde za visiacimi konárikmi ľavou prednou časťou oceľového rámu triafam nenápadný kmeň stromu o priemere cca 8 cm. Šupa ako z kanónu, zatriaslo všetkými korunami stromov, ale smera rýchlosť jazdy nemením. Následná obhliadka nárazu odhalila oskalpovanie stromu o poriadny kus kôry a ako dopadol oceľový rám? Nebol na chróme ani len škrabanček, či jemná preliačina – sakra, to je čo povedať.  

 

Asfaltová rýchlosť

Na asfalt s týmto obutím treba mať viac dofúkané pneumatiky a treba samozrejme počítať s vyššou hlučnosťou. X550 sa nestratí doslova ani na ceste 1. triedy (+ 90 km/h ako nič), čo sa rýchlosti týka. Samozrejme zväčšuje sa polomer zatáčania v zákrutách. Koncovka výfuku dokonca ani nejako zvlášť nenarušuje okolitý zvuk premávky, skôr prevodové ústrojenstvo upozorňuje na ceste na prítomnosť stroja iného typu. Spoločne so mnou idúci stroj Gladiator X8 ma pekne v rýchlostných pasážach za sebou nechal a nemal som konských síl ho v žiadnom prípade dohnať. Ako spoločník na cestu asfaltom je X550 zaujímavý, ale nie je na toto majoritne predurčený. Asfaltu sa ale nevyhnete pri presunoch a tak treba obzvlášť zvýšiť pozornosťa prispôsobiť charakter jazdy. Ak ste ale umiernený vodič, nemáte sa čoho báť, to len my – testovací jazdci niekedy jazdíme ako odtrhnutí buldoci z reťaze, čo sa stalo i v tomto prípade a potom máme na techniku veľmi vysoké nároky.  

 

Silný pracant, stredný športovec a každodenný spoločník

Takto v jednoduchosti viem charakterizovať vlastnosti a úžitkovosť X550. Ovládanie stroja je hladké, pochopiteľné a zrozumiteľné. Všetky ovládacie prvky výborne reagujú na pokyny jazdca. Ako voľba spoločníka na chatu, či do terénu alebo prácu v záhrade je v tejto cene priam predurčený. V pohode stroj bude riadiť aj vaša manželka. Nezabudnite, že vďaka vysokému krútiacemu momentu a možnosti uzávierky sa nemusíte báť zapojiť na guľu vozík a zrazu máte traktor s vlečkou. Masívne nosiče pojmú ďalší kufor, či rôznu inú, aj technickú batožinu. Pri vyšších nárokoch by som odporučil plnohodnotný kryt spodnej časti stroja, pretože stroj prelezie cez hoc-čo. Ak je to drevo, ako bolo v našich prípadoch, tak nevadí, že ho nemáte, ale ak to bude skalnatý terén, tak pre pokoj v duši áno. Prekvapením bola i neklesajúca ručička ukazovateľa paliva. Testovací (demo) stroj už mal pol rok prevádzky za sebou (zima / leto), väčšinou v rukách novinárov a dealerov, ktorí takéto náradie zo zvyku nešetria. I napriek tomu to na ňom nejaké dramatické stopy nezanechalo, plasty sedeli, všetko v norme. Našli sme niekoľko nahrdzavelých dielov, či skrutiek, čo by sa ale podľa slov zástupcu spoločnosti nemalo už na sériových strojoch idúcich do predaja stávať. X550? Stroj za dobré prachy pre stredne náročných užívateľov s veľkým pracovným rádiusom. Tento Gladiator v prvom rade skutočne útočí na konkurenciu a v druhom rade na myseľ zákazníka, ktorý sa práve rozhoduje pre kúpu ATV. Šance na výhru má skutočne veľké.  

 

Journeyman Gladiator X550 EFI EPS

Cena: 6 190 Eur (cena je závislá od aktuálneho kurzu CZK/EUR)

Motor: 495 ccm, 4 ventily, SOHC, 1 valec

Výkon: 20 k od 5 600 ot./min. (38 k pri 6 800 ot./min. offroad verzia)

Krút. moment: 46 Nm pri 5 600 ot./min. (offroad verzia)

Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ

Rozmery: (D x Š x V): 2 350 x 1 160 x 1 400 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 360 kg (suchá), rázvor: 1 480 mm

Objem pal. nádrže: 18,5 l

Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12

Farby: oranžová, čierna, modrá, listová kamufláž

Homologizácia: áno  

 ATV na test zapožičal: Journeyman CZ, s.r.o., Praha  

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši  

 

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015

Útok Gladiátorov… – test Journeyman Gladiator X550 EFI EPS

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri